Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przasnyszu
US-22/PO-II/443/13-1/04
z 7 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-22/PO-II/443/13-1/04
Data
2004.10.07



Autor
Urząd Skarbowy w Przasnyszu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
adwokat
działalność gospodarcza
działalność wykonywana osobiście
usługi prawnicze


Pytanie podatnika
Adwokat prowadzący Kancelarię Adwokacką i będący czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług zwrócił się o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów podatkowych w podatku od towarów i usług w sytuacji świadczenia usług pomocy prawnej dot. spraw powierzanych adwokatom z urzędu przez sądy i prokuratury oraz wyjaśnienie, w jaki sposób należy traktować tzw. stawki minimalne za obronę z urzędu, przewidziane w rozporządzeniu Ministra Sprawiedliwości z 28.09.2002r. (Dz. U. Nr 163, poz. 1348 ze zm.) – czy jako stawki brutto, z wliczonym w nie ewentualnym podatkiem VAT, czy też jako stawki netto, do których można i należy doliczać podatek VAT.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów, w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W związku z powyższym wykonywane czynności, pomimo zlecenia ich przez sąd lub prokuraturę podlegają opodatkowaniu.

Art. 15 ust. 1 i 2 ustawy o podatku od towarów i usług określa, iż podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. W rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług za działalność gospodarczą uważa się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Zgodnie z art. 15 ust. 3 wyjątkiem od tak rozumianej działalności są czynności :

1) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 12 ust. 1-6 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.)

2) wykonywanych przez osobę fizyczną na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące umowy zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy,

3) z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2-8 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

Podatnik przedstawiając swoje stanowisko stwierdził, że korzysta ze zwolnienia wymienionego w art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o podatku od towarów i usług. Rozpatrując jednak przedstawiony stan faktyczny należy stwierdzić, że brak jest przesłanek do potwierdzenia tej oceny. W opisie stanu faktycznego Podatnik podaje tylko, że powierzenie adwokatowi tzw. obrony czy też reprezentacji z urzędu” ma charakter zlecenia, od którego adwokat nie może się uwolnić. Nie podaje żadnych informacji co do warunków określonych w przepisie, na który się powołuje tj. warunków wykonania czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności.

W związku z powyższym, jeżeli nie są spełnione warunki wymienione w art. 15 ust 3 cyt. ustawy, nie można zaliczyć wykonywanych czynności do czynności zwolnionych.

Zgodnie z art. 30 ust. 1 pkt 4 powołanej wyżej ustawy podstawę opodatkowania czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze stanowi dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonanie usługi, pomniejszona o kwotę podatku. Podatek VAT wynikający z umowy zlecenia, tak jak w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług na terytorium kraju, powinien być wykazany w deklaracji VAT-7, co wynika z rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r., w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 89, poz. 852 ) i rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 maja 2004 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie wzorów deklaracji podatkowych dla podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 123, poz. 1292 ).

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące , na dzień jej datowania, przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj