Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
PD-1/005/3/05
z 24 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/005/3/05
Data
2005.02.24



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
alkohol
reklama
reprezentacja


Pytanie podatnika
Czy wydatki na zakup napojów alkoholowych na cele reprezentacji i reklamy, w ramach limitu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów?


Spółka zakupiła napoje alkoholowe na cele reprezentacji i reklamy i chce zaliczyć wydatek na zakup, w ramach limitu określonego w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych, do kosztów uzyskania przychodów.

Zdaniem Podatnika zakup napojów alkoholowych na cele reprezentacji i reklamy, mieszczący się w ramach limitu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ww. ustawy, można zaliczyć do kosztów podatkowych.

Wyjaśniając powyższe zagadnienie należy zdefiniować pojęcie „reprezentacja”. Według Słownika Języka Polskiego, Szymczak M. (red.), PWN, Warszawa 1981r. - „reprezentacja” to okazałość, wystawność w czyimś sposobie życia, związana ze stanowiskiem, pozycją społeczną. „Reprezentacyjnie” to działanie w sposób okazały, okazale, wystawnie, wytwornie.

Stosownie do przepisu art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity: Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

Przepisy podatkowe nie określają rodzaju wydatków, które można zaliczyć do kosztów reprezentacji i reklamy. Charakter tych wydatków winien być na tyle związany z prowadzoną działalnością by możliwa była ocena tego związku, oparta na zasadach logiki i doświadczenia życiowego.

Stosownie bowiem do przepisu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 tej ustawy. Oznacza to, że musi istnieć ścisły związek pomiędzy poniesionym wydatkiem a powstaniem lub zwiększeniem przychodu. Obowiązek udowodnienia celowości poniesionych wydatków spoczywa na Podatniku. Jeżeli Podatnik nie wykaże, że służyły one uzyskaniu przychodów, to nie ma podstaw do traktowania tych wydatków jako kosztów uzyskania przychodów.

Przekazanie do spożycia w ramach reprezentacji artykułów spożywczych, w tym napojów na poczęstunek kontrahentów, udokumentowanie tego faktu, z wykazaniem, iż może mieć to wpływ na dobry wizerunek firmy i wielkość osiąganych przychodów, stanowi przesłankę do zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów w ramach ww. limitu.

Należy jednak zauważyć, że przedsiębiorca działać winien zgodnie ze wszystkimi obowiązującymi przepisami prawa, w tym zgodnie z przepisami ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity: Dz. U. z 2002r. Nr 147, poz. 1231 ze zm.).

Reasumując, do kosztów uzyskania przychodów zaliczyć można wydatki poniesione na zakup alkoholu wyłącznie w przypadku gdy spełnione są wszystkie warunki wynikające z przepisów ustawy podatkowej.

Interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego przez Wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj