Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
PP 443/37/05
z 8 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP 443/37/05
Data
2005.06.08



Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
grunty rolne
podatek od towarów i usług
powiat
zniesienie współwłasności
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Czy zniesienie współwłasności gruntu rolnego Skarbu Państwa na wyłączną własność osoby fizycznej dokonane w drodze postanowienia sądowego należy traktować jako odpłatną dostawę towaru określoną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, czy dokonana czynność powinna być udokumentowana fakturą VAT, czy moment powstania obowiązku podatkowego powstaje z chwilą wpłaty należności na konto, czy czynność ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT ( z racji tego że przedmiotem ewentualnej dostawy jest grunt rolny)?


Działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 roku Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60) oraz art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 19 ust. 4, art. 43 ust. 1 pkt 9, art. 106 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz.535 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie po rozpatrzeniu wniosku z dnia 18.05.2005 r. znak F.V.3232-2/9/05), uzupełnionego pismem z dnia 01.06.2005 r. znak F.V.3232-2/9/A/05, w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług, stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

Powiat gospodaruje nieruchomościami Skarbu Państwa. Pismem z dnia 18.05.2005 r. zwrócił się do tut. organu podatkowego z zapytaniem dotyczącym następującego stanu faktycznego: Prawo własności nieruchomości (gruntu rolnego) było wpisane na rzecz Skarbu Państwa w 1/2 części oraz na rzecz osoby fizycznej w 1/2 części . Osoba ta zainteresowana całą działką wystąpiła do Sądu Rejonowego w Krośnie Wydziału Cywilnego o zniesienie współwłasności na wyłączną jej własność. Sąd Rejonowy postanowieniem sądowym dokonał zniesienia współwłasności nieruchomości Skarbu Państwa na wyłączną własność zainteresowanej osoby fizycznej za odpłatnością tytułem spłaty należnego udziału. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego Powiat zwrócił się z zapytaniem czy wyżej opisane zniesienie współwłasności gruntu rolnego Skarbu Państwa na wyłączną własność osoby fizycznej dokonane w drodze postanowienia sądowego należy traktować jako odpłatną dostawę towaru określoną w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług, czy dokonana czynność powinna być udokumentowana fakturą VAT, czy moment powstania obowiązku podatkowego powstaje z chwilą wpłaty należności na konto oraz czy czynność ta jest zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT (z racji tego że przedmiotem ewentualnej dostawy jest grunt rolny). Zdaniem Powiatu zniesienie współwłasności Skarbu Państwa za odpłatnością tak decyzją sądu jak i notarialnie (na co zezwala kodeks cywilny) jest równoznaczne z odpłatną dostawą towaru-gruntu i jest przeniesieniem prawa do rozporządzania towarem jak właściciel a w związku z faktem, że dostawa jest dokonana na rzecz osoby fizycznej Powiat nie ma obowiązku wystawiania faktury VAT . Ponieważ przedmiotowy grunt zgodnie z ewidencją gruntów przeznaczony jest na cele rolnicze zwolniony jest od podatku VAT na podstawie przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy a jego dostawę należy ująć jedynie do obrotu w deklaracji VAT-7.

Po przeanalizowaniu niniejszej kwestii tut. organ podatkowy podziela - przedstawione we wniosku - stanowisko Powiatu. Zgodnie treścią art. 4 ust. 4 ustawy z dnia 05.06.1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1592 ze zm.) ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania powiatu jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez powiat . Ustawa z dnia 21.08.1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2000 r. Nr 46, poz. 543 ze zm.) w art. 11 ust. 1 przewiduje, że organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej, a organami reprezentującymi jednostki samorządu terytorialnego są ich organy wykonawcze. W ustawie z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) jako zasadę przyjęto, że za dostawę towarów uznaje się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, przy czym musi mieć ona charakter odpłatny . Wynika to z treści art. 5 ust. 1 pkt. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), który stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i usług i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju i z treści art. 7 ust. 1. stanowiącego, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. (Zgodnie - z zawartą w słowniczku do ustawy o VAT, art. 2 pkt 6 - definicją towarów, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty). Akcent tak sformułowanej definicji dostawy towarów położony został głównie na podkreślenie przeniesienia ekonomicznego władztwa nad rzeczą w taki sposób, aby nabywca mógł nią dysponować podobnie jak właściciel. Definicja ta jest, zatem bardzo szeroka i wskazuje, że istotny jest przede wszystkim ekonomiczny a nie prawny aspekt transakcji. W świetle powyższego do czynności przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel można zaliczyć nie tylko sprzedaż i zamianę . Skoro w wyniku postępowania sądowego doszło do zniesienia współwłasności Skarbu Państwa i przedmiotową nieruchomość (grunt rolny)otrzymała (odpłatnie) na wyłączną własność osoba fizyczna, doszło do dostawy towaru, z jaką mamy do czynienia przy typowej umowie kupna-sprzedaży, zamiany itp. Czynność powyższa w przypadku podatnika VAT, co do zasady powinna być udokumentowana fakturą VAT. Zgodnie bowiem z przepisem art.106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15 są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy. Podatnicy ci nie mają jedynie obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób podatnicy są zobowiązani do wystawienia faktury. Wynika to z przepisu art. art. 106 ust. 4 cytowanej ustawy o VAT. Jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Wynika to z przepisu art. 19 ust. 4 ustawy o VAT. Zgodnie z przepisem art. 43 ust. 1 pkt 9 cytowanej wyżej ustawy z dnia 11.03.2004 r o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę, a więc dostawa gruntów rolnych jest zwolniona od podatku VAT. Obrót osiągnięty z tytułu dostawy gruntów rolnych należy ująć w deklaracji VAT-7. Mając powyższe na uwadze postanowiono jak w sentencji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zdarzenia. Interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Na postanowienie niniejsze służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Rzeszowie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Krośnie w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia (art. 236 § 2 pkt 1 Ordynacji podatkowej). Zażalenie, zgodnie z art. 222 w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj