Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US 72/ROP1-694/ID/04
z 8 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US 72/ROP1-694/ID/04
Data
2004.11.08



Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
badanie
koszty uzyskania przychodów
opieka zdrowotna
świadczenia na rzecz pracowników
usługi medyczne


Pytanie podatnika
Czy, działając w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 2000 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 665 ze zm.) Spółka może zaliczać w całości wydatki ponoszone na zakup kart medycznych od firmy xxx do kosztów uzyskania przychodów.


Dnia 11 października wpłynęło do Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zapytanie złożone przez spółkę xxx Sp. z o. o. dotyczące kwestii:

Czy, działając w oparciu o art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 2000 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 665 ze zm.) Spółka może zaliczać w całości wydatki ponoszone na zakup kart medycznych od firmy xxx do kosztów uzyskania przychodów.

Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego zważył, co następuje:

Artykuł 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zawiera ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów. Według w/w przepisu kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wyłączonych przez art. 16 ust. 1 tej ustawy.

Zatem warunkiem uznania danego wydatku za koszt uzyskania przychodu jest wykazanie związku pomiędzy celem poniesienia wydatku, a możliwością uzyskania dzięki temu przychodów. Wystarczającym jest, by poniesienie tych kosztów miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu.

Koszty poniesione przez Podatnika należy oceniać pod kątem ich celowości, a więc dążenia do uzyskania przychodu.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt. 65 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych do kosztów uzyskania przychodów nie zalicza się kosztów związanych z finansowaniem świadczeń zdrowotnych przez pracodawcę na rzecz pracowników, z wyjątkiem poniesionych kosztów świadczeń zdrowotnych, do których ponoszenia zobowiązują pracodawcę przepisy Kodeksu pracy i innych ustaw.

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że spółka ponosi w/w wydatki na świadczenia zdrowotne na rzecz pracowników spółki i członków ich rodzin. Zakres usług medycznych jest bardzo szeroki. Obejmuje między innymi świadczenia i diagnostykę ambulatoryjną, konsultacje u wybranych lekarzy specjalistów, szkolenie w zakresie pierwszej pomocy przed medycznej, możliwość uzyskania porady za pośrednictwem telefonu, upusty na świadczenia stomatologiczne, pogotowie ratunkowe, wizyty w miejscu zachorowania, pogotowie ratunkowe, hospitalizację, opiekę położniczą i opiekę nad noworodkami, możliwość skorzystania z programu Opieki Rodzinnej.

Z art. 229 Kodeksu Pracy (Dz. U. z 1988 r. Nr 21, poz. 94 ze zm.) wynika, że obowiązkiem pracodawcy jest finansowanie następujących rodzajów obowiązkowych badań lekarskich:a) wstępnych- dotyczy osób przyjmowanych do pracb) okresowych – dotyczy osób już zatrudnionych,c) kontrolnych- w celu ustalenia zdolności do wykonywania pracy na dotychczasowym stanowisku w razie niezdolności do pracy trwającej powyżej 30 dni,d) profilaktycznych – zgodnie z zakresem określonym w rozporządzeniu Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej z 30.06.1996 r. (Dz. U. z 1996 r. Nr. 69, poz. 332 ze zm.) zakres badań uzależniony jest od szkodliwości czynników, na jakie narażeni są pracownicy w pracy na konkretnym stanowisku.

Z § 2 w/w rozporządzenia wynika, że zakres i częstotliwość badań profilaktycznych określają wskazówki metodyczne stanowiące załącznik do niniejszego rozporządzenia. Dodatkowo lekarz przeprowadzający badanie profilaktyczne może poszerzyć jego zakres o dodatkowe specjalistyczne badania konsultacyjne oraz badania dodatkowe, stanowią one część badania profilaktycznego.

Z § 6 w/w rozporządzenia wynika że zakres profilaktycznej opieki zdrowotnej obejmuje: przeprowadzanie badań lekarskich, testów ekspozycyjnych, wprowadzenie monitorowania stanu zdrowia i szkolenia pracowników wykonujących pracę w warunkach występowania przekroczeń najwyższych dopuszczalnych stężeń i natężeń czynników szkodliwych dla zdrowia.

Ponadto z art. 22 ustawy z dnia 27.06.1997 r. o służbie medycyny pracy (Dz. U. z 2004 r. Nr 125, poz. 1317) wynika, że pracodawcy powinni finansować wybrane przez siebie świadczenia zdrowotne z zakresu profilaktycznej opieki zdrowotnej należące do zadań służby medycyny pracy, określonych w art. 6 ust. 1 tej ustawy. Profilaktyczną opieką zdrowotną jest zgodnie z tą ustawą ogół działań zapobiegających powstawaniu i szerzeniu się niekorzystnych skutków zdrowotnych, które w sposób bezpośredni lub pośredni mają związek z warunkami albo charakterem pracy. Wśród wymienionych działań znajdują się organizowanie i udzielanie pierwszej pomocy medycznej nagłych wypadkach które wystąpiły w miejscu pracy, monitorowanie stanu zdrowia osób pracujących zaliczanych do grup szczególnego ryzyka (młodociani, niepełnosprawni, kobiety wieku rozrodczym i ciężarne), wykonywani szczepień, organizowanie pomocy przedmedycznej i innych związanych z wykonywaną pracą.

Tak więc profilaktyczna opieka medyczna związana jest ze specyfikacją wykonywanej pracy. W tym znaczeniu badania specjalistyczne np.: wzroku, stanu psychicznego kierowców w firmie transportowej – sfinansowane przez zakład pracy będą dla niego kosztem uzyskania przychodów.

Jednakże podatnik nie udowodnił jakie specjalistyczne, konkretne, badania finansuje w związku ze specyfikacją wykonywanej pracy w xxx Sp. z o.o. tzn. jakie są zagrożenia, choroby zawodowe związane z wykonywaną konkretnie pracą i w związku z tym jakich wymagałyby badań. Dlatego finansowanie ogólnie wszelkiego rodzaju badań-jako nie związanych z profilaktyką zawodową pracy u podatnika (ochrona pracy) nie może zostać uznane za finansowanie badań profilaktycznych.

Podobnie nie mogą stanowić kosztów uzyskania przychodów firmy wydatki na sfinansowanie badań dla członków rodziny pracownika (art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych).

Argument o zryczałtowanej płatności za tego rodzaju badania jako całości nie pozwalający na wyodrębnienie części badań stanowiących koszty uzyskania przychodów nie może być wzięty pod uwagę – gdyż to na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia i wyliczenia szczegółowej kwoty ponoszonych kosztów uzyskania przychodów zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Reasumując: wydatki na zakup całej karty medycznej nie mogą być uznane za koszty uzyskania przychodów, a jedynie jej część odpowiadająca finansowaniu badań wstępnych, okresowych i kontrolnych pracowników jako zgodne z obowiązkami nałożonymi przez Kodeks Pracy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj