Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-89/11-2/WS
z 19 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/415-89/11-2/WS
Data
2011.04.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
pozwolenia
ulga odsetkowa
użytkowanie (używanie)
zakończenie budowy


Istota interpretacji
Ulga odsetkowa.



Wniosek ORD-IN 429 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 21 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 stycznia 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie ulgi odsetkowej.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

W dniu 12 grudnia 2006 r. Wnioskodawca podpisał umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową. W ramach tej umowy Spółdzielnia zobowiązała się do zlecenia wykonawcy wybudowania domu jednorodzinnego do stanu surowego otwartego (dom zadaszony, z oknami połaciowymi), uzbrojenia działki we wszystkie media (gaz, energia elektryczna, woda, ścieki) do granic działki oraz przeniesienia na Jego rzecz, jako członka Spółdzielni odrębnej własności do domu jednorodzinnego oraz gruntu, po końcowym rozliczeniu inwestycji.

Dnia 20 listopada 2007 r. podpisano aneks do wyżej wymienionej umowy, zgodnie z którym zwiększono zakres rzeczowy umowy. W świetle zaakceptowanych zmian Spółdzielnia zobowiązała się do zlecenia wykonawcy wybudowania domu jednorodzinnego do stanu surowego otwartego (dom zadaszony, z oknami połaciowymi), uzbrojenia działki we wszystkie media (gaz, energia elektryczna, woda, ścieki) do granic działki oraz wykonania prac dodatkowych:

  • podłoże parteru (podkład z piasku, podkład z betonu),
  • ścianki działowe z bloczków na parterze budynku,
  • elewacja w obrębie lukarny-wykusza,
  • płyta wejściowa bez schodów,
  • montaż rynien i rur spustowych.

Następnie dnia 15 lutego 2008 r. podpisano kolejny aneks do umowy zwiększający jej zakres rzeczowy. Na mocy tegoż aneksu Spółdzielnia zobowiązała się do zlecenia wykonawcy wybudowania domu jednorodzinnego do stanu surowego otwartego (dom zadaszony z oknami połaciowymi), uzbrojenia działki we wszystkie media (gaz, energia elektryczna, woda, ścieki) do granic działki oraz wykonania prac dodatkowych:

  • podłoże parteru (podkład z piasku, podkład z betonu),
  • ścianki działowe z bloczków na parterze budynku,
  • elewacja w obrębie lukarny-wykusza,
  • płyta wejściowa bez schodów,
  • montaż rynien i rur spustowych,
  • montaż instalacji solarnej,
  • budowa ścianek działowych poddasza,
  • ocieplanie wełną mineralną poddasza,
  • ułożenie folii metalizowanej paraizolacyjnej (jw).

W dniu 29 grudnia 2006 r. Wnioskodawca wraz z żoną (z którą łączy Zainteresowanego wspólnota ustawowa) zaciągnął kredyt mieszkaniowy w kwocie 280 000 zł na budowę wymienionego wyżej domu jednorodzinnego. Spłata kredytu miała następować do 1 grudnia 2034 r.

Następnie dnia 30 czerwca 2008 r. Wnioskodawca waz z małżonką zaciągnął kredyt na cele mieszkaniowe w kwocie 450 000 zł.

Kredyt przeznaczony był na: dokończenie budowy, wyposażenie domu jednorodzinnego oraz spłatę kredytu mieszkaniowego, udzielonego małżonkom 29 grudnia 2006 r.

Spłata kredytu winna nastąpić do dnia 14 czerwca 2032 r.

Ponadto Zainteresowany wyjaśnił, iż zgodnie ze statutem Spółdzielni wkład budowlany stanowiła kwota wniesiona przez członka Spółdzielni na pokrycie pełnych kosztów budowy domu a wkład budowlany mógł być użyty wyłącznie na sfinansowanie zadania inwestycyjnego, w ramach którego ma być wybudowany dom spółdzielcy. Budowa wszystkich domów na terenie Spółdzielni była prowadzona na podstawie jednego pozwolenia na budowę, prowadzony był również jeden dziennik budowy.

Ponieważ budowa domu odbywała się na podstawie jednego pozwolenia na budowę i zarejestrowany był jeden dziennik budowy, do czasu uzyskania zgody Nadzoru Budowlanego na podział dziennika budowy na poszczególne domy, nie było możliwe przekazanie własności domów pomimo wybudowania ich do stanu surowego. W związku z tym, Spółdzielnia w imieniu członków zawarła umowę z wykonawcą na prowadzenie prac wykończeniowych. Po uzyskaniu zgody i podziale dziennika budowy na poszczególne budowy domów jednorodzinnych, w dniu 13 października 2008 r. aktem notarialnym Spółdzielnia przeniosła na rzecz Wnioskodawcy i Jego małżonki prawa własności działki gruntu wraz z rozpoczętą na niej budową budynku jednorodzinnego w stanie surowym. Dalsze prace wykończeniowe małżonkowie prowadzili we własnym zakresie.

Zainteresowany poinformował również, że pomimo tego, iż budowa części domów była już faktycznie skończona, zgodnie z interpretacją Nadzoru Budowlanego ze względu na to, że osiedle budowane było na podstawie jednego pozwolenia na budowę, do czasu podziału pozwolenia nie jest możliwy odbiór skończonych domów. W związku z powyższym Spółdzielnia rozpoczęła procedurę podziału pozwolenia na budowę.

W dniu 24 września 2010 r. na Wnioskodawcę i Jego żonę zostało przeniesione pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego wraz z instalacjami.

W dniu 30 grudnia 2010 r. w Starostwie Powiatowym małżonkowie złożyli wniosek o odbiór i wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy po zakończeniu budowy Wnioskodawca będzie mógł skorzystać z ulgi odsetkowej co do środków przeznaczonych na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych w 2006 i 2008 r., w odniesieniu do tej części, która została wydatkowana na budowę i dokończenie budowy budynku, jeżeli zakończenie budowy nastąpi przed upływem 3 lat licząc od końca roku, w którym uzyskano pozwolenie na budowę...

Zdaniem Wnioskodawcy, po zakończeniu budowy będzie On mógł skorzystać z ulgi odsetkowej co do środków przeznaczonych na spłatę odsetek od kredytów zaciągniętych w 2006 i 2008 r., w odniesieniu do tej części, która została wydatkowana na budowę i dokończenie budowy budynku, jeżeli zakończenie budowy nastąpi przed upływem 3 lat licząc od końca roku, w którym uzyskano pozwolenie na budowę.

Wnioskodawca uważa, że za taką interpretacją przepisów przemawia fakt, iż żaden z przepisów ustawy o podatku dochodowym nie ogranicza prawa do skorzystania z ulgi, od momentu, w którym na podatnika zostało przeniesione pozwolenia na budowę, warunkując możliwość skorzystania z ulgi, zakończeniem procesu inwestycyjnego w terminie do 3 lat od końca roku, w którym uzyskano pozwolenie na budowę. Za takim rozumieniem przepisów przemawia ich wykładnia celowościowa.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 217, poz. 1588 ze zm.) podatnikowi, któremu w latach 2002-2006 został udzielony kredyt (pożyczka), o którym mowa w art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., zwany dalej "kredytem mieszkaniowym", przysługuje na zasadach określonych w tej ustawie oraz w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r., prawo do odliczania wydatków na spłatę odsetek:

  1. od kredytu mieszkaniowego,
  2. od kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu mieszkaniowego,
  3. od każdego kolejnego kredytu (pożyczki) zaciągniętego na spłatę kredytu (pożyczki), o którym mowa w pkt 1 lub 2

   - do upływu terminu spłaty określonego w umowie o kredyt mieszkaniowy zawartej przed dniem 1 stycznia 2007 r., nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2027 r.

Powyższy przepis zagwarantował zatem korzystanie z „ulgi odsetkowej” w ramach praw nabytych osobom, którym bank udzielił kredytu mieszkaniowego w okresie od 1 stycznia 2002 r. do 31 grudnia 2006 r.

Stosownie do treści art. 26b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 odlicza się, z zastrzeżeniem ust. 2-4, faktycznie poniesione w roku podatkowym wydatki na spłatę odsetek od kredytu (pożyczki) udzielonego podatnikowi na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych, związanej z:

  1. budową budynku mieszkalnego, albo
  2. wniesieniem wkładu budowlanego lub mieszkaniowego do spółdzielni mieszkaniowej na nabycie prawa do nowo budowanego budynku mieszkalnego albo lokalu mieszkalnego w takim budynku, albo
  3. zakupem nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo od osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej, albo
  4. nadbudową lub rozbudową budynku na cele mieszkalne lub przebudową (przystosowaniem) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, w wyniku których powstanie samodzielne mieszkanie spełniające wymagania określone w przepisach prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 26b ust. 2 ustawy, odliczenie o którym mowa wyżej, stosuje się jeżeli:

  1. kredyt (pożyczka) został udzielony podatnikowi po dniu 1 stycznia 2002 r.,
  2. kredyt (pożyczka) był udzielony przez podmiot uprawniony na podstawie przepisów prawa bankowego albo przepisów o spółdzielczych kasach oszczędnościowo-kredytowych do udzielania kredytów (pożyczek), a z umowy kredytu (pożyczki) wynika, że dotyczy on jednej z inwestycji wymienionych w ust. 1,
  3. inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przeznaczonym pod budownictwo mieszkaniowe w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego, a w razie braku tego planu - określonym w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu wydanej na podstawie obowiązujących ustaw,
  4. inwestycja wymieniona w ust. 1 dotyczy budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, którego budowa została zakończona nie wcześniej niż w 2002 r., a ponadto w przypadku inwestycji:
    1. o których mowa w ust. 1 pkt 1 albo pkt 4 - zakończenie nastąpiło przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania - zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku,
    2. o których mowa w ust. 1 pkt 2 albo pkt 3 - została zawarta umowa o ustanowieniu spółdzielczego własnościowego lub lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego albo umowa w formie aktu notarialnego o ustanowieniu odrębnej własności lokalu mieszkalnego, o przeniesieniu na podatnika własności budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, której jedną ze stron jest podatnik,
  5. do zeznania o którym mowa w art. 45, składanego za rok w którym po raz pierwszy dokonuje się odliczenia, podatnik dołączy oświadczenie na formularzu PIT-2K o wysokości wszystkich poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją, w tym o wysokości wydatków udokumentowanych fakturami wystawionymi przez podatników podatku od towarów i usług nie korzystających ze zwolnienia od tego podatku,
  6. odsetki o których mowa w ust. 1:
    1. zostały faktycznie zapłacone, a ich wysokość i termin zapłaty są udokumentowane dowodem wystawionym przez podmiot wymieniony w pkt 2,
    2. nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów lub nie zostały zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie, chyba że zwrócone odsetki zwiększały podstawę obliczenia podatku,
    3. nie zostały odliczone od przychodów na podstawie art. 11 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  7. podatnik lub jego małżonek nie korzystał lub nie korzysta z odliczenia od dochodu (przychodu) lub podatku wydatków poniesionych na własne cele mieszkaniowe, przeznaczonych między innymi na:
    1. zakup gruntu lub odpłatne przeniesienie prawa wieczystego użytkowania gruntu pod budowę budynku mieszkalnego,
    2. budowę budynku mieszkalnego,
    3. wkład budowlany lub mieszkaniowy do spółdzielni mieszkaniowej,
    4. zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego w takim budynku od gminy albo osoby, która wybudowała ten budynek w wykonywaniu działalności gospodarczej,
    5. nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne,
    6. przebudowę strychu, suszarni albo przystosowanie innego pomieszczenia na cele mieszkalne oraz wykończenie lokalu mieszkalnego w nowo wybudowanym budynku mieszkalnym, do dnia zasiedlenia lokali,
    7. systematyczne gromadzenie oszczędności na rachunku oszczędnościowo-kredytowym w banku prowadzącym kasę mieszkaniową, według zasad określonych w odrębnych przepisach.

Zgodnie z treścią art. 26b ust. 3 pkt 6 ww. ustawy odliczeniu, o którym mowa w ust. 1, nie podlegają odsetki od kredytów: wykorzystanych na nabycie gruntu lub prawa wieczystego użytkowania gruntu w związku z inwestycją wymienioną w ust. 1; w przypadku wykorzystania kredytu na cele wymienione w ust. 1 oraz na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu odliczeniu nie podlegają odsetki od części kredytu ustalonej w takiej proporcji, w jakiej pozostają wydatki na nabycie gruntu albo prawa wieczystego użytkowania gruntu w łącznych wydatkach, o których mowa w ust. 2 pkt 5.

Ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych określa także termin, od którego możliwe jest dokonywanie odliczeń z tytułu spłaty odsetek od kredytu hipotecznego (pożyczki). Tak, więc zgodnie z art. 26b ust. 5 ww. ustawy, odliczenia odsetek dokonuje się najwcześniej za rok podatkowy, w którym została zakończona dana inwestycja.

Odsetki zapłacone przed rokiem podatkowym, w którym została zakończona inwestycja mogą być odliczone od podstawy obliczenia podatku za rok podatkowy, w którym podatnik po raz pierwszy odlicza odsetki (art. 26b ust. 6 ww. ustawy) oraz w roku podatkowym bezpośrednio następującym po roku, w którym podatnik po raz pierwszy odliczył odsetki; w tym przypadku odliczeniu podlega wyłącznie różnica między sumą odsetek przypadających do odliczenia a kwotą odsetek faktycznie odliczonych w roku, w którym podatnik dokonał pierwszego odliczenia (art. 26b ust. 7 ww. ustawy).

Zgodnie z zasadą samoopodatkowania, obowiązującą w polskim systemie podatkowym, na podatniku spoczywa obowiązek dokonania oceny własnej sytuacji prawnopodatkowej, a po jej dokonaniu zachowania się zgodnie z przepisami prawa podatkowego, w tym również w zakresie przysługujących ulg podatkowych. W celu realizacji ww. obowiązku podatnik powinien dysponować dokumentami, które pozwolą mu na poprawne rozliczenie podatku, tym bardziej, że prawidłowość takiego rozliczenia podlega weryfikacji przez organ podatkowy.

W przypadku odliczenia wydatków na spłatę odsetek od kredytu udzielonego na sfinansowanie inwestycji mającej na celu zaspokojenie własnych potrzeb mieszkaniowych niezbędne jest posiadanie przez podatnika dokumentów, które potwierdzają spełnienie warunków uprawniających do ulgi określonych w art. 26b ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a także określających wysokość i termin zapłaty odsetek.

Wysokość dokonywanych odliczeń jest limitowana. Odliczenie obejmuje jedynie odsetki od tej części kredytu, która nie przekracza, ustalonej w roku zakończenia inwestycji, kwoty określonej jako iloczyn 70 m2 powierzchni użytkowej oraz wskaźnika przeliczeniowego 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał roku poprzedzającego rok podatkowy (art. 26b ust. 4 ). Kwota ta w kolejnych następujących po sobie latach podatkowych nie może ulec zmniejszeniu. W tym celu dla ustalania tej podstawy przyjmuje się najwyższy w okresie obowiązywania ustawy wskaźnik przeliczeniowy 1 m2 powierzchni użytkowej budynku mieszkalnego, ustalonego do celów obliczania premii gwarancyjnej od wkładów na oszczędnościowych książeczkach mieszkaniowych za III kwartał.

Odliczenie obejmuje jedynie odsetki od tej części kredytu (pożyczki), która nie przekracza limitu. Ostateczną kwotę limitu kredytu podatnik zobowiązany jest ustalić dopiero w roku zakończenia inwestycji. Ustalony zaś limit będzie dla niego obowiązujący w następnych latach.

Z opisu stanu faktycznego zaprezentowanego we wniosku wynika, iż Wnioskodawca w dniu 12 grudnia 2006 r. podpisał umowę ze Spółdzielnią Mieszkaniową, w której treści Spółdzielnia zobowiązała się do zlecenia wykonawcy wybudowania domu jednorodzinnego do stanu surowego otwartego. Następnie między Spółdzielnią a Zainteresowanym zostały podpisane dwa aneksy do ww. umowy, tj. w dniach: 20 listopada 2007 r., 15 lutego 2008 r., na mocy których zwiększono zakres rzeczowy umowy.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, iż w dniu 29 grudnia 2006 r. wraz z żoną zaciągnęli kredyt mieszkaniowy w kwocie 280 000 zł na budowę wymienionego jak wyżej domu jednorodzinnego. Spłata kredytu miała następować do 1 grudnia 2034 r.

Następnie dnia 30 czerwca 2008 r. Wnioskodawca waz z małżonką zaciągnęli kredyt na cele mieszkaniowe w kwocie 450 000 zł.

Kredyt przeznaczony był na: dokończenie budowy, wyposażenie domu jednorodzinnego oraz spłatę kredytu mieszkaniowego, udzielonego małżonkom 29 grudnia 2006 r. Spłata kredytu winna nastąpić do dnia 14 czerwca 2032 r.

Wnioskodawca poinformował również, iż budowa wszystkich domów na terenie Spółdzielni była prowadzona na podstawie jednego pozwolenia na budowę, prowadzony był również jeden dziennik budowy.

Ponieważ budowa domu odbywała się na podstawie jednego pozwolenia na budowę i zarejestrowany był jeden dziennik budowy, do czasu uzyskania zgody Nadzoru Budowlanego na podział dziennika budowy na poszczególne domy, nie było możliwe przekazanie własności domów pomimo wybudowania ich do stanu surowego. W związku z tym, Spółdzielnia w imieniu członków zawarła umowę z wykonawcą na prowadzenie prac wykończeniowych. Po uzyskaniu zgody i podziale dziennika budowy na poszczególne budowy domów jednorodzinnych, w dniu 13 października 2008 r. aktem notarialnym Spółdzielnia przeniosła na rzecz Wnioskodawcy i małżonki prawa własności działki gruntu wraz z rozpoczętą na niej budową budynku jednorodzinnego w stanie surowym. Dalsze prace wykończeniowe małżonkowie prowadzili we własnym zakresie. Zainteresowany podkreślił, że pomimo tego, iż budowa części domów jest już faktycznie skończona, zgodnie z interpretacją Nadzoru Budowlanego ze względu na to, że osiedle budowane było na podstawie jednego pozwolenia na budowę, do czasu podziału pozwolenia nie jest możliwy odbiór skończonych domów.

W dniu 24 września 2010 r. na Wnioskodawcę i Jego małżonkę zostało przeniesione, na mocy Decyzji Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego pozwolenie na budowę domu jednorodzinnego wraz z instalacjami. Natomiast w dniu 30 grudnia 2010 r. małżonkowie złożyli wniosek o odbiór i wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu.

Należy zauważyć, iż prawo do odliczenia – na zasadach określonych w wyżej przytoczonych przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – przysługuje podatnikowi, który spełnia wszystkie warunki w nich wskazane.

Jednocześnie tut. Organ podkreśla, iż zakończenie inwestycji musi nastąpić przed upływem trzech lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zgodnie z prawem budowlanym uzyskano pozwolenie na budowę, nadbudowę lub rozbudowę budynku na cele mieszkalne lub przebudowę (przystosowanie) budynku niemieszkalnego, jego części lub pomieszczenia niemieszkalnego na cele mieszkalne, i zostało potwierdzone określonym w przepisach prawa budowlanego pozwoleniem na użytkowanie budynku mieszkalnego, a w razie braku obowiązku jego uzyskania – zawiadomieniem o zakończeniu budowy takiego budynku.

Kwestie związane z budową obiektów budowlanych reguluje ustawa z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r., Nr 156, poz. 1118 ze zm.).

Zgodnie z art. 54 tej ustawy, do użytkowania obiektu budowlanego, na którego wzniesienie jest wymagane pozwolenie na budowę, można przystąpić, z zastrzeżeniem art. 55 i 57, po zawiadomieniu właściwego organu o zakończeniu budowy, jeżeli organ ten, w terminie 21 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, nie zgłosi sprzeciwu w drodze decyzji. Do ww. zawiadomienia o zakończeniu budowy - stosownie do art. 57 ww. ustawy - inwestor jest obowiązany dołączyć m.in. oryginał dziennika budowy, w którym kierownik budowy dokonuje wpisów potwierdzających prowadzenie robót.

Pojęcie zakończenia budowy jest więc w istocie terminem techniczno-budowlanym. Z zakończeniem budowy obiektu budowlanego mamy do czynienia wówczas, gdy obiekt ten odpowiada warunkom, jakie przewiduje prawo budowlane w odniesieniu do budowy legalnej, przy dopełnieniu formalności koniecznych do oddania obiektu do użytkowania. Obiekt powinien być zatem w takim stanie, by mógł zostać przeprowadzony jego odbiór i by można było przekazać go do normalnej eksploatacji i użytkowania.

Reasumując, o zakończeniu budowy można mówić wtedy, gdy zostaną zrealizowane wszystkie roboty budowlane objęte daną decyzją o pozwoleniu na budowę oraz wybudowany obiekt może funkcjonować zgodnie z określonym w tej decyzji przeznaczeniem - a co za tym idzie spełnione są przesłanki do zawiadomienia o zakończeniu budowy.

Zatem w świetle przepisów ustawy – Prawo budowlane, za moment zakończenia budowy budynku mieszkalnego, należy uznać datę uprawomocnienia się pozwolenia na użytkowanie lub zawiadomienia właściwego organu o zakończeniu budowy.

W złożonym wniosku Zainteresowany wskazał, iż dniu 24 września 2010 r. na Wnioskodawcę i Jego małżonkę zostało przeniesione pozwolenie na budowę domu. Oznacza to, że do dnia przeniesienia pozwolenia na budowę inwestorem była wyłącznie spółdzielnia mieszkaniowa, która prowadziła budowę budynku mieszkalnego. Wnioskodawca stał się inwestorem dopiero w momencie przeniesienia pozwolenia na budowę i od tego momentu można mówić, że prowadzi proces budowy do jej zakończenia.

W związku z powyższym, odsetki od kredytu wydatkowanego na nabycie budynku na etapie wybudowanym przez spółdzielnię mieszkaniową nie podlegają odliczeniu, ani jako odsetki od kredytu przeznaczonego na zakup nowo wybudowanego budynku mieszkalnego, ani jako odsetki na budowę budynku mieszkalnego. Wnioskodawcy przysługuje prawo do skorzystania z odliczeń w ramach ulgi odsetkowej dopiero od momentu przeniesienia na niego pozwolenia na budowę. Ponadto, w związku z tym, iż Wnioskodawca wystąpił z wnioskiem o wydanie pozwolenia na użytkowanie obiektu, aby skorzystać z ulgi odsetkowej pozwolenie to powinno uprawomocnić się w ciągu trzech lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym zostało przeniesione na Niego pozwolenie na budowę domu.

Reasumując stwierdzić należy, iż w przedmiotowej sprawie, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia odsetek w ramach ulgi odsetkowej od kredytu zaciągniętego w 2006 r. i 2008 r. na budowę i dokończenie budowy domu, w odniesieniu do tej jego części, która została wydatkowana po przeniesieniu pozwolenia na budowę na Zainteresowanego, jeżeli zakończenie inwestycji - uprawomocnienie pozwolenia na użytkowanie obiektu - nastąpi przed upływem 3 lat licząc od końca roku, w którym zostało na Niego przeniesione pozwolenie na budowę domu.

Zaznaczyć jednak należy, iż możliwość skorzystania z ulgi odsetkowej istnieje, przy spełnieniu wszystkich warunków wynikających z art. 26b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Z uwagi na to, że wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej stosowania przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych został złożony przez jednego ze współwłaścicieli nieruchomości zaznacza się, iż interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla drugiego z nich, tj. żony Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj