Interpretacja Urzędu Skarbowego we Włodawie
NPD-415/5/05
z 24 maja 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
NPD-415/5/05
Data
2005.05.24



Autor
Urząd Skarbowy we Włodawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
lekarz weterynarii
leki weterynaryjne
opodatkowanie
opodatkowanie dochodów
umowa zlecenia


Pytanie podatnika
Czy przychodem z umowy zlecenia, w 2005 r., z umowy zlecenia wystawionej przez Inspektorat Weterynarii lekarzom weterynarii jest wynagrodzenie (część podstawowa), czy również zwrot udokumentowanych kosztów dojazdu i zakupu leków (tuberkulina) ?


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1, § 2, § 3, § 4, art. 14 b § 1 , § 2 i art. 216 i art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005 r. Dz. U. Nr 8 poz. 60), Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie postanawia

uznać stanowisko zawarte we wniosku nr PIWet.K.01/35/2005 o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29.03.2005 r. uzupełnione pismem nr PIWet.K.01/58/2005 z dnia 18.04.2005 r. za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W związku z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego nr PIWet.K.01/35/2005 o interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 29.03.2005 r. uzupełnione pismem nr PIWet.K.01/58/2005 z dnia 18.04.2005 r. Naczelnik Urzędu Skarbowego we Włodawie udziela pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w powyższej sprawie i informuje.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku

Lekarze weterynarii nie będący pracownikami inspekcji, wyznaczeni w drodze decyzji administracyjnej przez Powiatowego Lekarza Weterynarii, będą wykonywać w 2005 r. zlecone zadania Inspekcji Weterynaryjnej na podstawie umowy zlecenia. Wyznaczeni lekarze będą otrzymywali wynagrodzenie ustalone zgodnie z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii (Dz. U. Nr 178, poz. 1837). Wynagrodzenie tych osób obejmuje:

1. część podstawową, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku rozporządzenia, 2. zwrot udokumentowanych kosztów:- dojazdu, - - użytych

Zwrot kosztów wymienionych w pkt 2 nastąpi po przedłożeniu przez zleceniobiorcę rachunków. W odniesieniu do leków, wnoszący zapytanie wskazał, że lekarze weterynarii będą stosowali preparat leczniczy tuberkulina, nie będą stosowali leków własnych.

Pytania wnoszącego podanie:

1. Czy przychodem, w 2005 r., z umowy zlecenia wystawionej przez Inspektorat lekarzom weterynarii jest wynagrodzenie (część podstawowa), czy również zwrot udokumentowanych kosztów dojazdu i zakupu leków (tuberkulina) ...

Stanowisko wnoszącego zapytanie

Powołując się na treść umowy zlecenia i § 1 ust 1 pkt 1,2,3 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 2 sierpnia 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, zleceniobiorca w 2005 wystawi zleceniodawcy odrębny rachunek na kwotę obejmującą koszty dojazdu i użyty produktów leczniczych. Zapłata powyższego rachunku stanowi formę rozliczenia między stronami umowy zlecenia w związku z poniesionymi kosztami jej wykonani, które pokrywa zleceniodawca. Zdaniem wnoszącego zapytanie zwrot kosztów dojazdu i użytych leków nie może być traktowany na równi z wynagrodzeniem, w części podstawowej za wykonanie umowy zlecenia, sumowane z nim i opodatkowane. Wypłacone świadczenie za dojazdy jest zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust 1 pkt 16b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych natomiast leki – jest to zwrot kosztów poniesionych na ich nabycie.

Stanowisko organu podatkowego

Zgodnie z z § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii otrzymują wynagrodzenie na które składa się:- część podstawowa, której wysokość ustala się według stawek określonych w załączniku rozporządzenia, - zwrot udokumentowanych kosztów: dojazdu i użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych.Na wykonywanie tych usług zostanie zawarta umowa zlecenia, której integralną częścią jest określenie wynagrodzenia w wyżej przedstawiony sposób.

Przychody z umowy zlecenia, którą zamierza Inspektorat Weterynarii zawrzeć z lekarzami weterynarii stanowią przychody osób, którym organ administracji państwowej lub samorządowej zlecił wykonanie określonych czynności, a określone w art. 13 pkt 6 w zw. z art. 10 ust 1 pkt 2 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm). Na przychód ten złożą się wynagrodzenie część podstawowa ustalona na podstawie załącznika nr 1 do rozporządzenia w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii i inne osoby wyznaczone przez powiatowego lekarza weterynarii, oraz zwrot udokumentowanych kosztów: dojazdu i użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych.

W odniesieniu do stosowanych preparatów leczniczych, Inspekcja Weterynaryjna nie będzie wydawała lekarzom środków leczniczych, lecz zwróci im koszty ich nabycia. W powyższym przypadku otrzymane świadczenie (refundacja za leki) stanowi przychód w rozumieniu art. 13 pkt 6 w zw. z art. 10 ust 2 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Generalną zasadą przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jest powszechność opodatkowania, która została wyrażona w sposób bezpośredni w art. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a tej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.Zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 16b) ustawy o podatku dochodowym wolne od podatku dochodowego są diety i należności za czas podróży służbowej pracownika i podróży osoby nie będącej pracownikiem - do wysokości określonej w odrębnych ustawach lub w przepisach wydanych przez ministra właściwego do spraw pracy w sprawie wysokości oraz warunków ustalania należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej, z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju oraz poza granicami kraju, z zastrzeżeniem ust. 13. Przy czym zwolnienie dla osób niebędących pracownikami stosuje się, jeżeli otrzymane świadczenia nie zostały zaliczone do kosztów uzyskania przychodów i zostały poniesione:

1. w celu osiągnięcia przychodów lub 2. w celu realizacji zdań organizacji i jednostek organizacyjnych działających na podstawie odrębnych ustaw, lub 3. przez organy (urzędy) władzy lub administracji państwowej albo samorządowej oraz jednostki organizacyjne im podległe lub przez nie nadzorowane, lub 4. przez osoby pełniące funkcje obywatelskie, o których mowa w art. 13 pkt 5, w związku z wykonywaniem tych funkcji.

W odniesieniu do tej kategorii podatników pojęcia „podróż”, nie można utożsamiać z pojęciem „podróż służbowa” użytym w odniesieniu do pracowników. W związku z tym należy stwierdzić, iż pojecie „podróż” obejmuje zarówno jazdy lokalne jak i jazdy zamiejscowe. W rezultacie należności stanowiące zwrot kosztów używania, przez lekarzy weterynarii wyznaczonych w drodze decyzji administracyjnych do realizacji określonych zadań, pojazdów samochodowych, stanowiących ich własność, w celu odbycia podróży, korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 16 lit b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z powyższego zwolnienia korzystają jedynie należności do wysokości określonej w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 19.12.2002 r. w sprawie wysokości oraz warunków ustalenia należności przysługujących pracownikowi zatrudnionemu w państwowej lub samorządowej jednostce sfery budżetowej z tytułu podróży służbowej na obszarze kraju (Dz. U. Nr 236, poz. 1990), która stosownie do brzmienia § 5 ww. rozporządzenia ustalana jest jako iloczyn przejechanych kilometrów oraz stawek za jeden kilometr.

Ostatni element zapytania tj. opodatkowanie ekwiwalentu za zakupione i zużyte leki do świadczonych usług w ramach umowy zlecenia stanowi przychód, o którym mowa w art. 13 pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Z rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 czerwca 2004 r. w sprawie warunków i wysokości wynagrodzenia za wykonywanie czynności przez lekarzy weterynarii... wynika, ze leki stanowią element wynagrodzenia określony jako „zwrot udokumentowanych kosztów użytych produktów leczniczych weterynaryjnych i wyrobów medycznych”.

Zgodnie z art. 21 ust 1 pkt 13 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w roku 2005 wolne od opodatkowania są ekwiwalenty pieniężne za używane przez pracowników przy wykonywaniu pracy narzędzia, materiały lub sprzęt, stanowiące ich własność. Powyższy przepis dotyczy jednak ekwiwalentów otrzymanych przez pracowników tj. osób zatrudnionych na podstawie stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz na podstawie spółdzielczego stosunku pracy, a nie osób wykonujących swoje czynności na podstawie umowy zlecenia.

Z uwagi na powyższe przychód stanowiący zwrot za zużyte leki i preparaty lecznicze stanowi przychód nie korzystający ze zwolnienia w podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, że do umowy zlecenia, której dotyczy zapytanie nie ma zastosowania art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przywołany w Państwa piśmie z dnia 18.04.2005 r., a jedynie art. 13 pkt 6 w/w ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Powyższa kwestia została wyjaśniona wyżej.

Powyższa interpretacja podatkowa dotyczy rozliczenia za rok 2005 i dotyczy przedstawionego przez wnioskodawcę i przytoczonego w treści postanowienia stanu faktycznego i jest zgodna ze stanem prawnym obowiązującym w dacie wydania powyższej interpretacji.

POUCZENIE

Interpretacja podatkowa nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta.

Jeżeli jednak podatnik, płatnik lub inkasent zastosowali się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej ich zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Powyższa interpretacja, jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Na powyższe postanowienie przysługuje stronie zażalenie w terminie 7 dni od daty otrzymania pisma, zażalenie wnosi się do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego we Włodawie (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj