Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Białymstoku
IIUSppII/443-22/40a/34/05/SP
z 15 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSppII/443-22/40a/34/05/SP
Data
2005.03.15
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Białymstoku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące
Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
zniszczenie
Pytanie podatnika
Ponieważ minęło 5 lat od zakończenia działalności handlowej i zakończenia rejestracji obrotów za pomocą kas, czy możemy w/w kasy fiskalne zniszczyć poprzez przekazanie ich na złom.
STAN FAKTYCZNY Kasy rejestrujące 10 szt. zainstalowane zostały w sklepach firmowych prowadzących sprzedaż detaliczną towarów spożywczych, przez podatnika. Dnia 17 lipca 1997r. kasy te zostały przekazane "xxxxxx” Sp.zo.o. jako aport, na tę okoliczność w dniu 11.07.1997r. zostały odczytane dane z pamięci fiskalnej w obecności urzędnika skarbowego. Fakt ten potwierdzony został protokołami z odczytów.Z końcem 1998r. podatnik zaniechał działalności handlowej. W obecności urzędnika Drugiego Urzędu Skarbowego odczytano pamięci fiskalne następujących kas: w dniu 04 stycznia 1999r. nr ewidencyjny xxxxx, w dniu 05 stycznia 1999r. nr ewidencyjnych xxxxx, xxxxx, xxxxx, xxxxx, w dniu 02 lutego 1999r. nr ewidencyjny xxxxx. Na odczyty pamięci fiskalnej w pozostałych kasach brak jest protokołów, prawdopodobnie nie zostały odczytane. Brak jest również dokumentów stwierdzających usunięcie pamięci fiskalnej. Fakt likwidacji placówek handlowych został zgłoszony w Drugim Urzędzie Skarbowym. Wszystkie kasy fiskalne z odczytaną pamięcią i bez odczytu przechowywane są w magazynie Spółki. Na tle powyższego stanu faktycznego zostało zadane następujące pytanie: ponieważ minęło 5 lat od zakończenia działalności handlowej i zakończenia rejestracji obrotów za pomocą kas, czy możemy w/w kasy fiskalne zniszczyć poprzez przekazanie ich na złom. STANOWISKO PODMIOTU UPRAWNIONEGO DO ZŁOŻENIA WNIOSKU Zarząd Spółki stoi na stanowisku, że w związku z tym, iż minęło 5 lat od zaprzestania działalności handlowej i zakończenia rejestracji obrotów za pomocą w/w kas może dokonać ich fizycznego zniszczenia tzn. przekazania na złom. Nadmienia przy tym, że kasy te są stare i nie spełniają obecnych wymogów technicznych. OCENA PRAWNA STANOWISKA PYTAJĄCEGO Z PRZYTOCZENIEM PRZEPISÓW PRAWA Zgodnie z obowiązującym na dzień zaprzestania użytkowania kas § 3 pkt.2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 12 maja 1993r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 39, poz.178 z późn zm.) pamięć fiskalna kasy powinna być wystarczająca do zapisu i przechowywania danych dotyczących sprzedaży dobowej przez okres pięciu lat. Zgodnie natomiast z § 6 pkt.6 w/w rozporządzenia podatnicy stosujący kasy obowiązani są do przechowywania kopii dokumentów kasowych przez czas określony w przepisach o zobowiązaniach podatkowych, zgodnie z warunkami określonymi w przepisach o rachunkowości. Stosownie natomiast do art.70§1 w/w ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Ponadto należy stwierdzić, że ani przepisy w/w rozporządzenia, ani przepisy obowiązującego obecnie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 lipca 2002r. w sprawie kryteriów i warunków technicznych, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące, oraz warunków stosowania tych kas przez podatników (Dz.U. Nr 108, poz.948 z późn.zm.) nie konkretyzują terminu i sposobu zniszczenia urządzenia fiskalnego. W związku z tym, iż w przypadku Spółki minęło 5 lat od zakończenia ewidencjonowania obrotów za pomocą wymienionych we wniosku kas rejestrujących, tut. organ podatkowy nie widzi przeszkód aby Spółka mogła dokonać zniszczenia kas po uprzednim wykreśleniu kas z ewidencji kas rejestrujących tut.organu podatkowego. Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym i wiąże organy podatkowe do czasu zmiany przepisów. Interpretacja nie jest wiążąca dla podmiotu uprawnionego do złożenia wniosku, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej- do czasu jej zmiany lub uchylenia ( art.14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.