Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Krakowie
PP-1-443-13/05/BF
z 20 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP-1-443-13/05/BF
Data
2005.04.20



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Krakowie


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
kontrahent zagraniczny
miejsce świadczenia usług
obowiązek podatkowy


Pytanie podatnika
Czy podstawowa stawka VAT - 22% wg. aktualnych przepisów jest stawką prawidłową dla opisanej usługi, którą wykonuję dla podmiotu francuskiego na terytorium Polski, Ukrainy i Białorusi ?


Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków działając na podstawie art. 14 a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18 lutego 2005r. (uzupełnionego w dniu 07.03.2005 r.) w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w zakresie opodatkowania według stawki 22% podatku wykonywanych usług pośrednictwa na rzecz firmy francuskiej świadczonych na terytorium Polski, Ukrainy i Białorusi stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Przedmiotem wniosku podatnika było:
- czy stawka 22 % podatku według ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług jest stawką prawidłową dla usługi pośrednictwa handlowego wykonywanego dla podmiotu francuskiego na terytorium Polski, Ukrainy i Białorusi?
Podatnik w imieniu i na rzecz kontrahenta francuskiego wykonuje usługi pośrednictwa handlowego na terytorium Polski, Ukrainy i Białorusi. W ramach tych usług pozyskuje nowych klientów, promuje produkty, świadczy usługi doradztwa technicznego i architektonicznego oraz wykonuje działania marketingowe zapewniające utrzymaniei zwiększenie wielkości sprzedaży francuskiemu kontrahentowi. Za świadczenie tych usług Podatnik otrzymuje wynagrodzenie w formie prowizji.Podatnik uważa, iż w Polsce czynności te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny i obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków stwierdza co następuje:
Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. nr 54, poz. 535 ze zmianami) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, (...).

Dla dokonania rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie podstawowe znaczenie ma ustalenie miejsca świadczenia przedmiotowych usług.Stosownie do art. 27 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2 - 6 i art. 28.

W myśl ust. 3 pkt 2 tegoż artykułu w przypadku gdy usługi, o których mowa w ust. 4, są świadczone na rzecz podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.Stosownie do art. 27 ust. 4 powyższej ustawy cytowany wyżej przepis ust. 3 stosuje się między innymi do usług reklamy (pkt 2), architektonicznych i inżynierskich (pkt 3), z zastrzeżeniem ust. 2 pkt 1, agentów, pośredników działających w imieniu i na rzecz innej osoby, jeżeli uczestniczą w zapewnieniu świadczenia usług, o których mowa w pkt 1 - 9 i 11.

Ponadto zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 97, poz. 970 ze zmianami) w przypadku usług wykonywanych przez pośredników, działających w imieniu i na rzecz osób trzecich, związanych bezpośrednio z dostawą towarów, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce dokonania dostawy towarów, z zastrzeżeniem ust. 2. Jednocześnie zgodnie z ust. 2 tegoż przepisu, w przypadku gdy nabywca usługi podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku zgodnie z art. 97 ust. 10 i 11 ustawy lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym zgodnie z ust. l ma miejsce świadczenia usługa - miejscem świadczenia usługi jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy ten numer.

Zgodnie z § 4 ust. 3 wyżej cytowanego rozporządzenia, w przypadku gdy nabywca usługi, o której mowa w ust. 1, podał dla tej czynności świadczącemu usługę numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, przepis ust. 2 stosuje się pod warunkiem wykazania tego numeru na fakturze dokumentującej wykonanie tej czynności.

W związku z faktem, iż francuski kontrahent do wykonywanych przez Pana usług podaje Panu numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej, wykonywane przez Pana na jego rzecz usługi nie podlegaj ą w Polsce opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc powyższe pod uwagę, Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Kraków uznaje stanowisko Pana zawarte we do wniosku i w tym przypadku w jego uzupełnieniu z dnia 7 marca 2005 r. za prawidłowe.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących.

Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj