Interpretacja Urzędu Skarbowego w Płocku
UPO-415/125/04/RL
z 3 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
UPO-415/125/04/RL
Data
2004.11.03
Autor
Urząd Skarbowy w Płocku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych
Słowa kluczowe
dokumentowanie
dowody wewnętrzne
działalność gospodarcza
działalność handlowa
księgowanie
zapis w księdze
Pytanie podatnika
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest handel ziemią ogrodniczą. Zakup ziemi dokonywany jest od okolicznych rolników jako odpad poużytkowy stanowiący surowiec wtórny, np. po wykopach pod fundamenty, po kopaniu lub pogłębianiu oczek wodnych albo małych przydomowych stawów, a także po wieloletnim gromadzeniu na pryzmach w gospodarstwach rolnych bądź jest to zdjęta wierzchnia warstwa wyjałowionej gleby. W następstwie zakupu różnych gatunków - ziemia poddawana jest procesom mieszania i składowania, po czym dopiero następuje jej sprzedaż. Proszę o wyjaśnienie jakim dokumentem powinienem ewidencjonować zakup tego towaru, czy może być to dowód wewnętrzny?
Zasady dokumentowania dokonanych transakcji stanowiących dowody zapisów księgowych zawiera rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz.U.Nr 152 poz. 1475 ze zm.). Stosownie do przepisów § 14 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, w innych przypadkach – przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu ( wydatku). Przepisy § 14 ust. 2 pkt 6 stanowią, że dowody wewnętrzne mogą dotyczyć wyłącznie zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. Z powołanych powyżej przepisów oraz przedstawionego stanu faktycznego wynika, że może Pan dokumentować dowodem wewnętrznym jedynie zakup ziemi, która stanowi odpad poużytkowy. W pozostałych przypadkach dokonywane zakupy winny być dokumentowane dowodami, o których mowa w przepisach § 12 ust. 3 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.