Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Nowa Huta
PP-3/443/2/03/MJ
z 29 lipca 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-3/443/2/03/MJ
Data
2003.07.29



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Nowa Huta


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Obniżenie podatku należnego


Słowa kluczowe
homologacja
obniżenie podatku należnego
samochód ciężarowy
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy można obniżyć podatek należny o podatek naliczony przy zakupie samochodu ciężarowego posiadającego właściwą homologację, wydaną przez podmiot posiadający uprawnienia do wydawania tego typu świadectw?


Urząd Skarbowy Kraków - Nowa Huta po ponownej analizie zagadnienia poruszonego przez Pana w piśmie nr (...) z dnia 02.06.2003 r. oraz piśmie nr (...) z dnia 03.07.2003 r. postanowił sprostować udzieloną tam odpowiedź wydaną na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

W oparciu o przedstawione dokumenty: faktura, wyciąg ze świadectwa homologacji wydany dla nabytego pojazdu stwierdza się, że w przypadku spełnienia wszystkich uwarunkowań zawartych w art. 19-25 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) nie ma przeszkód prawnych do skorzystania z prawa do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu samochodu ciężarowego, o którym mowa w piśmie. W omawianym przypadku warunek wynikający z § 10 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy od podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.) stanowiący o obowiązku posiadania homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju pojazdu należy uznać za spełniony.

W uprzednio udzielonej odpowiedzi z dnia 12.06.2003 r. tutejszy Urząd ocenił, że warunek nałożony na podatnika przepisem wyżej cytowanego rozporządzenia wykonawczego do ustawy nie został spełniony. Ustawodawca wyraźnie wskazuje w nim bowiem na obowiązek posiadania homologacji producenta lub importera, stwierdzającej o ciężarowym rodzaju pojazdu.

Z treści zapytania Podatnika oraz przedłożonych przez niego dowodów wynika, że przedmiotowy samochód, tj. AUDI A3 został wyprodukowany za granicą jako samochód osobowy. Importer pojazdu - firma X, wydała dla tego samochodu kartę pojazdu oraz świadectwo homologacji nr (...). Pojazd został po zakończonym procesie produkcji odsprzedany firmie Y, która dokonała zmian technicznych w pojeździe i wydała na pojazd nowe świadectwo homologacji. Z treści dołączonego wyciągu ze świadectwa homologacji wynika, że przedmiotowy pojazd odpowiada pod każdym względem kompletnemu typowi opisanemu w świadectwie homologacji nr (...), dotyczącej pojazdu ciężarowego.

Tutejszy Urząd nie kwestionował legalności tego dokumentu. Firma Y wydając podobne dokumenty, musi posiadać uprawnienia nadane przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej. Wątpliwości budził jednakże fakt nazwania ww. podmiotu producentem.

Należy podkreślić, że definicja producenta pojazdu zawarta w przepisach ustawy Prawo o ruchu drogowym jak i przepisach wykonawczych wydanych do tej ustawy nie precyzuje jednoznacznie tej kwestii. Zgodnie z art. 68 ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. Nr 98, poz. 602 ze zm.) za producenta nowego pojazdu uważa się również podmiot dokonujący montażu lub zabudowy pojazdów. W myśl § 3 pkt 9 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 7 października 1999 r. w sprawie homologacji pojazdów (Dz. U. Nr 91, poz. 1039 ze zm.) producentem jest podmiot odpowiedzialny za wszystkie aspekty procesu homologacji typu oraz za zapewnienie zgodności produkcji.

Tak sformułowane definicje pozwalały w naszej ocenie stwierdzić, że firma Y, nie uczestnicząca w procesie produkcji samochodu nie jest producentem, co oznaczono w wyciągu za świadectwa homologacji.

Analizując jednakże orzecznictwo NSA w przedmiotowej sprawie - w tym uchwałę 5 sędziów NSA z dnia 01.07.2002 r. (OPK 22/2 wokanda 2003/2/27) Urząd po ponownej analizie stwierdza, że dysponowanie przez podatnika wyciągiem ze świadectwa homologacji wydanym przez uprawniony podmiot potwierdzającym ciężarowy rodzaj nabytego pojazdu nie może stanowić o naruszeniu warunku wynikającego z § 10 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. Firma Y wydając nowe świadectwo homologacji na przedmiotowy pojazd przejęła odpowiedzialność za wszystkie aspekty procesu homologacji. Kwestionowanie w tym przypadku wypełnienia warunku nałożonego w § 10 pkt 3 ww. rozporządzenia Ministra Finansów, oznaczałoby tym samym podważenie legalności dokumentu, wydanego przez podmiot uprawniony przez odpowiednie organy państwowe.

Z tego też względu tutejszy Urząd zadecydował o sprostowaniu uprzednio udzielonej odpowiedzi w przedmiotowej sprawie. Jak więc stwierdzono na wstępie, w przypadku spełnienia wszystkich warunków, wymienionych w art. 19-25 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym dysponując okazanymi dokumentami nabywa Pan uprawnienia do obniżenia podatku należnego o naliczony przy nabyciu wymienionego pojazdu ciężarowego.

Jeżeli, kierując się uprzednio wystosowaną odpowiedzią nie dokonał Pan obniżenia podatku należnego przy nabyciu tego samochodu w okresie, o którym mowa w art. 19 ust. 3 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, przysługuje Panu prawo do złożenia korekty w tym zakresie – zgodnie z art. 19 ust. 3b tej ustawy.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj