Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-204/13-5/KW
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-204/13-5/KW
Data
2013.06.13



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
małżeństwo
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
świadczenie usług
wspólność majątkowa


Istota interpretacji
Czy wydatek poniesiony na podstawie otrzymanej od firmy męża faktury za wynajem firmowych mebli (wyposażenia) stanowi u Wnioskodawczyni podstawę odliczenia podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN Wniosek ORD-IN w formacie PDF 574 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r., poz. 749, z późn. zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 14 marca 2013 r. (według daty wpływu) uzupełnionym pismem z dnia 20 maja 2013 r. (data wpływu 22 maja 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi najmu mebli od małżonka – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 marca 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi najmu mebli od małżonka Wnioskodawczyni oraz opodatkowania usługi najmu mebli na rzecz firmy małżonka Zainteresowanej oraz w sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 20 maja 2013 r. poprzez doprecyzowanie opisu sprawy, sformułowanie ostatecznie pytań i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego oraz o brakującą opłatę.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) od 02 listopada 2011 r. w zakresie między innymi wypożyczania mebli PKD 77.29.Z. Zainteresowana jest opodatkowana według skali podatkowej i prowadzi księgę przychodów i rozchodów. Jest czynnym podatnikiem VAT. Wypożyczane meble stanowią wyposażenie firmy Wnioskodawczyni. Od stycznia 2013 r. Zainteresowana zaczęła podnajmować meble z firmy męża i wynajmować je swoim odbiorcom.

Między Wnioskodawczynią a mężem istnieje wspólnota majątkowa od dnia zawarcia związku małżeńskiego. Wszystkie firmowe meble, jakie Zainteresowana posiada na stanie, zakupione zostały w trakcie istnienia wspólnoty majątkowej. Mąż, tak jak Wnioskodawczyni, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG od 2003 roku, w zakresie między innymi wypożyczania mebli. Prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów, jest opodatkowany według 19% stopy procentowej (podatek liniowy), jest czynnym podatnikiem VAT. Meble w męża firmie również stanowią wyposażenie. W skład firmowego majątku męża wchodzą meble nabyte przed i w trakcie trwania związku małżeńskiego.

W zależności od ustaleń z kontrahentami Zainteresowanej, co do zapotrzebowania na dane meble, Wnioskodawczyni swoją ofertę uzupełnia o wypożyczone czasowo meble od męża (są to wynajmy krótkotrwałe, najczęściej jednodniowe lub kilkudniowe). Transakcja między firmą Wnioskodawczyni a męża odbywa się na zasadzie wystawionej faktury zbiorczej, za przyjęty przez Zainteresowaną i Jej męża miesięczny okres rozliczeniowy. Faktura stanowi u Wnioskodawczyni podstawę do zaliczenia w koszty podatkowe kosztu podnajmu mebli oraz podstawę odliczenia podatku VAT. Stosowane ceny między firmami są cenami rynkowymi, zawierają upusty. Upusty stosowane są powszechnie i dotyczą wszystkich klientów, dyktowane są daną sytuacją na rynku.

Czy do celów odrębnej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni, Zainteresowana może korzystać z firmowych mebli męża na zasadzie ich odpłatnego wypożyczania udokumentowanego fakturą za usługę wynajmu... Czy faktura powyższa stanowić będzie u Zainteresowanej podstawę zaliczenia w koszty uzyskania przychodów, kosztów podnajmu mebli od męża i podstawę odliczenia VAT...

Ponadto w piśmie stanowiącym uzupełnienie wniosku Wnioskodawczyni wskazała, że:

  1. faktura, dokumentująca nabycie usług wynajmu firmowych mebli od małżonka, dotyczy czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, niekorzystającej ze zwolnienia od podatku VAT,
  2. faktura, dokumentująca nabycie usług wynajmu firmowych mebli od małżonka, nie dotyczy czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług,
  3. usługi najmu, nabywane przez Zainteresowaną od małżonka, są wykorzystywane przez Nią do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 20 maja 2013 r.).

Czy wydatek poniesiony na podstawie otrzymanej od firmy męża faktury za wynajem firmowych mebli (wyposażenia) stanowi u Wnioskodawczyni podstawę odliczenia podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawczyni (ostatecznie sformułowanym w piśmie z dnia 20 maja 2013 r.), jeżeli chodzi o odliczenie podatku VAT, zgodnie z art. 86 ust. 1, ust. 10 i ust. 11 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia VAT wskazanego na fakturze w miesiącu otrzymania faktury lub w 2 kolejnych miesiącach. Stanowisko swoje Wnioskodawczyni opiera na fakcie, iż:

  1. faktura jest wystawiona przez podatnika podatku VAT zgodnie z zasadami wystawiania faktur,
  2. faktura dotyczy faktycznie zrealizowanej usługi,
  3. dokumentuje transakcję odpłatną,
  4. dokumentuje transakcję między dwoma odrębnymi podmiotami gospodarczymi.

Zainteresowana z mężem prowadzą odrębne działalności gospodarcze. Samodzielnie zarządzają swoimi firmami, podejmują niezależne decyzje. Klientów swoich pozyskują również w sposób samodzielny, w wyniku prowadzonych indywidualnych negocjacji handlowych z kontrahentami. Współpraca pomiędzy firmą Wnioskodawczyni a męża odbywa się na zasadach rynkowych. Małżonkowie udzielają sobie rabatów od cen wyjściowych. Zasady ich udzielania są takie same jak dla klientów niespokrewnionych z Wnioskodawczynią i Jej mężem. Główną przesłanką zaistnienia transakcji między firmą Zainteresowanej a męża firmą jest wymóg płynący z rynku ciągłego poszerzania oferty handlowej. Gdyby Wnioskodawczyni i Jej mąż nie mogli uzupełniać swojej oferty o wynajmowane sobie meble, straciliby swoich klientów i tym samym nie osiągaliby dochodu. Wnioskodawczyni i małżonek nie mają też możliwości przekazania sobie poszczególnych mebli z firmy do firmy na stałe, ponieważ oboje zajmują się ich wynajmem i w każdej chwili mogą być one im niezbędne. Nie mogą również „przepisać” zawartych już przez jednego małżonka umów z kontrahentem, na drugiego małżonka, ponieważ to nie on wynegocjował warunki i nie jemu należą się z tej transakcji pieniądze.

Na potwierdzenie swojego stanowiska, iż transakcje między firmami małżonków na zasadzie faktury za usługi uznawane są za dopuszczalne prawem, Wnioskodawczyni podała sygnatury interpretacji podatkowych:

  • IBPI/1/415-28/12/WRZ wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z 2 marca 2012 r.;
  • IPTB1/415-18/12-2/AG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z 12 marca 2012 r.;
  • IBPBI/1/415-838/10/AB wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 22 listopada 2010 r.;
  • ILPP1/443-316/07-04/KG wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 15 stycznia 2008 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z ogólną zasadą wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do treści art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Według art. 88 ust. 3a ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym;
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (niewystępujących w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego) oraz niezaistnienie przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, a także w przypadku zaistnienia przesłanek wynikających z art. 88 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni będąca czynnym podatnikiem VAT, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) od 2 listopada 2011 r. w zakresie między innymi wypożyczania mebli PKD 77.29.Z. Wypożyczane meble stanowią wyposażenie firmy Wnioskodawczyni. Od stycznia 2013 r. Zainteresowana zaczęła podnajmować meble z firmy męża i wynajmować je swoim odbiorcom. Między Wnioskodawczynią a mężem istnieje wspólnota majątkowa od dnia zawarcia związku małżeńskiego. Wszystkie firmowe meble, jakie Zainteresowana posiada na stanie, zakupione zostały w trakcie istnienia wspólnoty majątkowej. Mąż, tak jak Wnioskodawczyni, prowadzi działalność gospodarczą na podstawie wpisu do CEIDG od 2003 roku, w zakresie między innymi wypożyczania mebli. Meble w firmie męża również stanowią wyposażenie. W skład firmowego majątku męża wchodzą meble nabyte przed i w trakcie trwania związku małżeńskiego.

W zależności od ustaleń z kontrahentami Zainteresowanej, co do zapotrzebowania na dane meble, Wnioskodawczyni swoją ofertę uzupełnia o wypożyczone czasowo meble od męża (są to wynajmy krótkotrwałe, najczęściej jednodniowe lub kilkudniowe). Transakcja między firmą Wnioskodawczyni a męża odbywa się na zasadzie wystawionej faktury zbiorczej, za przyjęty przez Zainteresowaną i Jej męża miesięczny okres rozliczeniowy. Stosowane ceny między firmami są cenami rynkowymi, zawierają upusty.

Ponadto Zainteresowana wskazała, że faktura, dokumentująca nabycie usług wynajmu firmowych mebli od małżonka, dotyczy czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, niekorzystającej ze zwolnienia od podatku VAT i nie dotyczy czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Usługi najmu, nabywane przez Wnioskodawczynię od małżonka, są wykorzystywane przez Nią do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa, wskazać należy, że w przypadku gdy przedmiotowe meble najmowane od firmy małżonka Wnioskodawczyni - jak wynika z opisu sprawy - wykorzystywane są przez Zainteresowaną do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, to Wnioskodawczyni zarejestrowanej jako czynny podatnik VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej usługę wypożyczania (udostępniania) ww. mebli. Przy czym, powyższe prawo do odliczenia przysługuje pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wynikających z art. 88 ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Wskazać należy, że niniejszą interpretacją załatwiono wniosek w części dotyczącej zaistniałego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej nabycie usługi najmu mebli od małżonka. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania usługi najmu mebli na rzecz firmy małżonka, pytania nr 1 wynikającego z wniosku złożonego w dniu 14 marca 2013 r. (wycofanie pytania) oraz w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych został załatwiony odrębnymi rozstrzygnięciami.

Wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanej. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla małżonka Wnioskodawczyni.

Końcowo należy zauważyć, że od dnia 1 kwietnia 2013 r. przepis art. 88 ust. 3a ustawy obowiązuje w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35), zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący,
    2. (uchylona);
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. (uchylony);
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. (uchylony);
  7. wystawiono faktury, w których została wykazana kwota podatku w stosunku do czynności opodatkowanych, dla których nie wykazuje się kwoty podatku na fakturze - w części dotyczącej tych czynności.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj