Interpretacja Izby Celnej w Szczecinie
420000-WPA-9141-29/04/ES
z 30 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
420000-WPA-9141-29/04/ES
Data
2004.08.30



Autor
Izba Celna w Szczecinie


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Paliwa silnikowe, oleje opałowe i gaz --> Stawki opodatkowania paliw silnikowych i olejów opałowych

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia --> Inne przypadki zwolnień z podatku akcyzowego

Podatek akcyzowy --> Organizacja obrotu wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi --> Składy podatkowe --> Działalność w składzie podatkowym

Podatek akcyzowy --> Przepisy ogólne --> Obowiązek podatkowy i podstawa opodatkowania --> Przedmiot opodatkowania


Słowa kluczowe
dodatki
ewidencja
podatek akcyzowy
produkcja
stawki podatku
tworzywa sztuczne
wyroby akcyzowe
zwolnienia podatkowe


Pytanie podatnika
W związku z rozpoczęciem nowej działalności polegającej na przetwarzaniu zużytych opon, odpadów z tworzyw sztucznych i gumy w oparciu o technologię polegającą na procesie priolizy z zastosowaniem odpowiedniego katalizatora, w wyniku której powstają nowe produkty nie występujące na rynku. Jednym z produktów jest olej szerokiej frakcji - zakwalifikowany do PKWiU 24.66.32-90.00- olej ten ma być przetwarzany w rafinerii jako dodatek do paliw. Czy olej ten dodawany w produkcji do olejów napędowych i benzyn silnikowych etylizowanych i nieetylizowanych upowaznia do skorzystania ze zwolnienia od podatku akcyzowego (§ 17 ust. 2 i 3 rozporzadzenia Ministra Finansów z 26 kwietnia 2004 roku w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 97, poz. 966). Czy olej ten sprzedawany bezpośrednio rolnikom do przetwarzania płódów produkcji rolnej (np: ogrzewania szklarni i suszarnii...itp) bez podatku akcyzowego wymaga dodatkowej ewidencji i dokumentacji przekazywanej do urzędu celnego, aby zachować prawo do tego zwolnienia?


Zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 z póź. zm.), opodatkowaniu akcyzą podlega produkcja wyrobów akcyzowych zharmonizowanych. Produkowane przez Pana komponenty uzyskane w procesie pirolizy odpadów z tworzyw sztucznych i gumy z zastosowaniem odpowiedniego katalizatora, grupowane do PKWiU 24.66.32-90.00, są wyrobami akcyzowymi zharmonizowanymi wymienionymi w pozycji 10 załącznika nr 2 do ustawy. Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, produkcja i przetwarzanie wyrobów akcyzowych zharmonizowanych może odbywać się wyłącznie w składzie podatkowym. Dlatego też w myśl obowiązujących przepisów, chcąc produkować w/w wyrób jest Pan zobligowany do utworzenia składu podatkowego. Warunki dotyczące prowadzenia składów podatkowych oraz miejsc, w których wyroby akcyzowe zharmonizowane mogą być składowane, określa rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 1 marca 2004r. w sprawie szczegółowych warunków prowadzenia składów podatkowych (Dz.U Nr 35, poz. 311).

Stosownie do dyspozycji zawartej w art. 65 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, Minister Finansów rozporządzeniem z dnia 22 kwietnia w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825), określił w pkt 33 załącznika nr 1 do rozporządzenia, stawkę podatku akcyzowego dla przedmiotowych komponentów w wysokości 0%.

Stosownie do postanowień § 17 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 kwietnia 2004r. w sprawie zwolnień od podatku akcyzowego ( Dz.U. Nr 97, poz. 966), zwolnienia z akcyzy jest sprzedaż olejów napędowych wytworzonych z udziałem 10% komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw w części odpowiadającej kwocie 300 zł od każdego 1.000 litrów. Natomiast w § 17 ust. 3 rozporządzenia zwolniona została sprzedaż benzyn silnikowych etylizowanych i nieetylizowanych wytworzonych z udziałem 5% komponentu uzyskanego w wyniku przerobu odpadów z tworzyw sztucznych na specjalistycznych instalacjach do katalitycznego przerobu tych tworzyw w części odpowiadającej kwocie 180 zł od każdego 1.000 litrów.Z tej instytucji zwolnienia mogą skorzystać producenci oleju napędowego oraz benzyn silnikowych etylizowanych i nieetylizowanych, pod warunkiem niestosowania zwolnień, o których mowa w § 12 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W przypadku sprzedaży w kraju komponentów uzyskiwanych w wyniku katalitycznego przerobu odpadów z tworzyw sztucznych i gumy (PKWiU 24.66.32-90.00), należy stosować stawkę akcyzy w wysokości 0% niezależnie od tego jaki podmiot jest odbiorcą (nabywcą) komponentu. Natomiast sposób prowadzenia ewidencji ilościowej lub ilościowo-wartościowej wyrobów akcyzowych zharmonizowanych przez prowadzącego skład podatkowy, określony został w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie dokumentacji związanej z przemieszczaniem wyrobów akcyzowych zharmonizowanych (Dz.U.Nr 81, poz. 744).

Powyższa interpretacja przepisów podatkowych dotyczy przedstawionego przez Państwa stanu faktycznego oraz stanu prawnego na dzień 27.07.2004r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj