Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP2/443-669/12-4/JS
z 31 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP2/443-669/12-4/JS
Data
2012.10.31



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
budowle
budynek
dostawa
pierwsze zasiedlenie
zwolnienie


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia z podatku VAT z tytułu wniesienia aportem działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami do spółki komunalnej.



Wniosek ORD-IN 314 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 20 lipca 2012 r. (data wpływu 27 lipca 2012 r.), uzupełnionym pismem z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT z tytułu wniesienia aportem działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami do spółki komunalnej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2012 r. wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia z podatku VAT z tytułu wniesienia aportem działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami do spółki komunalnej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 października 2012 r. (data wpływu 23 października 2012 r.) o doprecyzowanie zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina Miasto utworzyła od dnia 1 stycznia 1993 r. spółkę komunalną z wyłącznym jej udziałem – Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Miasta związanych z wodociągami i zaopatrzeniem w wodę oraz kanalizacją, a wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym.

Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z o.o. jest podmiotem zajmującym się, między innymi, zbiorowym zaopatrzeniem w wodę Miasta, w którego skład wchodzi ujęcie wody T., położone w … w obrębie 20 oznaczone jako działka nr 106, o powierzchni 3,1319 ha wraz z budynkami i budowlami wybudowanymi w latach 1937 – 1997.

Spółka zachowuje ciągłość usług jako następca prawny następujących przedsiębiorstw:

  • Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej od dnia 1 lipca 1975 r. do dnia 16 czerwca 1982 r.;
  • Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej od dnia 17 czerwca 1982 r. do dnia 31 grudnia 1992 r.

Oba wymienione wyżej podmioty działały jako przedsiębiorstwo państwowe.

Na mocy art. 5 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. Przepisy wprowadzające ustawę o samorządzie terytorialnym i ustawę o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 32, poz. 191 ze zm.), Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej na mocy aktu notarialnego przekształcenia Repertorium A. z dnia …, sporządzonego w Kancelarii Notarialnej notariusza, zostało przekształcone w jednoosobową spółkę – Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością .

Od 1 lipca 1975 r. WPGKiM, a następnie MPGK, jako przedsiębiorstwa państwowe posiadały przedmiotową nieruchomość i władały nią. Od dnia 27 maja 1990 r. powyższe mienie było mieniem komunalnym Miasta. Stan prawny przedmiotowej nieruchomości stwierdza decyzja Wojewody z dnia 17 lutego 2011 r. znak: … a prawa zostały ujawnione w księdze wieczystej Sądu Rejonowego.

Przez cały czas korzystania z przedmiotowego ujęcia wody Spółka (i jej poprzednicy) dokonywała nakładów na remonty budynków, budowli i urządzeń tam zlokalizowanych ze środków własnych. Zamiarem Miasta, właściciela ujęcia wody oraz jedynego wspólnika (założyciela) MPGK spółka z o. o. , jest wniesienie opisywanego mienia jako wkładu niepieniężnego i podwyższenie kapitału zakładowego Spółki.

Wartość – w zaokrągleniu do pełnych tysięcy zł – wynosi:

  1. Grunt – 100.000 zł,
  2. budynki i budowle (wybudowane w latach 1937 – 1997) – 1.000.000 zł.

Wartość została podana bez uwzględnienia odpisów amortyzacyjnych.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 19 października 2012 r. Wnioskodawca wskazał, iż:

  1. jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług,
  2. nieruchomość, która ma być przedmiotem przekazania do MPGK Sp. z o.o. składa się z jednej działki położonej w … w obrębie 20 oznaczonej jako działka nr 106, o powierzchni 3,1319 ha, która jest zabudowana budynkami: stacją pomp, agregatownią, magazynem chloru, stacją napowietrzania, stacją transformatorową z rozdzielnią oraz znajdują się na niej budowle: studnia zbiorcza, zbiornik bezodpływowy, sieć kanalizacji sanitarnej, odstojnik wód popłucznych, zbiornik przeciwpożarowy,
  3. budynek stacji pomp jest trwale związany z gruntem, budynek agregatowni jest trwale związany z gruntem, magazyn chloru jest trwale związany z gruntem, budynek stacji napowietrzania jest trwale związany z gruntem, budynek stacji transformatorowej jest trwale związany z gruntem, studnia zbiorcza jest trwale związana z gruntem, zbiornik bezodpływowy jest trwale związany z gruntem, sieć kanalizacji sanitarnej jest trwale związana z gruntem, odstojnik wód popłucznych jest trwale związany z gruntem, zbiornik przeciwpożarowy jest trwale związany z gruntem,
  4. klasyfikacja statystyczna według PKOB to:
    • budynek stacji pomp 1274,
    • budynek agregatowni 1274,
    • magazyn chloru 1252,
    • budynek stacji napowietrzania 1274,
    • budynek stacji transformatorowej 1274,
    • studnia zbiorcza 2212,
    • zbiornik bezodpływowy 2420,
    • sieć kanalizacji sanitarnej 2212,
    • odstojnik wód popłucznych 2420,
    • zbiornik przeciwpożarowy 2420,
  1. dostawa budynków: stacji pomp, agregatowni, magazynu chloru, stacji napowietrzania, stacji transformatorowej z rozdzielnią oraz budowli: studni zbiorczej, zbiornika bezodpływowego, sieci kanalizacji sanitarnej, odstojnika wód popłucznych, zbiornika przeciwpożarowego dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, budynki i budowle znajdujące się na działce 106 wybudowano w latach 1937 – 1997 i były we władaniu ówczesnego Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej. Spółka zachowuje ciągłość usług jako następca prawny następujących przedsiębiorstw:
    • Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej od dnia 1 lipca 1975 r. do dnia 16 czerwca 1982 r.;
    • Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej od dnia 17 czerwca 1982 r. do dnia 31 grudnia 1992 r. Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej na mocy aktu notarialnego przekształcenia Repertorium A. z dnia …, zostało przekształcone w jednoosobową spółkę – Miejskie Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółkę z ograniczoną odpowiedzialnością, której jedynym udziałowcem jest Wnioskodawca.
  1. nie było pierwszego zasiedlenia budynków: stacji pomp, agregatowni, magazynu chloru, stacji napowietrzania, stacji transformatorowej z rozdzielnią oraz budowli: studni zbiorczej, zbiornika bezodpływowego, sieci kanalizacji sanitarnej, odstojnika wód popłucznych, zbiornika przeciwpożarowego,
  2. Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie budynków: stacji pomp, agregatowni, magazynu chloru, stacji napowietrzania, stacji transformatorowej z rozdzielnią oraz budowli: studni zbiorczej, zbiornika bezodpływowego, sieci kanalizacji sanitarnej, odstojnika wód popłucznych, zbiornika przeciwpożarowego,
  3. Miasto nie ponosiło ani nie będzie ponosiło wydatków na ulepszenie budynków: stacji pomp, agregatowni, magazynu chloru, stacji napowietrzania, stacji transformatorowej z rozdzielnią oraz budowli: studni zbiorczej, zbiornika bezodpływowego, sieci kanalizacji sanitarnej, odstojnika wód popłucznych, zbiornika przeciwpożarowego,
  4. Miastu nie przysługiwało i nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, bo nie było wydatków na ulepszenie,
  5. w stanie ulepszonym nie będą wykorzystywane przez Miasto do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat, bo nie było ulepszenia,
  6. nieruchomość składa się z jednej działki nr 106, która jest zabudowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Miasto jako podmiot wnoszący aport w postaci działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami, służącymi ujęciu wody, do spółki komunalnej, której jest wyłącznym udziałowcem, jest zwolnione z zapłaty podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Obecnie Miasto zamierza wnieść aportem do spółki nieruchomość w postaci działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami służącymi ujęciu wody. Miastu zgodnie z art. 86 ustawy o VAT nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, wobec braku związku ze sprzedażą opodatkowaną, gdyż Miasto nie uzyskuje przychodów z ujęcia wody. Przedmiotem aportu będzie działka gruntu zabudowana budynkami i budowlami w rozumieniu przepisów Prawa budowlanego.

Działka powyższa była we władaniu jako następcy prawnego WPGKiM i MPGK – spółki MPGK Sp. z. o. o w związku z wykorzystaniem jej jako ujęcia wody do zaopatrzenia w wodę mieszkańców a brakiem tytułu własności przez Skarb Państwa. Sąd Rejonowy I Wydział Cywilny postanowieniem z dnia 16 grudnia 2009 r. sygn. akt … potwierdził nabycie przez Skarb Państwa własność nieruchomości przez zasiedzenie w dniu 1 stycznia 1985 r. Stan prawny przedmiotowej nieruchomości jako komunalnej stwierdza decyzja Wojewody z dnia 17 lutego 2011 r., co zostało ujawnione w księdze wieczystej Sądu Rejonowego.

W związku z powyższym pomimo, iż aport działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami stanowi odpłatną dostawę towarów, będzie on w ocenie podatnika podlegał zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT. Mając na względzie zadania określone w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym – zadania dotyczące wodociągów i zaopatrzenia w wodę są zadaniami własnymi gminy.

W związku z powyższym zdaniem podatnika czynność przekazania tej działki wraz z budynkami i budowlami podmiotowi, który będzie te zadania wykonywał, jest czynnością związaną z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a tym samym niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT.

Z powyższego wynika, że nieruchomość wraz z wzniesionymi nań budynkami i budowlami, pomiędzy oddaniem do użytkowania a wniesieniem aportem wykorzystywana była do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

W ocenie Wnioskodawcy z chwilą dokonania aportu nastąpi oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy budowli po ich wybudowaniu, co doprowadzi do pierwszego zasiedlenia nieruchomości. Jednakże zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT zwolnieniem objęta jest dostawa budynków i budowli dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia w stosunku do których nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Ze względu na brak związku dokonanych zakupów towarów i usług, które posłużyły do wytworzenia budowli służących ujęciu wody z czynnościami opodatkowanymi Miastu nie przysługiwało prawo do powyższego odliczenia. Biorąc powyższe pod uwagę należy stwierdzić, że Miasto będzie korzystało ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Przepis art. 7 ust. 1 ustawy, stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Według art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Aport to wkład na utworzenie lub powiększenie majątku spółki, który daje prawo do udziału w jej zyskach. Przedmiotem aportu mogą być pieniądze (aporty pieniężne), rzeczy lub prawa (aporty rzeczowe) oraz umiejętności, kompetencje techniczne czy zawodowe.

Wniesienie wkładu wiąże się z przeniesieniem na spółkę wszelkich praw do przedmiotu wkładu, a więc także prawa własności, jeżeli przysługuje ono wspólnikowi.

W świetle wskazanych wyżej przepisów, należy stwierdzić, iż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) w postaci nieruchomości zabudowanej budynkami i budowlami do spółki prawa handlowego lub cywilnego spełnia definicję odpłatnej dostawy towarów, zawartej w art. 5 ust. 1 ustawy, a tym samym w rozumieniu art. 2 pkt 22 ustawy, uznawane jest za sprzedaż, ponieważ dostawa ta odbywa się za wynagrodzeniem (wniesienie aportu spełnia przymiot odpłatności, istnieje bowiem bezpośredni związek pomiędzy dostawą towarów a otrzymanym wynagrodzeniem w formie wyrażonych pieniężnie udziałów), a jej efektem jest przeniesienie na inny podmiot prawa do rozporządzania tymi towarami jak właściciel.

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega opodatkowaniu, ale tylko taka, która wykonana jest przez podmiot, który w związku z jej realizacją występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług.

Zgodnie z zapisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Według art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 cyt. ustawy o samorządzie gminnym).

Zgodnie z art. 9 ust. 1-4 cyt. ustawy o samorządzie gminnym w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi. Formy prowadzenia gospodarki gminnej, w tym wykonywania przez gminę zadań o charakterze użyteczności publicznej, określa odrębna ustawa.

Ustawą, o której mowa w art. 9 ustawy o samorządzie gminnym jest ustawa z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 45, poz. 236). Gospodarka komunalna, w rozumieniu tej ustawy, polega na wykonywaniu przez jednostki samorządu terytorialnego zadań własnych w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej. Zgodnie z art. 2 ustawy o gospodarce komunalnej, gospodarka komunalna może być prowadzona przez jednostki samorządu terytorialnego w szczególności w formach samorządowego zakładu budżetowego lub spółek prawa handlowego.

W świetle art. 12 ust. 1 ustawy o gospodarce komunalnej, do wnoszenia wkładów oraz obejmowania udziałów i akcji stosuje się przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz przepisy Kodeksu cywilnego, z zastrzeżeniem przepisów ustaw: o samorządzie gminnym, o samorządzie powiatowym, o samorządzie województwa oraz o komercjalizacji i prywatyzacji.

Tym samym przepis ten przesądza, iż do wnoszenia przez jednostki samorządu terytorialnego wkładów do spółek oraz obejmowania w nich udziałów i akcji powinny być wprost stosowane przepisy Kodeksu spółek handlowych oraz Kodeksu cywilnego.

Należy zauważyć, że przepisy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia – budynek i budowla, stąd też w tym względzie należy odwołać się do innych przepisów, które taką definicję formułują. I tak, stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 243, poz. 1623 ze zm.), przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowlę rozumie się każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową (art. 3 pkt 3 ww. ustawy).

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca, będąc czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, utworzył od dnia 1 stycznia 1993 r. spółkę komunalną z wyłącznym jej udziałem. Spółka ma na celu wykonywanie zadań własnych Miasta związanych z wodociągami i zaopatrzeniem w wodę oraz kanalizacją.

Spółka jest podmiotem zajmującym się, między innymi, zbiorowym zaopatrzeniem w wodę Miasta, w którego skład wchodzi ujęcie wody, położone w … oznaczone jako działka nr 106, wraz z budynkami i budowlami wybudowanymi w latach 1937 – 1997. Spółka zachowuje ciągłość usług jako następca prawny przedsiębiorstw: Wojewódzkiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej oraz Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej.

Od 1 lipca 1975 r. WPGKiM, a następnie MPGK, jako przedsiębiorstwa państwowe posiadały przedmiotową nieruchomość i władały nią. Od dnia 27 maja 1990 r. powyższe mienie było mieniem komunalnym Miasta.

Przez cały czas korzystania z przedmiotowego ujęcia wody Spółka (i jej poprzednicy) dokonywała nakładów na remonty budynków, budowli i urządzeń tam zlokalizowanych ze środków własnych. Zamiarem Miasta, właściciela ujęcia wody oraz jedynego wspólnika (założyciela) MPGK spółka z o. o., jest wniesienie opisywanego mienia jako wkładu niepieniężnego i podwyższenie kapitału zakładowego Spółki.

Nieruchomość, która ma być przedmiotem przekazania do MPGK Sp. z o.o. składa się z jednej działki oznaczonej jako działka nr 106, która jest zabudowana budynkami: stacją pomp, agregatownią, magazynem chloru, stacją napowietrzania, stacją transformatorową z rozdzielnią oraz znajdują się na niej budowle: studnia zbiorcza, zbiornik bezodpływowy, sieć kanalizacji sanitarnej, odstojnik wód popłucznych, zbiornik przeciwpożarowy.

Ww. budynki i budowle są trwale związane z gruntem. Klasyfikacja statystyczna według PKOB to:

  • budynek stacji pomp 1274,
  • budynek agregatowni 1274,
  • magazyn chloru 1252,
  • budynek stacji napowietrzania 1274,
  • budynek stacji transformatorowej 1274,
  • studnia zbiorcza 2212,
  • zbiornik bezodpływowy 2420,
  • sieć kanalizacji sanitarnej 2212,
  • odstojnik wód popłucznych 2420,
  • zbiornik przeciwpożarowy 2420.

Wnioskodawca wskazał, iż nie było pierwszego zasiedlenia dla przedmiotowych budynków oraz budowli. Dostawa tych budynków i budowli dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia. Miastu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie ww. budynków oraz budowli. Miasto nie ponosiło ani nie będzie ponosiło wydatków na ulepszenie tych budynków i budowli.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż wniesienie aportu (wkładu niepieniężnego) do spółki spełnia definicję dostawy towarów – nastąpi bowiem przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Wobec powyższego, mamy do czynienia z odpłatną dostawą towarów w ujęciu art. 7 ust. 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z uwagi na fakt, iż przedmiotem aportu – jak wskazał Wnioskodawca – będą budynki oraz budowle, konieczne jest dokonanie oceny czy aport ten, pomimo iż będzie stanowić odpłatną dostawę towarów, nie będzie korzystać ze zwolnienia z opodatkowania.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Na mocy art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwolnieniem z podatku objęta została dostawa budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem, gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z treści ww. przepisu wynika, iż dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynku, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Definicję pierwszego zasiedlenia zawiera art. 2 pkt 14 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, przez pierwsze zasiedlenie rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Co istotne, oddanie do użytkowania powinno nastąpić w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu, a za taką można rozumieć m.in. objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez właściciela (dokonującego dostawy) czynności podlegających opodatkowaniu.

W tym miejscu należy zauważyć, iż w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Przy czym warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat (art. 43 ust. 7a ustawy).

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, iż w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z dwóch podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów.

Zauważyć bowiem należy, iż stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna.

W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i nie budzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu warunkującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Należy również zauważyć, iż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

W myśl ust. 11 powołanego artykułu, oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

  1. imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;
  2. planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;
  3. adres budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie należy zauważyć, iż kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy, w myśl którego, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Odnosząc się do wątpliwości Wnioskodawcy, dotyczących kwestii zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT aportu wniesionego w postaci działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami, służącymi ujęciu wody , do spółki komunalnej, której jest wyłącznym udziałowcem, stwierdzić należy, iż planowane wniesienie aportem przedmiotowych budynków i budowli nie będzie spełniać przesłanki do zastosowania zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – dostawa ta dokonywana będzie w ramach pierwszego zasiedlenia oraz z wniosku wynika, iż nie wystąpiło oddanie przedmiotowych budynków i budowli do użytkowania w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu.

Zatem z uwagi na fakt, iż nie zostały spełnione przesłanki wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, dostawa (aport) przedmiotowych budynków i budowli, o której mowa w przedstawionym zdarzeniu przyszłym nie będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie ww. artykułu.

Natomiast wniesienie aportem przedmiotowych budynków i budowli będzie korzystać ze zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnośnie tych budynków i budowli oraz Zainteresowany nie ponosił ani nie będzie ponosił wydatków na ich ulepszenie.

Uwzględniając natomiast zapisy art. 29 ust. 5 ustawy, korzystający ze zwolnienia aport przedmiotowych budynków i budowli, umożliwia zastosowanie zwolnienia w stosunku do gruntu, na którym są one posadowione.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz opis zdarzenia przyszłego należy uznać, iż wniesienie przez Wnioskodawcę aportem przedmiotowej działki gruntu zabudowanej budynkami i budowlami do spółki komunalnej, będzie stanowić dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy, która będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy.

Reasumując, planowana przez Wnioskodawcę dostawa w drodze aportu działki nr 106 zabudowanej budynkami: stacją pomp, agregatownią, magazynem chloru, stacją napowietrzania, stacją transformatorową z rozdzielnią oraz budowlami: studnią zbiorczą, zbiornikiem bezodpływowym, siecią kanalizacji sanitarnej, odstojnikiem wód popłucznych, zbiornikiem przeciwpożarowym, do spółki komunalnej, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy oraz art. 29 ust. 5 ustawy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj