Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-795/12-2/DG
z 15 listopada 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-795/12-2/DG
Data
2012.11.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
gospodarstwo rolne
podatek naliczony
świadczenie usług
zgłoszenie rejestracyjne


Istota interpretacji
W zakresie rozliczenia podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pozarolniczą z uwzględnieniem odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu maszyn rolniczych.



Wniosek ORD-IN 411 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16.08.2012r. (data wpływu 20.08.2012r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie maszyn rolniczych przez Wnioskodawczynię /pytanie nr 1/ – jest prawidłowe
  • rozliczenia podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pozarolniczą z uwzględnieniem odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu maszyn rolniczych /pytanie nr 2/ - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20.08.2012r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie maszyn rolniczych oraz rozliczenia podatku naliczonego w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą pozarolniczą z uwzględnieniem odliczenia podatku naliczonego z tyt. zakupu maszyn rolniczych.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe:

Strona prowadzi działalność gospodarczą, data rozpoczęcia działalności - 01.03.2012r. Według zgłoszenia przedmiotem działalności jest: 7731Z - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, 0161Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, 0162Z - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, 0163Z - Usługi następujące po zbiorach.

Zgłoszenie rejestracyjne VAT-R zostało złożone w dniu 23.02.2012r. Zaznaczono poz. 33, podatnik rezygnuje ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 lub 9 ustawy o podatku od towarów i usług - jako datę rezygnacji podano 01.03.2012r. W dniu 18.04.2012r. zaciągnięto kredyt pomostowy w wysokości 150.000 zł na zakup sprzętu rolniczego - umowa numer XX/2012 z Bankiem Spółdzielczym w N. W dniu 13.09.2011r. zawarto umowę przyznania pomocy nr X.

Kwota pomocy w wysokości 100.000 zł, jednak nie więcej niż 50% poniesionych kosztów kwalifikowanych operacji, której celem jest wzrost dochodu z działalności pozarolniczej objętej wsparciem poprzez uruchomienie usług prasowania słomy i siana.

Strona wspólnie z mężem Waldemarem P. prowadzi gospodarstwo rolne o powierzchni 40,08 ha, położone w B. Wnioskodawczyni posiada wspólność majątkową z mężem. Strona jest współwłaścicielem gospodarstwa, pracuje w nim od września 2000r.Mąż Waldemar P. z dniem 01.04.2010r. zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i przeszedł na ogólne zasady opodatkowania VAT. Rozlicza podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych do dnia dzisiejszego.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 06.04.2012r. na podstawie faktury VAT Strona zakupiła ciągnik rolniczy N. i prasę belującą na kwotę netto 200.000 zł, kwota podatku VAT 46.000 zł. Należność za maszyny została uregulowana w dniu 18.04.2012r. Maszyny zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. W dniu 12.04.2012r. Strona wystawiła fakturę VAT za wykonaną usługę ciągnikiem, a sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT nr 1/2012 ze stawką 8%.

W okresie 03-05.2012r. Wnioskodawczyni składała deklaracje dla podatku od towarów i usług dokonując rozliczeń podatku od towarów i usług, w tym wykazała w deklaracji za miesiąc kwiecień 2012r. kwotę do zwrotu 46.000 zł wynikającą z zakupu ciągnika rolniczego i prasy belującej.

W dniu 25.06.2012r. doręczono Wnioskodawczyni upoważnienie do kontroli X zakres kontroli „Prawidłowość rozliczeń z budżetem państwa w podatku od towarów i usług za kwiecień 2012r. w związku ze zwrotem bezpośrednim podatku VAT przed dokonaniem zwrotu.” Kontrolę przeprowadzono w dniach 25-29.06.2012r. Protokół kontroli podatkowej doręczono Stronie w dniu 02.07.2012r. W podsumowaniu kontroli stwierdzono, że Wnioskodawczyni nie przysługuje zwrot bezpośredni różnicy podatku w kwocie 46.000 zł.Odmowę zwrotu uzasadniono tym, że wymienione czynności we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej w tym świadczenie usług rolniczych, mieszczą się w katalogu działalności rolniczej określonej w art. 2 pkt 15 ustawy o podatku od towarów i usług.

Uznano, że: „Z przedstawianego stanu faktycznego wynika, że prowadzone gospodarstwo rolne jest własnością wspólną, reprezentantem w działalności rolniczej jest mąż, który dokonał rejestracji w imieniu całego gospodarstwa - jako podatnik VAT czynny od 01.04.2010r. W związku z powyższym Pani nie może jednocześnie być zarejestrowana jako podatnik VAT w związku ze świadczeniem usług rolniczych i rozliczać podatek VAT na zasadach ogólnych. Świadczenie usług rolniczych stanowi bowiem działalność rolniczą, wykonywaną również w ramach prowadzonego przez współmałżonków gospodarstwa rolnego. Gospodarstwo rolne, zarejestrowane na Pani męża jako podatnika VAT czynnego dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności rolniczej, w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług występuje jako jeden podatnik od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, przy uwzględnieniu art. 15 ust. 4 oraz art. 96 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.”

Uznano, że: „Z powyższych zapisów wynika, że ustawa od towarów i usług za podatnika prowadzącego gospodarstwo rolne uważa osobę fizyczną, która (w imieniu gospodarstwa) rejestruje się jako podatnik VAT. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny w świetle powołanych przepisów prawa ustalono, że Pani Marii P. nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT. Nie można uznać Pani za podatnika podatku VAT czynnego (pomimo dokonania zgłoszenia rejestracyjnego VAT), a więc i nabyte towary nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Nie przysługuje zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy. W myśl generalnej zasady wyrażonej w art. 87 ust. 1 ustawy o podatku VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.”

Zastrzeżeń lub wyjaśnień do protokołu kontroli po jego doręczeniu Strona nie składała. W dniu 12.07.2012r. Wnioskodawczyni złożyła korekty deklaracji VAT-7 w podatku od towarów i usług. Korygując podatek naliczony w tym od zakupów ciągnika i prasy belującej, stosownie do art. 81b Ordynacji podatkowej. Podatek należny powstały po korekcie za miesiąc kwiecień 2012r. został wpłacony. Decyzji na podstawie protokołu kontroli nie wydano.

W dniu 12.07.2012r. Strona złożyła wniosek o zmianę wpisu do CEIDG i dokonała rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Dopisując obok wcześniej wymienionych 4561Z - Sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia, 5210B - Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów, 7022Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 7490Z - Pozostała działalność, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W dniu 13.07.2012r. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i pismo informujące, że z dniem 14.07.2012r. zamierza rozpocząć wykonywanie usług doradztwa, w tym na rzecz firm prowadzących działalność gospodarczą niebędących rolnikami.Usługę doradczą Strona wykonała w dniu 14.07.2012r. na rzecz osoby fizycznej w zakresie podjęcia działalności gospodarczej i pozyskania środków z Biura Pracy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. W jaki sposób w świetle przedstawionego stanu faktycznego Strona może skorzystać z prawa dokonania odliczenia podatku od towarów i usług w związku z dokonanymi zakupami dotyczącymi świadczenia usług rolniczych (w tym dotyczy zakupu ciągnika i prasy belującej), jak również dokonywać odliczeń podatku naliczonego dotyczących działalności rolniczej i pozostałej w przyszłości...
  2. W jaki sposób rozliczać w podatku od towarów i usług świadczenie usług rolniczych i pozostałych w przyszłości wykonywanych przez firmę Wnioskodawczyni w ramach prowadzenia działalności gospodarczej...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Fakt dokonania zgłoszenia rejestracyjnego przez męża Strony Waldemara P. z dniem 01.04.2010r., zrezygnowania ze statusu rolnika ryczałtowego i przejścia na ogólne zasady opodatkowania VAT powoduje, że nie można uznać również Wnioskodawczyni za rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej stosownie do art. 15 ust. 4, 5 ustawy o podatku od towarów i usług. Potwierdza to teza zawarta w wyroku NSA I FSK 1211/10 z dnia 10.08.2011r.

Przyjmując stanowisko, że nieprawidłowo Wnioskodawczyni rozliczyła podatek naliczony w swojej działalności Strona uważa, że prawo rozliczenia może być zrealizowane przez męża, który jest czynnym podatnikiem VAT z ramienia wspólnego gospodarstwa rolnego. Wystawiając notę korygującą do faktury dokumentującej zakup ciągnika i prasy belującej, dopisując do swoich danych imię i nazwisko męża i jego numer NIP.

Stanowisko to potwierdzają tezy zawarte w:

  • postanowieniach w sprawie interpretacji prawa podatkowego wydanych przez:
    1. Urząd Skarbowy w Makowie Mazowieckim z dnia 20.09.2006r. 1411/PP/443-6/JC/06,
    2. Urząd Skarbowy w Głogowie z dnia 22.03.2006r. PP.443/11/06,
  • interpretacjach indywidualnych wydanych przez:
    1. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 22.02.2010r. ITPP1/443-1178/09/BK,
    2. Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12.01.2009r. ILPP2/443-1099/08-2/MR.

Analogicznie rozliczając świadczenie usług rolniczych, podatek dochodowy w prowadzonej przez Stronę firmie podatek od towarów i usług w rozliczeniach męża.

Ad. 2:

Strona stoi na stanowisku, że ma prawo założyć firmę, zarejestrować się w podatku od towarów i usług i rozliczać go bez ograniczeń również świadcząc usługi rolnicze. Z prawa odliczenia z zakupów inwestycyjnych Strona może skorzystać poprzez ponowne złożenie korekty deklaracji.

Stanowisko to potwierdzają tezy zawarte w wyrokach: WSA w Bydgoszczy I SA/Bd 61/12 z 17.04.2012r. i WSA w Bydgoszczy I SA/Bd 367/12 z 12.06.2012r.„Zdaniem Sądu z wyżej przywołanych przepisów wynika, że właścicielem ciągnika, świadczącym usługi rolnicze, może być osoba będąca rolnikiem, prowadząca pozarolniczą działalność gospodarczą. Oznacza to, że decydujące dla rozstrzyganej sprawy jest kto, w jakim charakterze wykonuje te usługi. Czy usługi te są wykonywane przez osobę prowadzącą pozarolniczą działalność gospodarczą czy osobę wykonującą te czynności jako rolnik.

<…> Wykluczenie takiej możliwości jak słusznie wskazano w skardze skutkowałoby przyjęciem, że rolnik nie może prowadzić pozarolniczej działalności gospodarczej dotyczącej w tym także świadczenia usług w zakresie rolnictwa, co ograniczałoby jego prawo w zakresie wolności działalności gospodarczej i byłoby sprzeczne z art. 20 i 22 Konstytucji RP.”

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

  • w zakresie odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie maszyn rolniczych przez Wnioskodawczynię /pytanie nr 1/ jest prawidłowe,
  • w zakresie pytania nr 2 uznaje się za nieprawidłowe.

Ad.1.

Zgodnie z brzmieniem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą ust. 2 powołanego artykułu – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi art. 15 ust. 4 cyt. ustawy, w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Natomiast z art. 15 ust. 5 cyt. ustawy wynika, iż przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 15 cyt. ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Według definicji zawartej w cyt. art. 2 pkt 19 cyt. ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji 35 wymieniono następujące usługi rolnicze: ex 01.6 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0). Natomiast w pozycji 38 ww. załącznika wymieniono usługi polegające na wynajmie i dzierżawie maszyn i urządzeń rolniczych, bez obsługi – PKWiU 77.31.10.0.

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011r., dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do przedmiotowego Rozporządzenia.

Zgodnie z powyższym załącznikiem do Rozporządzenia grupowanie PKWiU 01.61.10.0 obejmuje usługi wspomagające produkcję roślinną świadczone na zlecenie, m.in. w zakresie przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia upraw.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, uznać należy, że rolnicy, prowadzący taką działalność, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Jak stanowi art. 113 ust. 9 cyt. ustawy, podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5 jest zwolniony od podatku, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

Z powyższych przepisów wynika, że ustawa o podatku od towarów i usług zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Przyjęta zasada ma uprościć rozliczenia podatkowe – gdyż wymienione gospodarstwa to w istocie działalności, w przypadku których częstokroć nie można wyodrębnić osoby prowadzącej gospodarstwo. W takim przypadku, podatnikiem jest ta osoba fizyczna, która (jak gdyby w imieniu gospodarstwa) zarejestruje się jako podatnik.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług wprowadzają jednocześnie zasadę, że do złożenia zgłoszenia rejestracyjnego uprawniona jest tylko i wyłącznie jedna osoba fizyczna spośród tych, które prowadzą wspólne gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie. Dokonanie zgłoszenia rejestracyjnego ma takie znaczenie, że faktury dotyczące tego gospodarstwa (przy nabyciu towarów i usług) będą wystawiane na tę właśnie osobę, która dokonała zgłoszenia rejestracyjnego. Jednocześnie ta sama osoba występować będzie w roli zbywcy (dostawcy) przy sprzedaży (dostawie) produktów rolnych i w związku ze świadczeniem usług rolniczych.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawczynię wynika, iż wspólnie z mężem prowadzi gospodarstwo rolne. Małżonkowie nie posiadają rozdzielności majątkowej. Mąż Strony z dniem 01.04.2010r. zrezygnował ze statusu rolnika ryczałtowego i przeszedł na ogólne zasady opodatkowania VAT i nadal jest czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawczyni z dniem 1.03.2012r.zarejestrowała działalność gospodarczą w zakresie: 7731Z - Wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych, 0161Z - Działalność usługowa wspomagająca produkcję roślinną, 0162Z - Działalność usługowa wspomagająca chów i hodowlę zwierząt gospodarskich, 0163Z - Usługi następujące po zbiorach.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej w dniu 06.04.2012r. na podstawie faktury VAT Strona zakupiła ciągnik rolniczy N. i prasę belującą na kwotę netto 200.000 zł, kwota podatku VAT 46.000 zł. Maszyny zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych. W dniu 12.04.2012r. Strona wystawiła fakturę VAT za wykonaną usługę ciągnikiem, a sprzedaż została udokumentowana fakturą VAT nr 1/2012 ze stawką 8%.

W okresie 03-05.2012r. Wnioskodawczyni składała deklaracje dla podatku od towarów i usług dokonując rozliczeń podatku od towarów i usług, w tym wykazała w deklaracji za miesiąc kwiecień 2012r. kwotę do zwrotu 46.000 zł wynikającą z zakupu ciągnika rolniczego i prasy belującej.

W wyniku przeprowadzonej u Wnioskodawczyni kontroli podatkowej został zakwestionowany wykazany przez Stronę podatek naliczony z tytułu nabycia ww. maszyn rolniczych. W związku z powyższym Strona dokonała korekty złożonej deklaracji VAT-7, w której dokonała ww. odliczenia i wpłaciła powstały po korekcie podatek należny.

Zauważyć należy, iż usługi zgłoszone i świadczone przez Wnioskodawczynię tj. wynajem i dzierżawa maszyn i urządzeń rolniczych /PKWiU 7731/, usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0) - oznaczone symbolem PKWiU 01.61 - usługi wspomagające produkcję rolniczą, PKWiU 01.62 - usługi wspomagające chów i hodowlę zwierząt, PKWiU 01.63 – usługi następujące po zbiorach -stanowią usługi rolnicze w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, co wynika z treści art. 2 pkt 21 w zw. z poz. 35 i 38 załącznika nr 2 do ustawy.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach przedstawionych przez Stronę stwierdzić należy, iż skoro prowadzone gospodarstwo rolne jest własnością wspólną, którego reprezentantem jest mąż (z uwagi na fakt zarejestrowania się przez niego – w imieniu całego gospodarstwa – jako „podatnika VAT czynnego”), to tym samym należy zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawczyni, iż Wnioskodawczyni nie przysługuje status rolnika ryczałtowego w zakresie działalności rolniczej – tj. świadczenia usług rolniczych. W konsekwencji powyższego Wnioskodawczyni w związku ze świadczeniem w ramach własnej działalności gospodarczej usług rolniczych sklasyfikowanych w PKWiU 01.6 i 77.31 nie będzie mogła również się zarejestrować jako podatnik VAT i zrezygnować ze zwolnienia oraz rozliczać podatek od towarów i usług na zasadach ogólnych. Świadczenie usług rolniczych nie będzie stanowić bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego, działalności gospodarczej, tylko nadal będzie działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego wspólnie przez małżonków gospodarstwa rolnego. Zauważyć ponadto należy, iż z art. 15 ust. 4 i art. 15 ust. 5 w zw. z art. 96 ust. 2 i art. 2 pkt 20 ustawy o podatku od towarów i usług wynika, iż w przypadku osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą (w tym także świadczących usługi rolnicze), zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych, tzn. przy sprzedaży towarów wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy oraz towarów wytworzonych z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym. Zatem gospodarstwo rolne stanowiące współwłasność Wnioskodawczyni i jej męża, dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej (w tym przypadku działalności rolniczej polegającej na świadczeniu usług rolniczych), w rozumieniu przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - występuje jako jeden podatnik podatku od towarów i usług w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, a jego reprezentantem, jak wyżej wskazano, jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny mąż Wnioskodawczyni.

Biorąc zatem pod uwagę treść art. 15 ust. 4 i ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług oraz fakt, iż mąż Wnioskodawczyni jest już zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT rozliczającym podatek VAT ze wspólnie prowadzonego gospodarstwa rolnego, Wnioskodawczyni nie może zarejestrować się jako podatnik VAT czynny prowadzący działalność rolniczą sklasyfikowaną pod symbolem PKWiU 01.6 i 77.31.

W świetle powyższego tut. Organ uznał za prawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku naliczonego przez Wnioskodawczynię.

Ad. 2

Z opisu przedstawionej sprawy wynika, że. Strona złożyła wniosek o zmianę wpisu do CEIDG i dnia 12.07.2012r. dokonała rozszerzenia zakresu prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zgłosiła, obok wcześniej wymienionych rodzajów działalności, działalność 4561Z -. Sprzedaż hurtowa maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia, 5210B - Magazynowanie i przechowywanie pozostałych towarów, 7022Z -. Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, 7490Z - Pozostała działalność, naukowa i techniczna, gdzie indziej nie sklasyfikowana.

W dniu 13.07.2012r. Wnioskodawczyni złożyła w Urzędzie Skarbowym aktualizację zgłoszenia rejestracyjnego VAT-R i pismo informujące, że z dniem 14.07.2012r. zamierza rozpocząć wykonywanie usług doradztwa, w tym na rzecz firm prowadzących działalność gospodarczą niebędących rolnikami.

Usługę doradczą Strona wykonała w dniu 14.07.2012r. na rzecz osoby fizycznej w zakresie podjęcia działalności gospodarczej i pozyskania środków z Biura Pracy.

Wnioskodawczyni uważa, że w związku z rozszerzeniem zakresu prowadzonej działalności gospodarczej ma prawo złożyć korektę deklaracji VAT-7 i ponownie wykazać podatek naliczony dotyczący zakupów ww. maszyn rolniczych.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010r., kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak wynika z powyższego, prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom VAT oraz tylko w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają ścisły związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione lub niepodlegające opodatkowaniu, są w podobnej sytuacji, jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Bezsprzecznie Wnioskodawczyni może prowadzić działalność gospodarczą w zakresie, jaki wskazała w drodze aktualizacji zgłoszenia CEIDG w zakresie PKD 4561Z, 5210B, 7022Z, 7490Z. Jednakże nie należy zapominać, iż Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem prowadzi gospodarstwo rolne, którego przedstawicielem w zakresie rozliczania podatku VAT od 2010r. jest małżonek Wnioskodawczyni. Jak tut. Organ wskazał wyżej ze wszystkich czynności związanych z prowadzonym gospodarstwem rolnym – tj. zarówno z tytułu sprzedaży towarów wyprodukowanych w tym gospodarstwie jak i świadczenia usług rolniczych podatnikiem zobowiązanym do rozliczenia podatku należnego jest małżonek Wnioskodawczyni. W ramach tego samego gospodarstwa Wnioskodawczyni nie może być odrębnym podatnikiem wyłącznie z zakresu świadczonych usług rolniczych. Regulacje ustawy o podatku od towarów i usług dotyczące rolników w zakresie ich rejestracji i opodatkowania są zapisami szczególnymi i nie rozciągają się na wszystkich podatników. W przedstawionej sprawie Wnioskodawczyni może prowadzić pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie polegającym na sprzedaży hurtowej maszyn i urządzeń rolniczych oraz dodatkowego wyposażenia, magazynowaniu i przechowywaniu pozostałych towarów, pozostałym doradztwie w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania oraz pozostałą działalność, naukową i techniczną, gdzie indziej nie sklasyfikowaną. A zatem w tym zakresie przysługuje Wnioskodawczyni prawo do odliczenia podatku naliczonego od zakupów towarów i usług dokonanych z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą. Jednakże zakup ciągnika i prasy belującej dotyczy usług rolniczych, czyli czynności podlegających opodatkowaniu w ramach prowadzonego wspólnie z małżonkiem gospodarstwa rolnego, z którego podatnikiem czynnym podatku VAT jest małżonek Strony.

W konsekwencji powyższego Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup maszyn rolniczych, bowiem zakupy powyższe dotyczą działalności rolniczej, którą zobowiązany i uprawniony jest rozliczać małżonek Wnioskodawczyni. Tym samym nie można uznać ich za dokonane w związku z prowadzoną pozarolniczą działalnością gospodarczą Strony /np. nie służą do wykonania usług doradczych czy też innych czynności stanowiących rozszerzenie zakresu działalności gospodarczej/. Strona bowiem wraz z małżonkiem najpierw prowadziła działalność rolniczą jako rolnicy ryczałtowi zwolnieni z podatku VAT, a następnie w zakresie tej działalności małżonkowie zdecydowali się rozliczanie jej w ramach przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, przy czym rejestracji w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego jako jego przedstawiciel zgodnie z art. 96 ust. 2 ustawy dokonał małżonek Wnioskodawczyni. Opodatkowanie działalności rolniczej w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego obejmuje wszystkie wymienione w art. 2 pkt 15 ustawy czynności i nie można wyłączać niektórych z nich do rozliczania przez oddzielnego podatnika VAT. Wnioskodawczyni jest bowiem nadal rolnikiem i zarejestrowanie działalności gospodarczej tego faktu nie może zmienić. Skoro świadczenie usług rolniczych objęte jest zakresem działalności rolniczej wykonywanej przez rolnika ryczałtowego, to zakres ten nie ulega zmianie z momentem rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego i rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Tym samym Wnioskodawczyni nieprawidłowo rozliczyła podatek naliczony z tytułu zakupu maszyn rolniczych służących do wykonywania usług rolniczych.

Zatem nie można uznać, że Wnioskodawczyni prowadzi oddzielną od gospodarstwa rolnego działalność polegającą na świadczeniu usług rolniczych i tym samym Wnioskodawczyni w takim zakresie nie może być odrębnym podatnikiem podatku VAT. W konsekwencji powyższego Wnioskodawczyni nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia maszyn rolniczych w ramach zarejestrowanej działalności gospodarczej w drodze złożenia deklaracji korygującej dotyczącej miesiąca, w którym Wnioskodawczyni dokonała zakupu przedmiotowych maszyn rolniczych i otrzymała faktury je dokumentujące.

W świetle powyższego tut. Organ uznał za nieprawidłowe stanowisko Wnioskodawczyni, iż w związku z rozszerzeniem zakresu działalności gospodarczej jest Ona uprawniona do oddzielnego od prowadzonego gospodarstwa rolnego rozliczania usług rolniczych w zakresie podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę wyroków zauważyć należy, iż przytoczone orzeczenia Organ potraktował jako element argumentacji Strony, lecz nie mogły mieć one wpływu na ocenę prawną przedmiotowej sprawy. Nie negując tych orzeczeń jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego należy zwrócić uwagę, iż organ podatkowy jest zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę. Wobec wskazanych przez Stronę orzeczeń Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego I SA/Bd 367/12 z dnia 12.06.2012r i I SA/Bd 61/12 z dnia 17.04.2012r. /orzeczenie nieprawomocne/ trudno twierdzić o ukształtowaniu się linii orzeczniczej w przedmiotowym zakresie. Tut. Organ wziął pod uwagę ww. orzeczenia, jednakże uznał, iż w przedmiotowej sprawie nie mają one zastosowania z uwagi na fakt, iż Wnioskodawczyni prowadzi nadal działalność rolniczą, którą od 2010r. w podatku od towarów i usług rozlicza małżonek jako przedstawiciel całego gospodarstwa rolnego. Skoro świadczenie usług rolniczych objęte jest zakresem działalności rolniczej wykonywanej przez rolnika ryczałtowego, to zakres ten nie ulega zmianie z momentem rezygnacji ze statusu rolnika ryczałtowego i rejestracji jako podatnika VAT czynnego. Stanowisko organu podatkowego w pewnym stopniu potwierdza orzeczenie NSA I FSK 1211/10 z dnia 10.08.2011r., gdzie sąd wskazał, iż w jednym gospodarstwie rolnym nie może istnieć sytuacja, że mąż z tytułu prowadzonej działalności rolniczej jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a żona jako rolnik ryczałtowy w tym samym gospodarstwie będzie prowadziła hodowlę trzody chlewnej. W przedmiotowej sprawie Wnioskodawczyni również chciałaby podzielić opodatkowanie działalności rolniczej prowadzonej w oparciu o wspólne gospodarstwo rolne, a mianowicie mąż Wnioskodawczyni rozliczać się będzie z produkcji towarów z tego gospodarstwa, a Zainteresowana również jako rolnik z tytułu świadczenia na rzecz innych rolników usług rolniczych. W ocenie tut. Organu takie postępowanie jest nieprawidłowe i niezgodne z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług w tym zakresie.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż w zakresie prawidłowości rozliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup maszyn przez małżonka Wnioskodawczyni zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj