Interpretacja Urzędu Skarbowego w Pszczynie
US.PB-1/415-20/2005
z 17 czerwca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
US.PB-1/415-20/2005
Data
2005.06.17



Autor
Urząd Skarbowy w Pszczynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Ryczałt od przychodów ewidencjonowanych


Słowa kluczowe
przerwa w działalności gospodarczej
ryczałt ewidencjonowany
zawieszenie działalności gospodarczej


Pytanie podatnika
Czy osoba rozliczająca się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ma obowiązek składania pism dotyczących przerw w prowadzeniu działalności


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Pszczynie stwierdza, że stanowisko podatnika - przedstawione we wniosku z dnia 11.05.2005 r., o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13.05.2005 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Pszczynie wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Pismem z dnia 25.05.2005 r. organ podatkowy wezwał wnioskodawcę do uzupełnienia braków formalnych wniosku. Braki formalne wniosku zostały uzupełnione w dniu 31.05.2005 r.

Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że prowadzi Pan działalność gospodarczą opodatkowaną podatkiem dochodowym opłacanym w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Wszystkie przerwy w prowadzeniu działalności zgłaszał Pan w ZUS oraz w Urzędzie Skarbowym. Robił Pan tak do momentu uzyskania informacji w Urzędzie Skarbowym, że osoby prowadzące działalność gospodarczą opodatkowaną zryczałtowanym podatkiem dochodowym nie mają obowiązku zgłaszania takich przerw.

Zakład Ubezpieczeń Społecznych domaga się od Pana zapłacenia składek z tytułu prowadzenia działalności za okresy przerw w prowadzonej działalności, podpierając się tym, że nie przedstawił Pan zaświadczenia o zawieszeniu prowadzonej działalności z Urzędu Skarbowego.

W związku z powyższym pyta Pan: Czy osoba rozliczająca się w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych ma obowiązek składania pism dotyczących przerw w prowadzeniu działalności...

Pana zdaniem nie ma obowiązku składania w Urzędzie Skarbowym oświadczeń o zawieszeniu działalności ponieważ przepisy prawa podatkowego tego nie wymagają.

Obowiązujące przepisy ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) oraz ustawy z dnia 26.07.1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie nakładają obowiązku na podatnika prowadzącego działalność gospodarczą informowania organu podatkowego o przerwach występujących w prowadzonej działalności gospodarczej. Wymienione ustawy nie posługują się też pojęciem „zawieszenie działalności”.

Okoliczności, w których podatnicy mogą dokonać zawieszenia działalności gospodarczej nie regulują również przepisy ustawy z dnia 19.11.1999 r. – Prawo działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 101, poz. 1178 ze zm.), przepisy ustawy z dnia 2.07.2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. Nr 173 poz. 1807 ze zm.), ani przepisy ustawy z dnia 13.10.1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (tekst jednolity z 2004 r. Dz. U. Nr 269, poz. 2681 ze zm.).

Wobec tego podatnicy nie są zobowiązani do składania informacji dotyczących przerw występujących w prowadzonej działalności.

Możliwość zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej dopuszczają jedynie przepisy ustawy z dnia 20.11.1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 ze zm.) podatnikom prowadzącym działalność gospodarczą opodatkowaną w formie karty podatkowej.

Przepisy art. 34 ust. 1 i ust. 2 wyżej cytowanej ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym, stanowią o przerwie w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym, bez użycia pojęcia „zawieszenie działalności”. W żadnym przypadku nie oznacza to jednak, iż przepisy podatkowe mogą być podstawą do zdefiniowania podmiotu, który zawiesił działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13.10.1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. Nr 137, poz. 887 ze zm.).

Nie można opierając się jedynie na przepisach podatkowych i na statusie prawno podatkowym danej osoby, wywodzić wniosku o faktycznym zaprzestaniu działalności gospodarczej.

W związku z powyższym w świetle powołanych powyżej przepisów na podatnikach opłacających podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, nie ciąży obowiązek zawiadamiania organów podatkowych o przerwach w prowadzeniu działalności gospodarczej

Wobec powyższego Pana stanowisko wyrażone w piśmie jest zgodne z obowiązującym stanem prawnym.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia.

Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy Ordynacja podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Postanowienie niniejsze na mocy art. 143 Ordynacji podatkowej, wydane zostało z upoważnienia Naczelnika Urzędu Skarbowego.

Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach (adres do korespondencji : Izba Skarbowa w Katowicach Ośrodek Zamiejscowy w Bielsku-Białej, 43-300 Bielsko-Biała ul. Traugutta 2a) w terminie 7 dni od dnia doręczenia rozstrzygnięcia. Zażalenie wnosi się za pośrednictwem organu podatkowego, który wydał postanowienie.

Zażalenie podlega opłacie skarbowej.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj