Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-62/13/IK
z 3 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 21 stycznia 2013 r. (data wpływu 23 stycznia 2013 r.), uzupełnionym w dniu 15 marca 2013 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług:


  • w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży obiadów na rzecz uczniów niezakwaterowanych w Bursie – jest prawidłowe.
  • w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży obiadów na rzecz uczniów, których obiady są dofinansowanie przez Gminny i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 23 stycznia 2013 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży obiadów w Bursie.


W przedmiotowym wniosku oraz uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Bursa dla Młodzieży Szkolnej w Ch. (Wnioskodawca) prowadzi działalność od dnia 1 września 1999 r. na podstawie uchwały Rady Powiatu Ch. z dnia …... w sprawie utworzenia Powiatowej Bursy dla Młodzieży Szkolnej w Ch. – Akt założycielski; ustawy z dnia 7 września 19991 r. o systemie oświaty; rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 marca 2005 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasadach odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich w tym placówkach.

Wnioskodawca zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania.

Zgodnie ze Statutem Wnioskodawca zapewnia wychowankom całodzienne wyżywienie i zakwaterowanie, świadcząc następujące usługi:


  • usługi związane z wyżywieniem: - 56.29.20 usługi stołówkowe świadczone dla młodzieży mieszkającej w Bursie i korzystającej z wyżywienia - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy;
  • usługi związane z zakwaterowaniem – 55.90.11 usługi świadczone przez domy studenckie oraz internaty i bursy szkolne dla młodzieży mieszkającej w Bursie i korzystającej z wyżywienia - zwolnione na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 30 ustawy.


Część młodzieży, mieszkająca w Bursie i korzystająca w niej z wyżywienia otrzymuje częściowe lub całkowite dofinansowanie wyżywienia z Ośrodka Pomocy Społecznej. Wnioskodawca wówczas, wystawiając faktury powołuje się na art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a ustawy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą świadczenia usług na rzecz młodzieży dochodzącej i skierowanej z OPS, niezakwaterowanej w Bursie.

Z wyżywienia w Bursie korzysta dodatkowo młodzież dochodząca, która wykupuje obiady oraz młodzież skierowana przez Miejski i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej. Jest to młodzież ucząca się w szkołach gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Opłata za posiłek to „wkład do kotła”, który jest ustalany co rok po przeprowadzonym przetargu na dostarczanie artykułów spożywczych i obecnie wynosi 5 zł netto. Ww. sprzedaż obiadów dla młodzieży dochodzącej Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 56.29.20.0 i opodatkowuje stawką podatku w wysokości 8%.

Wnioskodawca posiada kasę fiskalną. Młodzież dochodząca, wykupując indywidualne obiady, otrzymuje paragon ze stawką podatku 8%. Dla młodzieży skierowanej przez Miejski i Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej Wnioskodawca wystawia faktury ze stawką podatku w wysokości 8%. Wnioskodawca posiada umowy z Miejskim i Gminnym Ośrodkiem Pomocy Społecznej na wydawanie posiłków.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy sprzedaż obiadów na rzecz młodzieży dochodzącej (niezakwaterowanej w Bursie) powinna być opodatkowana oraz czy sprzedaż obiadów na rzecz młodzieży skierowanej z Miejskiego i Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej, z którym Wnioskodawca ma podpisaną umowę na wydawanie posiłków również podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy w związku z tym, że Bursa zapewnia opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania, uczniom gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych oraz zgodnie ze Statutem wychowankom zapewnia całodzienne wyżywienie i zakwaterowanie, ww. usługi korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 i 30 ustawy.

Z kolei sprzedaż obiadów na rzecz młodzieży dochodzącej nie spełnia wszystkich warunków, dotyczących zadań oświatowych, dla realizacji których Bursa została powołana, dlatego Wnioskodawca opodatkowuje ww. sprzedaż.

Jednak Wnioskodawca powziął wątpliwości czy sprzedaż obiadów na rzecz młodzieży dochodzącej indywidualnie, czy skierowanej z OPS może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie cyt. wyżej art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy, jako jednostka oświatowa, podlegająca Starostwu Powiatowemu w Ch., powinna sprzedaż posiłków opodatkować stawką podatku w wysokości 8%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:


  • w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży obiadów na rzecz uczniów niezakwaterowanych w Bursie – jest prawidłowe.
  • w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży obiadów na rzecz uczniów, których obiady są dofinansowane przez Gminny i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej – jest nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do przepisu art. 5a towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Należy podkreślić, iż od 1 stycznia 2011 r. dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług obowiązuje Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług z 2008 r., stanowiąca załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a ustawy, stawka podatku w okresie od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. wynosi 23% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1 oraz art. 146f.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:


  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Należy wskazać, iż zgodnie z art. 43 ust. 17 ustawy – zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a, nie mają zastosowania do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, jeżeli:


  1. nie są one niezbędne do wykonania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 18, 18a, 22-24, 26, 28, 29, 31, 32 i 33 lit. a lub
  2. ich głównym celem jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia.


W myśl § 13 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2013 r. poz. 247) - w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r., zwalnia się od podatku usługi ściśle związane z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy.

Stosownie do postanowienia § 2 ww. rozporządzenia z dnia 29 czerwca 2011 r. - zwolnienie to może być stosowane również do usług wykonanych w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r.

Ponadto zgodnie z § 13 ust. 8 ww. rozporządzenia (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.) zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi dokonywanych przez podmioty świadczące usługi podstawowe.

Zwolnienia, o których mowa w ust. 1 pkt 19, 20, 24, 25 i 26, stosuje się do dostawy towarów lub świadczenia usług ściśle związanych z usługami podstawowymi, pod warunkiem, że:


  1. są one niezbędne do wykonywania usługi podstawowej, zwolnionej zgodnie z ust. 1 pkt 19, 20, 24 i 25 oraz art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy, lub
  2. ich głównym celem nie jest osiągnięcie dodatkowego dochodu przez podatnika, przez konkurencyjne wykonywanie tych czynności w stosunku do podatników niekorzystających z takiego zwolnienia


(§ 13 ust. 9 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 lipca 2011 r.).


Jak wynika z § 7 ust. 1 pkt 1ww. rozporządzenia, stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia. W poz. 7 tego załącznika wskazano na usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:


  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.


Zgodnie z § 13 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia zwalnia się od podatku usługi świadczone pomiędzy:


  1. jednostkami budżetowymi,
  2. samorządowymi zakładami budżetowymi,
  3. jednostkami budżetowymi i samorządowymi zakładami budżetowymi


-z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 140-153, 174 i 175 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej.


Z przedstawionych we wniosku okoliczności wynika, iż Bursa jako jednostka budżetowa świadczy usługi zakwaterowania i wyżywienia uczniom szkół gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Dodatkowo z wyżywienia w Bursie korzystają uczniowie szkół gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych niezakwaterowani w Bursie, wykupujący obiady indywidualnie. Wnioskodawca klasyfikuje ww. usługi w grupowaniu PKWiU 56.29.20.0. Z obiadów w Bursie korzystają również uczniowie skierowani przez Gminny i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, z którym Bursa ma umowę o wydawanie posiłków.

Na podstawie art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Zgodnie z art. 2 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje:


  1. przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego;
  2. szkoły:


    1. podstawowe, w tym: specjalne, integracyjne, z oddziałami integracyjnymi i sportowymi, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    2. gimnazja, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi, sportowymi i przysposabiającymi do pracy, sportowe i mistrzostwa sportowego,
    3. ponadgimnazjalne, w tym: specjalne, integracyjne, dwujęzyczne, z oddziałami integracyjnymi, dwujęzycznymi i sportowymi, sportowe, mistrzostwa sportowego, rolnicze i leśne,
    4. artystyczne;


  3. placówki oświatowo-wychowawcze, w tym szkolne schroniska młodzieżowe, umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień oraz korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego;



    1. placówki kształcenia ustawicznego, placówki kształcenia praktycznego oraz ośrodki dokształcania i doskonalenia zawodowego, umożliwiające uzyskanie i uzupełnienie wiedzy ogólnej, umiejętności i kwalifikacji zawodowych;
    2. placówki artystyczne - ogniska artystyczne umożliwiające rozwijanie zainteresowań i uzdolnień artystycznych;



  4. poradnie psychologiczno-pedagogiczne, w tym poradnie specjalistyczne udzielające dzieciom, młodzieży, rodzicom i nauczycielom pomocy psychologiczno-pedagogicznej, a także pomocy uczniom w wyborze kierunku kształcenia i zawodu;
  5. młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki umożliwiające dzieciom i młodzieży, o których mowa w art. 16 ust. 7, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku, o którym mowa w art. 14 ust. 3, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;
  6. (uchylony);
  7. placówki zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. (…)


Ustawa o podatku od towarów i usług nie definiuje pojęcia „uczeń”, i „bursa”, dlatego też należy posiłkować się definicjami wynikającymi z odrębnych przepisów.

Zgodnie z brzmieniem art. 3 pkt 11 ustawy o systemie oświaty, przez słowo „uczeń” należy rozumieć także słuchaczy i wychowanków.

Bursa, w myśl postanowień § 43 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach (Dz. U. Nr 109, poz. 631), zapewnia opiekę i wychowanie uczniom gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla młodzieży, w tym uczniom wymagającym stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, oraz słuchaczom zakładów kształcenia nauczycieli i kolegiów pracowników służb społecznych, w wieku do 24 roku życia.

Powołane wyżej przepisy wyraźnie określają, iż systemem oświaty objęte są również placówki (bursy) zapewniające opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania. Funkcjonowanie stołówek przy bursie zapewnia realizację zadań opiekuńczo – wychowawczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów.

Z okoliczności wniosku nie wynika, aby Bursa miała podpisane umowy ze szkołami gimnazjalnymi i ponadgimnazjanymi, dotyczącymi wyżywienia uczniów tych szkół. W przedmiotowej sprawie zatem, sprzedając obiady na rzecz uczniów niezakwaterowanych w Bursie, Wnioskodawca nie świadczy na ich rzecz działalności opiekuńczo-wychowawczej, a usługi te nie stanowią usług ściśle związanych z usługami w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą. W związku z powyższym ww. sprzedaż stanowi usługę wyżywienia, która o ile mieści się w grupowaniu PKWiU 56, podlega opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8% zgodnie z zapisem § 7 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

W treści wniosku wskazano, iż usługi wyżywienia uczniów dochodzących Wnioskodawca klasyfikuje w grupowaniu PKWiU 56, zatem podlegają one opodatkowaniu stawką podatku w wysokości 8%, a stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należy uznać za prawidłowe.

Odnosząc się do czynności sprzedaży obiadów na rzecz uczniów, korzystających z opieki społecznej (obiady finansowane przez Gminny i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej), z którymi Bursa posiada umowy o wydawanie posiłków stwierdzić należy, iż usługi te jako świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi (Ośrodek Pomocy Społecznej są bowiem jednostką organizacyjną samorządu terytorialnego, realizującą zadania z zakresu opieki społecznej w formie jednostki budżetowej), korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie § 13 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia.

Podsumowując sprzedaż posiłków w stołówce Bursy na rzecz uczniów skierowanych przez opiekę społeczną, za których opłaty wnoszone są przez Gminny i Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej– wbrew twierdzeniu Wnioskodawcy - jest zwolniona od podatku, zatem stanowisko przedstawione we wniosku w tej części uznano za nieprawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – ( t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270 ze zm.).


Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj