Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzegu
PP443/IN/4/BT/2005
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP443/IN/4/BT/2005
Data
2005.03.11



Autor
Urząd Skarbowy w Brzegu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania


Słowa kluczowe
budynek usługowy
podatek od towarów i usług
sprzedaż
stawka


Pytanie podatnika
W sprawie opodatkowania podatkiem od towarów i usług według stawki 22% dostawy (sprzedaży) budynku użytkowego.


W myśl art. 14a §1 ustawy z dnia 29.08.1997r. -Ordynacja podatkowa (Dz.U.Nr137 z 1997r. poz.926 ze zm.), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego (...) na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w §1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie - art. 14a §4.

Pismem z dnia 05.01.2005r. uzupełnionym pismem z dnia 08.03.2005r. Gmina zwróciła się z zapytaniem, czy dostawa (sprzedaż) budynku użytkowego, w przypadku którego od zakończenia budowy minęło 5 lat, podlega opodatkowaniu stawką 22% czy daje podstawę do zwolnienia od podatku VAT. Z pisma wynika, że przedmiotowy budynek wybudowany został w okresie międzywojennym około 1930r. Użytkowany był na potrzeby administracyjno-biurowe. Do roku 2002 korzystanie przez jednostkę budżetową z pomieszczeń budynku nie podlegało opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. W roku 2002 Gmina przeprowadziła modernizację budynku nie dokonując odliczenia podatku naliczonego od zakupów materiałów i usług. Powyższy budynek jest od grudnia 2002r. dzierżawiony przez Agencję Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Agencja dokonywała drobnych remontów na własny koszt w zamian za czynsz dzierżawny. Gmina w roku 2004r. poniosła nakłady na roboty brukarskie i ogrodzeniowe, dokonując obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wyżej wymienionych nakładów. Wartość początkowa środka trwałego wynosi 103.927,34 zł, zaś faktyczne koszty poniesione zostały w wys. 54.453,55 zł, co stanowi 52,4 % wartości początkowej obiektu. Obiekt jest przedmiotem umowy krócej niż 5 lat.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowania następujące normy prawa podatkowego: art.5 ust.1 pkt 1, art.7 ust.1, art. 43, ust.1 pkt 2, art.43 ust.2, art. 43 ust.6 ustawy z dnia 11.03.2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zwanej dalej ustawą o podatku od towarów i usług

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Natomiast towarami w myśl ustawy są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług , które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty (art.2 pkt 6 ustawy). W myśl art.7 ust.1 ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust.1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 43 ust.2 ustawy przez towary używane dla celów zwolnienia od podatku od towarów i usług rozumie się:
1) budynki, budowle i ich części - jeżeli od końca roku, w którym zakończono budowę tych obiektów, minęło co najmniej 5 lat
2) pozostałe towary, z wyjątkiem gruntów, których okres używania przez podatnika dokonującego ich dostawy wyniósł co najmniej pół roku .

W myśl art. 43 ust.1 pkt 2 ustawy, zwolnieniu od podatku poddano dostawę towarów używanych, pod warunkiem, że w stosunku do tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego; zwolnienie dotyczy również używanych budynków, budowli i ich części, będących przedmiotem umowy najmu, dzierżawy lub innych umów o podobnym charakterze.

Jednak w art. 43 ust.6 ustawy postanowiono, że powyższego zwolnienia nie stosuje się do dostawy towarów w postaci budynków, budowli i ich części - jeżeli przed wprowadzeniem ich do ewidencji środków trwałych lub w trakcie użytkowania wydatki poniesione przez podatnika na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, a podatnik:
1) miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych wydatków,
2) użytkował te towary w okresie krótszym niż 5 lat w celu wykonania czynności opodatkowanych.

Reasumując, zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzegu w przedstawionej sytuacji dostawa (sprzedaż) budynku będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od podatku od towarów i usług w wys. 22%, gdyż w trakcie użytkowania budynku Gmina poniosła nakłady na jej ulepszenie powyżej 30% jego wartości początkowej, zrealizowała prawo do odliczenia podatku od towarów i usług, a okres użytkowania przez Gminę budynku w celu wykonania czynności opodatkowanych był krótszy niż 5 lat.

Jednocześnie należy wskazać, że niniejsza informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego dokonana została dla konkretnego stanu faktycznego przedstawionego we wniosku na dzień zaistnienia tego zdarzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj