Interpretacja Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie
P-1-443/132/2004
z 9 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
P-1-443/132/2004
Data
2004.09.09
Autor
Trzeci Urząd Skarbowy w Lublinie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania
Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
targi
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Proszę o zajęcie stanowiska w poniższej sprawie. Nowa ustawa o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. dla ustalenia obowiązku podatkowego wymaga prawidłowego określenia miejsca świadczenia usługi. Miejsce świadczenia usługi uzależnione jest z kolei od właściwego zakwalifikowania świadczonych przez jednostkę usług do grup usług określonych w art.27 w/w ustawy. Jesteśmy organizatorami targów , wystaw i kongresów. Usługa targowa świadczona na rzecz wystawcy poza głównym świadczeniem, jakim jest wynajem powierzchni wystawienniczej, obejmuje realizację szeregu usług dodatkowych. Specyfikując wszystkie świadczenia otrzymuje się następujący katalog:1 wynajem powierzchni wystawienniczej,2 przekazanie pomieszczeń i ich wyposażenia na terenach targowych na imprezy informacyjne, miejsc parkingowych na terenach targowych,3 techniczne zasilenie przekazanej powierzchni np.: wykonanie przyłączy prądowych, wodnych, sprężonego powietrza, telefonicznych, przyłącza internetowego i systemów nagłośnieniowych i audiowizualnych oraz sprzedaż energii tj. prądu, wody i powietrza sprężonego, impulsów telekomunikacyjnych pobranych przez w/w przyłącza,4 wykonanie zabudowy powierzchni wystawienniczej obejmujące : projektowanie, montaż i demontaż stoiska, wykonanie indywidualnych elementów zabudowy, wyposażenie elementów standardowych, wypożyczenie wyposażenia ( meble, wyposażenie techniczne itp.) wykonanie wystroju stoiska wraz z wyposażeniem materiałowym. Zabudowa stoiska może mieć charakter indywidualny lub standardowy (często wliczany do ceny powierzchni, mówi się wtedy o powierzchni zabudowanej),5 przekazanie stoiska wraz z wyposażeniem w systemie najmu lub sprzedaży,6 opieka, nadzorowanie i sprzątnie stoiska,7 korzystanie na terenach targowych z szatni i szafek zamykanych, 8 przekazanie różnego rodzaju kar uprawniających do wejścia na tereny targowe, 9 przekazanie stanowisk do rozmów telefonicznych i innych środków komunikacji do wykorzystania przez wystawców, 10 wykonanie nośników informacji lub reklamy, albo umożliwienie posadowienia takich będących własnością wystawcy pomocą, których zwiedzający targi i wystawy mają być informowani, 11 usługi pisania i inne podobne świadczone na terenach targowych12 transport i składowanie przedmiotów wystawienniczych jak eksponaty, wyposażenie stoisk, 13 usługi wynajmu personelu ( hostessy, tłumacze), 14 wpisy do katalogów targowych, umieszczanie ogłoszeń reklamowych itd. w katalogach targowych, informatorach, biuletynach, umieszczanie plakatów reklamowych, rozdawanie prospektów reklamowych i podobne działania reklamowe. Ponadto w ramach usług organizowania targów jednostka wykonuje świadczenia dla zwiedzających targi takie jak sprzedaż biletów i katalogów. Organizujemy targi z udziałem wystawców polskich i zagranicznych. Pojawia się problem, jak zaklasyfikować świadczone przez jednostkę usługi zgodnie z art.27 w/w ustawy, co determinuje właściwe ustalenie miejsca świadczenia tychże usług. Wstępna analiza wskazuje, że mogłyby to być zarówno usługi reklamowe, usługi związane z nieruchomością jak i usługi pozostałe, dla których za miejsce świadczenia usługi przyjmuje się zawsze siedzibę usługodawcy. My stoimy na stanowisku, ze usługi organizowania targów winny być zaliczane do usług związanych z nieruchomością, o których mowa w art.27 ust.2 pkt.1 powołanej ustawy.
Na podstawie art.14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm. ) w odpowiedzi na pismo Jednostki w sprawie interpretacji przepisów , w oparciu o klasyfikację Urzędu Statystycznego w Łodzi Nr OK-5672/KU-134/06-4429/2004 z dnia 08.07.2004r. informuje, iż :1) w przypadku usług polegających na wynajmowaniu powierzchni wystawienniczej obejmujących m. in. przygotowanie stoisk, doprowadzenie mediów, wykonanie zabudowy powierzchni wystawienniczej itp. , sprzedaż biletów wstępu na targi oraz katalogów reklamowych sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 74.84.15 –00.00 jako usługi organizowania wystaw, targów i kongresów zgodnie z art.27 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004r. (Dz. U. Nr 54 poz. 535) miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi – miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności ; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności – miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art.28. 2) w przypadku usług reklamowych niezwiązanych z organizowaniem targów m. in. umieszczanie ogłoszeń w katalogach targowych, biuletynach, emisja reklam na telebimie itp. sklasyfikowanych w grupowaniu PKWiU 74.40.11-00.00 jako usługi sprzedaży lub dzierżawy miejsc lub czasu na reklamę zgodnie z art.27 ust. 3 i 4 w/cyt ustawy świadczonych na rzecz:- osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego lub- podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługęmiejscem świadczenia tych usług jest miejsce gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności , stały adres lub miejsce zamieszkania. W związku z powyższym usługi wymienione w punkcie 2 pozostają poza zakresem opodatkowania podatkiem VAT w Polsce. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.