Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-93/13/PK
z 17 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku 1 lutego 2013r. (data wpływu 26 lutego 2013r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym oraz w zakresie wymogu stosowania aktualnych kodów CN w EMCS – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 lutego 2013r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego, w zakresie wpływu zmian w Nomenklaturze Scalonej CN na zakres opodatkowania wyrobów akcyzowych w przedstawionym we wniosku zdarzeniu przyszłym.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: „Spółka”) jest zarejestrowanym podatnikiem podatku akcyzowego. W ramach prowadzonej działalności Spółka wykorzystuje i dokonuje obrotu wyrobami akcyzowymi m.in. CN: 2710 19 71-83 i 2710 19 87-99, 27 10 11 21, 27 10 11 25, 27 10 19 29; 3403, 3402, 3811. W przyszłości, Spółka może wykorzystywać w ramach prowadzonej działalności wyroby o innych kodach CN, które mogą być objęte Systemem Przemieszczania Wyrobów Akcyzowych („EMCS”).

Spółka dla celów prowadzonej działalności, jak również dla celów podatku akcyzowego stosuje klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (dalej: Rozporządzenie Rady w sprawie nomenklatury”), według stanu prawnego obowiązującego w dniu wejścia w życie ustawy akcyzowej, tj. w dniu 1 marca 2009 r.

Należy jednak wskazać, iż Nomenklatura Scalona ulega cyklicznym zmianom. Przykładowo, z dniem 1 stycznia 2012r. mocą rozporządzenia Komisji (UE) nr 1006/2011 z dnia 27 września 2011r. zmianie uległ załącznik nr 1 do rozporządzenia Rady w sprawie nomenklatury, w którym zmieniły się kody CN niektórych wyrobów akcyzowych. W myśl ww. rozporządzenia zmianie uległy kody CN wyrobów, których używa, bądź którymi obraca Spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy dla celów określenia konsekwencji w podatku akcyzowym, prawidłowe jest stosowanie Nomenklatury Scalonej (CN) w brzmieniu obowiązującym na dzień wejścia w życie ustawy akcyzowej, tj. na dzień 1 marca 2009r.?
  2. Czy dla celów raportowania przemieszczeń wyrobów akcyzowych w systemie EMCS, należy posłużyć się aktualnymi kodami CN Nomenklatury Scalonej, dostępnymi w systemie EMCS (uwzględniającymi zmiany w Nomenklaturze Scalonej)?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Spółki w zakresie pytania nr 1

Spółka stoi na stanowisku, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie mają wpływu na zakres wyrobów akcyzowych objętych opodatkowaniem podatkiem akcyzowym, jeżeli zmiany te nie zostały uwzględnione w ustawie akcyzowej.

Jednocześnie zdaniem Spółki w zakresie podatku akcyzowego obowiązuje Nomenklatura Scalona (CN) według stanu prawnego na dzień wejścia w życie ustawy akcyzowej, tj. na dzień 1 marca 2009 r., ponieważ zmiany, które nastąpiły po tym dniu nie zostały uwzględnione w ustawie przez polskiego ustawodawcę.

Wniosek Spółki wynika z brzmienia art. 3 ust. 1 ustawy akcyzowej, zgodnie z którym do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej.

Jednocześnie art. 3 ust. 2 ustawy akcyzowej wskazuje, że „zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.”

W rezultacie, w ocenie Spółki, wskazane powyżej unormowania potwierdzają stanowisko Spółki, zgodnie z którym modyfikacje wprowadzone w Nomenklaturze Scalonej (CN) po dniu wejścia w życie ustawy akcyzowej, nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych do momentu, w którym zmiany te nie zostaną uwzględnione w ustawie akcyzowej.

W przypadku, gdy po wejściu w życie ustawy akcyzowej (tj. po dniu 1 marca 2009r.) zostały wprowadzone zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN), które jednocześnie nie zostały uwzględnione w przedmiotowej ustawie, w celu spełnienia ciążących na Spółce obowiązków wynikających z prawa podatkowego w zakresie przepisów akcyzowych powinna ona stosować klasyfikację zawartą w tej Nomenklaturze według stanu prawnego obowiązującego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym.

Natomiast w przypadku, gdy modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN) zostaną wprowadzone również w ustawie o podatku akcyzowym, stają się one obowiązujące w stosunku do podatników podatku akcyzowego, od momentu zmiany ustawy o podatku akcyzowym.

Stanowisko powyższe zostało potwierdzone w następujących interpretacjach indywidualnych Ministra Finansów:

  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 14 stycznia 2010r. sygn. akt IPPP3/443-970/09-2/KB;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 24 lutego 2011r., sygn. IBPP3/443-917/10/DG;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 6 czerwca 2012r., sygn. IPPP3/443-274/12-2/JK;
  • Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 25 lipca 2012r., sygn. IBPP4/443-303/12/PH.

Podsumowując, zdaniem Spółki, wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, do momentu, aż nie zostaną uwzględnione w ustawie o podatku akcyzowym. Jeżeli modyfikacje Nomenklatury Scalonej (CN), które zostały wprowadzone po dniu wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym nie zostały ujęte w ustawie o podatku akcyzowym, w stosunku do podatników wiążąca jest Nomenklatura Scalona (CN) według stanu prawnego na dzień wejścia w życie ustawy o podatku akcyzowym, tj. na dzień 1 marca 2009r.

W konsekwencji, należy stwierdzić, iż wszelkie zmiany załącznika nr 1 do rozporządzenia Rady w sprawie nomenklatury taryfowej, skutkujące zmiana kodów Nomenklatury Scalonej, pozostają bez wpływu na obowiązki wynikające z ustawy akcyzowej odnośnie wyrobów akcyzowych, wykorzystywanych przez Spółkę w prowadzonej działalności gospodarczej, gdyż nie zostały wprowadzone do ustawy akcyzowej po 1 marca 2009r.

2.Stanowisko Spółki w zakresie pytania 2

Spółka stoi na stanowisku, iż w przypadku zmiany kodów CN Nomenklatury Scalonej, dla potrzeb raportowania przemieszczenia wyrobów akcyzowych w systemie EMCS, należy posługiwać się aktualnymi kodami, dostępnymi w systemie EMCS (uwzględniającymi zmiany stanu prawnego w zakresie Nomenklatury Scalonej).

Należy zauważyć, iż zgodnie z punktem (5) Preambuły do Decyzji nr 1152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie komputeryzacji przepływu wyrobów objętych podatkiem akcyzowym i nadzoru nad nimi, skomputeryzowany system wewnątrzwspólnotowego przepływu i monitorowania produktów objętych podatkiem akcyzowym (EMCS) powinien być zgodny i, jeśli jest to technicznie możliwe, połączony z nowym skomputeryzowanym systemem tranzytowym (NCTS), w celu uproszczenia procedur administracyjnych i handlowych.

W konsekwencji, mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, iż dla potrzeb raportowania przemieszczeń wyrobów akcyzowych w systemie EMCS, należy posługiwać się najbardziej aktualnymi kodami, dostępnymi w systemie EMCS.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe

Ad. 1

Zgodnie z art. 3 ust. 1 i ust. 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, do celów poboru akcyzy i oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy stosuje się klasyfikację w układzie odpowiadającym Nomenklaturze Scalonej (CN) zgodną z rozporządzeniem Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Dz. Urz. WE L 256 z 07.09.1987, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 2, t. 2, str. 382, z późn. zm.).

Zmiany w Nomenklaturze Scalonej (CN) nie powodują zmian w opodatkowaniu akcyzą wyrobów akcyzowych i samochodów osobowych, jeżeli nie zostały określone w niniejszej ustawie.

Powyższy zapis jest podyktowany pewną dychotomią, jaka występuje w zakresie regulacji dotyczących podatku akcyzowego. Mianowicie zakres tego podatku jest regulowany zarówno przez przepisy Wspólnotowe jak i krajowe. W związku z tym, iż kody CN, które są regulowane przez przepisy Wspólnotowe, ulegają corocznie zmianom (Komisja Europejska wydaje stosowne rozporządzenie zmieniające z mocą od 1 stycznia nowego roku), ustawodawca krajowy, wprowadził do ustawy zastrzeżenie, iż zmiany w Nomenklaturze Scalonej nie powodują zmian w opodatkowaniu wyrobów akcyzowych, jeżeli zmiany te nie zostały zawarte również w przepisach nowej ustawy o podatku akcyzowym. W rezultacie, w przypadku zmiany Nomenklatury Scalonej z dniem 1 stycznia 2012r., wszelkie zmiany klasyfikacji CN towarów klasyfikowanych jako wyroby akcyzowe nie będą pociągały za sobą zmian w opodatkowaniu akcyzą, zarówno w zakresie uznania danego towaru za wyrób akcyzowy, jak i w zakresie poszczególnych elementów opodatkowania w przypadku wyrobów akcyzowych (tj. stawek akcyzy, prawa do stosowania zwolnień od akcyzy czy też warunków stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy).

Zgodnie z powyższym za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawcy zgodnie, z którym wszelkie zmiany Nomenklatury Scalonej nie wywołują konsekwencji na gruncie podatku akcyzowego, dopóki zmiany te nie zostaną wskazane w treści ustawy akcyzowej.

Ad. 2

System Przemieszczania oraz Nadzoru Wyrobów Akcyzowych EMCS (Excise Movement and Control System) to stworzony, w ramach projektu prowadzonego przez Komisję Europejską, komputerowy system wykorzystywany do przemieszczania wyrobów akcyzowych (wyrobów energetycznych, napojów alkoholowych, wyrobów tytoniowych) w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (bez zapłaconego podatku akcyzowego), w obrocie wewnątrzwspólnotowym pomiędzy Państwami Członkowskimi Unii Europejskiej oraz przemieszczania ww. wyrobów na terytorium Wspólnoty Europejskiej w ramach eksportu i importu. System ten zastąpił papierową wersję administracyjnego dokumentu towarzyszącego, dołączanego do każdej przesyłki wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy. Stosowanie systemu do obsługi ww. przemieszczeń jest obowiązkowe. Uczestnikami systemu są podmioty dokonujące przemieszczeń wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy wewnątrz Unii Europejskiej.

EMCS został wdrożony na podstawie decyzji nr 1152/2003 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie komputeryzacji przepływu wyrobów objętych podatkiem akcyzowym i nadzoru nad nimi. System ten umożliwia organom państw członkowskich kontrolowanie przemieszczania wyrobów akcyzowych w szybszy i bardziej zintegrowany sposób w oparciu o zautomatyzowaną analizę ryzyka.

Podstawą prawną funkcjonowania ww. systemu są dyrektywa Rady 2008/118/WE z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie ogólnych zasad dotyczących podatku akcyzowego, uchylającą dyrektywę 92/12/EWG (Dz.U.UE.L.09.9.12 ze zm.), w szczególności jej art. 29 ust. 1 oraz rozporządzenie Komisji (WE) NR 684/2009 z dnia 24 lipca 2009r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2008/118/WE w odniesieniu do skomputeryzowanych procedur przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru akcyzy (Dz.U.UE.L.09.197.24 ze zm.)

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia zawarto w tabeli 1 projekt elektronicznego dokumentu administracyjnego i elektroniczny dokument administracyjny. Zgodnie z tym projektem w polu 17 lit. c należy podać kod CN mający zastosowanie w dniu wysyłki.

W świetle powyższe należy uznać, że w przypadku przemieszczania wyrobów akcyzowych w procedurze zawieszenia poboru podatku należy stosować aktualne kody CN dostępny w systemie EMCS.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z dnia 14 marca 2012r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj