Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-687/12/IB
z 9 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-687/12/IB
Data
2012.10.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
Niemcy
renta
umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania
zasiłki


Istota interpretacji
1) Czy otrzymane w 2011 r. świadczenie zastępcze za wynagrodzenie (zasiłek z tytułu wypadku przy pracy) podlega opodatkowaniu w Polsce?
2) Czy powyższe świadczenie powinno zostać wykazane w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2011, poprzez złożenie jego korekty?
3) Czy w przypadku otrzymania w przyszłości renty z tytułu wypadku przy pracy, otrzymane świadczenie będzie opodatkowane w Polsce i powinno podlegać wykazaniu w rocznym zeznaniu PIT?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2012 r. (data wpływu 16 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania dochodów zagranicznych.


Wezwaniem z dnia 27 sierpnia 2012 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy zwrócił się o wyczerpujące przedstawienie stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego.

Pismem z dnia 3 września 2012 r. (data wpływu 6 września 2012 r.) uzupełniono wniosek w ww. zakresie.


W przedmiotowym wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest osobą fizyczną, zamieszkującą na stałe w Polsce. W maju 2011 r. pracował sezonowo w Niemczech. W trakcie wykonywania pracy, Wnioskodawca doznał wypadku przy pracy. Z tytułu wypadku przy pracy przyznano Mu w Niemczech świadczenia zastępcze za wynagrodzenie (zasiłek z tytułu wypadku przy pracy) za następujące okresy: 27.05.2011-21.06.2011, 03.08.2011-30.09.2011 na łączną kwotę 2.882,35 euro oraz za okres 01.10.2011-30.11.2011 na kwotę 2.034,60 euro. Świadczenie zostało przyznane i wypłacone w roku 2011 przez Towarzystwo rolnego ubezpieczenia społecznego - osoba prawna prawa publicznego, w imieniu Rolnego Stowarzyszenia Zawodowego Środkowych i Wschodnich Niemiec (z niem. Spitzenverband der landwirtschaftlichen Sozialversicherung - Korperschaft das offentlichen Rechts).

Jednocześnie Wnioskodawca jest w trakcie starań o przyznanie okresowej renty z tytułu wypadku przy pracy z przedmiotowego ubezpieczenia społecznego.

W przesłanym uzupełnieniu wskazano, że Wnioskodawca ma miejsce zamieszkania dla celów podatkowych w Polsce (jest rezydentem polskim). Świadczenia zastępcze za wynagrodzenie oraz renta z tytułu wypadku przy pracy, o których mowa we wniosku stanowią płatności z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy otrzymane w 2011 r. świadczenie zastępcze za wynagrodzenie (zasiłek z tytułu wypadku przy pracy) podlega opodatkowaniu w Polsce...
  2. Czy powyższe świadczenie powinno zostać wykazane w rocznym zeznaniu podatkowym za rok 2011, poprzez złożenie jego korekty...
  3. Czy w przypadku otrzymania w przyszłości renty z tytułu wypadku przy pracy, otrzymane świadczenie będzie opodatkowane w Polsce i powinno podlegać wykazaniu w rocznym zeznaniu PIT...


Zdaniem Wnioskodawcy otrzymane w 2011 r. świadczenia zastępcze za wynagrodzenie (zasiłek z tytułu wypadku przy pracy) nie podlega opodatkowaniu w Polsce i nie podlega tym samym wykazaniu w rozliczeniu rocznym za rok 2011. Również ewentualnie otrzymywanie renty z tytułu wypadku przy pracy nie będzie rodziło obowiązku podatkowego w Polsce.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych osoby fizyczne podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Powołany przepis stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ustawy). Zgodnie z art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003r. zawartej między Rzeczpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz. U. z 2005r. Nr 12,poz. 90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie (Polsce) z drugiego Umawiającego się Państwa (Niemcy), podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie (Polsce).

Natomiast zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.


Federalne Ministerstwo Finansów w piśmie z dnia 4 grudnia 2007 r. udzieliło informacji, że niemieckie ustawowe ubezpieczenie społeczne składa się z pięciu działów:


  • ustawowe ubezpieczenie na wypadek bezrobocia,
  • ustawowe ubezpieczenie emerytalne,
  • ustawowe ubezpieczenie zdrowotne,
  • ustawowe ubezpieczenie od następstw wypadków, oraz
  • ustawowe ubezpieczenie pielęgnacyjne.


Świadczenia pochodzące z wszystkich pięciu działów niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego, które wypłaca się osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce, zgodnie z art. 18 ust. 2 umowy, podlegają więc opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech. Wszelkie zaś inne świadczenia emerytalno-rentowe przekazywane osobom mającym miejsce zamieszkania w Polsce mogą podlegać opodatkowaniu tylko w Polsce.

Świadczenie związane z wypadkiem przy pracy, które wypłacane jest przez Towarzystwo rolnego ubezpieczenia społecznego - osoba prawna prawa publicznego, w imieniu Rolnego Stowarzyszenia Zawodowego Środkowych i Wschodnich Niemiec (Spitzenverband der landwirtschaftlichen Sozialversicherung - Korperschaft das offentlichen Rechts), jest w ocenie Wnioskodawcy świadczeniem z działu ubezpieczeń od następstw wypadków niemieckiego ustawowego ubezpieczenia społecznego. Świadczenia pochodzące z tych pięciu działów mogą mieć formę zasiłków jednorazowych lub bieżących świadczeń stałych. Niemniej jednak wyłączne prawo do opodatkowania w Niemczech dotyczy zarówno bieżących stałych świadczeń, jak i jednorazowych zasiłków pochodzących ze wszystkich ww. działów ustawowego ubezpieczenia.

Według Wnioskodawcy podobną sytuację przedstawia m.in. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach w interpretacji indywidualnej z dnia 10 sierpnia 2010 r. nr IBPBII/1/415-519/10/MCZ czy Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 1 czerwca 2010 r. nr ILPB1/415-161/09/10-S/AK.

Mając na uwadze przedstawiony powyżej stan prawny oraz faktyczny i zdarzenie przyszłe, w ocenie Wnioskodawcy zarówno otrzymane w 2011 r. zasiłki, jak i potencjalnie otrzymana renta w przyszłości nie będzie rodzić obowiązku podatkowego w Polsce. Zgodnie bowiem z art. 18 ust. 2 umowy, świadczenia te podlegają opodatkowaniu wyłącznie w Niemczech.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy, nie będzie miała zastosowania metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. A zatem nie ma podstaw do uwzględniania przedmiotowych dochodów dla celów progresji w Polsce.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz.U z 2012, poz. 361 ze zm.) osoby fizyczne, jeżeli mają miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów (przychodów) bez względu na miejsce położenia źródeł przychodów (nieograniczony obowiązek podatkowy).


Stosownie do art. 3 ust. 1a ww. ustawy za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej uważa się osobę fizyczną, która:


  1. posiada na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub
  2. przebywa na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dłużej niż 183 dni w roku podatkowym.


Przepisy art. 3 ust. 1, 1a, 2a i 2b stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 4a ww. ustawy).

W sytuacji przedstawionej we wniosku oraz w jego uzupełnieniu, Wnioskodawca, który ma miejsce zamieszkania w Polsce, w 2011 r. otrzymał z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec zasiłek z tytułu wypadku przy pracy. Poza tym, ubiega się o przyznanie z ww. systemu ubezpieczeń socjalnych renty z tytułu wypadku przy pracy.

W myśl art. 18 ust. 1 umowy z dnia 14 maja 2003 r. między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Federalną Niemiec w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i od majątku (Dz.U. z 2005 Nr 12, poz.90) emerytury i podobne świadczenia lub renty, otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w Umawiającym się Państwie z drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym pierwszym Państwie.

Na podstawie art. 18 ust. 2 ww. umowy bez względu na postanowienia ustępu 1 niniejszego artykułu płatności otrzymywane przez osobę mającą miejsce zamieszkania w jednym Umawiającym się Państwie z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych drugiego Umawiającego się Państwa, podlegają opodatkowaniu tylko w tym drugim Państwie.

Z powyższych przepisów wynika zatem, iż emerytury i podobne świadczenia lub renty otrzymywane z Niemiec, wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania w Polsce, podlegają co do zasady opodatkowaniu tylko w Polsce. Wyjątek dotyczy jednak sytuacji, gdy świadczenia są wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych. Wtedy, stosownie do art. 18 ust. 2 ww. umowy, płatności takie podlegają opodatkowaniu tylko w państwie źródła, tj. w Niemczech.

Mając na względzie powyższe, zasiłek z tytułu wypadku przy pracy oraz renta wypłacane z niemieckiego obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych, podlegają opodatkowaniu, zgodnie z powołanym art. 18 ust. 2 umowy międzynarodowej, tylko w Niemczech i tym samym nie podlegają opodatkowaniu w Polsce.

Ponadto, nie ma zastosowania w tym przypadku metoda unikania podwójnego opodatkowania, bowiem przedmiotowe dochody zgodnie z cytowaną umową podlegają opodatkowaniu tylko w Niemczech i tym samym nie występuje podwójne opodatkowanie. W konsekwencji, dochodów tych nie należy wykazywać w rocznym zeznaniu podatkowym, jak również nie podlegają one uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy podatkowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

Uwzględniając okoliczności faktyczne przedstawione we wniosku stwierdzić zatem należy, że zasiłek z tytułu wypadku przy pracy otrzymany przez Wnioskodawcę w 2011 r., jak również renta z tytułu wypadku przy pracy, w przypadku jej otrzymywania przez Wnioskodawcę z obowiązkowego systemu ubezpieczeń socjalnych Niemiec, nie podlegają opodatkowaniu w Polsce; dochód z tego tytułu nie podlega wykazaniu w zeznaniach podatkowych.

Przy tym, przedmiotowe dochody nie podlegają uwzględnieniu dla celów progresji, tj. do ustalenia stopy podatkowej mającej zastosowanie do dochodów podlegających opodatkowaniu w Polsce.

W przypadku zdarzenia przyszłego interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj