Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-267/12/BK
z 31 maja 2012 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-267/12/BK
Data
2012.05.31
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy przejściowe i końcowe --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Okresy przejściowe
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów
Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
stawki podatku
Istota interpretacji
Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi polegające na zakupie materiałów i towarów (wkładów kominowych, kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych) oraz ich założeniu, wstawieniu, montażu:
1. Czy mogą wchodzić w zakres robót konserwacyjnych (wg PKD 81.22.Z, a zaliczone do PKWiU 43.29.19.0– wykonywanych w budynkach objętych społecznym programem mieszkaniowym – opodatkowane 8% stawka VAT, pod warunkiem, że wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania świadczenia robót konserwacyjnych nie przekroczy 50% tej podstawy;- w przypadku budownictwa innego niż budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – 23% 2. Czy ww. prace należy zakwalifikować jako roboty instalacyjne w ramach modernizacji i remontu lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym- opodatkowane 8% stawką VAT beż względu na wartość towarów bez podatku wchodzących w podstawę opodatkowania robót? 3. Czy wymienione usługi opodatkowane są stawką podstawową? Wniosek ORD-IN 2 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29 lutego 2012 r. (data wpływu 5 marca 2012 r.) uzupełnionym w dniu 28 maja 2012 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usług polegających na zakładaniu wkładów kominowych ze stali, wstawianiu lub wymianie kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 5 marca 2012 r. złożono wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie usług polegających na zakładaniu wkładów kominowych ze stali, wstawianiu lub wymianie kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych. W złożonym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe. Spółdzielnia aktualnie wykonuje działalność usługową sklasyfikowana wg PKD 81.22.Z – Specjalistyczne sprzątanie budynków i obiektów przemysłowych. Jest to główny przedmiot działalności. W związku ze zmianami PKWiU w 2011 r. Spółdzielnia wystąpiła do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur w Łodzi o wyznaczenie grupowań usług wykonywanych obecnie i w przyszłości. Usługi, które Spółdzielnia zamierza świadczyć zaliczone są do PKWiU 43.29.0 – zakładanie wkładów kominowych ze stali, wstawianie lub wymiana kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych. Działalność usługowa miałaby polegać na przyjęciu przez Spółdzielnię zlecenia, dokonaniu pomiaru z natury u zleceniodawcy, zrobieniu kosztorys, ustaleniu terminu wykonania oraz wysokości i formy płatności. Po przyjęciu oferty przez zleceniodawcę Spółdzielnia dokonuje zakupu gotowych wyrobów do wykonania usług mieszczących się w PKWiU 43.29.19.0. Samą usługę montażu Spółdzielnia miałaby wykonywać wyłącznie przez swoich pracowników, ponosząc we własnym zakresie koszty transportu i niezbędnych narzędzi na miejsce wykonania zlecenia. W fakturze po wykonaniu prac wpisana będzie usługa montażu wraz z materiałami w jednej pozycji, ponieważ w tym przypadku, jest mowa o usłudze budowalno-montażowej, a co za tym idzie nie można z niej wyłączyć poszczególnych elementów do odrębnej sprzedaży. Obrotem Spółdzielni jest uzgodniona kwota za wykonanie określonej usługi, bez względu na jej poszczególne elementy (materiały, robociznę, narzędzia, itp.). Wyliczenie, co składa się na wykonaną usługę ma istotne znaczenie informacyjne przy ustaleniu ceny, jednak nie może uzasadniać odrębnego kwalifikowania poszczególnych elementów kosztów zakupu materiałów zawartych w tym wyliczeniu (producent udziela rabatu, który jest dostępny wyłącznie Spółdzielni). Zakup gotowego wyrobu dokumentowany jest fakturą. Zaostrzenie norm ochrony środowiska i oszczędności energii, wymusiły na producentach urządzeń grzewczych dążenie do podwyższenia sprawności tych urządzeń. Spowodowało to wprowadzenie niskotemperaturowych źródeł ciepła, emitujących spaliny o temperaturze nie przekraczającej punktu rosy, skutkiem czego jest wykraplanie się agresywnego kondensatu, destrukcyjnie oddziaływującego na tradycyjne kominy wykonane z cegły. Zastosowanie nowoczesnych (niskotemperaturowych) kotłów grzewczych na gaz czy olej wymaga dostosowania istniejących przewodów kominowych do nowych warunków pracy. Ograniczenie strat ciepła i zwiększenie sprawności kotłów daje w efekcie mniejszą ilość spalin o znacznie niższej temperaturze i większej wilgotności. W tej sytuacji próba korzystania z istniejącego komina ceglanego bez modernizacji powoduje jego uszkodzenie poprzez destrukcyjne oddziaływanie spalin mokrych. Źle funkcjonujący lub uszkodzony komin to zagrożenie dla zdrowia a nawet życia mieszkańców. Ww. sytuacji czynnością modernizacyjną przewodów kominowych jest zamontowanie wkładu z blachy kwasoodpornej. W przypadku występowania nieszczelności w przewodach kominowych dymowych (obsługujących urządzenia grzewcze na paliwa stałe), powstałych na skutek niefachowej budowy, nieprawidłowej eksploatacji, użycia nieodpowiednich paliw, a także w następstwie pożarów sadzy (efektem jest roszczelnienie), mają zastosowanie wkłady kominowe żaroodporne. Montaż wkładów w kanałach wentylacyjnych ma za zadanie poprawienie szczelności przewodów oraz usprawnienie ciągu kominowego. Takie wkłady wykonane są z blachy stalowej o innych parametrach termicznych. Przewody z blachy charakteryzują się wysoką szczelnością. Montaż wkładu kominowego odbywa się poprzez wpuszczenie go na linie od góry do przewodu kominowego oraz rozkucia komina na małej długości w pomieszczeniu z kotłem, celem osadzenia dolnych elementów systemu: wyczystka, drzwiczki, skraplacz. W niektórych przypadkach w kominach posiadających załamania wkłady tzw. spiro montuje się od dołu. W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaką stawką podatku VAT należy opodatkować usługi polegające na zakupie materiałów i towarów (wkładów kominowych, kratek wentylacyjnych, drzwiczek wycierowych) oraz ich założeniu, wstawieniu, montażu:
Zdaniem Wnioskodawcy, dostawę wkładów kominowych oraz innych elementów wraz z ich montażem należy uznać za roboty instalacyjne w ramach budowy, przebudowy, remontu oraz modernizacji, bowiem w wyniku tych działań nastąpi zmiana parametrów użytkowych lub technicznych budynku. Preferencyjna stawka podatku ma zastosowanie do wskazanych w przepisach czynności związanych z budownictwem mieszkaniowym, jednakże nie do wszystkich usług dotyczących samego instalowania czy montażu różnych towarów. Montaż wkładów, drzwiczek wycierowych, kratek wentylacyjnych, podlega opodatkowaniu stawką 8%, ponieważ mieszczą się one w zakresie czynności wymienionych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177 poz. 1054), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…). W myśl art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…). Zgodnie z art. 5a ww. ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne. Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. W myśl art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Natomiast stosownie do treści art. 146a ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f:
Stawkę podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stosuje się – w myśl ust. 12 wskazanego artykułu – do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z ust. 12a tego artykułu, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
W myśl ust. 12c powołanego artykułu, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Natomiast stosownie do § 7 ust. 1 pkt 2 i 3 i ust. 2 i 3, obowiązującego od dnia 6 kwietnia 2011 r. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 8% dla:
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.