Interpretacja Izby Skarbowej w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu
PDP/E/423-10/04
z 20 kwietnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PDP/E/423-10/04
Data
2004.04.20



Autor
Izba Skarbowa w Olsztynie Ośrodek Zamiejscowy w Elblągu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
badanie
koszty uzyskania przychodów
świadczenia zdrowotne


Pytanie podatnika
Przedmiotem zapytania Podatnika była kwestia ujmowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników.


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, z późn. zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Olsztynie zmienia informację udzieloną przez Naczelnika Warmińsko - Mazurskiego Urzędu Skarbowego w Olsztynie o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, pismem z dnia 18 marca 2004 r. Nr US.PD/423-22/WC/04.

Przedmiotem zapytania Podatnika była kwestia ujmowania do kosztów uzyskania przychodów wydatków związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych na rzecz pracowników.

Według organu I instancji, wydatki poniesione na dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, o których mowa w § 3 ust. 1 pkt 2 załączonego projektu aneksu do umowy o świadczenie usług medycznych, nie wynikają wprost z ustawy o służbie medycyny pracy i nie stanowią kosztów uzyskania przychodów.

W ocenie Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, powyższa informacja nie jest prawidłowa.
Konstrukcja kosztów uzyskania przychodów określona w art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 roku podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000 roku Nr 54, poz. 654, z późn. zm.), oparta jest na klauzuli generalnej, stanowiącej, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 ustawy.

Aby uznać określony wydatek za koszt uzyskania przychodu, w rozumieniu wymienionych przepisów, muszą być łącznie spełnione dwa warunki: celem powinno być osiągnięcie przychodów oraz wydatek nie może się znajdować na liście stanowiącej katalog wydatków i odpisów, które nie mogą być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów.

W myśl art. 16 ust. 1 pkt 65 ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy oraz innych ustaw.Przepis art. 229 § 6 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 roku - Kodeks pracy (Dz. U. z 1998 roku Nr 21, poz. 94, z późn. zm.) stanowi, iż wstępne i okresowe badania lekarskie, którym podlegają pracownicy, przeprowadzane są na koszt pracodawcy, a ponadto pracodawca ponosi inne koszty profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami, niezbędnej z uwagi na warunki pracy.

Sprawowaniem profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi zajmuje się służba medycyny pracy, utworzona na podstawie ustawy z dnia 27 czerwca 1997 roku o służbie medycyny pracy (Dz. U. Nr 96, poz. 593, z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 6 ust. 1 pkt 2 lit. a, służba medycyny pracy jest właściwa do realizowania zadań z zakresu sprawowania profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracującymi, w szczególności przez wykonywanie badań wstępnych, okresowych i kontrolnych przewidzianych w Kodeksie pracy.

W wydanym na podstawie art. 229 § 8 Kodeksu pracy rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 30 maja 1996 roku w sprawie przeprowadzenia badań lekarskich pracowników, zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami oraz orzeczeń lekarskich wydawanych do celów przewidzianych w Kodeksie pracy (Dz. U. Nr 69, po. 332, z późn. zm.), określono zakres i częstotliwość wstępnych, okresowych i kontrolnych badań lekarskich pracowników, zwanych “badaniami profilaktycznymi”. Stosownie do § 2 ust. 2 i 3 rozporządzenia lekarz przeprowadzający badania profilaktyczne może poszerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, a także wyznaczyć krótszy termin następnego badania, niż to określono we wskazówkach metodycznych, jeżeli stwierdzi, że jest to niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika. Specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, stanowią część badania profilaktycznego.

Z przedstawionego przez Podatnika aneksu z dnia 26 stycznia 2004 roku do umowy o świadczenie usług medycznych wynika zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej nad pracownikami Elbląskiego Przedsiębiorstwa Energetyki Cieplnej (§ 3 umowy), który obejmuje, m.in. przeprowadzanie badań wstępnych, okresowych i kontrolnych (lekarskich i pomocniczych) - (ust. 1, pkt 1), przeprowadzanie dodatkowych specjalistycznych badań konsultacyjnych oraz badań dodatkowych (stanowiących część badania profilaktycznego), jeśli są niezbędne dla prawidłowej oceny stanu zdrowia osoby przyjmowanej do pracy lub pracownika (ust. 1 pkt 2).

W związku z powyższym, należy stwierdzić, iż powyższy zapis zawarty w aneksie z dnia 26 stycznia 2004 roku do umowy o świadczenie usług medycznych, mieści się w przepisach dotyczących kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy i ustawy o służbie medycyny pracy.

Tym samym, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej, powyższe koszty poniesione na badania, o których jest mowa w § 3 umowy, stanowią w całości koszty uzyskania przychodów Podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj