Interpretacja Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego
US.PPM/443-147/IS/04
z 27 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PPM/443-147/IS/04
Data
2004.10.27



Autor
Warmińsko-Mazurski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe


Słowa kluczowe
nabywca
produkty rolne
rolnik ryczałtowy
zmniejszenie podatku należnego


Pytanie podatnika
- dotyczy odliczenia wypłaconego rolnikowi zryczałtowanego zwrotu podatku.


W odpowiedzi na pismo Spółki z dnia 24.09.2004r. (data wpływu do tut. Urzędu 27.09.2004 r.), w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137 poz. 926 z późn. zm.) w przedmiocie odliczenia wypłaconego rolnikowi zryczałtowanego zwrotu podatku, Naczelnik Warmińsko-Mazurskiego Urzędu Skarbowego uprzejmie wyjaśnia:

Z przedstawionego przez Spółkę stanu faktycznego wynika, iż Spółka z o.o. w Bartoszycach nabywa od rolników ryczałtowych produkty rolne. Spółka dokonuje zwrotu rolnikom ryczałtowym podatku, który następnie stanowi u niej kwotę podatku naliczonego. Z uwagi na to, że powyższe prawo przysługuje pod pewnymi warunkami, Spółka prosi o wyjaśnienie dotyczące sposobu liczenia wymagalnego terminu zapłaty należności za produkty rolne, w razie gdy koniec terminu przypada na dzień ustawowo wolny od pracy.

Zdaniem Spółki, przepis ma charakter podatkowy, ponieważ ulokowany został w ustawie o podatku od towarów i usług, wpływając na sferę uprawnień podatnika w zakresie podatku naliczonego. Zatem w powyższym przypadku należy stosować przepisy wynikające z art. 12 § 5 Ordynacji podatkowej.

Zgodnie z art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zryczałtowany zwrot podatku zwiększa u nabywcy produktów rolnych kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, w rozliczeniu za miesiąc, w którym dokonano zapłaty, pod warunkiem że zapłata należności za produkty rolne, obejmująca również kwotę zryczałtowanego zwrotu podatku, nastąpiła na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego nie później niż 14 dnia, licząc od dnia zakupu, z wyjątkiem przypadku, gdy rolnik zawarł umowę z podmiotem nabywającym produkty rolne określającą dłuższy termin płatności.

Jednocześnie zgodnie z art. 116 ust. 7 ww. ustawy za datę dokonania zapłaty uważa się datę wydania dyspozycji bankowej przekazania środków finansowych na rachunek bankowy rolnika ryczałtowego, jeżeli dyspozycja ta została zrealizowana.

Sposób obliczania terminów, zarówno terminów prawa materialnego, jak i prawa procesowego został uregulowany w art. 12 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.).

Zgodnie z § 5 ww. artykułu, jeżeli ostatni dzień terminu przypada na sobotę lub dzień ustawowo wolny od pracy, za ostatni dzień terminu uważa się następny dzień po dniu lub dniach wolnych od pracy.

Biorąc powyższe pod uwagę termin określony w art. 116 ust. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług należy uznać za zachowany, gdy zapłata należności za produkty rolne nastąpiła nie później niż 14 dnia od dnia zakupu, a w przypadku gdy 14 dzień przypadał na dzień ustawowo wolny od pracy, w dniu następnym po dniu lub po dniach wolnych od pracy.

Jednocześnie Naczelnik tut. organu podatkowego, uprzejmie informuje, że ww. warunek jest jednym z kilku, które zgodnie z art. 116 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług Spółka musi spełnić, aby nabyć prawo do zwiększenia podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc w którym dokonano zapłaty.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj