Interpretacja Izby Skarbowej w Krakowie
PD-1/005/2-435/04/WK
z 1 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-1/005/2-435/04/WK
Data
2005.02.01



Autor
Izba Skarbowa w Krakowie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób prawnych
usługi marketingowe
zagraniczne osoby prawne
zakłady osób zagranicznych
zryczałtowany podatek dochodowy


Pytanie podatnika
Czy polski podmiot (osoba prawna) ma obowiązek pobrać zryczałtowany podatek dochodowy - art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - dokonując wypłaty należności za usługi polegające na pozyskiwaniu kontrahentów wykonane przez rosyjską firmę na terenie WNP?


W nawiązaniu do pisma Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu Nr PD-3/423/19/04 z dnia 17 listopada 2004 r. stanowiącego pisemną informację w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego wydaną w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej działając na podstawie art. 14b § 2 wymienionej ustawy uznał za zasadne uzupełnienie stanowiska Naczelnika Urzędu Skarbowego w Nowym Sączu.

Z pisma Jednostki wynika, że w celu zwiększenia sprzedaży swoich wyrobów zawarła Ona umowę o współpracy z podmiotem rosyjskim na pozyskanie kontrahentów na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw. Za świadczone usługi firma rosyjska wystawia rachunek na usługi marketingowe. Jednocześnie Spółka polska jest w posiadaniu certyfikatu rezydencji wydanego przez właściwy organ administracji podatkowej dla firmy rosyjskiej.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) przychody z usług niematerialnych, w tym świadczeń: doradczych, księgowych, badania rynku, usług prawnych, usług reklamowych, zarządzania i kontroli przetwarzania danych, usług rekrutacji pracowników i pozyskiwania personelu, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze uzyskane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy (nie posiadających na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu) podlegają opodatkowaniu zryczałtowanym podatkiem dochodowym od osób prawnych w wysokości 20% kwoty przychodu. W zapisie art. 26 ust. 1 ustawodawca wyraźnie doprecyzował w jakich przypadkach płatnik dokonujący wypłat należności z wyżej wymienionych tytułów może nie pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 20% przychodów lub pobierać niższy podatek. I tak osoby prawne i jednostki ...., które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 są obowiązane jako płatnicy pobierać w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe wyłącznie po uzyskaniu od podatnika zaświadczenia o jego miejscu zamieszkania lub siedzibie wydanego do celów podatkowych przez właściwą administrację podatkową (certyfikat rezydencji).
Prawo do opodatkowania poszczególnych dochodów jakie rezydenci podatkowi jednego umawiającego się państwa uzyskują w drugim umawiającym się państwie określają umowy międzynarodowe o unikaniu podwójnego opodatkowania. Stosowanie więc art. 21 ust. 1 pkt 2a ustawy podatkowej ograniczone jest postanowieniami umowy w sprawie unikania podwójnego opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku zawartej miedzy Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej w dniu 22 maja 1992 r. (Dz. U. z 1993 r. Nr 125, poz. 569).
W rozpatrywanym przypadku, w ocenie Dyrektora Izby Skarbowej należności wypłacone zagranicznemu kontrahentowi, którego siedziba położona jest w Federacji Rosyjskiej z tytułu świadczenia usług polegających na pozyskaniu kontrahentów na terenie Wspólnoty Niepodległych Państw przez rosyjską firmę dla polskiego podmiotu stanowią zyski przedsiębiorstwa rosyjskiego, o których mowa w art. 5 powołanej wyżej umowy zawartej między Rządem Rzeczpospolitej Polskiej a Rządem Federacji Rosyjskiej i podlegają opodatkowaniu w Rosji. Z art. 5 ust. 1 umowy wynika bowiem, że zyski osiągane w Polsce przez firmę rosyjską mogłyby być opodatkowane w Polsce tylko wówczas gdyby zyski te osiągane były przez położony w Polsce zakład (w rozumieniu art. 4 umowy), który firma rosyjska posiadałaby w Polsce i tylko w takiej mierze w jakiej zyski mogłyby zostać przypisane takiemu zakładowi. Gdyby firma rosyjska posiadała na terenie Polski zakład, dochód osiągnięty przez ten zakład podlegałyby opodatkowaniu w Rzeczypospolitej Polskiej. W takiej sytuacji zakład winien rozliczać się ze swoich dochodów samodzielnie składając stosowne deklaracje CIT-2, CIT-8. Spółka polska nie występowałaby w tym przypadku w roli płatnika a jedynie w roli kontrahenta. Natomiast w roli płatnika (obowiązanego do pobrania i odprowadzenia zryczałtowanego podatku dochodowego i sporządzenia deklaracji CIT- 10 oraz informacji IFT-2) firma polska wystąpiłaby w przypadku zastosowania opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 ustawy podatkowej.

Reasumując stanowisko Podatnika zajęte w piśmie o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego jest prawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj