Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-1333/12/AŚ
z 7 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-1333/12/AŚ
Data
2013.02.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
pomoc społeczna
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
W zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług prywatnego, odpłatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegać będą na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem oraz przewozu na zabiegi



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 listopada 2012r. (data wpływu 29 listopada 2012r.), uzupełnionym pismem z dnia 24 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług prywatnego, odpłatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegać będą na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem oraz przewozu na zabiegi - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 listopada 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT usług prywatnego, odpłatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegać będą na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem oraz przewozu na zabiegi.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 24 stycznia 2013r. (data wpływu 28 stycznia 2013r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut organu z dnia 16 stycznia 2013r. znak: IBPP4/443-1333/12/AŚ.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w ramach placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i niepełnosprawnym, przeznaczonej dla 30 mieszkańców. Placówka została wpisana do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez Wojewodę.

Zezwolenie Wojewody zostało wydane z dniem 1 października 2012 roku na czas nieokreślony.

Pensjonariusze zamieszkują w miejscu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności, tj. w Domu Seniora „...”.

Zgodnie z wpisem do ewidencji działalności gospodarczej, Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie: 87.30.Z - Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych

Podklasa ta obejmuje pomoc społeczną zapewniającą całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i osobom niepełnosprawnym realizowaną w:

  • domach emeryta,
  • domach pomocy społecznej z minimalną opieką pielęgniarską,
  • domach pomocy społecznej bez opieki pielęgniarskiej.

W piśmie z dnia 24 stycznia 2013r. uzupełniono wniosek o następujące informacje:

  1. Usługi prywatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegają na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej. Zgodnie z ustaleniami inspektorów Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego przeprowadzających oględziny, Placówka Wnioskodawcy gwarantuje zapewnienie odpowiedniej opieki, w szczególności spełnia standardy określone w art. 68 ustawy z dnia 12 kwietnia 2004 roku o pomocy społecznej. (załącznik)
  2. Przewóz mieszkańców na zabiegi zlecone przez lekarza rodzinnego, a których Wnioskodawca nie może zapewnić w swojej placówce jest usługą ściśle związaną z usługami pomocy społecznej.
  3. Usługi przewozu mieszkańców całodziennego domu opieki nad starszymi są niezbędne w zakresie zleconych przez opiekę medyczną zabiegów. Inne potrzeby przewozu nie są zapewniane przez ośrodek. W przypadku, gdy pensjonariusz ma potrzebę przejazdu w innym, niż niezbędne zabiegi celu, zapewnienie transportu polega na zamówieniu transportu prywatnego (taksówki), za które pensjonariusz sam reguluje należność.
  4. Usługa zapewniania przewozu mieszkańców na zabiegi nie jest dla placówki Wnioskodawcy celem zarobkowania, ale elementem niezbędnym w zakresie zapewnienia właściwej opieki pensjonariuszom. Inne przewozy, poza tymi, które wynikają z właściwej opieki, nie są wykonywane przez placówkę. Zapewniając właściwą opiekę personelu, oraz wizytujących ośrodek lekarzy Wnioskodawca eliminuje do koniecznego minimum wyjazdy z pensjonariuszami poza teren ośrodka.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jak będą opodatkowane na gruncie VAT usługi prywatnego, odpłatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegać będą na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem oraz przewozu na zabiegi...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.) zwalnia się od podatku:

  1. regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej,
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę: domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, - placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze,
  3. placówki specjalistycznego poradnictwa,
  4. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę,
  5. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.


Zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe dotyczy usług pomocy społecznej wykonywanych przez regionalne ośrodki polityki społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki interwencji kryzysowej, a także inne placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku pod warunkiem, że są wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę.

Zgodnie z decyzją Wojewody, uzyskałem zezwolenie na czas nieokreślony na prowadzenie w ramach działalności gospodarczej placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i niepełnosprawnym. Spełniam więc warunek określony w art. 43 ust. 1 pkt 22 litera d.

Zdaniem Wnioskodawcy świadczone przez Niego usługi w zakresie, w którym prowadzi działalność, tj.: 87.30.Z - Pomoc społeczna z zakwaterowaniem dla osób w podeszłym wieku i osób niepełnosprawnych na gruncie ustawy o VAT podlega zwolnieniu z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tj. Dz. U. Nr 177 poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez świadczenie usług, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się – w myśl art. 8 ust. 1 ustawy – każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Należy zaznaczyć, że w myśl przepisu art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r. wyznaczenie zakresu zwolnienia usługi z opodatkowania podatkiem VAT następowało poprzez zidentyfikowanie usługi (czynności) w klasyfikacji statystycznej (PKWiU). Zwolnienie miało charakter wyłącznie przedmiotowy. Bez znaczenia dla zastosowania zwolnienia pozostawało to, jaki podmiot wykonywał powyższą usługę.

Z dniem 1 stycznia 2011r. ustawodawca odstąpił od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych, określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, tym samym opisuje się poszczególne czynności zwolnione od podatku wskazując na ich cechy, charakter oraz okoliczności wykonania.

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy o VAT stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Jednakże, w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w rozporządzeniach wykonawczych do niej przewidziano możliwość zastosowania obniżonych stawek podatku, a nawet zwolnień od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT, zwalnia się od podatku usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi określone w przepisach o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie, także dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane, na rzecz beneficjenta tej pomocy, wykonywane przez:

  1. regionalne ośrodki pomocy społecznej, powiatowe centra pomocy rodzinie, ośrodki pomocy społecznej, rodzinne domy pomocy, ośrodki wsparcia i ośrodki inwestycji kryzysowej;
  2. wpisane do rejestru prowadzonego przez wojewodę:
    • domy pomocy społecznej prowadzone przez podmioty posiadające zezwolenie wojewody, placówki opiekuńczo-wychowawcze i ośrodki adopcyjno-opiekuńcze;
    • placówki specjalistycznego poradnictwa;
  3. inne niż wymienione w lit. a-c placówki zapewniające całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku na podstawie zezwolenia wojewody, wpisanego do rejestru prowadzonego przez wojewodę;
  4. specjalistyczne ośrodki wsparcia dla ofiar przemocy w rodzinie.


Z powyższego wynika, iż warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie cyt. przepisu, jest spełnienie zarówno przesłanki o charakterze przedmiotowym, dotyczącej rodzaju świadczonych usług (usług pomocy społecznej), jak również przesłanki podmiotowej odnoszącej się do usługodawcy, będącego ściśle określonym podmiotem.

Jednocześnie wskazać należy – co wielokrotnie podkreślał w orzecznictwie Trybunał Sprawiedliwości UE, iż pojęcia używane do opisania zwolnień powinny być interpretowane w sposób ścisły, ponieważ stanowią one odstępstwa od ogólnej zasady, zgodnie z którą podatkiem VAT objęta jest każda dostawa towarów i każda usługa świadczona odpłatnie przez podatnika.

W myśl art. 43 ust. 17 ustawy, zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:

  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18a, 23, 26, 28, 29 i 33 lit. a, mają zastosowanie do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe (ust. 17a).

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą w ramach placówki zapewniającej całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i niepełnosprawnym, przeznaczonej dla 30 mieszkańców. Placówka została wpisana do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez Wojewodę.

Wnioskodawca wskazał, że usługi prywatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, które polegają na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem są usługami pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej.

Usługi przewozu mieszkańców całodziennego domu opieki nad starszymi są niezbędne w zakresie zleconych przez opiekę medyczną zabiegów. Inne potrzeby przewozu nie są zapewniane przez ośrodek. W przypadku, gdy pensjonariusz ma potrzebę przejazdu w innym, niż niezbędne zabiegi celu, zapewnienie transportu polega na zamówieniu transportu prywatnego (taksówki), za które pensjonariusz sam reguluje należność.

Wnioskodawca wskazał, że przewóz mieszkańców na zabiegi zlecone przez lekarza rodzinnego, których nie może zapewnić w swojej placówce jest usługą ściśle związaną z usługami pomocy społecznej oraz, że usługa zapewniania przewozu mieszkańców na zabiegi nie jest celem zarobkowania, ale elementem niezbędnym w zakresie zapewnienia właściwej opieki pensjonariuszom.

Analizując możliwość zwolnienia od podatku VAT świadczonych przez Wnioskodawcę usług na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT należy sprawdzić czy usługi te oprócz spełnienia przesłanki o charakterze przedmiotowym dotyczącej rodzaju świadczonych usług, tj. (usług pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej), spełniają również przesłankę podmiotową odnoszącą się do usługodawcy, który musi być ściśle określonym w tym przepisie podmiotem. Niespełnienie bowiem chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, iż zwolnienie nie ma zastosowania.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity z dnia 2 października 2009r. Dz. U. Nr 175, poz. 1362), pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa, mającą na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości.

W myśl art. 2 ust. 2 powołanej ustawy, pomoc społeczną organizują organy administracji rządowej i samorządowej, współpracując w tym zakresie, na zasadzie partnerstwa, z organizacjami społecznymi i pozarządowymi, Kościołem Katolickim, innymi kościołami, związkami wyznaniowymi oraz osobami fizycznymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy, pomoc społeczna wspiera osoby i rodziny w wysiłkach zmierzających do zaspokojenia niezbędnych potrzeb i umożliwia im życie w warunkach odpowiadających godności człowieka.

Art. 22 pkt 3 i 4 ustawy stanowi natomiast, iż do zadań wojewody należy wydawanie i cofanie zezwoleń lub zezwoleń warunkowych na prowadzenie domów pomocy społecznej oraz wydawanie i cofanie zezwoleń na prowadzenie placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, a także prowadzenie rejestru domów pomocy społecznej, placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, w tym prowadzonych na podstawie przepisów o działalności gospodarczej, placówek zapewniających miejsca noclegowe oraz jednostek specjalistycznego poradnictwa.

Mając na uwadze przedstawione okoliczności oraz powołane przepisy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi - usługi prywatnego, odpłatnego, całodziennego domu opieki nad starszymi osobami, polegające na zapewnieniu opieki pielęgnacyjnej, wyżywieniu wraz z zakwaterowaniem oraz przewozu na zabiegi, stanowiące jak wskazał Wnioskodawca usługi pomocy społecznej w rozumieniu przepisów o pomocy społecznej oraz usługi ściśle z nimi związane - spełniają przesłankę przedmiotową o której mowa w art. 43 ust. 1 pkt 22 ustawy o VAT. Ponadto placówka prowadzona przez Wnioskodawcę zapewniająca całodobową opiekę osobom w podeszłym wieku i niepełnosprawnym została wpisana do rejestru placówek zapewniających całodobową opiekę osobom niepełnosprawnym, przewlekle chorym lub osobom w podeszłym wieku, prowadzonego przez Wojewodę. Tym samym, spełniona jest również przesłanka podmiotowa określona w art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o VAT.

W świetle powyższego, należy stwierdzić, że usługi będące przedmiotem wniosku korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na mocy art. 43 ust. 1 pkt 22 lit. d ustawy o VAT.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa St. Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj