Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/160/589/WCX/12/PT-547
z 12 lipca 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
PT8/033/160/589/WCX/12/PT-547
Data
2012.07.12



Autor
Minister Finansów


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawki podatku


Istota interpretacji
stawka podatku od towarów i usług stosowana od dnia 1 stycznia 2011 r. dla dostawy mączki rybnej oraz oleju rybnego



Wniosek ORD-IN 324 kB


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-210/11-2/TW, wydanej w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, na wniosek z dnia 18 stycznia 2011 r. (data wpływu 24 stycznia 2011 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dot. stawki podatku od towarów i usług stosowanej od dnia 1 stycznia 2011 r. dla dostawy towarów w postaci mączki rybnej oraz oleju rybnego, zmienia wyżej wymienioną interpretację indywidualną z urzędu stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku:

  • w zakresie zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży mączki rybnej – jest prawidłowe,
  • w zakresie zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży oleju rybnego – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 24 stycznia 2011 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu ww. wniosek z dnia 18 stycznia 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie stawki podatku od towarów i usług stosowanej od dnia 1 stycznia 2011 r. dla dostawy mączki rybnej oraz oleju rybnego.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Przedmiotem działalności Spółki jest produkcja mączki rybnej oraz oleju rybnego. Produkty te są wytwarzane z odpadów rybnych – głównie łososia. Są one jednym z komponentów pasz dla zwierząt.

Wątpliwości dotyczą tego, jakimi stawkami podatku VAT winna być opodatkowana sprzedaż mączki rybnej oraz oleju rybnego od dnia 1 stycznia 2011 r. – w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Według ustaleń Spółki, mączka rybna klasyfikowana jest do symbolu PKWiU (2008 r.) 10.20.41.0, a olej rybny do PKWiU (2008 r.) 10.41.12.0.

Ponadto Spółka wskazała, iż na podstawie załącznika nr 3 do ustawy o VAT, poz. 25 ex 10.2 – ryby, skorupiaki i mięczaki przetworzone i zakonserwowane, oraz poz. 27 ex 10.4 – oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne, opodatkowane są stawką podatku VAT w wysokości 8%.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Według jakiej stawki VAT należy opodatkować od dnia 1 stycznia 2011 r. sprzedaż oleju rybnego oraz mączki rybnej...


Zdaniem Wnioskodawcy, od dnia 1 stycznia 2011 r. stawka VAT winna wynosić dla sprzedaży mączki rybnej i oleju rybnego 8%.

W dniu 22 kwietnia 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając, na podstawie przepisu § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr ILPP2/443-210/11-2/TW, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu przywołał treść przepisów art. 2 pkt 6 i pkt 30, art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 5a, art. 7 ust. 1, art. 41 ust. 1 i ust. 2, art. 146a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Dyrektor Izby Skarbowej przywołał również treść pkt 1 Komunikatu Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11).

Organ podatkowy wskazał, iż na podstawie wyżej wymienionych przepisów mączka rybna klasyfikowana do symbolu PKWiU 10.20.41.0 mieści się w grupie towarów wskazanych w poz. 25 załącznika nr 3 do ustawy (PKWiU 10.2). Spółka może zatem dla dostawy tego towaru stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Natomiast odnośnie oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0 ww. Organ zaznaczył iż, jak wskazał Wnioskodawca, jest on jednym z komponentów paszy dla zwierząt. Tym niemniej dostawa oleju rybnego z powyższym przeznaczeniem może, zdaniem Organu, również korzystać z obniżonej 8% stawki podatku. Wyrób ten, jak wskazał Organ, znajduje się bowiem w sekcji C, schematu klasyfikacji załącznika nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która obejmuje m.in. artykuły spożywcze, włączając gotowe posiłki i dania, tj. artykuły jadalne. Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, dostawa oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0 mieści się w grupie towarów wskazanych pod poz. 27 załącznika nr 3 (PKWiU ex 10.4). Stąd też Spółka może dla dostawy tego towaru również stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%.

Reasumując, Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu stwierdził, iż w analizowanej sprawie do dostawy towarów w postaci mączki rybnej klasyfikowanej do symbolu PKWiU 10.20.41 oraz oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0, zgodnie z obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2011 r. przepisami, zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku VAT.

W związku powyższym ww. Organ uznał stanowisko Wnioskodawcy za prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-210/11-2/TW, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej:

  • w zakresie zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży mączki rybnej – jest prawidłowe,
  • w zakresie zastosowania 8% stawki podatku od towarów i usług przy sprzedaży oleju rybnego – jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…) – art. 7 ust. 1 ustawy.

Na mocy art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z brzmieniem obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 powołanej ustawy wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, prawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy, stawka podatku wynosi 5%.


Zgodnie z art. 146a ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%;
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%;
  3. stawka zryczałtowanego zwrotu podatku, o której mowa w art. 115 ust. 2, wynosi 7%;
  4. stawka ryczałtu, o której mowa w art. 114 ust. 1, wynosi 4%.

Jednocześnie należy wyjaśnić, że Minister Finansów nie jest właściwy do klasyfikacji wyrobów, jak również weryfikacji dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji wyrobów - wg PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje wyroby i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej.

Taka kompetencja Ministra Finansów nie mieści się również w ramach określonych w Rozdziale 1a Działu II ustawy Ordynacja podatkowa – Interpretacje przepisów prawa podatkowego.

Załącznik nr 3 do ustawy zawiera katalog towarów i usług, które w okresie od 1 stycznia 2011 r. do 31 grudnia 2013 r. korzystają z opodatkowania preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 8%. W poz. 25 załącznika nr 3 do ustawy zostały wymienione „ryby, skorupiaki i mięczaki, przetworzone i zakonserwowane” – PKWiU 10.2, natomiast w poz. 27 wymieniono „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne” - PKWiU ex 10.4.

Załącznik nr 10 do ustawy zawiera wykaz towarów opodatkowanych preferencyjną stawką podatku VAT w wysokości 5% (art. 41 ust. 2a ustawy). W poz. 20 załącznika nr 10 do ustawy znajdują się towary sklasyfikowane pod symbolem PKWiU ex 10.4. „Oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne – wyłącznie jadalne”.

Jak wynika z powyższego, symbol PKWiU ex 10.4 został wymieniony w załączniku nr 3 oraz w załączniku nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z pkt 1 Objaśnień do ww. załącznika nr 3, wykaz ten nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku od towarów i usług lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której załącznik dotyczy. Oznacza to, że jeżeli dany towar lub usługa wymieniony w załączniku nr 3, na podstawie innych regulacji podlega opodatkowaniu niższą stawką podatku VAT lub zwolnieniu – zastosowanie ma niższa stawka podatku lub zwolnienie.

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy przez PKWiU ex rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie tego dopisku przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki podatku VAT tylko do wyrobów lub usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniającego określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Zatem, wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danego wyrobu lub usługi z danego grupowania.

W przedstawionym stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż przedmiotem jego działalności jest produkcja mączki rybnej oraz oleju rybnego. Produkty te są wytwarzane z odpadów rybnych - głównie łososia. Są one jednym z komponentów pasz dla zwierząt.

Mączka rybna klasyfikowana jest do symbolu PKWiU 10.20.41.0, a olej rybny do symbolu PKWiU 10.41.12.0.

Wobec powyższego należy stwierdzić, że mączka rybna klasyfikowana do symbolu PKWiU 10.20.41.0 mieści się w grupie towarów wskazanych w poz. 25 załącznika nr 3 do ww. ustawy o podatku od towarów i usług (PKWiU 10.2). Wnioskodawca może zatem dla dostawy tego towaru stosować stawkę podatku VAT w wysokości 8%, a tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za prawidłowe.

Natomiast odnośnie oleju rybnego klasyfikowanego do symbolu PKWiU 10.41.12.0 należy podkreślić, że preferencyjną – 5% stawką podatku od towarów i usług objęta jest dostawa wyłącznie jadalnych produktów sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne.

W PKWiU nie ma definicji określenia ,,jadalne”. Grupowania, w tytułach których występuje takie wyrażenie, są określone przez odpowiednie podpozycje CN. Nomenklatura scalona (CN), w odniesieniu do produktów przeznaczonych do spasania dla zwierząt stosuje określenia ,,paszowe”, ,,pastewne”. Natomiast określenia ,,jadalne”, ,,niejadalne” są używane do określenia produktów przeznaczonych dla ludzi.

Mając powyższe na względzie należy stwierdzić, że w przypadku, gdy olej rybny sprzedawany przez Wnioskodawcę może być spożywany przez ludzi, właściwą będzie 5% stawka podatku. Wynika to z faktu, iż preferencyjną stawką podatku od towarów i usług objęta jest wyłącznie dostawa produktów jadalnych sklasyfikowanych w PKWiU ex 10.4 oleje i tłuszcze zwierzęce i roślinne.

Natomiast w sytuacji, gdy olej ten nie może być spożywany przez ludzi, właściwą będzie 23% stawka podatku, co wynika z braku preferencyjnej stawki mogącej mieć zastosowanie do sprzedaży olejów i tłuszczów zwierzęcych i roślinnych innych niż jadalne.

W konsekwencji uzasadnione było uznanie stanowiska Wnioskodawcy, zgodnie z którym przy sprzedaży oleju rybnego zastosowanie znajduje 8% stawka podatku od towarów i usług, za nieprawidłowe.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 22 kwietnia 2011 r. nr ILPP2/443-210/11-2/TW, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj