Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Toruniu
PP/443-34/04
z 28 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-34/04
Data
2004.06.28



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Toruniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
administracja
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Dotycz: 1. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych, opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego, 2. stawki opodatkowania usług świadczonych na rzecz innych jednostek budżetowych w zakresie administrowania budynkiem, 3. zwolnienia z opodatkowania czynności wymienionych w poz. 6 załącznika nr 5 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 54, poz. 535).


W dniu 11 maja 2004 roku Jednostka złożyła do siedziby tutejszego organu wniosek o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w kwestii:

  1. zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług opłat za wydanie dowodu rejestracyjnego, pozwolenia czasowego i tablic rejestracyjnych, opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego,
  2. stawki opodatkowania usług świadczonych na rzecz innych jednostek budżetowych w zakresie administrowania budynkiem,
  3. zwolnienia z opodatkowania czynności wymienionych w poz. 6 załącznika nr 5 do ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 54, poz. 535).

W piśmie z dnia 31 maja 2004 roku, stanowiącym uzupełnienie złożonego wniosku, Jednostka wskazuje, iż pobieranie opłat za wydawanie dokumentu stwierdzającego uprawnienia do kierowania pojazdem pobierane są zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 11 grudnia 2003 roku (Dz. U. Nr 219, poz. 2162), natomiast opłaty za czynności geodezyjne i kartograficzne pobierane są na podstawie Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 9 marca 2004 roku w sprawie opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego (Dz. U. Nr 37, poz. 333).

Zdaniem Jednostki w/w czynności podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz 535) lub zwolnieniu od tego podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970).

Co do zapisu zawartego w poz. 6 załącznika nr 4 do w/w ustawy, zdaniem Jednostki zapis po myślniku o treści „wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych” należy odnieść tylko do usług w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”.

Ponadto Jednostka stoi na stanowisku, iż usługi administrowania budynkiem świadczone pomiędzy jednostkami budżetowymi podlegają od 01 maja 2004 roku opodatkowaniu stawką 22%.

Działając w trybie art. 14 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) udziela się informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie, o której mowa w powołanym wyżej piśmie.

Zgodnie z treścią art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Z grona określonych wyżej podatników ustawodawca wyłączył treścią ust. 6 tegoż artykułu, organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z ustawy z dnia 5 czerwca 1998 roku o samorządzie powiatowym (Dz. U. 142, poz. 1592 ze zmianami) wynika, iż Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Zadania wykonywane przez Jednostkę, o których mowa w w/w punkcie 1 złożonego wniosku, jak wynika z art. 4 ust. 1 pkt. 6 i 9 ustawy o samorządzie powiatowym, są zadaniami publicznymi. Tym samym, zdaniem tut. organu, Starostwo Powiatowe jako organ władzy publicznej realizujący zadania nałożone przez ustawy – np. prawo o ruchu drogowym, prawo geodezyjne i kartograficzne – nie jest w tym zakresie, w związku z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikiem podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zapisem zawartym w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi sklasyfikowane w grupowaniu ex PKWiU 75 „Usługi w zakresie administracji publicznej, obrony narodowej, obowiązkowych ubezpieczeń społecznych – wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych”

Zdaniem tut. organu, dokonując analizy w/w zapisu, mimo takiej jego konstrukcji dokonanej przez ustawodawcę, należy zauważyć, że słowa po myślniku „wyłącznie usługi w zakresie obowiązkowych ubezpieczeń społecznych” odnoszą się wyłącznie do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 roku zmieniającym rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 27 kwietnia 2004 roku (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ) w § 8 ust. 1 pkt 14 zwolnił od podatku usługi świadczone pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi jednostek budżetowych, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi, z wyjątkiem usług wymienionych w poz. 138 i 153 załącznika nr 3 do ustawy oraz usług komunikacji miejskiej. Mając powyższe należy stwierdzić, iż usługi administrowania nieruchomości świadczone przez Starostwo Powiatowe na rzecz innych jednostek budżetowych podlegają zwolnieniu od opodatkowania.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w piśmie z dnia 11 maja 2004 roku i przepisy prawa obowiązujące w dniu jej datowania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj