Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB3/423-619b/12/PST
z 17 grudnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawionego we wniosku z dnia 28 września 2012 r. (data wpływu 9 października 2012 r.), uzupełnionego w dniu 10 grudnia 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 października 2012 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego
na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy. Wniosek został uzupełniony w dniu 10 grudnia 2012 r.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Wspólnota funkcjonuje w oparciu o przepisy ustawy z dnia 24.06.1994 r. O własności lokali. Wspólnotę tworzą właściciele 50 lokali mieszkalnych oraz 1 lokalu użytkowego. Powierzchnia użytkowa lokali mieszkalnych wynosi 2.758,50 m2, natomiast lokalu użytkowego 121,71 m2. Zgodnie z art. 13 ust.1 ustawy o własności lokali właściciele lokali ponoszą wydatki związane
z utrzymaniem swojego lokalu, oprócz tego partycypują w kosztach zarządu związanych
z utrzymaniem nieruchomości wspólnej; ponoszą również wydatki związane z dostawą mediów oraz wydatki funduszu remontowego wspólnoty. W oparciu o stosowne uchwały wspólnoty lokal użytkowy ponosi tylko wydatki na koszty utrzymania części wspólnych, wywóz nieczystości oraz fundusz remontowy.

Oprócz tego wspólnota uzyskuje przychody z tytułu dzierżawy pomieszczenia wymiennikowni w nieruchomości dla miejskiej energetyki cieplnej sp. z o.o. na cele związane z eksploatacją urządzeń technicznych centralnego ogrzewania przeznaczonych do obsługi nieruchomości, przychody z tytułu odsetek od środków ulokowanych na lokatach terminowych, przychody
z reklamy, przychody od dzierżawy terenu wspólnoty do celów prowadzonej działalności przez ww. lokal użytkowy. Od 2010 r. Wspólnota przeznacza te przychody w całości na fundusz remontowy (do 2010 r. stanowiły one przychód na utrzymanie części wspólnych).

W 2008 r. Wspólnota zaciągnęła kredyt termomodernizacyjny, a w 2009 r. B. wypłacił premię termomodernizacyjną zmniejszając bezpośrednio wartość zobowiązań kredytowych. Wspólnota w latach ubiegłych ustalała koszty uzyskania przychodów w oparciu o art. 15 ust. 2
i 2a ustawy o pdop - odnosząc się również do przychodów z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi – j.w. Oraz nie odprowadzała podatku od wpłat czynszowych lokalu użytkowego - w nawiązaniu m.in. do wyroku WSA z 30.06.2010 r. sygn. akt
(…) (budynek mieszkalny wg PKOB). Jednak po wydaniu innych interpretacji przez inne organy dokonała korekt rozliczeń podatku i deklaracji CIT-8.


Po korekcie wspólnota wyliczyła podatek następująco:


  1. Przychody z działalności innej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi jw. Pomniejszyła o koszty bezpośrednio związane z tymi przychodami (a nie wg art. 15 ust. 2 i 2a ustawy o pdop),
  2. Uznała za opodatkowane wpłaty czynszowe członka wspólnoty - właściciela lokalu użytkowego pomniejszając je o koszty wyliczone w części przypadające na ten lokal (m.in. wg wskaźnika powierzchni lokalu użytkowego do powierzchni ogółem wspólnoty) - a nie w oparciu o art. 15 ust. 2 i 2a,
  3. Uznała za opodatkowany dochód od wypłaconej premii termomodernizacyjnej w części przypadającej na lokal użytkowy (przychód wg wskaźnika powierzchni).


W uzupełnieniu ponadto Wnioskodawca wskazał, iż


  1. w budynku Wspólnoty znajduje się lokal użytkowy stanowiący indywidualną własność danego członka tej Wspólnoty; Wspólnota otrzymuje na rachunek bankowy miesięczne wpłaty czynszowe od właściciela ww. lokalu użytkowego,
  2. Wspólnota otrzymuje przychody z tytułu odsetek od środków na lokacie terminowej, przychody od reklamy oraz dzierżawi teren stanowiący jej własność członkowi Wspólnoty - właścicielowi ww. lokalu użytkowego (teren wykorzystywany jest jako miejsce postojowe/załadunku towaru) - i z tego tytułu otrzymuje miesięczny przychód na podstawie wystawionych rachunków;
  3. Wspólnota otrzymała premię termomodernizacyjną.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy wpłaty czynszowe na rachunek bankowy Wspólnoty od właściciela lokalu użytkowego j.w. (będącego członkiem tej Wspólnoty), stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?
  2. Czy przychody Wspólnoty z tytułu odsetek od środków na lokacie terminowej, przychody od reklamy i dzierżawy terenu Wspólnoty członkowi tej Wspólnoty(tu: właścicielowi lokalu użytkowego) stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi?
  3. Czy przychód z tytułu otrzymanej premii termomodernizacyjnej stanowi przychód Wspólnoty z tytułu gospodarki zasobami mieszkaniowymi?


Przedmiot niniejszej interpretacji stanowi odpowiedź na pytanie drugie. Odpowiedź
na pytanie pierwsze i trzecie będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.


Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania drugiego.


Przychody Wspólnoty z tytułu odsetek od środków na lokacie terminowej, przychody
od reklamy i dzierżawy terenu Wspólnoty członkowi tej Wspólnoty (tu: właścicielowi lokalu użytkowego) nie stanowią przychodów z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i nawet jeśli zostaną wydatkowane na gospodarkę zasobami mieszkaniowymi to i tak podlegają opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zasady funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych określa ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r.
o własności lokali (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 903, ze zm.). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych.

Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu.

W myśl art. 3 ww. ustawy, grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela nieruchomości
ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa.


Art. 14 ww. ustawy stanowi natomiast, iż na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:


  1. wydatki na remonty i bieżącą konserwację,
  2. opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę,
  3. ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
  4. wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
  5. wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.


Z art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych
(t.j. Dz. U z 2011 r., Nr 74, poz. 397 ze zm.) – dalej: ustawa - wynika, że dochodem jest,
z zastrzeżeniem art. 10 i 11, nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej
na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych od innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Powołana ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji: „zasobów mieszkaniowych” oraz „gospodarki zasobami mieszkaniowymi”. Zauważyć należy jednak, że w języku potocznym, pojęcie „gospodarka” – w kontekście omawianego przypadku oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś. „Zasób” zaś to m. in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie „mieszkanie” jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN, http://sjp.pwn.pl).

Tak więc przymiotnik „mieszkaniowy”, „mieszkaniowych”, określa rzeczy związane
z mieszkaniem.


W konsekwencji przez „zasoby mieszkaniowe”, o których mowa ww. ustawie należy rozumieć:


  • znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz przynależnymi do nich pomieszczeniami oraz wyposażenie techniczne, jak np.:

    1. dźwigi osobowe i towarowe,
    2. aparaty do wymiany ciepła,
    3. kotłownie i hydrofornie wbudowane,
    4. klatki schodowe,
    5. strychy, piwnice, komórki,
    6. balkony, loggie,
    7. garaże,

  • pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane
    z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.:

    1. budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej,
    2. kotłownie i hydrofornie wolno stojące,
    3. osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe,


  • urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się budynki wyżej wymienione, jak:


    1. zbiorniki - doły gnilne, szamba, przydomowe oczyszczalnie ścieków,
    2. rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej,
    3. sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne,
    4. budowle inżynieryjne (studnie itp.), stacje transformatorowe,
    5. budowle komunikacyjne, jak: drogi osiedlowe, ulice, chodniki,
    6. inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych, jak np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci.


Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty, stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych. Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody podmiotów, o których mowa w tym przepisie otrzymane z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów.

W związku z powyższym, stwierdzić należy, iż w przypadku odsetek od środków zgromadzonych na lokacie terminowej, źródłem dochodu jest nie gospodarka zasobami mieszkaniowymi rozumiana jako dysponowanie i zarządzanie posiadanym zespołem lokali mieszkalnych oraz innych pomieszczeń i urządzeń niezbędnych do prawidłowego korzystania
z mieszkań, ale kapitał pieniężny, tj. posiadana nadwyżka finansowa ulokowana na tych lokatach. Lokata terminowa pełni w tym przypadku funkcję instrumentu finansowego stwarzającego możliwość zarządzania nadwyżkami finansowymi. Uzyskane z tego tytułu przysporzenie w postaci odsetek od kapitału (wolnych środków) jest pochodną ulokowania dochodu - w tym wypadku pochodzącego z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - na lokacie terminowej. Skoro więc odsetki stanowią dochód powstały z tytułu posiadania i zarządzania środkami pieniężnymi (kapitałami), to nie mogą być jednocześnie kwalifikowane jako ściśle dochód z zarządzania zasobami mieszkaniowymi. Dochód lokowany na lokacie terminowej, skutkuje powstaniem dochodu z kapitałów pieniężnych, a więc ze źródła, z którego dochód nie podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.

Odnośnie przychodów z tytułu dzierżawy terenu wykorzystywanego jako miejsce postojowe/załadunku towaru (ze stanu sprawy nie wynika, iż miejsce to stanowi zasób mieszkaniowy Wspólnoty) nie mogą być uznane za przychody pochodzące z gospodarki zasobami mieszkaniowymi.

Również nie można uznać, że przychody z tytułu reklam stanowią przychody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Przychody z tego tytułu nie są podstawową działalnością prowadzoną przez Wspólnoty Mieszkaniowe.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić,
iż przychody z tytułu odsetek od środków na lokacie terminowej, przychody od reklam oraz
z tytułu dzierżawy terenu wykorzystywanego jako miejsce postojowe/załadunku towaru (nie będącego zasobem mieszkaniowym Wspólnoty) nie mogą zostać uznane za dochody
z gospodarki zasobami mieszkaniowymi (osiągane są z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi) bez względu na cel, na jaki zostaną przekazane. Dochody
te są dochodami z działalności, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy, a więc nie mogą korzystać
ze zwolnienia przedmiotowego określonego w tym przepisie. Stosownie więc do postanowień art. 7 ust. 1 ustawy, dochody z tego tytułu podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym
od osób prawnych.

Reasumując stanowisko Wspólnoty wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego należy uznać za prawidłowe.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012, poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi
na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania ( art. 53 § 2
ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj