Interpretacja Urzędu Skarbowego Kraków-Prądnik
PP/443/169/04
z 17 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/169/04
Data
2005.02.17



Autor
Urząd Skarbowy Kraków-Prądnik


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane


Słowa kluczowe
marża
reklama
reprezentacja
usługi turystyczne


Pytanie podatnika
Czy wręczenie klientom wizytówki firmowej i ulotek reklamowych podlega opodatkowaniu pod. VAT?
Jak opodatkować świadczenie usług turystycznych?


Naczelnik Urzędu Skarbowego Kraków Pradnik działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) w odpowiedzi na wniosek z dnia 28.10.2004 (data wpływu 04.11.2004) będący nawiązaniem do wcześniej udzielonej interpretacji z dnia 05.10.2004 nr. PP/443/114/04 informuje, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi świadczenie usług. W celu prawidłowego opodatkowania tych usług należy dokonać ich identyfikacji według nomenklatury wynikającej z Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług.

Według stanu faktycznego przedstawionego we wniosku Spółka prowadzi działalność między innymi w zakresie turystyki - PKD 63.30. W praktyce działalność ta polega na organizowaniu wczasów, koloni, wycieczek, szkoleń oraz delegacji. W skład świadczonych usług wchodzą łącznie: organizacja noclegów, transportu, wyżywienia, zwiedzania zabytków i inne. Ponadto Spółka świadczy usługi tzw. pojedyncze dotyczące organizacji jedynie noclegów lub transportu. Zdaniem Spółki usługi te należy opodatkować nie jako usługi turystyki lecz jako usługi np. noclegowe, transportowe stawką właściwą dla danej usługi. Spółka zapytuje też czy:

1) pod pojęciem "innego podatnika" należy rozumieć innego podatnika VAT czy też podatnika dowolnego podatku. Spółka poddaje pod wątpliwosć czy przy ustaleniu marży należy uwzględnić jedynie faktury VAT czy też rachunki lub inne dokumenty (np. bilety wstępu do muzeów).

2) czy wręczanie klientom wizytówek, ulotek reklamowych podlega opodatkowaniu podatkiem VAT gdyż zgodnie ze zdaniem Spółki jest to zużycie a nie przekazanie towarów na cele reprezentacji i reklamy.

3) czy w przypadku pośrednictwa w usługach turystycznych wystawia się fakturę VAT czy też fakturę VAT marża. Zdaniem Spółki jeżeli usługa turystyczna nie jest świadczona przez Spółkę (klient kupuje usługę w innym biurze turystycznym) należy wystawić fakturę VAT za usługę pośrednictwa.

Zgodnie z postanowieniami art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535) opodatkowaniu tym podatkiem podlega między innymi odpłatna dostawa towaru oraz odpłatne świadczenie usług. Stosownie do treści obowiazujących w tym zakresie przepisów prawa zarówno towary jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej - art. 2 pkt. 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy. W § 2 pkt 1 rozporzadzenia Rady Ministrów z dnia 6 kwietnia 2004 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) określono, że dla celów podatku od towarów i usług w okresie do 31 grudnia 2005 r. stosuje się rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze zm.). Jeżeli z treści zawartej umowy wynika, że przedmiotem usługi świadczonej przez Spółkę jest np. usługa transportowa to opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegać będzie ta usługa pomimo, że Spółka co do zasady świadczy usługi turystyczne. Bez wpływu na powyższe pozostaje czy Spółka świadczy ta usługę własnym transportem czy też podnajętym środkiem transportu.

W art. 119 ust. 2 ustawy określono „Przez marżę, o której mowa w ust. 1, rozumie się różnicę między kwotą należności, którą ma zapłacić nabywca usługi, a ceną nabycia przez podatnika towarów i usług od innych podatników dla bezpośredniej korzyści turysty; przez usługi dla bezpośredniej korzyści turysty rozumie się usługi stanowiące składnik świadczonej usługi turystyki, a w szczególności transport, zakwaterowanie, wyżywienie, ubezpieczenie.". Definiując pojęcie „inny podatnik" należy odnieść się do definicji podatnika zamieszczonej w art. 15 ustawy. Podatnikiem zgodnie z tym artykułem jest osoba prawna, jednostka organizacyjna niemające osobowości prawnej oraz osoba fizyczna, wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Należy zaznaczyć, że np. osoba fizyczna wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą o której mowa w art. 15 ust. 2 korzystająca ze zwolnienia podmiotowego (np. na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy) jest podatnikiem w rozumieniu art. 15 ustawy. Reasumując należy stwierdzić, że przy ustaleniu marży należy uwzględnić cenę nabycia towarów i usług od innych podatników, bez względu na sposób dokumentowania tego nabycia (np. podatnik korzystający ze zwolnienia podmiotowego czy wykonujący usługi wyłącznie zwolnione wystawia rachunki).

Ustawa o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciem reprezentacji i reklamy. Przepis art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) stanowi, iż warunkiem opodatkowania dostawy towarów jest jej odpłatność. Nieodpłatna dostawa towarów podlega opodatkowaniu jedynie w przypadkach określonych w art. 7 ust. 2 ustawy, zgodnie z którym przez dostawę wskazaną w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Jednocześnie, zgodnie z art. 7 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług „przepisu ust. 2 nie stosuje się do przekazywanych prezentów o małej wartości i próbek, jeżeli ich przekazanie (wręczenie) wiązało się bezpośrednio z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem". Przez prezenty o małej wartości zgodnie z art. 7 ust. 4, rozumie się przekazywane (wręczane) przez podatnika jednej osobie towary o łacznej wartości nieprzekraczającej w roku podatkowym 50 zł, przy czym łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125% wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym. Zatem nieodpłatne wręczanie wizytówek firmowych i ulotek reklamowych nie będzie podlegać opodatkowaniu, jeśli spełnione zostaną następujące warunki:

1. wręczanie wizytówek i ulotek związane jest z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem,

2. wartość przekazanych wizytówek i ulotek nie może przekroczyć kwoty 50 zł rocznie dla jednej osoby,

3. łączna wartość prezentów w roku podatkowym nie może być wyższa niż 0,125 wartości sprzedaży opodatkowanej podatnika w poprzednim roku podatkowym.

Wykonanie usług turystycznej dokumentowane jest fakturą VAT marża. Jeżeli więc przedmiotem czynności jest pośrednictwo w usługach turystycznych należy udokumentować ją fakturą VAT.

Odpowiedzi niniejszej udzielono zgodnie ze stanem faktycznym przedstawionym w piśmie oraz w oparciu o obowiązujące w dniu wydania interpretacji przepisy prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj