Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-2125/04/JDP/873
z 30 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-2125/04/JDP/873
Data
2004.12.30



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy


Słowa kluczowe
apteka
refundacja ceny leków


Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Spółki jest zakres stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do otrzymywanych dotacji związanych z dostawą towarów.


W odpowiedzi na pismo z dnia 09 listopada 2004r. (data wpływu do tut. organu 10 listopad 2004r.) w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście działając na podstawie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Spółki jest zakres stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do otrzymywanych dotacji związanych z dostawą towarów.

Ponadto Spółka prosi o odpowiedź na następujące pytania:

  • Czy refundacja z budżetu państwa przekazana aptece za leki jest obrotem podlegającym podatkowi od towarów i usług,
  • Jeżeli refundacja za leki podlega podatkowi od towarów i usług to jaka kwota obrotu – netto czy brutto,
  • Jeżeli obowiązek podatkowy z tytułu należnych dotacji powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego to jakie dokumenty są wymagane w przypadku zawarcia umowy o przelew wierzytelności (pomiędzy apteką, określonym dostawcą oraz NFZ) z tytułu refundacji cen środków farmaceutycznych,
  • Czy moment dokonania cesji wierzytelności przysługującej od NFZ do dostawcy jest traktowany jako uznanie rachunku.

Zdaniem Spółki „otrzymana refundacja za sprzedane leki traktowana jest jako obrót brutto (tzn. w kwocie przekazanej refundacji zawarty jest podatek VAT, stawka podatku odpowiada stawce z jaką jest sprzedawany refundowany lek). Refundacja opodatkowywana jest w momencie uznania rachunku przez NFZ. W przypadku przelewu wierzytelności od NFZ na dostawcę za moment uznania rachunku traktowany jest data zawarcia cesji ponieważ wtedy faktycznie następuje zapłata. Umowa cesji jest dokumentem na podstawie, którego księgowane jest rozliczenie refundacji z NFZ. Umowa cesji nie może być zawarta bez potwierdzenia wierzytelności przez NFZ ”.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 29 ust.1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego nabywcy, zwiększają obrót podatnika stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Tak więc w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu, jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy.

Oznacza to, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy otrzymywana refundacja cen leków będzie powiększała obrót podlegający opodatkowaniu wg właściwych stawek VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 09 listopada 2004r. wynika, iż „sprzedaż następuje na rzecz nabywców leków (pacjenta) i mimo że nabywca płaci tylko część ceny, a pozostałą część dopłaca (refunduje) aptece Narodowy Fundusz Zdrowia, to u podatnika ceną danego leku jest cena, jaka faktycznie uzyskał bez względu na to, czy cena ta została zapłacona bezpośrednio przez nabywcę ”.

W myśl przepisu art. 19 ust.1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust.2-21, art. 14 ust.6, art. 20 i art. 21 ust.1.

Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części. Przepisy ustawy nie określają, co należy rozumieć przez sformułowanie „uznanie rachunku bankowego”. W związku z tym pojęcie to należy rozumieć zgodnie z innymi przepisami regulującymi tę kwestię.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W składanych deklaracjach VAT-7, na podstawie art. 103 ust 1 ustawy, podatnicy obowiązani są, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

Tak więc w chwili sprzedaży leku obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do tej części należności jaką klient faktycznie zapłaci (lub jaką powinien zapłacić). Natomiast podatek VAT należny od kwot refundacji otrzymanych z NFZ należy wykazać zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 ustawy określającym moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze, dopiero w miesiącu wpływu gotówki na rachunek bankowy.

Końcowo tutejszy organ podatkowy zauważa, iż w przypadku nie spełnienia warunków określonych ustawą do zastosowania szczególnego momentu powstania obowiązku podatkowego tj. gdy nie wystąpi moment, w którym zostanie uznany rachunek bankowy podatnika, z tytułu otrzymanych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych zgodnie z art. 19 ust. 1 ustawy, tj. z chwilą wydania towarów.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż zgodnie z art. 14a § 1 powołanej ustawy Ordynacja podatkowa, „stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemne zapytanie podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym”.

Krąg podmiotów uprawnionych do wystąpienia z pytaniem prawnym jest ograniczony do tych z nich, które zostały wskazane w powyższym przepisie. Pytanie prawne bowiem stanowi pomoc prawną, jakiej mają udzielać organy podatkowe podmiotom, na które prawo nakłada obowiązek interpretacji i stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach.

Z uwagi na fakt, iż podmiotem którego dotyczy zapytanie jest spółka komandytowa „...............” Sp. z o.o., zapytanie o zakres stosowania przepisów w części dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych winno być złożone przez komandytariuszy spółki w ich indywidualnej sprawie, do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj