Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-624/12-4/KOM
z 3 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP2/443-624/12-4/KOM
Data
2012.09.03



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy


Słowa kluczowe
rzeczoznawca
zwolnienia podmiotowe


Istota interpretacji
prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego czynności wykonywanych przez rzeczoznawcę majątkowego



Wniosek ORD-IN 980 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 29 czerwca 2012r. (data wpływu 4 lipca 2012r.) uzupełnione pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego czynności wykonywanych przez rzeczoznawcę majątkowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lipca 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego czynności wykonywanych przez rzeczoznawcę majątkowego. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 sierpnia 2012 r. (data wpływu 17 sierpnia 2012 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 3 sierpnia 2012 r. znak IPPP2/443-624/12-2/KOM (skutecznie doręczone dnia 8 sierpnia 2012 r.).

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe (sprecyzowane w uzupełnieniu z dnia 17.08.2012 r.)

Wnioskodawczyni jest drobnym przedsiębiorcą, prowadzącym działalność gospodarczą od 15.05.1991 r., zwolnioną od podatku VAT. Dotychczas nigdy nie osiągnęła wartości sprzedaży podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W wyniku ogólnej sytuacji gospodarczej w kraju i na rynku nieruchomości, od kilku lat Wnioskodawczyni nie uzyskuje dużego przychodu (dochód brutto 9.364,32 zł w 2011 r.) i w związku z tym podjęła trud zdobycia nowych uprawnień w celu zwiększenia możliwości działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni zamierza rozpocząć działalność jako rzeczoznawca majątkowy w chwili uzyskania zlecenia na wycenę. Nabyła prawo wykonywania zawodu rzeczoznawcy majątkowego z dniem wpisu do centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych, tj. 27.12.2011 r. Będzie określać wartość nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością, w formie operatu szacunkowego na potrzeby indywidualnych inwestorów. Nie będzie prowadziła doradztwa w zakresie wykonywanej działalności.

Wnioskodawczyni nie jestem czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług. W poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie kwoty 150.000 zł. Przewidywana wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzenia działalności, w tym roku podatkowym kwoty określonej w art. 113 ust. 1 lub ust. 9.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w przypadku rozpoczęcia działalności jako rzeczoznawca majątkowy, polegającej na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością, Wnioskodawczyni jest zobowiązana być podatnikiem podatku VAT, czy też korzysta z tego zwolnienia do chwili osiągnięcia wartości sprzedaży 150.000 zł...

Zdaniem Wnioskodawczyni, fakt nieprowadzenia przez Nią doradztwa majątkowego zwalnia ją z podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Stosownie do dyspozycji art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 113 ust. 1 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 150.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Natomiast w myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 cyt. ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do importu towarów i usług, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, świadczenia usług, dla których zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 8 podatnikiem jest ich usługobiorca, oraz podatników świadczących usługi prawnicze oraz usługi w zakresie doradztwa, a także usługi jubilerskie.

Na podstawie delegacji zawartej art. 113 ust. 14 cyt. ustawy, Minister Finansów w § 27 rozporządzenia z dnia 28 marca 2011r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 68, poz. 360) wskazał, iż określa się listę towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku

określone w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy, stanowiącą załącznik do rozporządzenia. W poz. 12 tego załącznika wymieniono doradztwo, z wyłączeniem doradztwa rolniczego związanego z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia „doradztwo” ani pojęcia „rzeczoznawstwo”. Zgodnie z Małym Słownikiem Języka Polskiego PWN, Warszawa 1994, „rzeczoznawca” to specjalista powoływany do wydawania orzeczenia czy opinii w sprawach spornych wchodzących w zakres jego kwalifikacji zawodowych, biegły, ekspert, natomiast „doradzać” znaczy udzielić porady, podać, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie.

W myśl art. 174 ust. 3 ustawy z dnia 19 maja 2010 r. o gospodarce nieruchomościami (t.j. Dz. U. z 2010 nr 102 poz. 651) rzeczoznawca majątkowy dokonuje określania wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością, a na podstawie art. 174 ust. 3a tejże ustawy rzeczoznawca majątkowy może sporządzać opracowania i ekspertyzy, niestanowiące operatu szacunkowego, dotyczące: rynku nieruchomości; efektywności inwestowania w nieruchomości i ich rozwoju; skutków finansowych uchwalania lub zmiany planów miejscowych; oznaczania przedmiotu odrębnej własności lokali; bankowo-hipotecznej wartości nieruchomości; określania wartości nieruchomości na potrzeby indywidualnego inwestora; wyceny nieruchomości zaliczanych do inwestycji w rozumieniu przepisów o rachunkowości; wyceny nieruchomości jako środków trwałych jednostek w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że świadczenie usług polegających na sporządzaniu opinii o wartości nieruchomości oraz maszyn i urządzeń trwale z tą nieruchomością związanych w formie operatu szacunkowego mieści się w zakresie rzeczoznawstwa. Nie oznacza to jednak, że usługi te zawsze i bezwzględnie będą wyłączone ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Ze zwolnienia nie mogą bowiem korzystać ci podatnicy, którzy świadczą czynności wykonywane w ramach rzeczoznawstwa, które stanowią jednocześnie doradztwo – inne niż doradztwo rolnicze związane z uprawą roślin i hodowlą zwierząt, a także związane ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni posiada uprawnienia zawodowe w zakresie szacowania nieruchomości i uzyskała tytuł rzeczoznawcy majątkowego uprawniający do wykonywania działalności zawodowej w zakresie określania wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością, który to zawód może wykonywać od chwili wpisu w dniu 27.12.2011 r. do centralnego rejestru rzeczoznawców majątkowych.

Od maja 1991 r. Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą jako drobny przedsiębiorca, która to działalność jest zwolniona od podatku VAT. Działalność jako rzeczoznawca majątkowy zamierza rozpocząć w chwili uzyskania pierwszego zlecenia na wycenę. Wnioskodawczyni nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, nie wykonuje czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o podatku od towarów i usług ani nie będzie prowadziła doradztwa w zakresie wykonywanej działalności rzeczoznawcy majątkowego. W poprzednim roku podatkowym wartość sprzedaży opodatkowanej nie przekroczyła łącznie kwoty 150.000 zł.

Biorąc pod uwagę powyższe oraz wskazane wyżej przepisy, stwierdzić należy, że w sytuacji świadczenia przez Wnioskodawczynię jedynie usług rzeczoznawstwa polegających na wykonywaniu wyceny nieruchomości na zlecenie, tj. na określaniu wartości nieruchomości, a także maszyn i urządzeń trwale związanych z nieruchomością w formie operatu szacunkowego na zlecenie indywidualnych inwestorów i w sytuacji, gdy nie będzie się to odbywało w formie udzielania „porad, opinii i wyjaśnień” charakterystycznych dla usług doradztwa, Wnioskodawczyni będzie mogła korzystać ze zwolnienia podmiotowego na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Końcowo wskazać jednak należy, iż jeżeli wartość sprzedaży w danym roku podatkowym przekroczy u Wnioskodawczyni kwotę wskazaną w art. 113 ust. 1, to Zainteresowana utraci prawo do zwolnienia w momencie przekroczenia tej kwoty, w myśl art. 113 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług, zgodnie z którym „jeżeli wartość sprzedaży u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z momentem przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka sprzedaży ponad tę kwotę (…)”, w związku z czym zobowiązana będzie dokonać rejestracji jako podatnik podatku VAT.

Stanowisko Wnioskodawczyni należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj