Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP2/443-1250/12-2/AK
z 20 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony, przedstawione we wniosku z dnia 7 grudnia 2012r. (data wpływu 11 grudnia 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy z tytułu dostawy produktów rolnych, po rozpoczęciu działalności jako podatnik VAT czynny w zakresie świadczenia usług rolniczych w ramach działalności gospodarczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 11 grudnia 2012r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT jako rolnik ryczałtowy z tytułu dostawy produktów rolnych, po rozpoczęciu działalności jako podatnik VAT czynny w zakresie świadczenia usług rolniczych w ramach działalności gospodarczej.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.


Od dnia 05.02.2008r. Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne. Z tego tytułu podlega ubezpieczeniu społecznemu rolników jako rolnik. W zakresie prowadzonego gospodarstwa rolnego jest rolnikiem ryczałtowym, tzn. korzysta ze zwolnienia z VAT z tytułu dostaw produktów rolnych. W ramach działalności rolniczej dokonuje sprzedaży owoców jabłek, wiśni, czereśni i truskawek. Faktury VAT RR wystawiane są na Wnioskodawcę.

W dniu 01.10.2012r., Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług i handlu. We wpisie dotyczącym tejże działalności gospodarczej przeważający rodzaj to kod PKD 01.61.Z „usługi wspomagające produkcję roślinną”. Jednocześnie Zainteresowany złożył w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-R, składając rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz że będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Po rozpoczęciu działalności gospodarczej, w dniu 05.12.2012r., dokonał zakupu środka trwałego, służącego do wykonywania tej działalności: ciągnik sadowniczy (85 150,00 zł NETTO). Strona myśli jeszcze o zakupie samochodu ciężarowego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie wykonywał następujące usługi rolnicze: wynajem ciągnika z obsługą, wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn rolniczych, koszenie, pryskanie, orka.

Firma została zarejestrowana jako Firma Usługowo Handlowa. We wpisie CEiDG widnieją jeszcze kody PKD dotyczące: wynajem placu, handel samochodami, konserwacja i naprawa pojazdów, usługi związane z przeprowadzkami, usługi rachunkowo- księgowe.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


Czy Wnioskodawca może od dnia rozpoczęcia działalności gospodarczej nadal korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług?


Zdaniem Wnioskodawcy może on nadal pozostać rolnikiem ryczałtowym. Bez znaczenia jest fakt, że podjął pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie usług rolniczych i nie tylko. To Wnioskodawca reprezentuje od dnia 25.02.2008r. gospodarstwo jako rolnik, rolnik ryczałtowy, który może korzystać ze zwolnienia z tytułu prowadzenie gospodarstwa rolnego, gdyż to jest jego przeważająca działalność rolnicza.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 cyt. ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast art. 8 ust. 1 cyt. ustawy stanowi, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 cyt. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art.. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z art. 15 ust. 4 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku osób prowadzących wyłącznie gospodarstwo rolne, leśne lub rybackie za podatnika uważa się osobę, która złoży zgłoszenie rejestracyjne, o którym mowa w art. 96 ust. 1.

Stosownie do art. 15 ust. 4 cyt. ustawy, przepis ust. 4 stosuje się odpowiednio do osób fizycznych prowadzących wyłącznie działalność rolniczą w innych niż wymienione w ust. 4 przypadkach.

Działalność rolnicza została zdefiniowana w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, zgodnie z którym przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, gruntową, szklarniową i pod folią, produkcję roślin ozdobnych, grzybów uprawnych i sadowniczą, chów, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego lub fermowego oraz chów i hodowlę ryb i innych organizmów żyjących w wodzie, a także uprawy w szklarniach i ogrzewanych tunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy roślin "in vitro", fermową hodowlę i chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowych i laboratoryjnych, chów i hodowlę dżdżownic, entomofagów i jedwabników, prowadzenie pasiek oraz chów i hodowlę innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym oraz sprzedaż produktów gospodarki leśnej i łowieckiej, z wyjątkiem drewna okrągłego z drzew tropikalnych (PKWiU 02.20.13.0) oraz bambusa (PKWiU ex 01.29.30.0), a także świadczenie usług rolniczych.

Mając na względzie definicję działalności gospodarczej, zawartą w art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, należy uznać, iż działalność rolnicza, o której mowa w art. 2 ust. 15 cyt. ustawy, mieści się w pojęciu działalności gospodarczej.

Zatem rolnik, w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, posiada status podatnika prowadzącego działalność gospodarczą (działalność rolniczą). Natomiast wykonywanie czynności polegających na świadczeniu usług rolniczych stanowi wykonywanie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Według definicji zawartej w cyt. art. 2 pkt 19 cyt. ustawy, przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Jak stanowi art. 2 pkt 20 cyt. ustawy, przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim.

Natomiast przez usługi rolnicze, zgodnie z art. 2 pkt 21 cyt. ustawy, rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W załączniku tym, stanowiącym wykaz towarów i usług, od których dostawy przysługuje zryczałtowany zwrot podatku od towarów i usług, w pozycji 35 wymieniono następujące usługi rolnicze: ex 01.6 - Usługi związane z rolnictwem oraz chowem i hodowlą zwierząt, z wyłączeniem usług weterynaryjnych oraz usług podkuwania koni i prowadzenia schronisk dla zwierząt gospodarskich (PKWiU ex 01.62.10.0).

Zgodnie z § 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. (Dz. U. z 2008r. nr 207, poz. 1293 ze zm.), wprowadza się do stosowania w statystyce, ewidencji i dokumentacji oraz rachunkowości, a także w urzędowych rejestrach i systemach informacyjnych administracji publicznej Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), stanowiącą załącznik do rozporządzenia. Od dnia 1 stycznia 2011r., dla celów podatku od towarów i usług, stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług stanowiącą załącznik do przedmiotowego Rozporządzenia.

Zgodnie z powyższym załącznikiem do Rozporządzenia grupowanie PKWiU 01.61.10.0 obejmuje usługi wspomagające produkcję roślinną świadczone na zlecenie, m.in. w zakresie: przygotowania pól do upraw, siewu i sadzenia upraw; pielęgnowania, nawożenia, zraszania, opryskiwania upraw, włączając usługi agrolotnicze; wynajmu maszyn rolniczych wspomagających produkcję roślinną, z obsługą.

Biorąc pod uwagę definicję działalności rolniczej, zawartą w art. 2 pkt 15 cyt. ustawy, uznać należy, że rolnicy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczenia usług rolniczych, z wyjątkiem tych, którzy dobrowolnie dokonali rejestracji w zakresie VAT jako podatnicy VAT czynni oraz takich, którzy na podstawie odrębnych przepisów są obowiązani do prowadzenia ksiąg rachunkowych, z mocy ustawy są rolnikami ryczałtowymi w zakresie działalności rolniczej, tj. zarówno sprzedaży produktów rolnych pochodzących z tej działalności, jak również świadczenia usług rolniczych, ze wszystkimi konsekwencjami prawnymi dla podatników posiadających status rolnika ryczałtowego.

Stosownie do art. 43 ust. 3 cyt. ustawy, rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, które są zwolnione od podatku na podstawie ust. 1 pkt 3, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego, o którym mowa w art. 96 ust. 1 i 2.

Zwolnienie rolnika ryczałtowego od podatku ma charakter przedmiotowo-podmiotowy. Od podatku zwolnieni są tylko rolnicy ryczałtowi i tylko w zakresie wyraźnie wskazanym w przepisie.

Stosownie do art. 96 ust. 1 cyt. ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3, który stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

Z brzmienia art. 96 ust. 2 cyt. ustawy wynika, iż w przypadku osób fizycznych, o których mowa w art. 15 ust. 4 i 5, zgłoszenie rejestracyjne może być dokonane wyłącznie przez jedną z osób, na które będą wystawiane faktury przy zakupie towarów i usług i które będą wystawiały faktury przy sprzedaży produktów rolnych. Natomiast art. 96 ust. 3 cyt. ustawy stanowi, że podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne.

W myśl art. 96 ust. 4 cyt. ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Ustawa zawiera pewne szczególne rozwiązania dotyczące podatników, którzy prowadzą wyłącznie gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie oraz podatników, którzy prowadzą wyłącznie działalność rolniczą w innych ramach niż gospodarstwa rolne, leśne lub rybackie. Wówczas bowiem za podatnika jest uważana osoba, która składa zgłoszenie rejestracyjne.

Zaznaczyć również należy, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług przewidują tylko jeden przypadek, w którym jeden podmiot może łączyć dwa statusy – podatnika VAT zwolnionego jako rolnika ryczałtowego (niemającego obowiązku składania deklaracji, wystawiania faktur) oraz jednocześnie podatnika VAT czynnego. Wynika to z art. 113 ust. 3 ustawy, który stanowi, iż w przypadku prowadzenia przez rolnika ryczałtowego korzystającego ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 3 także działalności innej niż działalność rolnicza do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1 i 10, dokonywanej przez tego podatnika nie wlicza się sprzedaży produktów rolnych pochodzących z prowadzonej przez niego działalności rolniczej.

Z okoliczności przedstawionych przez Wnioskodawcę wynika, iż lutego 2008r. prowadzi gospodarstwo rolne, w zakresie prowadzenia którego jest rolnikiem ryczałtowym, tzn. korzysta ze zwolnienia z VAT z tytułu dostaw produktów rolnych. W ramach działalności rolniczej dokonuje sprzedaży owoców jabłek, wiśni, czereśni i truskawek.

W dniu 1 października 2012r., Wnioskodawca rozpoczął prowadzenie pozarolniczej działalności gospodarczej w zakresie usług i handlu. We wpisie dotyczącym tejże działalności gospodarczej przeważający rodzaj to kod PKD 01.61.Z „usługi wspomagające produkcję roślinną”. Jednocześnie Zainteresowany złożył w Urzędzie Skarbowym deklarację VAT-R, składając rezygnację ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz wskazując, że będzie korzystał ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. W dniu 5 grudnia 2012r., dokonał zakupu środka trwałego, służącego do wykonywania tej działalności - ciągnika sadowniczego.

W ramach prowadzonej działalności Wnioskodawca będzie wykonywał następujące usługi rolnicze: wynajem ciągnika z obsługą, wynajem i dzierżawa pozostałych maszyn rolniczych, koszenie, pryskanie, orka.

Firma została zarejestrowana jako Firma Usługowo Handlowa, a we wpisie CEiDG widnieją jeszcze kody PKD dotyczące: wynajmu placu, handlu samochodami, konserwacji i napraw pojazdów, usług związanych z przeprowadzkami, usług rachunkowo- księgowych.

Biorąc zatem pod uwagę przepisy ustawy o podatku od towarów i usług, w okolicznościach niniejszej sprawy stwierdzić należy, iż nie można zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż ma on prawo do korzystania ze zwolnienia z podatku jako rolnik ryczałtowy w związku z dostawą produktów rolnych, jednocześnie prowadząc działalność usługową polegającą na wynajmie ciągnika rolniczego z obsługą, wynajmie i dzierżawie pozostałych maszyn rolniczych, koszeniu, pryskaniu i orce. Wymienione usługi świadczone przez Stronę stanowią bowiem, w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z załącznikiem Nr 2 do ustawy, usługi rolnicze. Zatem nie ma możliwości, aby działalność rolnicza prowadzona przez Wnioskodawcę w części podlegała zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, a w pozostałym zakresie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług. Świadczenie usługi rolniczej, nie stanowi bowiem, odrębnej od prowadzenia gospodarstwa rolnego i dostawy produktów rolnych, działalności gospodarczej, tylko nadal jest działalnością rolniczą wykonywaną w ramach prowadzonego gospodarstwa rolnego. Zatem, zarówno dostawa produktów rolnych przez Zainteresowanego pochodzących z własnej działalności rolniczej jak i usługi rolnicze świadczone przez Stronę przy użyciu maszyn rolniczych winny zostać opodatkowane łącznie. Wnioskodawca winien więc występować jako podatnik VAT czynny dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, tj. dostawy produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego, świadczenia usług rolniczych należących do PKD 01.61.Z oraz ewentualnego przyszłego świadczenia usług w zakresie: wynajmu placu, handlu samochodami, konserwacji i napraw pojazdów, usług związanych z przeprowadzkami, usług rachunkowo- księgowych.

Reasumując, po zarejestrowaniu się jako podatnik czynny VAT i po rozpoczęciu, poza czynnościami prowadzonymi w ramach gospodarstwa rolnego, czynności polegających na wynajmie ciągnika rolniczego z obsługą, wynajmie i dzierżawie pozostałych maszyn rolniczych, koszeniu, pryskaniu i orce, Zainteresowany nie może korzystać ze statusu rolnika ryczałtowego zwolnionego z VAT. Wnioskodawca rejestrując się jako podatnik VAT czynny staje się jednym podatnikiem podatku od towarów i usług dla wszystkich czynności wykonywanych w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej, z uwagi na to, iż czynności wynajmu ciągnika rolniczego z obsługą, wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn rolniczych, koszenia, pryskania i orki, stanowią usługi rolnicze w rozumieniu art. 2 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług w zw. z załącznikiem Nr 2 do ustawy, a zatem stanowią działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 pkt 15. Z powyższego wynika więc, że zarówno dostawa produktów rolnych, jak i usługi świadczone przez Stronę stanowią działalność rolniczą. Z uwagi na powyższe dostawa produktów rolnych pochodzących z gospodarstwa rolnego nie może podlegać opodatkowaniu na zasadach innych niż pozostała działalność rolnicza Strony polegająca na świadczeniu usług rolniczych w rozumieniu ww. art. 2 pkt 21 ustawy o podatku od towarów i usług. Rezygnacja ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług świadczenia usług w zakresie wynajmu ciągnika rolniczego z obsługą, wynajmu i dzierżawy pozostałych maszyn rolniczych, koszenia, pryskania i orki jest równoznaczna z rezygnacją ze zwolnienia z podatku VAT pozostałej działalności rolniczej (dostawy produktów rolnych), gdyż art. 43 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług, mówiący o rezygnacji ze zwolnienia przez rolników ryczałtowych dokonujących dostawy produktów rolnych lub świadczących usługi rolnicze, nie daje możliwości dokonania rezygnacji ze zwolnienia tylko dla części działalności rolniczej wykonywanej przez rolnika ryczałtowego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj