Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie
PD-415-5/I/04
z 31 stycznia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415-5/I/04
Data
2004.01.31
Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Rudzie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
dokumentowanie wydatków
działalność gospodarcza
księga przychodów i rozchodów
zapis w księdze
Pytanie podatnika
Czy opłaty za podatek od gruntu oraz opłaty za wyłączenie terenu z produkcji rolnej są zaliczane do kosztów uzyskania przychodu w działalności gospodarczej, czy poprawne jest udokumentowanie kosztów rachunkami wystawionymi na imię i nazwisko podatnika prowadzącego działalność gospodarczą.
Zgodnie z przepisami art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) kosztami uzyskania przychodu z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23. Z ustawowej definicji kosztu podatkowego wynika, że muszą być spełnione równocześnie dwa warunki:
2) nie może to być koszt wymieniony w katalogu negatywnym tj. w ustawowym wykazie kosztów nie uznanych za koszt podatkowy (art. 23 cyt. ustawy). Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu między tym wydatkiem, a uzyskanym przychodem musi istnieć związek tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu bądź na funkcjonowanie firmy. Kosztami takimi są koszty zarówno bezpośrednio jak i pośrednio związane z uzyskiwanymi przychodami. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że wydatki związane z opłatami dotyczącymi nieruchomości wykorzystywanej do prowadzonej działalności gospodarczej – opłacony podatek od nieruchomości, opłata za wyłączenie części gruntu z produkcji rolnej, ponoszone od daty rozpoczęcia działalności gospodarczej stanowią dla podatnika koszty uzyskania przychodu w działalności gospodarczej. Warunkiem niezbędnym jednak jest to aby nieruchomości związane były z działalnością gospodarczą, aby na ich obszarze działalność gospodarcza była prowadzona. W przypadku gdyby tylko część posiadanej nieruchomości była wykorzystywana w działalności gospodarczej, opłaty za jej użytkowanie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu tylko w części tj. od powierzchni używanej w działalności gospodarczej. Dla podatników prowadzących podatkową księgę przychodów i rozchodów, sposób udokumentowania wydatków aby stanowiły one podstawę zapisu w księgach, określony został w § 12 ust. 3, § 13 i § 14 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 175 ze zm.). Zgodnie z przepisem § 12 ust. 3 podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, którymi są:
2) inne dowody wymienione w § 13 i 14, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem i zawierające co najmniej : a) wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, której dowód dotyczy, b) datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, c) przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, d) podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji gospodarczych - oznaczone numerem lub w inny sposób umożliwiający powiązanie dowodu z zapisami księgowymi dokonanymi na jego podstawie. Zgodnie z § 13 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26.08.2003 r. za dowody księgowe uważa się również:
2) noty księgowe, sporządzone w celu zapisu dotyczącego operacji gospodarczej, wynikającej z dowodu obcego lub własnego, otrzymane od kontrahenta podatnika lub przekazane kontrahentowi, 3) dowody przesunięć, 4) dowody opłat pocztowych i bankowych, 5) inne dowody, w tym dokonanych na podstawie książeczek opłat, oraz dokumenty zawierające dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2. § 14 ust. 1 ww. rozporządzenia mówi "na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku)". Dowody wewnętrzne mogą dotyczyć wyłącznie:
2) zakupu od ludności, sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), surowców roślin zielarskich i roślin dziko rosnących, 3) wartość produktów roślinnych i zwierzęcych pochodzących z własnej uprawy lub hodowli, 4) zakupu w jednostkach handlu detalicznego materiałów pomocniczych, 5) kosztów diet i innych należności za czas podróży służbowej, 6) zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne z wyjątkiem zakupu metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów oraz ich części składowych, 7) wydatków związanych z opłatami za czynsz, energię elektryczną, telefon, wodę, gaz i centralne ogrzewanie, w części przypadającej na działalność gospodarczą: podstawą do sporządzenia tego dowodu jest dokument obejmujący całość opłat na te cel, 8) opłat uiszczonych znakami opłaty skarbowej oraz opłat sądowych i notarialnych, 9) wydatków związanych z parkowaniem samochodu, w sytuacji, gdy są one poparte dokumentami nie zawierającymi danych, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2. Jeżeli na poniesione wydatki będzie Pan posiadał dokumenty, o których mowa wyżej to będą one mogły być podstawą zapisów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.