Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-527/12-2/KB
z 2 sierpnia 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-527/12-2/KB
Data
2012.08.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Moment oznaczenia wyrobów akcyzowych znakami akcyzy

Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Znaki akcyzy --> Obowiązek oznaczania znakami akcyzy --> Zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy


Słowa kluczowe
banderola
samolot
znaki akcyzy
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy, przy opisanym postępowaniu, możliwe jest zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (określonym w artykule 117 ustęp 2 pkt 2) na podstawie artykułu 118 w związku z artykułem 123 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 z późn. zm.)?



Wniosek ORD-IN 401 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 10.05.2012 r. (data wpływu 17.05.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17.05.2012 r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów akcyzowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza dokonywać odsprzedaży wyrobów akcyzowych (alkoholi i papierosów) krajowej firmie handlingowej – zajmującej się zaopatrzeniem lotu (zgodnie z artykułem 2 pkt 2 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniającego wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu Europejskiego, w celu dalszej odsprzedaży linii lotniczej. Linie lotnicze wykorzystywałyby te towary do prowadzenia sprzedaży pokładowej podróżnym podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Odbywałoby się to w sposób, jak poniżej opisany:

Wnioskodawca będzie zakupywać wyroby akcyzowe o statusie celnym niewspólnotowym (w myśl definicji w artykule 3 pkt 8 WKC) i składać je w swoim składzie celnym, zlokalizowanym w W przy ul. D (Wnioskodawca posiada odpowiednie pozwolenia na prowadzenie składu celnego i na procedurę celną składu celnego).

Następnie, Wnioskodawca będzie odsprzedawać firmie handlingowej zamówioną przez nią w danym momencie partię tych wyrobów. Transakcja będzie dokonywana ze stawką VAT obniżoną do wysokości 0% (zgodnie z artykułem 12 ustęp 1 pkt 2 Rozporządzenia Min. Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz. U. Nr 73 poz. 392).

Wnioskodawca posiada pozwolenia na dokonywanie w tej lokalizacji sprzedaży hurtowej wszystkich grup wyrobów alkoholowych, wyszczególnionych w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Następnie, na podstawie upoważnienia pośredniego, otrzymanego od tej firmy, wspomniane towary zostaną zgłoszone przez nas do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu (zgodnie z art. 79 i następne WKC).

W zgłoszeniu tym zostaną naliczone wszystkie należności importowe: cło, (jeśli dla danej pozycji kodu CN jest określona niezerowa stawka celna), akcyza oraz VAT.Następnie te wyroby akcyzowe zostaną przewiezione do magazynu tej firmy handlingowej (z zachowaniem warunków określonych w artykule 118 Ustawy o podatku akcyzowym).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy, przy opisanym postępowaniu, możliwe jest zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy (określonym w artykule 117 ustęp 2 pkt 2) na podstawie artykułu 118 w związku z artykułem 123 Ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3 poz. 11 z późn. zm.)...

Zdaniem Wnioskodawcy:

W opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji, zwolnienie z obowiązku oznaczania znakami akcyzy jest możliwe i wynika z ich dwoistej funkcji. Znaki akcyzy są bowiem potwierdzeniem, iż podatnik wpłacił co najmniej kwotę stanowiącą równowartość tych znaków. Jednocześnie mają one przeciwdziałać wprowadzaniu do obrotu wyrobów akcyzowych, od których nie została zapłacona akcyza (całkowicie, lub w należytej wysokości).

Jednakże nie są one, same w sobie, odrębnym obowiązkiem podatkowym. W myśl artykułu 21 ustęp 7 kwotę należnego podatku akcyzowego obniża się o kwotę stanowiącą wartość podatkowych znaków akcyzy. Ich związek z kwotą podatku akcyzowego jest więc bezwzględny i nie podlega żadnym wyjątkom.

Natomiast ich funkcja zabezpieczająca nie jest bezwarunkowa. Istnieją wyjątki od wymogu nakładania tych znaków. Wyjątki te występują także, kiedy kwota akcyzy jest należna (i zapłacona). Istnieje także możliwość zdjęcia znaków akcyzy, pomimo trwania (w momencie ich zdejmowania) obowiązku w podatku akcyzowym (art. 123 ustęp 1). Wachlarz wypadków, kiedy nie stosuje się znaków akcyzy jest wiec dość szeroki.

Stanowisko takie potwierdził Minister Finansów w indywidualnej interpretacji podatkowej nr IPPP3/443-397/10-4/SM z dnia 05.08.2010 r. W interpretacji tej, w której pytanie strony dotyczyło zwolnienia z akcyzy przy sprzedaży towarów do bezpośredniej konsumpcji w trakcie lotu, Minister Finansów wskazał artykuł 118 ustęp 3, jako właściwy dla tego przypadku, pomimo, że bezpośrednio ten przepis odnosi się do sprzedaży tzw. „duty-free”.

Także i w opisanej przez nas sytuacji dopuszczalne jest zwolnienie z obowiązku nakładania znaków akcyzy na wyroby akcyzowe. Ich funkcja kontrolna jest bowiem bez znaczenia. Akcyza zostaje zapłacona w pełnej wysokości razem z pozostałymi należnościami importowymi przy deklaracji celnej dopuszczenia do wolnego obrotu, nie istnieje więc ryzyko uszczuplenia dochodów Skarbu Państwa. Niezapłacenie akcyzy w tym wypadku skutkowałoby uchyleniem decyzji o dopuszczeniu wyrobu do wolnego obrotu.

Towar zaś nie jest obiektem sprzedaży detalicznej na terytorium kraju, spełniając w ten sposób dyspozycję artykułu 123 ustęp 1. W tym przepisie ustawodawca dał wyraźną wskazówkę, że nie widzi potrzeby zaopatrywania wyrobów akcyzowych w znaki akcyzy przy tego typu transakcjach.

W związku z powyższym Wnioskodawca uważa swoje stanowisko za prawidłowe

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 114 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. 2011 r. Nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy podlegają wyroby akcyzowe określone w załączniku nr 3 do ustawy.

W załączniku tym w poz. 1-6 wymienione zostały napoje alkoholowe, natomiast w poz. 10 wymienione zostały papierosy, tytoń do palenia, cygara i cygaretki – bez względu na kod CN.

Na podstawie art. 116 ust. 1 ustawy obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy ciąży na zarejestrowanym, zgodnie z art. 16, podmiocie będącym:

  1. podmiotem prowadzącym skład podatkowy, z zastrzeżeniem pkt 6;
  2. importerem;
  3. podmiotem dokonującym nabycia wewnątrzwspólnotowego
  4. przedstawicielem podatkowym;
  5. podmiotem dokonującym produkcji wyrobów akcyzowych, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5;
  6. właścicielem wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3.

W myśl art. 116 ust. 2 ustawy ilekroć w niniejszym dziale jest mowa o importerze rozumie się przez to również podmiot niebędący importerem, lecz na którym ciąży obowiązek uiszczenia cła, o którym mowa w art. 13 ust. 2.

Stosownie do art. 117 ust. 1 ustawy wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy powinny być prawidłowo oznaczone odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy (…).

W myśl art. 117 ust. 2. wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być, bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi podatkowymi znakami akcyzy:

  1. importowane, chyba że zostaną objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy albo wprowadzone do wolnego obszaru celnego lub składu wolnocłowego, albo objęte procedurą składu celnego i prawidłowo oznaczone przed zakończeniem procedury zawieszenia poboru akcyzy albo przed objęciem procedurą dopuszczenia do obrotu celem sprzedaży na terytorium kraju poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  2. przemieszczone na terytorium kraju w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy;
  3. przemieszczone na terytorium kraju z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy w wyniku nabycia wewnątrzwspólnotowego przez zarejestrowanego odbiorcę.

W świetle art. 117 ust. 3 ustawy, wyroby akcyzowe podlegające obowiązkowi oznaczania znakami akcyzy nie mogą być przedmiotem sprzedaży na terytorium kraju bez ich uprzedniego prawidłowego oznaczenia odpowiednimi znakami akcyzy (…).

Zgodnie z art. 118 ust. 1 ustawy z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się wyroby akcyzowe, które są:

  1. całkowicie niezdatne do użytku;
  2. wyprowadzane ze składu podatkowego i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport;
  3. umieszczane w składzie wolnocłowym lub wolnym obszarze celnym i przeznaczone do sprzedaży w jednostkach handlowych tam usytuowanych;
  4. przewożone przez terytorium kraju w ramach procedury tranzytu w rozumieniu przepisów prawa celnego;
  5. przewożone z terytorium jednego państwa członkowskiego na terytorium innego państwa członkowskiego przez terytorium kraju;
  6. wyprodukowane na warunkach określonych w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5 i przeznaczone do dokonania dostawy wewnątrzwspólnotowej lub na eksport.

W myśl ust. 2 ww. artykułu z obowiązku oznaczania znakami akcyzy zwalnia się także wyroby akcyzowe, które są zwolnione od akcyzy albo objęte zerową stawką akcyzy.

Jak stanowi art. 118 ust. 4 ustawy podmiot prowadzący skład podatkowy, importer, podmiot dokonujący nabycia wewnątrzwspólnotowego, podmiot dokonujący produkcji, o której mowa w art. 47 ust. 1 pkt 1, 2, 4 lub 5, a także właściciel wyrobów akcyzowych, o którym mowa w art. 13 ust. 3, są obowiązani do prowadzenia ewidencji rodzaju, ilości i wartości wyrobów akcyzowych określonych w ust. 1 pkt 1-3 i 6.

Stosownie do art. 123 ust. 1 ustawy znaki akcyzy mogą być zdjęte z opakowań jednostkowych wyrobów akcyzowych lub z wyrobów akcyzowych, na które zostały naniesione, jeżeli wyroby akcyzowe nie będą sprzedawane na terytorium kraju.

Na podstawie art. 123 ust. 2 ustawy zgodę na zdjęcie znaków akcyzy wydaje właściwy naczelnik urzędu celnego na pisemny wniosek podmiotu obowiązanego do oznaczania wyrobów akcyzowych znakami akcyzy lub właściciela wyrobów akcyzowych oznaczonych znakami akcyzy.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać odsprzedaży wyrobów akcyzowych (alkoholi i papierosów) krajowej firmie handlingowej – zajmującej się zaopatrzeniem lotu (zgodnie z artykułem 2 pkt 2 Rozporządzenia Komisji (WE) nr 272/2009 z dnia 2 kwietnia 2009 r. uzupełniającego wspólne podstawowe normy ochrony lotnictwa cywilnego określone w załączniku do rozporządzenia (WE) 300/2008 Parlamentu Europejskiego), w celu dalszej odsprzedaży linii lotniczej. Linie lotnicze wykorzystywałyby te towary do prowadzenia sprzedaży pokładowej podróżnym podczas trwania podróży w rejsach międzynarodowych.

Wnioskodawca będzie zakupywać wyroby akcyzowe o statusie celnym niewspólnotowym i składać je w swoim składzie celnym. Następnie, będzie odsprzedawać firmie handlingowej zamówioną przez nią w danym momencie partię tych wyrobów. Wnioskodawca posiada pozwolenia na dokonywanie w tej lokalizacji sprzedaży hurtowej wszystkich grup wyrobów alkoholowych, wyszczególnionych w Ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Następnie, na podstawie upoważnienia pośredniego, otrzymanego od tej firmy, wspomniane towary zostaną zgłoszone przez Wnioskodawcę do procedury dopuszczenia do wolnego obrotu. W zgłoszeniu tym zostaną naliczone wszystkie należności importowe: cło, (jeśli dla danej pozycji kodu CN jest określona niezerowa stawka celna), akcyza oraz VAT. Następnie te wyroby akcyzowe zostaną przewiezione do magazynu tej firmy handlingowej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii zwolnienia ww. wyrobów akcyzowych z obowiązku oznaczania znakami akcyzy.

W tym miejscu należy zauważyć, że w art. 118 ustawy wymienione zostały przypadki, kiedy określone wyroby akcyzowe zwolnione są z obowiązku oznaczania znakami akcyzy. Przedmiotowe zwolnienia co do zasady dotyczą wyrobów, które nie są przeznaczone do konsumpcji na terenie kraju. Z kolei, art. 123 ustawy przewiduje możliwość usunięcia znaków akcyzy z wyrobów akcyzowych przeznaczonych do sprzedaży poza Polską. W przedmiotowym przypadku nabywane przez Wnioskodawcę wyroby akcyzowe nie będą spełniać przesłanek określonych w ww. przepisach, bowiem przy procedurze dopuszczenia ich do obrotu zostanie zapłacona akcyza, a następnie wyroby te będą przemieszczone do magazynu kontrahenta Spółki i przeznaczone przez niego do dalszej odsprzedaży liniom lotniczym. A zatem, wyprowadzenie wyrobów akcyzowych ze składu celnego i dopuszczenie ich do obrotu będzie możliwe dopiero po prawidłowym oznaczeniu tych wyrobów podatkowymi znakami akcyzy.

Biorąc pod uwagę powyższe, sprzedawane i następnie dopuszczane do obrotu wyroby, od których została zapłacona akcyza nie będą korzystać ze zwolnienia z obowiązku oznaczania znakami akcyzy, o którym mowa w art. 118 ustawy. Ponadto w przedmiotowej sytuacji nie będzie miał również zastosowania art. 123 ust. 1 ustawy bowiem dotyczy on sytuacji gdy wyroby dopuszczone do obrotu na terytorium kraju zostaną przeznaczone do sprzedaży do innego państwa członkowskiego lub na eksport, co w przedmiotowej sprawie nie będzie mieć miejsca.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto, należy wskazać, że powołana przez Wnioskodawcę interpretacja indywidualna z dnia 05.08.2010 r. sygn. akt IPPP3/443-397/10-4/SM (Wnioskodawca we wniosku błędnie wskazał IPPP8/442-397/10-4/SM) jest rozstrzygnięciem w konkretnej sprawie, osadzonej w określonym stanie faktycznym, odmiennym od przedstawionego przez Wnioskodawcę i tylko do niego się odnosi. Ponadto, powołana interpretacja dotyczyły obowiązku oznaczania znakami akcyzy wyrobów dostarczanych przez Wnioskodawcę w procedurze zawieszenia poboru akcyzy oraz sytuacji, w której dostarczany alkohol korzystał ze zwolnienia od akcyzy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj