Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1284/12-4/EN
z 22 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1284/12-4/EN
Data
2013.03.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dostawa towarów
napoje
podatek od towarów i usług
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawka
stawki podatku


Istota interpretacji
Czy stawka VAT na napoje mleczne o smaku kawy wynosić będzie 5%?



Wniosek ORD-IN 557 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 24 grudnia 2012 r.) uzupełnionym pismem sygnowanym datą 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 4 marca 2013 r.) oraz pismem sygnowanym datą 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów, w skład których wchodzi tłuszcz mlekowy oraz ekstrakt kawowy – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 grudnia 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla sprzedaży napojów, w skład których wchodzi tłuszcz mlekowy oraz ekstrakt kawowy. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem sygnowanym datą 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 3 marca 2013 r.) o podpis Wnioskodawcy oraz pismem sygnowanym datą 17 grudnia 2012 r. (data wpływu 20 marca 2013 r.), w którym doprecyzowano opis sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

W związku z przejęciem przez Rząd 16 października 2012 r. (skierowanego do Sejmu 16 października 2012 r.) „Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw” Wnioskodawca wniósł o ocenę swojej interpretacji oraz wykładnię i uzasadnienie dotyczące obowiązującej od dnia 1 stycznia 2013 r. stawki VAT na napoje mleczne o smaku kawy (…).

Dotychczasowa interpretacja:

  1. PKWiU na napoje mleczne o smaku kawy zgodnie z interpretacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego to 11.07.19.0 (interpretacja Urzędu Statystycznego).
  2. Zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054) napoje mleczne o smaku kawy do dnia 31 grudnia 2012 r. sprzedawane są z obniżoną stawką VAT – 5%. W związku z tym, że:
    • napoje mleczne o smaku kawy zawierają tłuszcz mlekowy (…).
    • przy produkcji napojów mlecznych o smaku kawy (…) nie jest wykorzystywany napar z kawy,
    • napoje mleczne (…) nie są przyrządzane/serwowane w ramach usług gastronomicznych
    • stawka VAT na napoje mleczne o smaku kawy (…) pomimo wejścia w życie „Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – skierowanego do Sejmu dnia 16 października 2012 r.” wynosić będzie niezmienne 5%.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, iż Wnioskodawca posiada prawo do posługiwania się znakiem (marką). Zainteresowany zleca zewnętrznej fabryce na Tajwanie wyprodukowanie napojów (…) według z góry określonej receptury. Wnioskodawca kupuje gotowy produkt i sprzedaje go innym podmiotom na terenie Unii Europejskiej. Zainteresowany wprowadza ww. napoje na teren Unii Europejskiej.

W skład napojów mlecznych (…) nie wchodzi napar kawowy. Produkty te są wytwarzane na bazie ekstraktu kawowego.

Skład napojów mlecznych:

(…) Classic – woda, ekstrakt kawowy, mleko w proszku (2,4%), cukier trzcinowy (5%), E 471 i E 407 – stabilizatory (0,15%), E 473 – emulgator (0,05%). Produkt wytworzony na bazie ekstraktu kawowego. Produkt nie jest sporządzany na bazie naporu kawowego.

(…) Vanilla – woda, ekstrakt kawowy, mleko w proszku (2,5%), cukier trzcinowy (10%), E 471 i E 407 – stabilizatory (0,15%), aromat (0,14%), E 473 – emulgator (0,05%). Produkt wytworzony na bazie ekstraktu kawowego. Produkt nie jest sporządzony na bazie naparu kawowego.

(…) Cappuccino – woda, ekstrakt kawowy, mleko w proszku (2,5%), cukier trzcinowy (10%), czekolada (0,2% – olej roślinny, cukier, mleko w proszku, masa kakaowa, kakao w proszku, masło kakaowe, emulgator – E471, aromat), E 471 i E 407 – stabilizatory (0,3%), aromat (0,14%). Produkt wytworzony na bazie ekstraktu kawowego. Produkt nie jest sporządzany na bazie naparu kawowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy stawka VAT na napoje mleczne o smaku kawy pomimo wejścia w życie „Projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – skierowanego do Sejmu dnia 16 października 2012 r.” wynosić będzie niezmiennie 5%...

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z faktem, że planowane zmiany zawarte w projekcie ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przyjęte przez Rząd w dniu 16 października 2012 r. (skierowanym do Sejmu w dniu 16 października 2012 r.) w żaden sposób nie dotyczą napojów mlecznych o smaku kawy (…). W związku z tym Zainteresowany prosi o wydanie interpretacji dotyczącej konieczności stosowania przez niego w handlu tymi wyrobami obniżonej 5% stawki VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Art. 2 pkt 6 ustawy stanowi, iż przez towary rozumie się rzeczy ruchome oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast przez świadczenie usług – stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 5a ustawy, towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów lub usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją, do której odwołują się przepisy ustawy o podatku od towarów i usług jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona w życie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl przepisu art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a pkt 1 i 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

Ponadto, w myśl art. 41 ust. 2a ustawy, dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W załączniku nr 3 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów i usług podlegających obecnie opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 8%”, w poz. 52 wskazano na sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 11.07.19.0, „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy”.

W myśl art. 2 pkt 30 ustawy, przez PKWiU ex – rozumie się zakres wyrobów lub usług węższy niż określony w danym grupowaniu Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Umieszczenie ww. oznaczenia przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania danej stawki preferencyjnej tylko do towarów/usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce „nazwa towaru lub usługi (grupy towarów lub usług)”.

Ponadto zgodnie z pkt 1) objaśnień do załącznika nr 3, wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i usług zwolnionych od podatku lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

W załączniku nr 10 do ustawy stanowiącym „Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5%”, w pozycji 31 wymienione zostały również, sklasyfikowane w PKWiU pod symbolem ex 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy”.

W objaśnieniu do tego załącznika zaznaczono, iż symbol „ex” dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Jak wynika z ww. regulacji, preferencyjną stawkę podatku przewidziano dla wyrobów umieszczonych w poz. 52 załącznika nr 3 oraz w poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług, tj. dla napojów bezalkoholowych, wyłącznie niegazowanych, w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego oraz zawierających tłuszcz mlekowy (PKWiU ex 11.07.19.0).

Jednakże w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z dostawę gotowych towarów z przeznaczeniem na sprzedaż zaklasyfikowanych do odpowiedniego symbolu PKWiU.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2013 r., poz. 247) w § 7 ust. 1 pkt 1 przewidziano, iż stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 1 do rozporządzenia.

I tak w poz. 7 ww. załącznika nr 1 do rozporządzenia wskazano: usługi związane z wyżywieniem (PKWiU ex 56), z wyłączeniem sprzedaży:

  1. napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,
  2. napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,
  3. kawy i herbaty (wraz z dodatkami),
  4. napojów bezalkoholowych gazowanych,
  5. wód mineralnych,
  6. innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy.

Natomiast usługi gastronomiczne zgodnie z § 7 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 7 (PKWiU 56) załącznika nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r., podlegają opodatkowaniu 8% stawką podatku.

Jednak obniżona stawka nie ma zastosowania m.in. do sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami).

Należy podkreślić, że pojęcia używane do oznaczenia towaru lub usługi opodatkowanych stawką obniżoną, należy interpretować ściśle, zważywszy, że możliwość zastosowania stawki preferencyjnej stanowi odstępstwo od ogólnej zasady, zgodnie z którą towary i usługi opodatkowane są stawką podstawową (art. 41 ust. 1 ustawy).

Stosowanie stawki podstawowej ma zatem charakter reguły ogólnej. Dlatego wszelkie wyjątki od tej reguły powinny być interpretowane w sposób ścisły, równocześnie zgodnie z celami realizowanymi przez te odstępstwa oraz zgodnie z zasadą neutralności i powszechności VAT.

Odnosząc się także do wskazanej zasady neutralności podatkowej, wielokrotnie przywoływanej przez Trybunał Sprawiedliwości UE, należy zauważyć, iż na jej podstawie podobne (zbliżone) usługi lub towary, które są względem siebie konkurencyjne, powinny być opodatkowane tą samą stawką VAT. Zdaniem Trybunału, państwo członkowskie, które korzysta z uprawnienia do nakładania stawek obniżonych, musi przestrzegać zasady neutralności fiskalnej, która wyklucza zwłaszcza różne traktowanie na użytek podatku VAT podobnych towarów i świadczenia usług, które pozostają ze sobą w relacji konkurencji.

W związku z powyższym, funkcją powołanej regulacji jest wyłączenie z możliwości zastosowania preferencyjnej stawki podatku sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami). Rozumiana ściśle winna odnosić się do każdego przypadku obrotu tymi towarami. Bez znaczenia pozostaje rodzaj prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej.

Mając na uwadze fakt, że nie określono które produkty należy uznać za dodatki podawane do kawy, jak również nie określono procentowego udziału kawy w przygotowanym napoju, zdaniem tut. Organu – kawa, jak również napój, przy którego przygotowaniu następuje proces parzenia kawy, powinny być wyłączone z opodatkowania preferencyjną stawką.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży napojów mlecznych o smaku kawy (…). Zainteresowany wskazał, iż PKWiU na napoje mleczne o smaku kawy zgodnie z interpretacją Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego to 11.07.19.0. Napoje mleczne o smaku kawy zawierają tłuszcz mlekowy (…). Przy produkcji ww. napojów mlecznych o smaku kawy nie jest wykorzystywany napar z kawy. Produkty te są wytwarzane na bazie ekstraktu kawowego. Przedmiotowe napoje nie są przyrządzane/serwowane w ramach usług gastronomicznych.

W związku z powyższym Wnioskodawca ma wątpliwości czy dostawa ww. napojów będzie opodatkowana 5% stawką podatku.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż zgodnie z ustawą z dnia 7 grudnia 2012 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2013 r., poz. 35) z dniem 1 kwietnia 2013 r. powołane wyżej poz. 52 i 31 załączników Nr 3 i Nr 10 do ustawy będą obowiązywać w następującym brzmieniu: PKWiU ex 11.07.19.0 „Pozostałe napoje bezalkoholowe – wyłącznie niegazowane napoje:

  1. w których udział masowy soku owocowego, warzywnego lub owocowo-warzywnego wynosi nie mniej niż 20% składu surowcowego,
  2. zawierające tłuszcz mlekowy, z wyłączeniem napojów, przy przygotowaniu których wykorzystywany jest napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowaniu napoju”.

Biorąc pod uwagę treść przytoczonych przepisów oraz opis sprawy stwierdzić należy, iż sprzedaż przez Wnioskodawcę napojów mlecznych o smaku kawy zaklasyfikowanych do grupowania PKWiU 11.07.19.0, w skład których wchodzi tłuszcz mlekowy oraz ekstrakt kawowy a nie napar z kawy, będzie opodatkowana preferencyjną 5% stawką podatku, w myśl art. 41 ust. 2a w związku z poz. 31 załącznika nr 10 do ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj