Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
1442/pp/415/HG/40A/05
z 31 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1442/pp/415/HG/40A/05
Data
2005.03.31



Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z innych źródeł

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Termin przekazywania zryczałtowanych zaliczek i podatków


Słowa kluczowe
bezrobocie
podatek dochodowy
środki finansowe


Pytanie podatnika
Czy wolne są od podatku dochodowego od osób fizycznych jednorazowo wypłacone środki osobom bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego?


P O S T A N O W I E N I E
Na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa / jednolity tekst z 2005 r. Dz. U .Nr 8, poz.60 / Naczelnik Urzędu Skarbowego w Wołominie po rozpatrzeniu wniosku , złożonego w tutejszym Urzędzie w dniu 24 lutego 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii
-zwolnienia z podatku dochodowego jednorazowo wypłaconych środków osobom bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego -stwierdza, iż stanowisko płatnika w przedmiotowej sprawie jest nieprawidłowe


U Z A S A D N I E N I E
Stosownie do postanowień art 14a § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek płatnika ma obowiązek udzielić pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w jego indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Składając przedmiotowy wniosek płatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie.Korzystając z powyższego przepisu Powiatowy Urząd Pracy wnioskiem złożonym w tutejszym Urzędzie Skarbowym w dniu 24 lutego 2005 r. wystąpił o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w kwestii zwolnienia z podatku dochodowego jednorazowo wypłaconych środków osobom bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, finansowanych z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W w/w wniosku nie przedstawiono wyczerpującego stanu faktycznego i nie załączono pełnomocnictwa do reprezentowania jednostki przez Głównego Księgowego , w związku z powyższym wezwaniem z dnia 02 marca 2005 r.-doręczonym w dniu 08 marca 2005 r. -organ podatkowy wezwał stronę do usunięcia braków w trybie art.169 ustawy-Ordynacja podatkowa.

Braki, o których mowa w przedmiotowym wezwaniu zostały usunięte w terminie tj. w dniu 11 marca 2005 r. Ponadto w dniach 30..03.2005 r. i 31.03.2005 r. została złożona kserokopia umowy o przyznanie środków na podjecie działalności gospodarczej oraz kserokopia porozumienia z dnia 30.06.2004 r. w sprawie wspólnej realizacji projektu finansowanego z EFS "Powrót osób bezrobotnych na europejski rynek pracy " w ramach działania 1.3 -Przeciwdziałanie i Zwalczanie Długotrwałego Bezrobocia Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwój Zasobów Ludzkich.

OPIS STANU FAKTYCZNEGO
We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny : W dniu 30.06.2004 roku zostało podpisane porozumienie w sprawie wspólnej realizacji projektu "Powrót osób bezrobotnych na europejski rynek pracy" w ramach działania 1.3 - Przeciwdziałanie i zwalczanie długotrwałego bezrobocia -Sektorowy Program Operacyjny Rozwoju Zasobów Ludzkich. Projekt oznacza zbiorczy projekt współfinansowany z Europejskiego Funduszu Społecznego opracowany przez Wojewódzki Urząd Pracy na bazie projektów posiłkowych opracowanych przez Powiatowe Urzędy Pracy, za którego realizację odpowiedzialne jest Województwo. Okres realizacji projektu ustalony jest na czas 01.07.2004 do 30.06.2005 r.Powiatowy Urząd Pracy pełni rolę partnera przy realizacji Projektu finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego.

W ramach w/w programu jednorazowo dla trzynastu osób bezrobotnych zostały wypłacone środki na podjęcie działalności gospodarczej w kwocie 11 tysięcy złotych dla każdej osoby bezrobotnej. Środki te pochodziły z Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich i miały charakter bezzwrotny.

STANOWISKO PODATNIKA
W związku z przedstawionym wyżej stanem faktycznym Powiatowy Urząd Pracy zajął stanowisko, iż od dochodów otrzymanych przez podatnika na podjecie działalności gospodarczej w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego Rozwoju Zasobów Ludzkich 2004-2006, finansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego nie powinien jako płatnik naliczać podatku dochodowego od osób fizycznych zgodnie z art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./

OCENA PRAWNA STANOWISKA WNIOSKODAWCY
Przepis art. 21 ust.1 pkt 46 lit.a-b ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz.176 z późn. zmian./ stanowi, iż wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:
a/ pochodzą od rządów państwa obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy , w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
b/ podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca- bez względu na rodzaj umowy -wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, iż zwolnienie powyższe może mieć zastosowanie tylko wówczas, gdy zostaną spełnione oba te kryteria.Z analizy zapisów § 2 Porozumienia z dnia 30.06.2004 r. w sprawie wspólnej realizacji projektu finansowanego z EFS " Powrót osób bezrobotnych na europejski rynek pracy " zawartego pomiędzy Samorządem Województwa Mazowieckiego a Samorządem Powiatowym Powiatu Wołomińskiego wynika, iż wydatki Projektu posiłkowego realizowanego przez Powiat Wołomiński " SZANSA- Program Integracji Zawodowej Dla Osób Długotrwale Bezrobotnych z Powiatu Wołomińskiego" oprócz dofinansowania będą pokrywane również wkładem własnym / wydatki kwalifikowane/.Zasady finansowania projektu określa § 6 cytowanego wyżej Porozumienia, który stanowi , iż Marszałek Województwa wystąpi do dysponenta Funduszu Pracy o przyznanie dla Powiatu środków z Funduszu Pracy na realizację Projektu posiłkowego realizowanego przez Powiat Wołomiński. Finansowanie Projektu posiłkowego w 2005 roku w części dotyczącej Funduszu Pracy odbywa się ze środków ustalonych dla Powiatu Wołomińskiego i Województwa na zasadach określonych przez dysponenta Funduszu Pracy. Fundusz Pracy jest Państwowym Funduszem celowym, którego dysponentem jest minister właściwy do spraw pracy stosownie do postanowień art. 103 ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy / Dz. U. Nr 99, poz. 1001/.

Z przedstawionych wyżej ustaleń wynika więc, iż zwolnienie, o którym mowa w art. 21 ust.1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania w przypadku bezzwrotnych środków wypłaconych przez Powiatowy Urząd Pracy osobom bezrobotnym na podjęcie działalności gospodarczej w ramach w/w programu, ponieważ nie zostały spełnione łącznie kryteria , o których mowa wyżej.Omawiane świadczenie będzie stanowiło dla podatnika / osoby bezrobotnej / przychód z tzw. innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust.1 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym, gdyż nie mieści się w dyspozycji powołanego na wstępie art. 21 ust. 1 pkt 46 w/w ustawy.

Stosownie do postanowień art.20 ust.1 powołanej wyżej ustawy za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust.1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki z ubezpieczenia społecznego, alimenty, z wyjątkiem alimentów na rzecz dzieci, stypendia,dotacje / subwencje / inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody inne nieodpłatne świadczenia nie należące do przychodów określonych w art.12-14 i 17 oraz przychody nie znajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.
Od przychodów tych nie pobiera się zaliczek na podatek. Obowiązek wpłaty zaliczki od w/w przychodu nie ciąży także na samym podatniku. Natomiast po zakończeniu roku podatkowego podmiot dokonujący wypłaty omawianych środków wystawia roczną informację PIT -8C, w której wykazuje wysokość wypłaconych przychodów . Przychody otrzymane z tego tytułu podatnik wykazuje w rocznym zeznaniu podatkowym i od łącznej sumy dochodów uzyskanych w danym roku podatkowym oblicza podatek, stosowanie do obowiązującej skali podatkowej.

Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż w dniu 01 marca 2005 r. Ministerstwo Finansów Biuro Komunikacji Społecznej wydało komunikat, z którego wynika, że rozpoczęto prace nad rozporządzeniem w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od pomocy finansowej udzielanej osobom bezrobotnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej. Postanowiono, że Minister Finansów korzystając z przysługującego mu prawa, wyda rozporządzenie na podstawie art. 22 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, który w przypadkach uzasadnionych interesem publicznym lub ważnym interesem podatnika pozwala na zaniechanie poboru podatku.

Reasumując, jeżeli rozporządzenie w tej sprawie wejdzie w życie przed końcem kwietnia 2005 r., czyli przed upływem terminu, w którym każdy podatnik, który osiągnął dochody w ubiegłym roku, powinien się z nich rozliczyć, to osoby bezrobotne, które otrzymały w 2004 r. środki na rozpoczęcie działalności gospodarczej nie będą musiały płacić podatku.

PODSTAWA PRAWNA
Oceny prawnej stanowiska wnioskodawcy dokonano na podstawie niżej wyszczególnionych przepisów według stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzeń opisanych w stanie faktycznym :1.art. 21 ust. 1 pkt 46 lit.a-b, art. 10 ust.1 pkt 9, art. 20 ust. 1, art. 42a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych / jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zmian./. 2.art. 103 ustawy z dnia 20.04.2004 r. O promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy / Dz. U. Nr 99, poz. 1001/.

POUCZENIE
#9679; Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ul. A. Felińskiego 2b w terminie 7 dni od daty jego doręczenia / art. 14a § 4 w związku za art. 236 Ordynacjo podatkowej/,
#9679; Interpretacja zawarta w niniejszym postanowieniu nie jest wiążąca dla podatnika / art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej/,
#9679; Interpretacja przedstawiona wyżej jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia / art. 14b § 2 Ordynacji podatkowej/.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj