Interpretacja Urzędu Skarbowego w Bochni
PP/443-1/05
z 25 stycznia 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-1/05
Data
2005.01.25
Autor
Urząd Skarbowy w Bochni
Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy
Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
program pomocowy (SAPARD)
urząd gminy
Pytanie podatnika
Czy urząd gminy może odzyskać podatek VAT w związku z prowadzonymi inwestycjami współfinansowanymi ze środków SAPARD? Czy urząd gminy czy gmina jest podatnikiem podatku VAT?
P O S T A N O W I E N I E Naczelnik Urzędu Skarbowego w działając na podstawie art. 14a par. 1, par. 3 oraz par. 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, zawartego w piśmie z dnia 10 stycznia 2005 r. znak: IFS 3050/1/05 uzupełnionego pismem z dnia 14 stycznia 2005 r. znak: IFS 3050/2/04 oraz pismem z dnia 19.01.2005 r. znak: 3050/3/05 U Z A S A D N I E N I E Na podstawie art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j. t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) naczelnik urzędu skarbowego na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Jak wynika z art. 14a par. 3 i 4 tejże ustawy, następująca w formie postanowienia interpretacja naczelnika urzędu skarbowego zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa. W złożonym wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, zawartego w piśmie z dnia 10 stycznia 2005 r. znak: IFS 3050/1/05 uzupełnionego pismem z dnia 14 stycznia 2005 r. znak: IFS 3050/2/04 oraz pismem z dnia 19.01.2005 r. znak: 3050/3/05, został przedstawiony następujący stan faktyczny: Gmina w celu realizacji jej zadań własnych, określonych art. 7 ust. 1 pkt. 3 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j. t. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.) wytworzyła w ramach prowadzonych przez siebie inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap II" , "Schronisko turystyczne i wyciąg narciarski w, "Szlak turystyczny V" następujące składniki jej mienia komunalnego: sieć kanalizacyjna (X), schronisko turystyczne, wyciąg narciarski oraz szlak turystyczny. W związku z realizacją powyższych inwestycjami zostały nabyte towary i usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług. Nabycie tych towarów i usług zostało udokumentowane fakturami VAT, w których jako nabywca figuruje Urząd Gminy. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego wnioskodawca stawia pytanie, czy Urząd Gminy ma możliwość odzyskania w jakikolwiek sposób na gruncie przepisów regulujących podatek od towarów i usług kwot podatku od towarów i usług stanowiących element należności (ceny) z tytułu dokonanych na rzecz Urzędu Gminy dostaw towarów lub świadczenia usług w ramach realizowanych przez Gminę zadań inwestycyjnych pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap II", "Schronisko turystyczne i wyciąg narciarski w Y", "Szlak turystyczny Z". We własnym stanowisku w sprawie wnioskodawca stwierdza: Przedstawione we wniosku stanowisko pytającego, iż podatnikiem podatku od towarów jest nieposiadający osobowości prawnej Urząd Gminy, Naczelnik Urzędu Skarbowego w ocenił jako nieprawidłowe, gdyż: Z treści wyżej podniesionych unormowań zawartych w ustawie o samorządzie gminnym, jednoznacznie wynika, że to gmina, jako osoba prawna w ramach wykonywania zadań publicznych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez nią samą, a więc nie za pomocą utworzonych przez nią jednostek organizacyjnych, wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą zdefiniowaną w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, tym samym zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT jest podatnikiem podatku od towarów i usług. Gminy nie są uznawane za podatników wyłącznie w zakresie realizowanych przez nie zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa dla realizacji, których gminy zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. (art. 15 ust. 6 ustawy o VAT). Przedstawione we wniosku stanowisko pytającego, że Gmina, w tym również Urząd Gminy, nie ma możliwości na gruncie przepisów regulujących podatek od towarów i usług odzyskania w jakikolwiek sposób kwot podatku od towarów i usług stanowiących element należności (ceny) z tytułu dokonanych na rzecz Gminy dostaw towarów lub świadczenia usług w ramach realizowanych przez Gminę zadań inwestycyjnych pod nazwą: "Budowa kanalizacji sanitarnej - etap II"", "Schronisko turystyczne i wyciąg narciarski", "Szlak turystyczny", Naczelnik Urzędu Skarbowego w ocenił jako prawidłowe, gdyż: Zgodnie z generalną zasadą zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 tejże ustawy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Podstawowym zatem kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu przez tego podatnika towarów i usług, jest wystąpienie związku pomiędzy nabytymi towarami i usługami a czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług (czyli takimi czynnościami, które, po pierwsze podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie zaś nie korzystają ze zwolnień od podatku od towarów i usługi). Wykaz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt. 1 tejże ustawy opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Przy czym, przez dostawę towarów zasadniczo rozumie się - w myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT - przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, zaś przez świadczenie usług, jak wynika z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, zasadniczo rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Wytworzone w ramach prowadzonych przez Gminę zadań inwestycyjnych składniki jej mienia komunalnego, Gmina zagospodarowała w ten sposób, że ustanowiła na tych rzeczach ograniczone prawo rzeczowe w postaci użytkowania. Niewątpliwie ustanowienie użytkowania rzeczy (ruchomej lub nieruchomości), którego istota polega na obciążeniu rzeczy prawem do jej używania i do pobierania jej pożytków (zob. art. 252 i nast. k.c.), jest świadczeniem na rzecz innego podmiotu, i ponieważ nie jest dostawą towarów, uznać należy, że jest ono świadczeniem usług, w rozumieniu w/w przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Pamiętać jednak należy, że co do zasady opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatne czynności dostawy towarów i świadczenia usług, czyli usługi świadczone pod tytułem nieodpłatnym - co do zasady - nie są poddane opodatkowaniu tym podatkiem. Ustawodawca określił wprawdzie wyjątki od tej zasady, zarówno w przypadku dostawy towarów w art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, jak i w przypadku usług w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT, niemniej na gruncie przedstawionego przez Gminę stanu faktycznego, jak również ustawowych przepisów regulujących zadania Gmin i sposób gospodarowania mieniem komunalnym, należy stwierdzić, iż ustanowione przez Gminę nieodpłatne użytkowanie wyżej wymienionych składników mienia komunalnego, nie mieści się w hipotezie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. W przepisie tym bowiem ustawodawca postanowił, iż za odpłatne świadczenie usług (czyli podlegające opodatkowaniu VAT), uznaje się również nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą: Instytucja zwrotu podatku naliczonego związanego z nabytymi towarami i usługami lub importem towarów i usług, które zostały objęte refundacją ze środków Unii Europejskiej jako koszty kwalifikowane w związku z realizacją przedsięwzięć w ramach programu SAPARD, została przewidziana w par. 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 zm. Dz. U. Nr 145, poz. 1541, Dz. U. Nr 224, poz. 2277). Zważyć jednak należy, iż jak wynika z par. 27a ust. 1 tegoż rozporządzenia, instytucja ta (przy spełnieniu warunków określonych dalszymi ustępami par. 27a) może mieć zastosowanie wyłącznie do tych umów w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD), które zostały zawarte z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa przed dniem 1 maja 2004 r. Umowa pomiędzy Gminą i Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) została zawarta dnia 17 czerwca 2004 r. dlatego też Gminie nie przysługuje prawo ubiegania się o zwrot całości lub części podatku naliczonego związanego z towarami i usługami objętymi refundacją ze środków Unii Europejskiej w ramach programu SAPARD na podstawie tej umowy. Powyższa interpretacja: Pouczenie: |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.