Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/1/415-1189/12/WRz
z 21 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 20 września 2012 r. (data wpływu do tut. Biura 26 września 2012 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie:

  • możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług - jest prawidłowe,
  • określenia stawek podatkowych właściwych do opodatkowania tych przychodów uzyskanych ze świadczenia usług sklasyfikowanych po symbolem PKWiU :
    • 92.00.13.0 - jest prawidłowe,
    • 47.00. - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 26 września 2012 r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zryczałtowanego podatku dochodowego od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne w zakresie możliwości opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych przychodów uzyskanych ze świadczenia wskazanych we wniosku usług oraz określenia stawek podatkowych właściwych do opodatkowania tych przychodów.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawczyni w dniu 2 maja 2012 r. rozpoczęła prowadzenie działalności gospodarczej i wybrała opodatkowanie w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Przedmiotem działalności Wnioskodawczyni jest prowadzenie kiosku na postawie umowy agencyjnej zawartej ze Spółką akcyjną.

W ramach ww. umowy Wnioskodawczyni zawiera w imieniu i na rzecz Spółki umowy z klientami w zakresie:

  • sprzedaży wydawnictw, towarów i usług będących w ofercie ww. spółki (w cenach przez nią określonych),
  • sprzedaży dowodów udziałów w grach losowych i zakładach wzajemnych,
  • przyjmowania i wydawania przesyłek,
  • przyjmowania od klientów zapłaty za zakupione wydawnictwa, towary i usługi, jak również inne świadczenia, które spełnia Spółka,
  • przyjmowanie od klientów płatności za usługi świadczone przez podmioty trzecie, z którymi Spółka zawarła umowy dotyczące przyjmowania tych płatności,
  • przyjmowanie reklamacji od klientów na sprzedane wydawnictwa, towary i usługi,
  • wystawiania w imieniu Spółki faktur VAT z tytułu sprzedaży wydawnictw, towarów i usług,
  • wykonywania wszelkich innych czynności określonych w „Księdze agenta”.

Wnioskodawczyni wystąpiła do Urzędu Statystycznego w Łodzi o sklasyfikowanie wykonywanych przez Nią usług. W piśmie do Urzędu Statystycznego zaznaczyła, iż „(…) wystawia faktury VAT na prowizję za sprzedaż prasy, biletów i innych towarów będących w ofercie Spółki”.

W odpowiedzi otrzymała pismo wskazujące, iż zawieranie w imieniu i na rzecz Spółki umów z klientami w zakresie:

  • sprzedaży wydawnictw, towarów i usług będących w jej ofercie, przyjmowanie reklamacji, wystawianie faktur z tytułu sprzedaży wg PKWiU sklasyfikowane jest pod symbolem 47.00 - Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
  • sprzedaży dowodów udziałów w grach losowych i zakładach wzajemnych wg PKWiU sklasyfikowanej pod symbolem 92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi,
  • przyjmowania wpłat od klientów indywidualnych, które następnie przekazywane są na wskazane rachunki bankowe podmiotów świadczących usługi wg PKWiU z 2008 r. sklasyfikowane jest pod symbolem PKWiU 64.19.30.0. - Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane.

W rzeczywistości Wnioskodawczyni wykonuje wyłącznie usługi sklasyfikowane wg PKWiU pod symbolem 47.00., gdyż ma świadomość, że wykonywanie przez nią usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 64.19.30.0 wyłączałoby Ją z ryczałtu. Obecnie Wnioskodawczyni nie wykonuje tych usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy w związku z otrzymaną odpowiedzią z Urzędu Statystycznego w Łodzi, który nie sklasyfikował wykonywanych przez Wnioskodawczynię czynności pod symbolem PKWiU 46.19.10, może korzystać z opodatkowania uzyskanych przychodów w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych?

Jakie stawki ryczałtu Wnioskodawczyni powinna uwzględnić dla wykonywanych przez siebie poszczególnych czynności, tj.:

  • zawierania w imieniu i na rzecz Spółki umów z klientami w zakresie sprzedaży wydawnictw, towarów i usług będących w ofercie, przyjmowania reklamacji, wystawiania faktur z tytułu sprzedaży (PKWiU 47.00 - Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi)?
  • sprzedaży dowodów udziałów w grach losowych i zakładach wzajemnych (PKWiU 92.00.13.0 - Usługi związane z loteriami grami liczbowymi)?

Zdaniem Wnioskodawczyni, zgodnie z otrzymanym pismem z Urzędu Statystycznego w Łodzi wykonana działalność nie wyłącza Jej z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. Czynności zawierania w imieniu i na rzecz Spółki umów z klientami w zakresie sprzedaży wydawnictw, towarów i usług będących w jej ofercie, przyjmowania reklamacji, wystawianie faktur z tytułu sprzedaży wg PKWiU 47.00 - Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi, to działalność usługowa w zakresie handlu opodatkowana stawką ryczałtu 3%, a sprzedaż dowodów udziałów w grach losowych i zakładach wzajemnych wg PKWiU 92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi, to działalność usługowa opodatkowana stawką 8,5%.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, stwierdzam, co następuje.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.), opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym, w tym również gdy działalność ta jest prowadzona w formie spółki cywilnej osób fizycznych lub spółki jawnej osób fizycznych, zwanych dalej „spółką”.

Przy czym, zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej oznacza to działalność zarobkową:

  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

-prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Podkreślić należy, iż u osób prowadzących pozarolniczą działalność gospodarczą możliwość opodatkowania w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych jest m.in. uzależniona od niewystąpienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 8 ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. W art. 8 ust. 1 pkt 3 lit. e) ww. ustawy, jako jedną z przesłanek negatywnych uniemożliwiających korzystanie z opodatkowania w tej formie, ustawodawca wymienił świadczenie usług wymienionych w załączniku Nr 2 do ustawy. Przy czym, pod poz. 26 załącznika nr 2 do ustawy, stanowiącego Wykaz usług, których świadczenie wyłącza podatnika z opodatkowania ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych, oznaczonych według polskiej klasyfikacji wyrobów i usług, wymieniono usługi finansowe i ubezpieczeniowe sklasyfikowane w Sekcji K PKWiU, a więc m.in. wskazane we wniosku usługi sklasyfikowane pod symbolem 64.19.30.0 Pozostałe pośrednictwo pieniężne, gdzie indziej niesklasyfikowane, których jednak jak wynika z wniosku Wnioskodawczyni nie wykonuje.

Należy zwrócić uwagę, iż możliwość opłacania oraz wysokość stawki ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskanych w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą zależy wyłącznie od faktycznego rodzaju świadczonych w ramach tej działalności usług lub sprzedaży wytworzonych wyrobów .

W myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., „działalność usługowa” to pozarolnicza działalność gospodarcza, której przedmiotem są czynności zaliczane do usług zgodnie z Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), wydanym na podstawie art. 40 ust. 2 ustawy z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej (Dz. U. Nr 88 poz. 439 ze zm.), z zastrzeżeniem zawartym w pkt 2 definiującym działalność gastronomiczną i pkt 3 definiującym działalność usługową w zakresie handlu.

Natomiast w myśl art. 4 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, działalność usługowa w zakresie handlu, to działalność polegająca na sprzedaży, w stanie nieprzetworzonym, nabytych uprzednio produktów (wyrobów) i towarów, w tym również takich, które zostały przez sprzedawcę zapakowane lub rozważone do mniejszych opakowań albo rozlane do butelek, puszek lub mniejszych pojemników.

Kwalifikacji poszczególnych przychodów ze świadczonych usług, do określonego symbolu PKWiU dokonuje sam podatnik. Kwestii tej nie regulują przepisy prawa podatkowego, a tylko te przepisy, zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, mogą być przedmiotem interpretacji indywidualnej. W przypadku trudności w ustaleniu symbolu PKWiU zainteresowany podmiot może zwrócić się o jego wskazanie i o wydanie opinii do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacji Urzędu Statystycznego w Łodzi. Powyższe wynika z komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11), zgodnie z którym zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane, według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika m.in., że Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą wyłącznie w zakresie usług sklasyfikowanych wg opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi pod symbolami PKWiU:

  1. 47.00 - Sprzedaż detaliczna z wyłączeniem handlu pojazdami samochodowymi,
  2. 92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. b i h, pkt 4 lit. b oraz pkt 5 lit. b ww. ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, ryczałt od przychodów ewidencjonowanych wynosi:

-8,5 %:

  • przychodów z działalności usługowej, w tym przychodów z działalności gastronomicznej w zakresie sprzedaży napojów o zawartości alkoholu powyżej 1,5 %, z zastrzeżeniem pkt 1, 2, 4 i 5 oraz załącznika nr 2 do ustawy (art. 12 ust.1 pkt 3 lit. b tej ustawy),
  • prowizji uzyskanej przez kolportera prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy (art. 12 ust. 1 pkt 3 lit. h cyt. ustawy),

-5,5 % uzyskanej prowizji z działalności handlowej w zakresie sprzedaży jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów (art. 12 ust. 1 pkt 4 lit. b tej ustawy),

-3,0 % z działalności usługowej w zakresie handlu (art. 12 ust.1 pkt 5 lit. b tej ustawy).

Mając na względzie przytoczone wyżej przepisy oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, iż jeżeli dane przedstawione we wniosku do Urzędu Statystycznego o dokonanie klasyfikacji prowadzonej przez Wnioskodawczynię działalności gospodarczej, są zgodne są ze stanem faktycznym, a Wnioskodawczyni uzyskuje dochody wyłącznie ze świadczenia ww. usług sklasyfikowanych pod symbolami PKWiU 47.00. oraz 92.02.13.0, to przychody uzyskiwane przez Nią z prowadzonej działalności gospodarczej, mogą być opodatkowane w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem w tym zakresie stanowisko Wnioskodawczyni jest prawidłowe.

Należy jednak wskazać, iż w świetle przepisów ww. ustawy z dnia 20 listopada 1998 r., zakresie usług sklasyfikowanych wg PKWiU pod symbolem 47.00, przychody uzyskane z prowizji z działalności handlowej w przypadku sprzedaży:

  • jednorazowych biletów komunikacji miejskiej, znaczków do biletów miesięcznych, znaczków pocztowych, żetonów i kart magnetycznych do automatów, opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 5,5 %,
  • prasy na podstawie umowy o kolportaż prasy, opodatkowane są ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych w wysokości 8,5 %.

Skoro stanowisko Wnioskodawczyni, dotyczące stawek ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych uzyskiwanych z działalności usługowej w zakresie handlu, nie uwzględnia wysokości stawek ryczałtu ewidencjonowanego właściwych do opodatkowania przychodów w ww. przypadkach (sprzedaży biletów, kolportaż prasy) to oznacza to, iż w tym zakresie jest ono nieprawidłowe.

Natomiast przychody z świadczenia usług sklasyfikowanych pod symbolem PKWiU 92.00.13.0 - Usługi związane z loterią i grami liczbowymi, podlegają opodatkowaniu wg stawki wynoszącej 8,5%. W tym też zakresie przedstawione we wniosku jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Do wniosku dołączono plik dokumentów. Należy jednak zauważyć, że wydając interpretacje w trybie art. 14b Ordynacji podatkowej, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, nie przeprowadza postępowania dowodowego, w związku z czym nie jest obowiązany, ani uprawniony do ich oceny; jest związany wyłącznie opisem stanu faktycznego przedstawionym przez Wnioskodawczynię i jej stanowiskiem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj