Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/423/71/2005
z 2 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423/71/2005
Data
2005.06.02



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
amortyzacja
działalność gospodarcza
koszty uzyskania przychodów
odpisy amortyzacyjne
pomoc regionalna
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały


Pytanie podatnika
1. Czy amortyzacja środków trwałych nabytych w celu prowadzenia działalności gospodarczej w strefie ekonomicznej będzie w całości czy w części kosztem uzyskania przychodu, jeżeli podatnikowi przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego dochodów osiągniętych w strefie ?
2. Jeżeli będzie kosztem uzyskania w części, to czy można zastosować uproszczenie, że nie stanowi kosztu odpis amortyzacyjny wybranych środków trwałych na równowartość zwróconych wydatków czy proporcjonalnie od każdego odpisu amortyzacyjnego nie będzie kosztem uzyskania ?


Spółka za 2004 r. osiągnęła dochód, który pozwoli na odliczenie wydatków od podstawy opodatkowania. W związku z tym pojawia się problem prawidłowego ustalenia podstawy opodatkowania z uwzględnieniem amortyzacji środków trwałych oraz wysokości wydatków inwestycyjnych w tym prawa wieczystego użytkowania gruntu.

Spółka pyta:
1. Czy amortyzacja środków trwałych nabytych w celu prowadzenia działalności gospodarczej w strefie ekonomicznej będzie w całości czy w części kosztem uzyskania przychodów, jeżeli podatnikowi przysługuje zwolnienie od podatku dochodowego dochodów osiągniętych w strefie...
Zdaniem Spółki cała amortyzacja powinna stanowić koszt uzyskania przychodów. W celu organizowania działalności gospodarczej na terenie stref ekonomicznych stworzona została pomoc publiczna, poprzez zwolnienia z podatku dochodowego. Art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy nie powinien, zdaniem podatnika, dotyczyć działających w strefie ekonomicznej.
2. Jeżeli będzie kosztem uzyskania w części, to czy można zastosować uproszczenie, że nie stanowi kosztu odpis amortyzacyjny wybranych środków trwałych na równowartość zwróconych wydatków czy proporcjonalnie od każdego odpisu amortyzacyjnego nie będzie kosztem uzyskania...
Według Spółki można zastosować uproszczoną formę i wytypować kilka środków dla których amortyzacja nie będzie kosztem uzyskania do wysokości kwot odliczonych od podstawy opodatkowania.

Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego odpowiada na powyższe:

1. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20.10.1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielonej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Zwolnienie to przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu przychodów uzyskanych z działalności prowadzonej na terenie strefy (art. 17 ust. 4).

W myśl art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych podatnicy obowiązani są do prowadzenia ewidencji rachunkowej, zgodnie z odrębnymi przepisami, w sposób zapewniający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za rok podatkowy, a także do uwzględnienia w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych informacji niezbędnych do obliczenia wysokości odpisów amortyzacyjnych zgodnie z przepisami art. 16a-16m.

Dochód z działalności objętej zezwoleniem winien być więc wyodrębniony w ewidencji księgowej Spółki. Natomiast wydatki powinny być kwalifikowane w Spółce do kosztów uzyskania przychodów nie tylko według zasad określonych w art. 15 i 16 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ale dodatkowo należy ustalić ich związek z wyrobami wymienionymi w zezwoleniu, gdyż zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Zgodnie z § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z 14.09.2004 r. w sprawie starachowickiej specjalnej strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2253) za pomoc regionalną udzielaną przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych uważa się pomoc z tytułu kosztów nowej inwestycji, przy czym warunkiem jej uzyskania jest udział środków własnych przedsiębiorcy rozumianych jako środki, które nie zostały uzyskane w ramach udzielonej mu pomocy, wynoszących co najmniej 25% całkowitych kosztów inwestycji. Pod pojęciem wydatków z tytułu nowej inwestycji (§ 6 ust. 1 w/w rozporządzenia) należy rozumieć koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione po dniu uzyskania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:
1) zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
2) rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
- zaliczone do wartości początkowej tych środków zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Jeżeli środki trwałe nabyte zostały w celu prowadzenia przez podatnika działalności gospodarczej w strefie ekonomicznej, a ponadto koszty ich zakupu nie były objęte żadnym dofinansowaniem, dotacją czy subwencją oraz nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania, wówczas cała amortyzacja stanowi koszt uzyskania przychodów. W przypadku gdy zakup tych środków trwałych korzystał w części z innych form pomocy tzn. wydatki na ich zakup zostały podatnikowi w części zwrócone (np. w formie dotacji) lub zostały odliczone od podstawy opodatkowania, wówczas zastosowanie znajdzie art. 16 ust. 1 pkt 48 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przepisem nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych dokonywanych, według zasad określonych w art. 16a-16m, od tej części ich wartości, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie tych środków lub wartości niematerialnych i prawnych, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie. W takiej sytuacji kosztem uzyskania przychodu będą tylko odpisy amortyzacyjne od środka trwałego w części sfinansowanej przez podatnika lub w części nieodliczonej od podstawy opodatkowania.

2. Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16. W związku z tym, że przepisy te nie przewidują możliwości stosowania uproszczeń, o których mowa we wniosku Spółki, nie jest możliwe amortyzowanie wybranych przez podatnika środków trwałych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj