Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-115/11/AL
z 29 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-115/11/AL
Data
2011.04.29



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
akredytacja
faktura VAT
szkolenie
usługi
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Czy należy wskazać na fakturze VAT zwolnienie od podatku odnośnie szkolenia, na które Wnioskodawca posiada akredytację?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 18 stycznia 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 30 marca 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania na fakturze VAT zwolnienia od podatku odnośnie szkolenia, na które Wnioskodawca posiada akredytację – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 stycznia 2011r. wpłynął do tutejszego organu wniosek z dnia 10 stycznia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie wskazania na fakturze VAT zwolnienia od podatku odnośnie szkolenia, na które Wnioskodawca posiada akredytację.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 25 marca 2011r. (data wpływu 30 marca 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu Nr IBPP1/443-115/11/AL z dnia 14 marca 2011r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Firma Wnioskodawcy posiada akredytację MEN na szkolenie „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” zgodnie z decyzją Kuratora Oświaty przyznaną na podstawie art. 68b ust. 1, 2, 3 i 8 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 25 marca 2011r. Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług z tytułu wykonywanych czynności określonych art. 2 ustawy. Deklarację rejestracyjną VAT-R złożył w Urzędzie Skarbowym w dniu 24 listopada 2003r.

Zleceniodawcą, w zakresie szkolenia: „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” są dla Wnioskodawcy osoby prywatne oraz przedsiębiorcy, instytucje publiczne, instytucje NGO, instytucje otoczenia biznesu, urzędy, ministerstwa, uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne, urzędy pracy itp.

Formę umowy ze Zleceniodawcą stanowi karta zgłoszenia przesyłana do Wnioskodawcy faksem zawierająca: tytuł i termin szkolenia, dane zleceniodawcy, dane uczestnika, oświadczenie zleceniodawcy o skierowaniu uczestnika na szkolenie, dane firmy Wnioskodawcy oraz szczegóły dotyczące przelewu zaliczki na szkolenie.

Karta zgłoszenia nie wymienia konkretnych usług, jakie firma Wnioskodawcy ma dla zleceniodawcy wykonać. Informacje takie znajdują się w ofercie dostępnej na stronie internetowej Wnioskodawcy.

Szkolenie obejmuje następujące usługi: przeprowadzenie wykładów i ćwiczeń warsztatowych w ilości 30 godzin lekcyjnych łącznie (4 dni) przez prowadzących trenerów posiadających wiedzę oraz doświadczenie w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; przekazanie uczestnikom materiałów szkoleniowych wraz z materiałami piśmienniczymi; zapewnienie uczestnikom cateringu podczas szkolenia; zapewnienie sali szkoleniowej wraz z niezbędnym sprzętem multimedialnym oraz komputerowym do prowadzenia ćwiczeń warsztatowych; bieżące sprawdzanie przez prowadzących nabytej wiedzy uczestników; certyfikaty ukończenia szkolenia - z adnotacją że szkolenie posiada akredytację MEN.

Uczestnicy podczas szkolenia zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych - między innymi opracowują projekty, biznes plany, tworzą przykładowe aplikacje o fundusze unijne.

Wnioskodawca nie posiada uprawnień placówki oświatowej. Posiada natomiast akredytację MEN na ww. szkolenie.

Uczestnikami ww. szkolenia są osoby prywatne oraz pracownicy instytucji a więc: przedsiębiorcy, instytucje publiczne, instytucje NGO, instytucje otoczenia biznesu, urzędy, ministerstwa, uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne, urzędy pracy itp.

Przedmiotowe szkolenie ma na celu przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych. Uczestnicy biorą udział w tym szkoleniu z różnych powodów, m.in. : aktualizacji i rozszerzenia posiadanej już wiedzy; nabycia nowej wiedzy i umiejętności; przekwalifikowania zawodowego i zdobycia nowego zawodu/stanowiska pracy.

Osoby biorące udział w ww. szkoleniu wykorzystują nabytą wiedzę w zależności od zajmowanego stanowiska - m.in.: są przydzielani na samodzielne stanowiska w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; otrzymują nowe stanowiska w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; lepiej wykonują swoją pracę w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; wpływają na zwiększenie szans swojego pracodawcy w pozyskaniu funduszy unijnych; poszukują pracy na stanowisku w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych.

Przedmiotowe szkolenie dla niektórych uczestników pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a dla innych ma na celu przekwalifikowanie zawodowe.

Dla niektórych uczestników ww. szkolenie ma na celu uzyskanie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych - np. przekwalifikowanie zawodowe i podjęcie bądź próbę podjęcia zawodu w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych, a dla innych ma na celu uaktualnienie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jaką należy przyjąć stawkę VAT w fakturach za przeprowadzenie tego szkolenia...

Zdaniem Wnioskodawcy należy zastosować VAT zwolniony – zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, natomiast stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Zgodnie z brzmieniem art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 ustawy.

W myśl art. 146a pkt 1 ww. ustawy o VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi bądź zwolnienia od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczących tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Ponadto, przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów.

Zasadniczym powodem odejścia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie dzieci lub młodzieży, kształcenie powszechne lub wyższe, kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

-oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Zgodnie natomiast z art. 43 ust. 1 pkt 29 ww. ustawy zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26 :

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub,
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

-oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Ponadto zgodnie z treścią § 13 ust. 1 pkt 19 i 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.), obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 5 kwietnia 2011r., zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych, oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W myśl natomiast § 13 ust. 1 pkt 19 i 20, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2010r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392) zwalnia się od podatku:

  • usługi w zakresie kształcenia, inne niż wymienione w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, świadczone przez uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz instytuty badawcze oraz świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane,
  • usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 288 s. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy Rady z dnia 17 maja 1977r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – Wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zm.).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i) dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca od 2004r. jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Firma Wnioskodawcy uzyskała akredytację MEN na szkolenie „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” zgodnie z decyzją Kuratora Oświaty przyznaną na podstawie art. 68b ust. 1, 2, 3 i 8 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Zleceniodawcą, w zakresie szkolenia: „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” są dla Wnioskodawcy osoby prywatne oraz przedsiębiorcy, instytucje publiczne, instytucje NGO, instytucje otoczenia biznesu, urzędy, ministerstwa, uczelnie wyższe, szkoły publiczne i prywatne, urzędy pracy itp.

Uczestnicy podczas szkolenia zdobywają wiedzę i umiejętności w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych - między innymi opracowują projekty, biznes plany, tworzą przykładowe aplikacje o fundusze unijne.

Przedmiotowe szkolenie ma na celu przekazanie wiedzy i umiejętności w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych. Uczestnicy biorą udział w tym szkoleniu z różnych powodów, m.in. : aktualizacji i rozszerzenia posiadanej już wiedzy; nabycia nowej wiedzy i umiejętności; przekwalifikowania zawodowego i zdobycia nowego zawodu/stanowiska pracy.

Osoby biorące udział w ww. szkoleniu wykorzystują nabytą wiedzę w zależności od zajmowanego stanowiska - m.in.: są przydzielani na samodzielne stanowiska w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; otrzymują nowe stanowiska w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; lepiej wykonują swoją pracę w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych; wpływają na zwiększenie szans swojego pracodawcy w pozyskaniu funduszy unijnych; poszukują pracy na stanowisku w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych.

Przedmiotowe szkolenie dla niektórych uczestników pozostaje w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, a dla innych ma na celu przekwalifikowanie zawodowe.

Dla niektórych uczestników ww. szkolenie ma na celu uzyskanie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych - np. przekwalifikowanie zawodowe i podjęcie bądź próbę podjęcia zawodu w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych, a dla innych ma na celu uaktualnienie wiedzy i umiejętności do celów zawodowych.

Na pytanie tut. organu zawarte w wezwaniu cyt.: „Czy Wnioskodawca jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia, jeśli tak to należy wskazać na podstawie jakich konkretnie przepisów o systemie oświaty...” Wnioskodawca wskazał, iż nie posiada uprawnień placówki oświatowej.

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż Wnioskodawca nie może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o VAT. Wnioskodawca stwierdził bowiem, że nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (t.j. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a ponadto z opisu stanu faktycznego przedstawionego we wniosku nie wynika, żeby Wnioskodawca był podmiotem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. b) ustawy o VAT.

W myśl art. 68b ust. 1 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty placówki i ośrodki, o których mowa w art. 68a ust. 1 pkt 2, prowadzące kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych, mogą uzyskać akredytację, stanowiącą potwierdzenie spełniania określonych wymogów i zapewniania wysokiej jakości prowadzonego kształcenia. Akredytacja może obejmować całość lub część prowadzonego kształcenia.

Art. 68b ust. 2 ww. ustawy o systemie oświaty stanowi, iż akredytację przyznaje kurator oświaty właściwy dla siedziby placówki lub ośrodka, w drodze decyzji administracyjnej wydawanej po przeprowadzeniu przez zespół powołany przez kuratora oświaty oceny działalności danej placówki lub ośrodka w zakresie określonym w ust. 3.

Natomiast w myśl art. 68 ust. 3 ww. ustawy o systemie oświaty akredytację może uzyskać placówka lub ośrodek, które:

  1. zapewniają bazę wyposażoną w środki dydaktyczne;
  2. zatrudniają wykwalifikowaną kadrę;
  3. opracowują i udostępniają materiały metodyczno-dydaktyczne.

Przepisy ust. 1-7 stosuje się również do placówek niepublicznych prowadzonych zgodnie z przepisami rozdziału 8 oraz do działalności oświatowej, o której mowa w art. 83a ust. 2 (art. 68b ust. 8 ustawy o systemie oświaty).

Zgodnie natomiast z art. 83a ust. 2 ustawy o systemie oświaty działalność oświatowa nieobejmująca prowadzenia szkoły, placówki lub zespołu, o którym mowa w art. 90a ust. 1, może być podejmowana na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 2 lipca 2004r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173, poz. 1807).

Analizując przedstawione okoliczności sprawy w kontekście powołanych przepisów prawa podatkowego wskazać należy, iż usługi realizowane w ramach szkolenia „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” przeprowadzane przez Wnioskodawcę dla osób prywatnych oraz pracowników: przedsiębiorstw, instytucji publicznych, instytucji NGO, instytucji otoczenia biznesu, urzędów, ministerstwa, uczelni wyższych, szkół publicznych i prywatnych, urzędów pracy spełniają definicję usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego tychże osób, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 29 znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług. Usługi realizowane w ramach ww. szkolenia mają bowiem na celu uzyskanie przez niektóre z tych osób wiedzy i umiejętności do celów zawodowych - np. przekwalifikowania zawodowego i podjęcia bądź próby podjęcia zawodu w zakresie pozyskiwania funduszy unijnych lub też dla innych osób ma na celu uaktualnienie ich wiedzy i umiejętności do celów zawodowych (wykorzystują bowiem posiadaną wiedzę w ramach zajmowanego stanowiska).

Wnioskodawca wskazał, iż na przeprowadzenie przedmiotowego szkolenia posiada akredytację przyznaną decyzją Kuratora Oświaty, na podstawie art. 68b ust. 1, 2, 3 i 8 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty.

Ponieważ na powyższe szkolenie Wnioskodawca posiada stosowną akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty oznacza to, że spełniona jest też druga przesłanka umożliwiająca korzystanie ze zwolnienia od podatku.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż przeprowadzenie szkolenia „Specjalista ds. pozyskiwania funduszy unijnych” korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, iż jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, a zatem podmiotem uprawnionym do dokumentowania dostawy towarów i świadczenia usług fakturami VAT.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 marca 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Stosownie do postanowień art. 106 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 kwietnia 2011r., podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 1a, 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zgodnie z § 5 ust. 1 pkt 10 obowiązującego od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 marca 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.) faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży powinna zawierać sumę wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

W myśl § 5 ust. 7 ww. rozporządzenia z dnia 28 listopada 2008r. w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy albo przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 ustawy, poza danymi określonymi w ust. 1 pkt 5, wskazuje się również:

  1. symbol towaru lub usługi, określony w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, jeżeli ustawa lub przepisy wykonawcze do ustawy powołują ten symbol, lub
  2. przepis ustawy albo aktu wydanego na podstawie ustawy, na podstawie którego podatnik stosuje zwolnienie od podatku, lub
  3. przepis dyrektywy, który zwalnia od podatku tę dostawę lub to świadczenie.

Cytowane wyżej przepisy zostały odpowiednio powtórzone w przepisach § 5 ust. 1 pkt 10 oraz § 5 ust. 7 obowiązującego od dnia 1 kwietnia 2011r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360).

A zatem Wnioskodawca winien dokumentować przeprowadzenie ww. szkolenia fakturami VAT ze wskazaniem, iż są to usługi zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy, iż na fakturach za przeprowadzenie ww. szkolenia należy zastosować zwolnienie od podatku zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. b ustawy o VAT uznać należy za prawidłowe.

Końcowo należy nadmienić, iż w myśl w art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny załączonych do wniosku o interpretację dokumentów, nie przeprowadza bowiem postępowania dowodowego, jest zatem związany wyłącznie opisem stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego) przedstawionym przez Wnioskodawcę i jego stanowiskiem.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem.

Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj