Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-251/12/PS
z 15 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-251/12/PS
Data
2012.05.15
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Słowa kluczowe
aport
zorganizowana część przedsiębiorstwa
Istota interpretacji
wyłączenia z opodatkowania czynności zbycia zorganizowanej części przedsiębiorstwa
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dniu 21 lutego 2012 r. (data wpływu 28 lutego 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności ich wniesienia aportem do spółki kapitałowej – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 28 lutego 2012 r. został złożony wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania składników majątkowych i niemajątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa i wyłączenia z opodatkowania czynności ich wniesienia aportem do spółki kapitałowej. W przedmiotowym wniosku przedstawione zostało następujące zdarzenie przyszłe. Spółka jest podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą, przede wszystkim w zakresie produkcji i handlu wyrobami chemicznymi. Jest częścią grupy kapitałowej, w skład której wchodzą inne spółki produkcyjne, handlowe oraz usługowe o profilu działalności skierowanym zarówno na zaspokajanie potrzeb innych spółek grupy, jak i na rzecz klientów zewnętrznych. Spółka jest użytkownikiem wieczystym nieruchomości stanowiących własność Skarbu Państwa o łącznej powierzchni 437 ha, z czego tereny leśne to 178 ha, tereny nieprodukcyjne to 234 ha, a tereny, na których prowadzona jest produkcja to około 25 ha. Nieruchomości niewykorzystywane do działalności produkcyjnej są obecnie wydzierżawiane lub wynajmowane kilkudziesięciu podmiotom zewnętrznym. Spółka stwarza dla tych podmiotów możliwość prowadzenia działalności gospodarczej, poprzez korzystanie z nieruchomości i infrastruktury technicznej, na zasadach umownych. Przedmiotem umów najmu i dzierżawy są powierzchnie biurowe, budynki magazynowe i produkcyjne, place postojowe i manewrowe. Ponadto Spółka aktywnie poszukuje inwestorów zainteresowanych prowadzeniem działalności na Jej terenie. W tym celu przystosowuje nieruchomości do wynajmu lub sprzedaży, sukcesywnie wyłączając kolejne hektary z produkcji leśnej (wylesianie), prowadząc podziały geodezyjne nieruchomości oraz wyburzenia starej infrastruktury nieprodukcyjnej. Spółka posiada status przedsiębiorstwa telekomunikacyjnego i świadczy usługi teleinformatyczne, zarówno dla właścicieli nieruchomości (nabytych od Spółki), jak i dzierżawców i najemców. W ramach struktury organizacyjnej Spółki istnieje komórka - Dział Zarządzania Majątkiem, który realizuje funkcje:
W celu poprawienia efektywności działania Spółki podjęta została decyzja o przeprowadzeniu reorganizacji Jej działalności, która będzie polegała m.in. na likwidacji Działu Zarządzania Majątkiem i wydzieleniu działalności gospodarczej związanej z gospodarowaniem nieruchomościami nieprodukcyjnymi: w pierwszym etapie do wyodrębnionej w ramach struktury organizacyjnej Spółki samodzielnej jednostki organizacyjnej, a w dalszej kolejności do spółki zależnej (dalej: „Nowa Spółka”). Planowana reorganizacja zakłada utworzenie, w ramach prowadzonego przez Spółkę, przedsiębiorstwa, wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej - Działu Nieruchomości i Infrastruktury (dalej: „Jednostka”), która przejmie zespół składników majątkowych przeznaczonych do prowadzenia tzw. działalności nieruchomościowej, w szczególności zaś prawo użytkowania wieczystego nieruchomości o powierzchni ok. 111 ha. Działalność Jednostki będzie obejmowała w szczególności:
Prowadzenie ww. działalności, w ramach odrębnej jednostki organizacyjnej, w ocenie Spółki, przyczyni się do sprawniejszego zarządzania tym segmentem działalności. Jednostka nie będzie natomiast realizowała zadań związanych z gospodarowaniem nieruchomościami produkcyjnymi i innymi składnikami majątkowymi, w tym nieruchomościami, nie alokowanymi do Jednostki. Dotychczasowe funkcje Działu Zarządzania Majątkiem, które nie będą wykonywane przez Jednostkę, przejmą inne jednostki organizacyjne Spółki. Zgodnie ze statutem Spółki wyodrębnienie Jednostki nastąpi w formie uchwał zarządu w sprawie zmiany dotychczasowego regulaminu organizacyjnego i struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa oraz określających katalog funkcji, a także strukturę wewnętrzną Jednostki. Uchwały uwzględnią między innymi następujące aspekty wyodrębnienia Jednostki:
Wyodrębnienie organizacyjne. Uchwały będą zawierały oświadczenie o wyodrębnieniu Jednostki – podporządkowaniu jej bezpośrednio członkowi zarządu. W treści uchwał zostanie wskazana osoba kierująca Jednostką oraz funkcje realizowane przez Jednostkę. Załącznikami do ww. uchwał będą następujące dokumenty:
Jednostki alokowane zostaną składniki majątkowe z nią związane, niezbędne do prowadzenia działalności, m.in.:
Wyodrębnienie finansowe. Jednostka będzie posiadała własny budżet. Zgodnie z prognozą przychody uzyskiwane z prowadzonej działalności pokryją jej koszty, w szczególności zaś należności publicznoprawne, tj. podatek od nieruchomości i opłaty za użytkowanie wieczyste. Wszystkie składniki przyporządkowane do niej będą służyły wyłącznie do realizacji wyznaczonych jej zadań gospodarczych. Dodatkowo do Jednostki przyporządkowane zostaną wszelkie zobowiązania będące wynikiem prowadzonej działalności. Ponadto ewidencja księgowa Spółki będzie prowadzona w sposób umożliwiający ewidencję przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań Jednostki. W ramach powyższego do Jednostki zostaną przypisane miejsca powstawania kosztów (dalej: „MPK”), bezpośrednio związane z prowadzoną przez nią działalnością. Jednocześnie, w odniesieniu do pozostałych kosztów, jak również przychodów (odpowiednio zobowiązań oraz należności), zastosowanie znajdzie przyporządkowanie wartościowe, tj. Spółka będzie mogła przypisać do Jednostki odpowiednią część wspólnych kosztów i przychodów (zobowiązań i należności) wykazywanych w ewidencji Spółki. W oparciu o powyższe możliwe będzie natychmiastowe zidentyfikowanie, które z przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań dotyczą działalności Spółki, a które Jednostki. Zestawienie MPK przypisanych do Jednostki będzie stanowiło załącznik do uchwały o jej wyodrębnieniu. Ewidencja środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych prowadzona przez Spółkę zawiera oznaczenia pozwalające na identyfikację środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, które zostaną przypisane Jednostce. Wyodrębnienie funkcjonalne. Model prowadzenia działalności biznesowej przez Spółkę zakłada, że po wyodrębnieniu Jednostka, dysponując własnym majątkiem, personelem, przypisanymi do niej umowami, zajmie się odrębnym od Spółki zakresem działalności, tj. gospodarowaniem nieruchomościami nieprodukcyjnymi oraz świadczeniem usług teleinformatycznych. Jednostka będzie mogła stanowić odrębne od Spółki przedsiębiorstwo, samodzielnie realizujące swe zadania. Jednostka nie będzie sumą składników, przy pomocy których prowadzona będzie działalność, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przeznaczonym do realizacji określonych zadań. W ocenie Spółki istotne znaczenie ma również fakt, iż po dokonaniu wydzielenia Jednostka będzie zdolna do samodzielnego kontynuowania prowadzonej dotychczas w ramach Spółki działalności gospodarczej, a zatem zachowane zostaną funkcjonalne związki pomiędzy poszczególnymi składnikami, tak żeby przekazana masa mogła posłużyć kontynuowaniu określonej działalności gospodarczej. Do jednostki zostaną alokowane wszystkie wynajmowane i dzierżawione nieruchomości nieprodukcyjne, a także nieruchomości zbędne z punktu widzenia podstawowej działalności Spółki, przeznaczone do wynajęcia, dzierżawy lub sprzedaży. Jednostka będzie samodzielnie planować, kontrolować i realizować założone działania gospodarcze. W kolejnym etapie restrukturyzacji wyodrębniona Jednostka zostanie wniesiona w formie wkładu niepieniężnego na pokrycie udziałów w podwyższonym kapitale zakładowym innej spółki kapitałowej, w której Spółka będzie jedynym udziałowcem. W konsekwencji Nowa Spółka przejmie wszystkie zadania, realizowane dotychczas przez Jednostkę. Spółka natomiast będzie mogła skupić swe działania na produkcji chemii. Transakcja aportu obejmowałaby wszystkie (tj. bez jakichkolwiek wyłączeń) składniki majątku przypisane do Jednostki, służące efektywnej i samodzielnej realizacji powierzonych jej funkcji. W następstwie ww. transakcji oraz umów, które zostaną zawarte wraz z wniesieniem aportu, Nowa Spółka nabędzie następujące składniki majątkowe, składające się na Jednostkę:
W konsekwencji wniesienia aportu wszyscy pracownicy zatrudnieni w Jednostce zostaną przeniesieni do Nowej Spółki na mocy art. 231 Kodeksu pracy, w ramach przejścia zakładu pracy na nowego pracodawcę. Wśród pracowników przypisanych do Jednostki, którzy przejdą do Nowej Spółki będzie osoba będąca obecnie w trakcie uzyskania uprawnień zarządcy nieruchomości. Nowa Spółka, wykonując usługowo zarząd nieruchomościami na rzecz osób trzecich, będzie korzystała z usług licencjonowanego zarządcy nieruchomości. Spełni zatem określone w ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami wymogi konieczne do świadczenia usług w zakresie zarządzania nieruchomościami należącymi do innych podmiotów. Nowa Spółka wstąpi w prawa i obowiązki Spółki wynikające z zawartych przez nią umów z najemcami i dzierżawcami. Jednym z podmiotów wynajmujących powierzchnię biurową od Nowej Spółki będzie również Spółka, bowiem do Nowej Spółki zostanie wniesiony biurowiec Spółki (obecnie wykorzystywany przez Spółkę oraz kilku najemców). Wśród usług realizowanych przez Spółkę lub inne podmioty na rzecz Jednostki, które w przyszłości będą świadczone Nowej Spółce przez podmioty od niej niezależne znajdą się m.in.:
W związku z powyższym zadano następujące pytania.
Zdaniem Wnioskodawcy, zespół składników majątkowych (materialnych i niematerialnych) tworzący Jednostkę spełnia przesłanki uznania za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przepisów art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Spółka stwierdziła, że ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „przedsiębiorstwo”. Zatem w celu jego zdefiniowania należy odwołać się do art. 551 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W świetle przepisów prawa podatkowego oraz Kodeksu cywilnego, część mienia musi posiadać potencjalną zdolność do samodzielnego działania gospodarczego, aby mogła zostać uznana za zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: ,,ZCP”). W doktrynie prawa podatkowego wskazuje się przesłanki, których łączne wystąpienie jest uznawane za konieczne i wystarczające do uznania danych składników majątku za zorganizowaną część przedsiębiorstwa:
Ad. 1 Zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania. W ocenie Spółki, bezspornym jest, iż Jednostka będzie stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Jak wskazano do Jednostki zostaną przydzielone składniki majątkowe związane z prowadzoną przez nią działalnością, tj.:
Ad. 2 Wyodrębnienie organizacyjne. W następstwie podjęcia przez zarząd Spółki uchwały o zmianie regulaminu organizacyjnego i struktury organizacyjnej Jednostka uzyska autonomię w ramach struktury organizacyjnej Spółki - będzie posiadała własną wewnętrzną strukturę organizacyjną, na czele której będzie stał kierownik. Zasady działania Jednostki będzie regulował nadany jej przez zarząd Spółki wewnętrzny regulamin organizacyjny. Do Jednostki przyporządkowani zostaną określeni pracownicy Spółki. Dodatkowo wyodrębnienie organizacyjne znajdzie również odzwierciedlenie w odrębności przejawiającej się w przedmiocie działalności Spółki i Jednostki. Ad. 3 Wyodrębnienie finansowe. Wyodrębnienie finansowe, które najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej, nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa. W sytuacji wyodrębnienia finansowego możliwe jest oddzielenie finansów przedsiębiorstwa od finansów jego zorganizowanej części. Zorganizowana część przedsiębiorstwa jest w stanie samodzielnie prowadzić działalność i istnieć niezależnie od przedsiębiorstwa głównego. Nie musi to być postać oddziału samodzielnie rozliczającego się. Ważne natomiast jest, aby przenoszone należności i zobowiązania były wyodrębnione i dały się przyporządkować organizacyjnie i finansowo do wyodrębnionego majątku (tak aby można było przejąć funkcje gospodarcze) (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2010 r., sygn. IPPB1/415-833/09-4/MT). W opinii Spółki, prowadzona przez Jednostkę ewidencja księgowa umożliwi wyodrębnienie zarówno przychodów, jak i kosztów działalności prowadzonej przez Jednostkę, a także określenie należności i zobowiązań związanych z realizowaną przez nią produkcją. Będzie ona dysponowała własnym budżetem i majątkiem. Ponadto w oparciu o prowadzoną ewidencję finansową możliwe będzie ustalenie wyniku finansowego (w tym podatkowego). Zdaniem Spółki spełnione zostanie kryterium wyodrębnienia finansowego. Prawidłowość powyższej argumentacji potwierdzona została m.in. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji z dnia 11 czerwca 2010 r. sygn. ITPP2/443-221/10/AP. Ad. 4 Wyodrębnienie funkcjonalne. W przypadku wyodrębnienia funkcjonalnego kryterium to sprowadza się do ustalenia, czy wyodrębniona organizacyjnie całość jest w stanie przejąć zadania oraz samodzielnie funkcjonować na rynku. Nie budzi wątpliwości to, iż aby wydzielona część mienia przedsiębiorstwa mogła być uznana za zorganizowany zespół składników niematerialnych i materialnych, musi posiadać potencjalną zdolność do niezależnego działania gospodarczego jako samodzielny podmiot gospodarczy. Składniki majątkowe, materialne i niematerialne, wchodzące w skład zorganizowanej części przedsiębiorstwa muszą umożliwić nabywcy podjęcie działalności gospodarczej w ramach odrębnego przedsiębiorstwa (interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 22 stycznia 2010 r., sygn. IPPB1/415-833/09-4/MT). Zdaniem Spółki, istotne jest, aby część składników majątkowych podlegających sprzedaży stanowiła na tyle zorganizowaną jednostkę, że możliwe jest uznanie zespołu składników za samodzielne przedsiębiorstwo zdolne do kontynuacji działalności w dotychczasowym zakresie. Prawidłowość takiego stanowiska potwierdza np. wyrok WSA w Warszawie z dnia 17 kwietnia 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 232/08. Nie wystarczy, żeby ze względu na pewną samodzielność pod względem technicznym, czy nawet organizacyjnym, zespół składników majątkowych mógłby potencjalnie stanowić odrębne przedsiębiorstwo, bądź zorganizowaną część przedsiębiorstwa, ponieważ art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług wyłącza z opodatkowania zbycie wszystkich składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia pewnych składników majątkowych przedsiębiorstwa. Podobnie wypowiedział się WSA we Wrocławiu w wyroku z dnia 6 czerwca 2008 r., sygn. akt 1 SA/Wr 355/08. W praktyce organów podatkowych podkreśla się, iż „zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa nie jest suma poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz pewnym zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką te składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa”. Spółka stwierdziła, iż ustawodawca w treści art. 2 pkt 27e ustawy posługuje się trybem przypuszczającym: „zespół składników (...) mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania”. Takie brzmienie przepisu wskazuje na konieczność przeprowadzenia hipotetycznej analizy, czy istniałaby możliwość samodzielnego działania (funkcjonowania) Jednostki. Biorąc pod uwagę zakres przedmiotowy wydzielonych składników majątkowych oraz stopień ich zorganizowania, a w szczególności to, że wraz z tymi składnikami majątkowymi na Nową Spółkę przejdą również pracownicy przyporządkowani do Jednostki, Spółka stoi na stanowisku, że przesłanka stanowienia przez taki konglomerat niezależnego przedsiębiorstwa jest spełniona. Jednostka, a w przyszłości Nowa Spółka będą posiadały zespół składników majątkowych, który umożliwi kontynuowanie działalności polegającej na wynajmowaniu i dzierżawie nieruchomości nieprodukcyjnych. Składniki majątkowe, które będą przypisane do Jednostki, a następnie wniesione aportem do Nowej Spółki, stanowią kompletną całość i są wystarczające do kontynuowania działalności prowadzonej przez Spółkę. Z przygotowanych prognoz wynika, iż przychody osiągane przez Nową Spółkę z czynszów od najemców i dzierżawców oraz świadczenia usług telekomunikacyjnych, pozwolą na pokrycie kosztów związanych z działalnością Nowej Spółki. Prognozy zakładają, iż będzie ona zdolna do ponoszenia obciążeń publiczno-prawnych, tj. podatku od nieruchomości i opłat za użytkowanie wieczyste nieruchomości. Powyższe oznacza, iż opisany zespół składników majątkowych wchodzących w skład Jednostki posiada zdolność funkcjonowania jako niezależne przedsiębiorstwo, co wypełnia ostatnią ze wskazanych wyżej przesłanek definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Przed dniem dokonania aportu do Nowej Spółki kapitałowej (tj. w ramach istniejącego przedsiębiorstwa Spółki), Jednostka będzie potencjalnie zdolna do samodzielnego kontynuowania prowadzonej działalności w obrocie gospodarczym za pomocą posiadanych składników majątkowych oraz wykwalifikowanych pracowników. Natomiast, po otrzymaniu planowanego aportu, Nowa Spółka kapitałowa będzie realizowała dotychczasowe funkcje Jednostki, wykorzystując nabyty od Spółki zorganizowany, kompletny i samodzielny zespół składników materialnych i niematerialnych oraz pracowników, bez konieczności przeprowadzenia zmian w powyższym zakresie. Mając na uwadze powyższe, zdaniem Spółki, przedstawiona w opisie zdarzenia przyszłego Jednostka, jako wyodrębniony zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązania), odpowiada ustawowej definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa z uwagi na jej:
Powyższe oznacza, iż łącznie spełnione zostaną wszystkie przesłanki warunkujące uznanie Jednostki za zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ustawy o podatku od towarów i usług. Zdaniem Spółki, wniesienie wkładu niepieniężnego w postaci zespołu składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) stanowiącego zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 2 pkt 27e ww. ustawy, będzie wyłączone spod opodatkowania podatkiem od towarów i usług (przepisy ustawy o nie będą miały zastosowania). Powołując treść art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 2 pkt 6, art. 7 ust. 1 ustawy, Spółka stwierdziła, że wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki kapitałowej spełnia definicję dostawy towarów - następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Po powołaniu treści art. 6 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Spółka wskazała, że pojęcie „transakcji zbycia”, należy rozumieć w sposób zbliżony do terminu „dostawy towarów”, w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, tzn. „zbycie” obejmuje wszelkie czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania przedmiotem jak właściciel, np. sprzedaż, zamianę, darowiznę, przeniesienie własności w formie wkładu niepieniężnego (aportu), (podobne stanowisko zajął Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z dnia 20 wrzesnia2011 sygn. IPPP1 /443-1170/11 -3/AW). W związku z powyższym, jeżeli przedmiot transakcji aportowej, czyli Jednostka, będzie stanowiła zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług, czynność polegająca na wniesieniu aportu do Nowej Spółki, w ocenie Spółki, nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy. Należy wskazać, iż definitywnej oceny przedmiotu czynności prawnej dokonuje sam podatnik, który jest w pełni zorientowany, czy zbywane w ramach tej czynności składniki stanowią zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu przytoczonych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług. Jednocześnie podkreślić należy, iż niniejsza interpretacja została wydana w oparciu o przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, co oznacza, iż w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.