Interpretacja Urzędu Celnego w Szczecinie
421000-PA-9102-5/04/JS
z 19 czerwca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
421000-PA-9102-5/04/JS
Data
2004.06.19



Autor
Urząd Celny w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Procedura zawieszenia poboru akcyzy

Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Paliwa silnikowe i oleje opałowe


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
Podatnik produkuje masę bitumiczną o symboru PKWiW 26.82.13. Zużywa ją w ramach własnej działalności na remonty i modernizację dróg. Czy w świetle aktualnie obowiązujących przepisów dotyczących akcyzy ciążą na nas formalności, których powinniśmy dokonać w urzędzie celnym”?


Produkowana przez Państwa masa bitumiczna o symbolu PKWiU 26.82.13 jest w myśl ustawy z dnia 26 lutego 2004r. o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 29, poz. 257 ) wyrobem akcyzowym zharmonizowanym. Podzielam Państwa pogląd, że zgodnie z § 13 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r.w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz. U. Nr 97, poz. 966 ) zwalnia się od akcyzy mieszanki bitumiczne oparte na naturalnym asfalcie lub naturalnym bitumie, na bitumie naftowym, smole mineralnej, paku smołowym oznaczone symbolem PKWiU 26.82.13 oraz kodem CN 2715 00 00. Zwolnienie, o którym mowa powyżej zgodnie z art. 13 ust. 2 w/w rozporządzenia Ministra Finansów ma zastosowanie pod warunkiem, że:

  1. wyroby akcyzowe zostaną zużyte do innych celów niż napędowe lub opałowe lub do produkcji paliw silnikowych lub olejów opałowych,
  2. podmiot uprawniony do zwolnienia nabywający wyroby akcyzowe dołączy do zamówienia złożonego sprzedawcy oświadczenie stwierdzające, że zakupione wyroby zostaną zużyte do celów, o których mowa w pkt 1,
  3. nabycie wyrobów akcyzowych nastąpi z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 26 lutego 2004r. o podatku akcyzowym ( pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony, jeżeli wyroby są zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie lub dostarczane nabywcom upoważnionym do nabycia zwolnionego od akcyzy wyrobu ).

Nie mogę zgodzić się z twierdzeniem, iż nie obowiązuje Państwa zgłoszenie rejestracyjne dla podatku akcyzowego, ponieważ nie wykonujecie czynności podlegających opodatkowaniu. Zgodnie z art. 14 ust. 1 ustawy z dnia 26 lutego 2004r. o podatku akcyzowym podatnicy prowadzący działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych są obowiązani przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu złożyć zgłoszenie rejestracyjne właściwemu dla podatnika naczelnikowi urzędu celnego. W myśl art. 6 ustawy z dnia 26 lutego 2004r. o podatku akcyzowym, z dniem wykonania czynności podlegających opodatkowaniu powstaje obowiązek podatkowy. Natomiast zgodnie z art. 4 w/w ustawy opodatkowaniu akcyzą podlega m.in. produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, i to niezależnie od tego czy jest to wyrób zwolniony z podatku akcyzowego, czy też nie.

Należy jednak podkreślić, że produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych mogą odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym ( art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 26 lutego 2004r. o podatku akcyzowym )

Składem podatkowym jest miejsce określone w zezwoleniu wydanym przez właściwego naczelnika urzędu celnego, podlegające szczególnemu nadzorowi podatkowemu na podstawie przepisów o służbie celnej, w którym wyroby akcyzowe zharmonizowane są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy i mogą być poddane czynnościom zgodnie z ustalonymi warunkami.

W składzie podatkowym może być prowadzona działalność polegająca na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych oraz na ich przyjmowaniu i wysyłce. Wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych stanowi załącznik nr 2 do ustawy o podatku akcyzowego, Art. 31 ustawy w ust. 1 i ust. 2 zawiera w swej treści warunki, jakie winien spełnić podmiot ubiegający się o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego, są to:

  1. prowadzenie co najmniej jednego rodzaju działalności polegającej na produkcji, przetwarzaniu lub magazynowaniu wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  2. podmiot jest podatnikiem podatku od towarów i usług;
  3. działalnością kierują osoby, które nie zostały skazane prawomocnym wyrokiem za przestępstwo przeciwko wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, za przestępstwo przeciwko obrotowi gospodarczemu lub za przestępstwo skarbowe;
  4. niezaleganie z cłem, podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa, składkami na ubezpieczenie społeczne i zdrowotne;
  5. złożenie zabezpieczenia akcyzowego;
  6. podmiotowi nie zostało cofnięte zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego, koncesja lub zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie wyrobów akcyzowych ze względu na naruszenie przepisów prawa w okresie ostatnich 3 lat, licząc od dnia złożenia wniosku o wydanie zezwolenia.

Zezwolenie na prowadzenie składu podatkowego udzielane jest na wniosek podmiotu ubiegającego się o wydanie takiego zezwolenia. Wzór wniosku o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01.03.2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego

    Do wniosku ( § 3 ust.1 w/w rozporządzenia ) należy dołączyć :
  1. dokument potwierdzający ,iż wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT),
  2. dokument potwierdzający tytuł prawny wnioskodawcy do korzystania z miejsca ,w którym ma być prowadzony skład podatkowy, zawierający adres i numer ewidencyjny działki, na której znajdować się ma skład podatkowy;
  3. zaświadczenie o nadaniu statystycznego numeru identyfikacyjnego REGON;
  4. decyzje o nadaniu numeru identyfikacji podatkowej (NIP);
  5. potwierdzenie zgłoszenia rejestracyjnego podatnika podatku akcyzowego ;
  6. zaświadczenie wydane przez:- właściwego naczelnika urzędu skarbowego i naczelnika urzędu celnego o niezaleganiu przez wnioskodawcę z podatkami stanowiącymi dochód budżetu państwa i cłem - właściwy dla siedziby lub miejsca zamieszkania oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o niezaleganiu przez wnioskodawcę z wpłatami na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne;
  7. informację z Krajowego Rejestru Karnego o niekaralności osób kierujących działalnością wnioskodawcy za przestępstwo przeciw wiarygodności dokumentów, mieniu, obrotowi pieniędzmi i papierami wartościowymi, przestępstwo przeciw obrotowi gospodarczemu lub przestępstwo skarbowe;
  8. oświadczenie wnioskodawcy ,że w stosunku do niego nie jest prowadzone postępowanie egzekucyjne, upadłościowe, z wyłączeniem postępowania upadłościowego z możliwością zawarcia układu, ani likwidacyjne;
  9. odpis z rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym albo zaświadczenie o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej;
  10. szacunkowe dane dotyczące ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych ,które mają być produkowane, przetwarzane, magazynowane, przyjmowane i wysyłane w składzie podatkowym w okresie jednego miesiąca;
  11. szacunkowe dane dotyczące rodzajów i ilości surowców zużywanych do produkcji i przetwarzania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych;
  12. szacunkowe dane na temat ilości lub wartości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, będących przedmiotem dostawy lub nabycia wewnątrzwspólnotowego w okresie jednego miesiąca;
  13. oświadczenie wnioskodawcy, że miejsce, w którym ma być prowadzony skład spełnia warunki do prowadzenia działalności gospodarczej, wymagane przez Państwową Inspekcję Sanitarną, Inspekcję Ochrony Środowiska, Państwową Straż Pożarną oraz Państwową Inspekcję Pracy;
  14. inne dokumenty, wymagane na podstawie przepisów odrębnych, związane z działalnością wykonywaną w składzie podatkowym lub rodzajem wyrobów akcyzowych, w szczególności wymagane koncesje lub zezwolenia;
  15. szczegółowy plan składu podatkowego wraz z określeniem powierzchni oraz opisem sposobu odgrodzenia i zabezpieczenia miejsca magazynowania wyrobów akcyzowych zharmonizowanych w składzie podatkowym;
  16. projekt regulaminu funkcjonowania składu podatkowego.

Prowadzący skład podatkowy jest obowiązany prowadzić ewidencję ilościową lub ilościowo – wartościowa umożliwiającą kontrolę w zakresie ilości wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, należnej akcyzy i zawieszonej.

Na gruncie ustawy o podatku akcyzowym, przyjęta została przez ustawodawcę zasada, zgodnie z którą podmiot prowadzący działalność w formie składu podatkowego zobowiązany jest do powiadamiania właściwego naczelnika urzędu celnego o zmianach danych zawartych we wniosku o wydanie zezwolenia. Obowiązek ten wynika z dyspozycji art. 32 ust. 4 ustawy. Zawiadomienie takie winno nastąpić w terminie 7 dni, licząc od dnia, w którym taka zmiana nastąpiła. Konsekwencją nie powiadomienia naczelnika urzędu celnego o zaistniałych zmianach w wyżej wskazanym terminie, w zależności od charakteru zmian , może być cofnięcie zezwolenia ze względu na fakt, że działalność prowadzona jest niezgodnie z udzielonym zezwoleniem (art. 35ust. 2 pkt 2 ustawy).Inne przyczyny cofnięcia to:

  1. nie podjęcie działalności w terminie 3 miesięcy po uzyskaniu zezwolenia,
  2. przerwanie działalności na czas dłuższy niż 3 miesiące ,bez powiadomienia właściwego naczelnika urzędu celnego;
  3. prowadzenie działalności niezgodnie z przepisami prawa podatkowego lub otrzymanym zezwoleniem;
  4. utrata ważności złożonego zabezpieczenia akcyzowego lub gdy jego wysokość jest niewystarczająca na zabezpieczenie w pełnej kwocie zobowiązania podatkowego ,a prowadzący skład nie uzupełnił jego w terminie pomimo wezwania;
  5. naruszony został którykolwiek z warunków określonych w art. 31 ustawy.

Nie obowiązuje jednakże bezwzględna zasada cofnięcia udzielonego zezwolenia, w przypadku ujawnienia zaległości z tytułu cła, podatków stanowiących dochód budżetu państwa, składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. W takim wypadku podatnik ma 7 dni na dokonanie zapłaty zaległości, licząc od dnia ich ujawnienia lub od dnia doręczenia decyzji określającej takie zobowiązanie. Dopiero nie uregulowanie zaległości po tym terminie, zobowiązuje naczelnika urzędu celnego do cofnięcia wydanego zezwolenia.Cofnięcie zezwolenia może nastąpić również na wniosek podatnika.

W przypadku cofnięcia zezwolenia bez względu na przyczynę, naczelnik urzędu celnego zobowiązany jest powiadomić właściwy organ koncesyjny lub zezwalający na prowadzenie działalności gospodarczej (art.35 ust.5 ustawy).Prowadzący skład podatkowy jest zobowiązany do potwierdzenia odbioru wyrobów akcyzowych poprzez uzyskanie pieczęci właściwego Urzędu Celnego na dokumencie ADT oraz do prowadzenia stosownych ewidencji.

Jednym z warunków udzielenia zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego jest złożenie zabezpieczenia akcyzowego. Do złożenia zabezpieczenia zobowiązane są również podmioty, które będą nabywać wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy ze względu na ich przeznaczenie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy. Zabezpieczenie akcyzowe jest nową, nieznaną dotąd polskiemu prawu podatkowemu instytucją. Ze względu na okres, na jaki zabezpieczenie akcyzowe będzie składane, można je podzielić na zabezpieczenia składane na czas oznaczony i nieoznaczony (art.43 ust..2 ustawy). Występują również dwa rodzaje zabezpieczeń są to zabezpieczenia generalne oraz zabezpieczenia ryczałtowe (art. 43 ust. 3 ustawy).

Zabezpieczenie ryczałtowe można stosować w przypadku zobowiązań podatkowych powstałych z tytułu produkcji wyrobów akcyzowych w składzie podatkowym ( § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych – Dz. U. Nr 35, poz. 314 ). Warunki stosowania zabezpieczenia ryczałtowego określono w § 2 ust 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych. Wymagane dokumenty powinny być dołączone w oryginałach lub uwierzytelnionych kopiach.

Zabezpieczenie generalne jest ustalane przez właściwego naczelnika urzędu celnego w oparciu o oświadczenie podatnika, które mogą być obliczone dokładnie lub szacunkowo ( może je podwyższyć jeśli stwierdzi, że nie zapewni ono pokrycia w całości kwoty wymaganej ze zobowiązania podatkowego ).

    Zabezpieczenie ryczałtowe ustala się jako kwotą równo odpowiednio:
  1. największej kwocie zobowiązania podatkowego z tytułu stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy z dziesięciu kolejnych dni z ostatnich 6 miesięcy poprzedzających dzień złożenia wniosku (art.45 ust. 4 ustawy),
  2. przewidywanej największej kwocie dzisięciodniowego zobowiązania podatkowego z tytułu stosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy w okresie 6 miesięcy od dnia złożenia wniosku.

Aktualizacja zabezpieczenia ryczałtowego powinna być dokonywana co 6 miesiecy.

    Stosownie do dyspozycji art. 46 ust.1 ustawy, zabezpieczenie może być złożone w formie:
  1. depozytu w gotówce;
  2. gwarancji bankowej albo ubezpieczeniowej;
  3. czeku potwierdzonego przez krajowy bank wystawcy czeku;
  4. innego dokumentu mającego wartość płatniczą.

Podmiot składający zabezpieczenie wybiera formę zabezpieczenia spośród w/w.

Właściwy naczelnik urzędu celnego wydaje podmiotowi potwierdzenie złożenia zabezpieczenia akcyzowego, którego wzór stanowi załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01 marca 2004r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych oraz wydaje pokwitowanie złożenia zabezpieczenia ( wzór stanowi załącznik nr 2 do w/w rozporządzenia).Potwierdzenie może być wydane w większej liczbie egzemplarzy ale suma kwot cząstkowych nie może przekroczyć kwoty złożonego zabezpieczenia.

Zabezpieczenia mogą być stosowane po przedłożeniu we właściwym urzędzie celnym tylko w oryginale ( potwierdzenia złożenia zabezpieczenia ).

Po wyczerpaniu miejsca na adnotacje ( zabezpieczenie generalne ) właściwy naczelnik wyda nowy egzemplarz potwierdzenia o ile nie został ustalony odmienny sposób odnotowywania powstania i wykonania zobowiązania.

W przypadku zagubienia oryginału pokwitowania zabezpieczenie może zostać zwrócone osobie uprawnionej do jej odbioru po upływie 2 miesięcy od dnia złożenia w tym urzędzie oświadczenia o zagubieniu oryginału pokwitowania.

    Stosownie do dyspozycji art. 44 ust. 1-3 ustawy, właściwy naczelnik urzędu celnego zwalnia w drodze decyzji, na czas oznaczony – podmiot prowadzący skład podatkowy i korzystający z procedury zawieszenia poboru akcyzy oraz podmiot, który nabywa wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione z akcyzy z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego. Zwolnienie podmiotu może mieć miejsce przy spełnieniu następujących warunków:
  1. posiada swoją siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju
  2. korzysta z procedury zawieszenia poboru akcyzy co najmniej od roku;
  3. jego sytuacja finansowa i posiadany majątek zapewniają wywiązanie się z zobowiązań podatkowych;
  4. nie naruszył w sposób istotny przepisów prawa celnego lub przepisów podatkowych w okresie ostatnich 3 lat;
  5. zobowiązał się do zapłacenia, na pierwsze pisemne żądanie naczelnika urzędu celnego, kwoty należnej z tytułu powstania zobowiązania podatkowego.

Stosownie do dyspozycji art. 123 ustawy, warunek wymieniony w punkcie 2 nie dotyczy podatników akcyzy wykonujących działalność gospodarczą w zakresie wyrobów akcyzowych oraz podmiotów, które nabywają wyroby akcyzowe zharmonizowane zwolnione od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie od co najmniej roku przed dniem wejścia w życie ustawy.

Wydanie decyzji w przedmiocie zwolnienia z obowiązku złożenia zabezpieczenia akcyzowego, następuje na wniosek podmiotu zainteresowanego. Wniosek ten stosownie do dyspozycji art. 44 ust. 4 ustawy, winien zawierać w szczególności określenie rodzaju prowadzonej działalności, wielkości planowanych obrotów oraz wysokości kwoty zwolnienia. Do wniosku podmiot winien dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie ww. warunków. Przy czym, przy omawianiu instytucji zwolnienia z obowiązku składania zabezpieczenia akcyzowego wspomnieć należy o jego ograniczonym zakresie. Stosownie bowiem do dyspozycji art. 44 ust. 6 ustawy, instytucja ta nie ma zastosowania w przypadku zastosowania procedury zawieszenia poboru akcyzy dla dostaw i nabycia wewnątrzwspólnotowego oraz przemieszczania między składami podatkowymi na terytorium kraju wyrobów akcyzowych zharmonizowanych.

Przepisy ustawy o podatku akcyzowym przewidują również możliwość złożenia zabezpieczenia akcyzowego przez osobę trzecią. Niemniej jednak w takim wypadku niezbędna jest zgoda naczelnika urzędu celnego (art. 43 ust. 4 ustawy).

Ściśle związaną z instytucją zabezpieczenia akcyzowego, funkcjonującą na gruncie przepisów ustawy o podatku akcyzowym jest instytucja tzw. gwaranta. Gwarant jest to osoba, która zobowiązała się na piśmie do zapłacenia solidarnie z podatnikiem, bezwarunkowo i nieodwołalnie na każde wezwanie naczelnika urzędu celnego, zabezpieczonej kwoty wynikającej z zobowiązania podatkowego, jeżeli jej zapłacenie stanie się wymagalne. Stosownie do dyspozycji art. 48 ust. 2 ustawy, gwarantem może być tylko i wyłącznie osoba trzecia. Przy czym, osoba ta musi mieć swoją siedzibę (miejsce zamieszkania) na terytorium kraju. Gwarantem może być również działający w kraju oddział banku zagranicznego lub innej instytucji finansowej. Istotne jest to, że sytuacja finansowa gwaranta musi być taka, aby gwarantowała realizację zobowiązań wynikających z zabezpieczenia akcyzowego.

Wykaz gwarantów uprawnionych do udzielania gwarancji akcyzowych stanowi Załącznik nr 3 do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie zabezpieczeń akcyzowych.

Zabezpieczenie akcyzowe przyjmowane jest przez naczelnika urzędu celnego, który w przypadku gdy stwierdzi, że nie zapewni ono pokrycia w całości kwoty wynikającej z zobowiązania podatkowego, odmawia jego przyjęcia. Naczelnik urzędu celnego odmawia również przyjęcia zabezpieczenia akcyzowego z określonym terminem ważności, jeżeli nie zabezpiecza ono w sposób pełny pokrycia w terminie kwoty wynikającej z zobowiązania podatkowego.

Przed dniem wykonania pierwszej czynności podlegającej opodatkowaniu powinniście Państwo złożyć zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku akcyzowego oraz wystąpić z wnioskiem w myśl § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 01.03.2004r. w sprawie zezwoleń na prowadzenie składu podatkowego, działalności jako zarejestrowany handlowiec oraz niezarejestrowany handlowiec, a także na wykonywanie czynności w charakterze przedstawiciela podatkowego o wydanie zezwolenia na prowadzenie składu podatkowego do Naczelnika Urzędu Celnego w Szczecinie.

Powyższa interpretacja przepisów podatkowych dotyczy przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego oraz stanu prawnego na dzień 19.06.2004r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj