Interpretacja Urzędu Skarbowego w Garwolinie
1404/PP/443-2/EO/05
z 22 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1404/PP/443-2/EO/05
Data
2005.02.22



Autor
Urząd Skarbowy w Garwolinie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
administracja
opłata
pas drogowy


Pytanie podatnika
Czy zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. PZD w zakresie pobierania opłat za zajęcie pasa drogowego, tj. zadania nałożonego na niego ustawą o drogach publicznych, jest podatnikiem podatku od towarów i usług?


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 oraz art. 216 § 1 i 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005r. nr 8 poz. 60) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Garwolinie po rozpatrzeniu wniosku Powiatowego Zarządu Dróg w X z dnia 11.01.2005r.

p o s t a n a w i a

uznać stanowisko wnioskodawcy w sprawie możliwości zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmianami) za błędne.

U Z A S A D N I E N I E

Stan faktyczny :PZD jest samodzielną jednostką organizacyjną i budżetową nieposiadającą osobowości prawnej. Powołana została Uchwałą Rady Powiatu X Nr IV/24/98 z dnia 29.12.1998r. w celu realizacji zadań powiatu z zakresu planowania, budowy, modernizacji i utrzymania dróg powiatowych nałożonych na zarządcę drogi ustawą z dnia 21.03.1985r. o drogach publicznych.Zgodnie z art. 20 pkt 8 tejże ustawy do zarządcy drogi, który może wykonywać swoje obowiązki przy pomocy jednostki organizacyjnej będącej zarządem drogi, należy wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego oraz pobieranie opłat z tym związanych.

Stanowisko podatnika :PZD zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest podatnikiem tego podatku w zakresie realizowanych zadań nałożonych ustawą o drogach publicznych. Dlatego opłaty za zajęcie pasa drogowego naliczane na podstawie decyzji administracyjnych nie powinny być objęte podatkiem VAT.Biorąc pod uwagę przedstawiony przez podatnika stan faktyczny, opinię Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych oraz stanowisko podatnika, Naczelnik Urzędu Skarbowego wyjaśnia jak poniżej.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54 poz. 535 ze zmianami) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

W/w przepis nie znajduje więc zastosowania w przypadku podatnika będącego powiatową jednostką organizacyjną, a taką jest Powiatowy Zarząd Dróg. Natomiast z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97 poz. 970 ze zmianami) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.Dokonując zatem analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT i § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia należy przyjąć, że organy samorządu terytorialnego są, co do zasady, podatnikami podatku od towarów i usług i nie ma do nich zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Uznając, że jednostki te są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 w/w rozporządzenia. Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004r., tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W świetle powyższego stwierdzić należy, że Powiatowy Zarząd Dróg jako powiatowa jednostka organizacyjna, korzystać może ze zwolnienia przedmiotowego zarówno na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług ale nie może korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 15 ust. 6 cyt. ustawy.

Ustawa o podatku od towarów i usług w art. 5 ust. 1 pkt 1 stanowi, że opodatkowaniu tym podatkiem podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez świadczenie usług, o których mowa w w/w artykule, podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług rozumie się, zgodnie z art. 8 ust. 1, każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT w tym również świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.Stosownie do art. 8 ust. 2 w/w ustawy usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych.Opinia Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych, znak OISK-5672/KU-56/14-1566/03, wskazuje, że Powiatowy Zarząd Dróg, który został powołany w celu realizacji zadań powiatu z zakresu zarządzania drogami publicznymi, wydając w ramach wykonywanych czynności zezwolenia na zajęcie pasa drogowego i pobierając opłaty z tego tytułu, klasyfikuje te czynności w zakresie grupowań :- w związku z wykonywaniem robót budowlanych PKWiU 63.21.22-00.90 „ Usługi użytkowania autostrad pozostałe” - na cele reklamowe PKWiU 74.40.11-00.00.Wobec powyższego czynność wydawania zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w celach w/w wymienionych i pobieranie z tego tytułu opłat jest działalnością usługową i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, tj. 22%.Wydawanie zezwoleń na zajęcie pasa drogowego w drodze decyzji administracyjnej, jeżeli mieściłoby się w grupowaniu PKWiU 75.13.14-00.20 „Usługi administracji publicznej w zakresie transportu” korzysta ze zwolnienia w podatku od towarów i usług zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy, bądź też jeżeli stanowiłoby czynność związaną z wykonywaniem zadań nałożonych na jednostkę odrębnymi przepisami, wykonywaną we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność może korzystać ze zwolnienia wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.Wobec powyższego stanowisko podatnika uznające, że może on korzystać ze zwolnienia podmiotowego w podatku od towarów i usług w oparciu o art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług, jest błędne.Interpretacja powyższa jest aktualna według stanu prawnego na dzień jej dokonania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę. Zgodnie z art. 14b § 1 i 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej – do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie niniejsze przysługuje prawo wniesienia zażalenia (art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa) do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Garwolinie w terminie 7 dni od dnia doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa), opłaconego zgodnie z ustawą o opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj