Interpretacja Urzędu Skarbowego w Grudziądzu
USIII/415-1/4/05
z 15 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
USIII/415-1/4/05
Data
2005.02.15
Referencje
Autor
Urząd Skarbowy w Grudziądzu
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Ordynacja podatkowa --> Postępowanie podatkowe --> Dowody --> Księgi podatkowe
Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
księga przychodów i rozchodów
odpady (śmieci)
zakup towarów
Pytanie podatnika
Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu za kwoty 0,50 zł lub 2,00 zł może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny, czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów.
POSTANOWIENIE NACZELNIK URZĘDU SKARBOWEGO W GRUDZIĄDZU działając na podstawie: art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku Pana z dnia 7 stycznia 2005r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego p o s t a n a w i a uznać za niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa podatkowego stanowisko Pana wyrażone we wniosku z dnia 7 stycznia 2005r. UZASADNIENIE Stan faktyczny sprawy: Prowadzi Pan działalność gospodarczą w zakresie skupu surowców wtórnych. Pytanie: Czy na skup butelek i makulatury od drobnych zbieraczy należy wystawiać rachunki, czy z uwagi na niewielkie ilości zakupu za kwoty 0,50 zł lub 2,00 zł może być wystawiony jeden dowód wewnętrzny, czy dowód wewnętrzny może stanowić podstawę zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów... Stanowisko Pana Zakup butelek i makulatury może być dokumentowany dowodem wewnętrznym sporządzonym na koniec każdego dnia. Odpowiedź: Zgodnie z definicją określoną w § 3 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 ze zm.) przez towary rozumie się towary handlowe, materiały podstawowe i pomocnicze, półwyroby (półfabrykaty), wyroby gotowe, braki i odpady oraz materiały przyjęte od zamawiającego do przerobu lub obróbki, z tym, że towarami handlowymi są wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, towarami handlowymi są również produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej. W myśl przepisów § 14 ust. 1 i ust. 2 pkt 6 powołanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów, na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie - nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokość kosztu (wydatku). Dowody wewnętrzne mogą dotyczyć, m.in. zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. Przepis § 17 ust. 1 cytowanego wyżej rozporządzenia Ministra Finansów stanowi, iż zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Na podstawie wskazanych przepisów dotyczących prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów na zakup surowców wtórnych (butelek, makulatury) będących w Pana przypadku towarami handlowymi przeznaczonymi do sprzedaży w stanie nieprzerobionym jest obowiązek każdorazowego wystawienia „dowodu wewnętrznego” zawierającego dane wymienione w § 14 ust. 1 rozporządzenia. „Dowód wewnętrzny” stanowi podstawę dokonania zapisu w podatkowej księdze przychodów i rozchodów. Zapisu dotyczącego zakupu towarów handlowych należy dokonać niezwłocznie po ich otrzymaniu najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Reasumując powyższe należało postanowić jak w sentencji niniejszego postanowienia. POUCZENIE: Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Pana i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na niniejsze postanowienie służy stronie na podstawie art. 14a § 4, art. 236 § 2 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Grudziądzu w terminie 7 dni od dnia jej doręczenia. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.