Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-309/13/EB
z 13 czerwca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 marca 2013 r. (data wpływu 3 kwietnia 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości gruntowych niezabudowanych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 kwietnia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku czynności zbycia nieruchomości gruntowych niezabudowanych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Po dniu 1 kwietnia 2013 r. Nadleśnictwo planuje sprzedaż nieruchomości gruntowych położonych na terenie Gminy Miasta W., oznaczonych numerami działek ewidencyjnych … i …, o łącznej powierzchni 0,6816 ha, które w operacie ewidencji gruntów i budynków oznaczone są symbolem N — nieużytki. Są to grunty niezabudowane, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta W. W dokumencie „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta W.”, zatwierdzonym Uchwałą Rady Miasta, będącym zapisem polityki przestrzennej, znajdują się na terenie o symbolu „MN” o ogólnym przeznaczeniu: „obszary mieszkalnictwa z dominującym budownictwem jednorodzinnym” (pismo UM W.). Planowana sprzedaż nastąpi za zgodą Dyrektora Generalnego i będzie prowadzona na postawie art. 38 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2011 r., Nr 12, poz. 59 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 20 kwietnia 2007 r. w sprawie szczegółowych warunków i trybu przeprowadzania przetargu publicznego oraz sposobu i warunków przeprowadzania negocjacji cenowej w przypadku sprzedaży lasów, gruntów i innych nieruchomości znajdujących się w zarządzie Lasów Państwowych (Dz. U. Nr 78, poz. 532 ze zm.). Mając na uwadze przepis art. 2 pkt 33 ustawy z dnia 1 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r., Nr 177, poz. 1054 ze zm.), w brzmieniu obowiązującym od 1 kwietnia 2013 r., przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu, zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. W niniejszej sprawie, działki nr … i … położone są na obszarze, dla którego miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego nie obowiązuje a Nadleśnictwo nie występowało z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Jaką stawkę podatku od towarów i usług należy zastosować w przypadku sprzedaży nieruchomości, o których mowa powyżej?


Zdaniem Wnioskodawcy, opisane okoliczności pozwalają na zastosowanie „stawki” podatku, o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług. Nadleśnictwo powołując treść ww. przepisu stwierdziło, iż wynika z niego, że przy sprzedaży wymienionych nieruchomości, oznaczonych w ewidencji gruntów i budynków symbolem N - nieużytki, właściwym jest zastosowanie zwolnienia od podatku od towarów i usług.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Pod pojęciem towaru – w myśl art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do zapisu art. 41 ust. 1 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%.

Jednakże w myśl art. 146a pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Według art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przez tereny budowlane - na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy - rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z treści wniosku wynika, iż po dniu 1 kwietnia 2013 r. Nadleśnictwo planuje sprzedaż nieruchomości gruntowych położonych na terenie Gminy, oznaczonych numerami działek ewidencyjnych: … i …, o łącznej powierzchni 0,6816 ha, które w operacie ewidencji gruntów i budynków oznaczone są symbolem N — nieużytki. Są to grunty niezabudowane, dla których nie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego miasta W. W „Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta W.”, znajdują się one na terenie o symbolu „MN”, o ogólnym przeznaczeniu: „obszary mieszkalnictwa z dominującym budownictwem jednorodzinnym”. Nadleśnictwo nie wystąpiło z wnioskiem o wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Mając na uwadze treść wniosku oraz powołanych przepisów prawa podatkowego należy stwierdzić, iż o ile na dzień sprzedaży – tak jak na dzień złożenia wniosku - ww. działki nie będą stanowiły terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy (nie będą objęte planem zagospodarowania przestrzennego i nie zostanie wydana decyzji o warunkach zabudowy), transakcja ich sprzedaży będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj