Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US-PP/443/30/05
z 9 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP/443/30/05
Data
2005.05.09



Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
homologacja
samochód ciężarowy


Pytanie podatnika
Czy przysługuje odliczenie podatku VAT od zakupu paliwa do napędu samochodu ciężarowego marki LUBLIN-2 nie posiadającego homologacji?


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. nr 8 poz. 60) oraz art. 88 ust.1 pkt.3 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54 poz. 535) w odpowiedzi na pisemny wniosek Pana W M z dnia 19.04.2005 r. złożony do tut. organu podatkowego w dniu 19.04.2005 r. o interpretację zakresu stosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa, kontrola skarbowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku po wnikliwej analizie stanowiska wnioskodawcy, który uważa, iż przysługuje mu prawo do odliczania podatku VAT od zakupu paliwa do napędu samochodu ciężarowego marki Lublin-2, gdyż dopuszczalna ładowność przekracza tę określoną wg wzoru w art. 86 ust. 3 i wynosi 1.200 kg postanawia uznać, iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Pan W M zwrócił się w dniu 19.04.2005 r. z wnioskiem uzupełnionym w dniu 04.05.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego.

Przedstawiając stan faktyczny podatnik podaje, iż w swojej firmie użytkuje samochód ciężarowy marki Lublin-2. W dowodzie rejestracyjnym określono samochód jako ciężarowy, o dopuszczalnej ładowności 1.200 kg.Samochód ten nie posiada świadectwa homologacji oraz decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji a dopuszczalna ładowność samochodu jest wyższa niż określona za pomocą wzoru cyt. w art. 86 ust. 3 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług. Podatnik do wniosku załączył kserokopię dowodu rejestracyjnego, umowy użyczenia ww. pojazdu oraz decyzję Powiatowego Lekarza Weterynarii w sprawie dopuszczenia środka transportu drogowego do przewozu zwierząt.

Zdaniem wnioskodawcy ograniczenie możliwości do odliczania podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych wynika z art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług. Wobec tego skoro dopuszczalna ładowność samochodu Lublin -2 wynikająca z przedstawionych dokumentów przekracza określoną we wzorze to przysługuje mu prawo do odliczania podatku VAT przy nabyciu paliw wykorzystywanych do napędu tego samochodu.

Naczelnik Urzędu Skarbowego na podstawie art. 14a § 1 cyt. ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa w związku z wniesionym wnioskiem z dnia 19.04.2005 r. - data wpływu do urzędu 19.04.2005 r., dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego po analizie przedstawionego przez Pana stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie postanawia, uznać iż przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe wobec czego przysługuje Panu możliwość odliczenia podatku naliczonego od zakupu paliwa wykorzystywanego do napędu ww. samochodu ciężarowego.

Zgodnie z przepisem art. 88 ust. 1 pkt. 3 cyt. ustawy z dnia 11.03.2004 r. obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż ładowność obliczona za pomocą formuły zawartej w przepisie art. 86 ust. 3.Zatem, jeśli ze świadectwa homologacji wydanego dla danego typu samochodu wynika ładowność, wyższa niż określona powyższym wzorem podatnikowi będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT od nabywanych paliw silnikowych.Przepis ten nie dotyczy pojazdów specjalnych (art. 86 ust. 4 cyt. ustawy o VAT) jeżeli z wyciągu świadectwa homologacji lub decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym, wynika, że jest to pojazd specjalny.Stosownie do art. 86 ust. 5 ww. ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym.Ustawodawca wskazuje świadectwo homologacji danego typu pojazdu lub decyzję zwalniającą z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji jako dokumenty, które określają dopuszczalną ładowność pojazdu oraz ilość miejsc (siedzeń), na podstawie których ustalana jest dopuszczalna ładowność dla potrzeb podatku VAT. Pojazdy, które w ww. dokumentach nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc uznaje się za samochody osobowe (art. 86 ust.5 ustawy).

Z przepisów nie wynika, aby sam brak u podatnika ww. dokumentów, wynikający z obiektywnej niemożności ich uzyskania, skutkował uznaniem jego pojazdu za samochód osobowy lub inny określony w art. 86 ust. 3 i 5, co jednocześnie uniemożliwi odliczenie podatku naliczonego o którym stanowi art. 88 ust. 1 pkt. 3 ustawy. Istotne jest bowiem, aby z homologacji wydanej dla danego typu pojazdu wynikało uprawnienie, którego podatnik dowodzi, że ładowność tego samochodu jest wyższa niż określona wzorem podanym w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy.

Obowiązek homologacji pojazdów oraz możliwość zwolnienia z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji wprowadzono dnia 01.01.1984 r. z/g z art. 55 ustawy z dnia 01.02.1983 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz. U. nr 6 poz. 35). Świadectwa homologacji wydawane są przez ministra właściwego do spraw transportu na podstawie wyników badań homologacyjnych potwierdzających , że dany typ pojazdu odpowiada określonym warunkom technicznym. Świadectwa te są przechowywane w Ministerstwie Infrastruktury oraz przez podmiot (producenta, importera), dla którego zostały one wydane. Od 1984 r. producent lub importer nowych pojazdów obowiązany był dołączyć do sprzedawanych pojazdów wyciąg ze świadectwa homologacji, będący dla organu rejestrującego źródłem informacji o jego danych technicznych. W sytuacji, kiedy podatnik posiada używany samochód ciężarowy z państw członkowskich Unii Europejskiej, świadectwa homologacji przechowują odpowiednie władze homologacyjne państw członkowskich oraz producent typu pojazdu.

W świetle powołanych przepisów dla samochodu wyprodukowanego po 01.01.1984 r uprawnienie do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu przysługuje jedynie w sytuacji, gdy z odpisu świadectwa homologacji lub z decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania takiego świadectwa wynika, iż dopuszczalna ładowność tego samochodu jest większa od określonej wzorem ładowności w art. 86 ust.3 cyt. ustawy o podatku VAT lub samochód ten jest pojazdem specjalnym czy pojazdem samochodowym do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą (art.86 ust.4 pkt.2 i 3 ustawy).

Ze stanu faktycznego przedstawionego w piśmie wynika, iż posiada Pan samochód ciężarowy (bez świadectwa homologacji) marki FS Lublin 3352 co potwierdza przedłożona kserokopia dowodu rejestracyjnego, rok pierwszej rejestracji 1997 r., o liczbie miejsc 2 oraz ładowności 1.200 kg tj. wyższej niż określona wzorem w art. 86 ust. 3 cyt. ustawy o podatku VAT, wobec czego przysługuje Panu prawo do odliczenia podatku od towarów i usług w związku z zakupem paliwa do napędu tego samochodu.

Niniejsze postanowienie dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę jak i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia opisanego zdarzenia.

Zgodnie z art. 14b § 1 cyt. ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, jeżeli jednak wnioskodawca zastosuje się do niej, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia niniejszego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Niniejsza interpretacja - zgodnie z art. 14b § 2 cyt. ustawy O. p. jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj