Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/415-1055/12-4/WS
z 7 marca 2013 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 20 listopada 2012 r. (data wpływu 22 listopada 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2013 r. (data wpływu 1 lutego 2013 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego – jest nieprawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 22 listopada 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zastosowania zwolnienia przedmiotowego.
Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, w związku z powyższym pismem z dnia 18 stycznia 2013 r. nr ILPB2/415-1055/12-2/WS, wezwano Wnioskodawczynię do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.
Jednocześnie poinformowano Wnioskodawczynię, że stosownie do postanowień art. 139 § 4 w zw. z art. 14d Ordynacji podatkowej, okresu oczekiwania między wezwaniem przez organ, a jego uzupełnieniem nie wlicza się do trzymiesięcznego terminu przewidzianego na wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego.
Wezwanie wysłano w dniu 18 stycznia 2013 r., skutecznie doręczono dnia 26 stycznia 2013 r., zaś w dniu 1 lutego 2013 r. (data nadania 31 stycznia 2013 r.), do tut. organu wpłynęła odpowiedź, w której Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek.
W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.
Wnioskodawczyni w dniu 25 września 2007 r. nabyła na podstawie umowy o dział spadku nieruchomość zabudowaną, po zmarłej w dniu 13 marca 2007 r. matce. Przedmiotowa działka oznaczona jest jako grunt orny oraz tereny mieszkalne, zgodnie z przedłożonym wypisem z rejestru gruntów, wydanym przez starostę w dniu 20 sierpnia 2007 r. Stanowi ona nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego. Wielkość całej działki – nieruchomości rolnej to 0,50 ha. Dnia 29 kwietnia 2011 r. decyzją burmistrza został zatwierdzony nowy podział działki 84/9 o powierzchni 0,50 ha zapisanej w księdze wieczystej. W wyniku podziału powstały nowo utworzone działki:
- 84/23 o powierzchni 1050 m2,
- 84/24 o powierzchni 150 m2,
- 84/25 o powierzchni 3789 m2.
Na nieruchomości nastąpił ubytek powierzchni 11 m2, wskutek przyjęcia powierzchni obliczonych ze współrzędną do 1 m2. W dniu 5 grudnia 2011 r. aktem notarialnym Wnioskodawczyni sprzedała działki nr 84/24 i 84/25, o łącznej powierzchni 0,3939 ha. Działki nr 84/24 i 84/25 zostały sprzedane jako grunty rolne, orne. Działka 84/24 stanowi drogę wewnętrzną i grunty rolne. Działka 84/25 stanowi grunty rolne i nieruchomość rolną w rozumieniu przepisów Kodeks cywilny.
W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, iż ww. grunty były użytkowane przed sprzedażą jako rolne i po sprzedaży nie utraciły charakteru rolnego, czego dowodem jest decyzja burmistrza w sprawie wymiaru podatku rolnego za 2012 r. Decyzja za rok 2013 jeszcze nie wpłynęła. Z tej decyzji wynika, że grunty są uprawiane rolniczo i nie straciły charakteru rolnego.
Powyższe działki nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego o powierzchni 1ha, gdyż Zainteresowana posiadała grunty o powierzchni 0,50ha wraz z zabudowaniem. Wnioskodawczyni zmuszona była do sprzedaży tych działek, gdyż 2 sąsiadów wcześniej sprzedało działki, a razem z nią kolejny sąsiad sprzedał również działkę. Działka Zainteresowanej była w środku. Nabywca działek też nie posiada gospodarstwa rolnego o powierzchni powyżej 1ha.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy słusznie Wnioskodawczyni zapłaciła podatek dochodowy od sprzedaży nieruchomości w wysokości 19%?
Zdaniem Wnioskodawczyni, z uwagi na fakt, że zapis w akcie notarialnym wskazuje na grunty rolne i nieruchomość rolną, jako przedmiot sprzedaży, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości jest zwolniona z opodatkowania w trybie art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych. Definicja ustawy z przepisów Kodeksu cywilnego obejmuje grunty rolne, nie obejmuje natomiast kryterium obszarowego. Kryterium obszarowe wskazane w art. 1058 KC stosuje się jedynie do przepisów szczególnych w dziedzinie gospodarstw rolnych. Grunty będące przedmiotem sprzedaży były i są użytkowane rolniczo. Grunty nie były objęte planem zagospodarowania i dla tych gruntów nie określono warunków zabudowy.
Według oceny Wnioskodawczyni, nie powinna Ona płacić podatku.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.
Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.
Zgodnie z treścią art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ww. ustawy, jednym ze źródeł przychodów jest odpłatne zbycie:
- nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
- spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
- prawa wieczystego użytkowania gruntów,
- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.
W przypadku sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w powyższym przepisie decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych uzyskanego z tego tytułu przychodu (dochodu) ma moment ich nabycia z uwagi na fakt, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ulegały zmianie.
Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła przedmiotową nieruchomość w roku 2007. Zainteresowana wskazała bowiem, iż w dniu 25 września 2007 r. nabyła na podstawie umowy o dział spadku nieruchomość zabudowaną, po zmarłej w dniu 13 marca 2007 r. matce.
W związku z powyższym w przedmiotowej sprawie znajdą zastosowanie przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.
Zgodnie bowiem z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 209, poz. 1316) do przychodu (dochodu) z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) w okresie od dnia 1 stycznia 2007 r. do dnia 31 grudnia 2008 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2008 r.
W myśl art. 30e ust. 1 i ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) podatek dochodowy wynosi 19% podstawy obliczenia podatku i jest płatny w terminie złożenia zeznania za rok podatkowy, w którym nastąpiło odpłatne zbycie.
Jednakże na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, zwolnione od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego. Zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.
Jednocześnie art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych stanowi, iż ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.
Powyższy przepis odsyła zatem wyraźnie do definicji gospodarstwa rolnego określonej w ustawie z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 136, poz. 969 ze zm.).
Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatku rolnym, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.
Zgodnie z treścią przytoczonych przepisów zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzależnione jest od wystąpienia następujących przesłanek:
- grunty te muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych,
- muszą stanowić gospodarstwo rolne (tj. będący własnością osoby fizycznej obszar gruntów o łącznej powierzchni co najmniej 1 ha) lub jego część składową,
- grunty nie mogą utracić wskutek sprzedaży rolnego charakteru.
Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż sprzedane przez Wnioskodawczynię działki nie wchodziły w skład gospodarstwa rolnego w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Bez znaczenia dla przedmiotowego zwolnienia pozostaje fakt, iż działki te stanowiły nieruchomość rolną w myśl ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16 poz. 93 ze zm.).
W związku z powyższym należy stwierdzić, że Wnioskodawczyni nie może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem słusznie Zainteresowana zapłaciła podatek dochodowy od sprzedaży przedmiotowych działek w wysokości 19%.
Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).
Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.