Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Radomiu
US 24/1110/443/384A/2004/IW
z 16 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US 24/1110/443/384A/2004/IW
Data
2004.08.16



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Radomiu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
akcesoria
bilety
kultura
sprzedaż opodatkowana
sprzedaż zwolniona
usługi kulturalne


Pytanie podatnika
W piśmie podatnik zapytuje:1. W art. 90 ust. 1-8 ustawy o podatku od towarów i usług zawarty został zapis o ustalenie proporcji w celu obniżenia podatku należnego. W myśl tego zapisu należy ustalić obrót. Czy do obrotu należy wliczyć refundacje kosztów spektakli, nagrody za wyróżnienie najlepszego przedstawienia teatralnego, odsetki za nieterminowe płatności oraz należności, na które utworzone były rezerwy?
2. W art. 91 ust. 1 cyt. ustawy zawarto zapis, że po zakończeniu roku należy dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9 cyt. ustawy. Z jakiego okresu należy ustalić obrót, czy z całego 2004r., czy od 01.05.2004r. do 31.12.2004r. , czy korekta dotyczy miesiąca stycznia 2005r. za cały 2004r. ?
3. W art. 8 ust. 2 cyt. ustawy zawarty został zapis bezpłatnego świadczenia usług. Jak wycenić bezpłatne świadczenie usług przez teatr ( darmowe prezentowanie przedstawienia) w zakresie objętym zaproszeniem?


Ad. 1:
Zgodnie z art. 90 ust. 1. ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. nr 54 poz. 535) w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.
Zgodnie z art. 90 ust. 2 jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.
Proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo ( art. 90 ust. 3 cyt. ustawy).
Zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.
Z regulacji tej wynika, że w sytuacji gdy podatnik – w związku z konkretnym świadczeniem usług – otrzyma od innego podmiotu jakiekolwiek dofinansowanie ( dotacje, subwencje) stanowiące dopłatę do ceny usługi, jak np. pokrycie części ceny lub rekompensatę z powodu obniżenia ceny – tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu świadczenia usługi. Aby jednak tak był,o dofinansowanie musi być bezpośrednio związane ze świadczeniem usługi. Jeżeli taki związek bezpośredni nie występuje, dofinansowanie ogólne na pokrycie niezdefiniowanych wprost kosztów działalności nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia , czy dane dotacje, subwencje są, czy też nie są opodatkowane, będą szczególne warunki ich przyznania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Otrzymane przez teatr od innych podmiotów ( np. od organów administracji rządowej, samorządowej, organizacji społecznych) jakiekolwiek dofinansowania ( dotacje , subwencje) na zakupy inwestycyjne, dofinansowania produkcji spektaklu, koncertu, imprezy lub wydarzenia artystycznego, o ile nie są dopłatami, dotacjami lub subwencjami do cen biletów ( lub dopłat do obniżenia biletów) nie stanowi obrotu zgodnie z art. 29 ust. 1 cyt. ustawy.
Zgodnie z art. 90 ust. 5 cyt. ustawy do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów, o których mowa w art. 87 ust. 3, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności. Do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3, w zakresie w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie ( art. 90 ust. 6 cyt. ustawy).
Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji) innych niż określone w art. 29 ust. 1 ( art. 90 ust. 7 cyt. ustawy).
Zatem mając na uwadze brzmienie w/w przepisie jednostka do wyliczenia mianownika przy ustalaniu proporcji, o której mowa w art. 90 cyt. ustawy, powinna przyjąć wszystkie kwoty przychodu związane z czynnościami podlegającymi ustawie o podatku od towarów i usług jak i tymi, które tej ustawie nie podlegają.
Ad. 2:
Zgodnie z art. 91ust. 1 cyt. ustawy po zakończeniu roku, w którym podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1, jest on obowiązany dokonać korekty kwoty podatku odliczonego zgodnie z art. 90 ust. 2-9, z uwzględnieniem proporcji obliczonej w sposób określony w art. 90 ust. 2-7, dla zakończonego roku podatkowego. Korekty tej nie dokonuje się, jeżeli kwota korekty nie przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie.
Zgodnie z art. 91 ust. 3 cyt. ustawy korekty, o której mowa w ust. 1 i 2, dokonuje się w deklaracji podatkowej składanej za pierwszy okres rozliczeniowy roku następującego po roku podatkowym, za który dokonuje się korekty.
Ustawodawca w przepisach przejściowych w art. 163 ust. 2 cyt. ustawy przyjął dla potrzeb art. 91 cyt. ustawy inne okresy rozliczeniowe.Zgodnie z art. 163 ust. 2 cyt. ustawy korekta kwoty podatku naliczonego, o której mowa w art. 91, za rok 2004 dotyczy okresu od dnia 1 maja do końca roku podatkowego. Do obliczenia proporcji przyjmuje się obroty osiągnięte w tym okresie.
Obliczoną za ten okres proporcję stosuje się również przy wyliczeniu kwoty podatku naliczonego podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w trakcie 2005 r.
Zatem mając na uwadze powyższe przepisy, jeżeli kwota korekty za 2004r. przekroczy 0,01% kwoty podatku naliczonego podlegającego korekcie, dokonuje się korekty podatku naliczonego ( zgodnie z art. 91 cyt. ustawy) za miesiąc styczeń 2005r. - jeżeli podatnik rozlicza się z podatku od towarów i usług miesięcznie, lub za pierwszy kwartał 2005r. - jeżeli podatnik rozlicza się z podatku od towarów i usług kwartalnie.
Ad. 3:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 cyt. ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.
Zgodnie z art. 8 ust. 2 cyt. ustawy nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług.
Zgodnie z art. 29 ust. 12 cyt. ustawy w przypadku świadczenia usług, o którym mowa w art. 8 ust. 2, podstawą opodatkowania jest koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.
Zatem darmowe świadczenie usług przez teatr, od których przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a podstawą opodatkowania będzie koszt świadczenia tych usług poniesiony przez podatnika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj