Interpretacja Izby Skarbowej w Łodzi
PB I-3/4117/IN-26/USP/2005/ACH
z 12 lipca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
decyzja w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PB I-3/4117/IN-26/USP/2005/ACH
Data
2005.07.12



Autor
Izba Skarbowa w Łodzi


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z kapitałów pieniężnych


Słowa kluczowe
akcje pracownicze
przychód z kapitału pieniężnego
sprzedaż akcji
zakup akcji


Pytanie podatnika
Dotyczy sprzedaży akcji pracowniczych


Działając na podstawie art. 14b § 5 pkt 1) ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po rozpatrzeniu zażalenia z dnia 04.05.2005 r. (data wpływu) na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku z dnia 28.04.2005 r., Nr I/415/Z-10/05, odmawia zmiany ww. postanowienia.

W dniu 14.03.2005 r. w Urzędzie Skarbowym w Radomsku złożył Pan pisemne zapytanie w sprawie interpretacji przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Wątpliwości w interpretacji prawa podatkowego powstały na tle następującego stanu faktycznego.
W dniu 20.01.1998 r. dokonał Pan zakupu 1.471 akcji o wartości nominalnej 1,00 zł każda, wyemitowanych w dniu 26.05.1997 r. Zgodnie z Pana wyjaśnieniami powyższe akcje kupił Pan będąc jej pracownikiem po cenie emisyjnej: 2,50 zł. W dniu 20.10.1998 r. do kasy Spółki wpłacił Pan kwotę 1.206,22 zł za zakup powyższych akcji (1.471 x 0,82 zł) – dowód wpłaty Nr 575/A. Ponadto wyjaśnia Pan, iż pozostała część ceny nabytych akcji w kwocie 2.471,28 zł została potrącona w okresie kilkunastu miesięcy z wypłaconego Panu wynagrodzenia, co mają potwierdzać przedłożone odcinki dotyczące wypłaty wynagrodzenia za okres od stycznia do grudnia 2002 r. – pozycja „Poż. akcj”.
Przedmiotowe akcje zostały zdeponowane przez Pana na koncie Centralnego Domu Maklerskiego Grupy ... w Warszawie w dniu 28.07.1998 r.
W dniu 23.12.2004 r. dokonał Pan sprzedaży akcji w Domu Maklerskim ... w Radomsku. W związku z tym otrzymał Pan z Centralnego Domu Maklerskiego ... informację o przychodach z innych źródeł oraz o niektórych dochodach z kapitałów pieniężnych osiągniętych w roku 2004 (PIT-8C), w której została wyszczególniona wartość sprzedanych akcji.
W Pana ocenie, przychód ze sprzedaży powyższych akcji jest wyłączony z opodatkowania na podstawie zapisu art. 19 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956).

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radomsku, w postanowieniu z dnia 28.04.2005 r., Nr I/415/Z-10/05, stwierdził, iż przedmiotowy przychód ze sprzedaży akcji pracowniczych podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a art. 19 ust. 1 ustawy z dnia 12.11.2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) nie znajduje w Pana sprawie zastosowania, gdyż z opisanego stanu faktycznego oraz dołączonych dokumentów w żaden sposób nie wynika, że nabycie przedmiotowych akcji nastąpiło w sposób wskazany w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Na postanowienie Naczelnika Urzędu Skarbowego w dniu 04.05.2005 r. złożył Pan zażalenie twierdząc, że nie jest przekonany o słuszności postanowienia Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radomsku i prosi o właściwe rozpatrzenia zażalenia.

Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi, po przeanalizowaniu przedłożonych dokumentów oraz obowiązujących przepisów prawa podatkowego stwierdza, co następuje.

Zgodnie z zapisem art. 14b § 5 pkt 1) ustawy Ordynacja podatkowa, organ podatkowy w drodze decyzji zmienia lub uchyla postanowienie, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli uzna, że zażalenie wniesione przez podatnika, płatnika lub inkasenta zasługuje na uwzględnienie.
Przepis art. 17 pkt 6 lit. a) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym w 2004 r. określa, że za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się należne choćby nie zostały faktycznie otrzymane przychody z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz papierów wartościowych.
Stosownie do art. 30b ust. 1 tej ustawy, od dochodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych /…/ podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu. Dochodu tego nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach ogólnych wg skali podatkowej (art. 27 ustawy) oraz na zasadach przewidzianych w art. 30c dla dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej – ust. 5 art. 30b, a po zakończeniu roku podatkowego podatnik obowiązany jest w zeznaniu podatkowym PIT-38 wykazać uzyskane w danym roku dochody z odpłatnego zbycia papierów wartościowych i obliczyć należny z tego tytułu podatek – ust. 6 art. 30b ustawy. Powyższe zasady nie mają zastosowania do podatników, którzy dokonują zbycia papierów wartościowych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.
Jednocześnie jednak ustawodawca, kierując się zasadą praw nabytych, w ustawie z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1956) wprowadził zapis art. 19, zgodnie z którym przepisów znowelizowanej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie stosuje się do opodatkowania dochodów (poniesionych strat) uzyskanych po dniu 31 grudnia 2003 r. z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, o których mowa w art. 52 pkt 1 lit. b) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do końca 2003 r., pod warunkiem że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r. Na tej podstawie opodatkowaniu nie podlegają dochody:

    a) z odpłatnego zbycia nabytych przed dniem 1 stycznia 2003 r. obligacji Skarbu Państwa wyemitowanych po dniu 1 stycznia 1989 r. oraz obligacji wyemitowanych przez jednostki samorządu terytorialnego po dniu 1 stycznia 1997 r.,
    b) z odpłatnego zbycia papierów wartościowych, które są dopuszczone do publicznego obrotu papierami wartościowymi, nabytych na podstawie publicznej oferty lub na giełdzie papierów wartościowych, albo w regulowanym pozagiełdowym wtórnym obrocie publicznym, albo na podstawie zezwolenia udzielonego w trybie art. 92 lub 93 przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 49, poz. 447 ze zm.), pod warunkiem, że papiery te zostały nabyte przed dniem 1 stycznia 2004 r.
    - przy czym zwolnienie nie ma zastosowania, jeżeli sprzedaż tych papierów wartościowych jest przedmiotem działalności gospodarczej,
    d) uzyskane z realizacji praw wynikających z papierów wartościowych, o których mowa w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. - Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi – nabytych przed dniem 1 stycznia 2004 r.
    Przenosząc powyższe regulacje na grunt rozpatrywanej sprawy należy zauważyć, że brzmienie na rok 2003 przepisu art. 52 pkt 1 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych uzależnia zwolnienie od podatku dochodu ze sprzedaży akcji od spełnienia łącznie dwóch warunków:

- dopuszczenia tych akcji do obrotu publicznego, oraz

- nabycia ich na podstawie oferty publicznej lub na giełdzie papierów wartościowych.
Z informacji podanej przez Pana w zapytaniu wynika, że przedmiotowe akcje serii „J” objęte były prospektem emisyjnym i zostały dopuszczone do obrotu publicznego. Tym samym należy uznać za spełniony pierwszy warunek przedmiotowego zwolnienia. Natomiast przedłożone dokumenty nie pozwalają bezspornie stwierdzić, że sprzedane przez Pana akcje zostały nabyte na podstawie „oferty publicznej”.
Znaczenie pojęcia "oferta publiczna" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych. Pojęcie to nie zawiera również jednoznacznej definicji w przepisach ustawy z dnia 22 marca 1991 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych (Dz. U. z 1994 r. Nr 58, poz. 239 ze zm.), obowiązującej w momencie nabycia przez Pana przedmiotowych akcji. Wprawdzie jego art. 2 pkt 3a stanowi, co należy rozumieć przez używanie w ustawie pojęcia "pierwszej oferty publicznej", to definicja ta w istocie niewiele wyjaśnia w omawianym zakresie. Przepis ten stanowi bowiem, iż pierwsza oferta publiczna to oferowane przez właściciela papierów wartościowych nabycie praw z emitowanych serii papierów wartościowych, jeżeli oferta ta ma charakter publiczny. W tej sytuacji publiczny charakter oferty trzeba wywieść z brzmienia początkowej części art. 1 § 1 omawianego Prawa o publicznym obrocie papierami wartościowymi. Przepis ten formułuje wprost definicję publicznego obrotu papierami wartościowymi, niemniej jednak zawiera i kwestie dotyczące oferty publicznej. Cechami wyróżniającymi publiczny obrót jest proponowanie nabycia papierów wartościowych z wykorzystaniem środków masowego przekazu. Albo w inny sposób, jeżeli proponowane nabycie skierowane jest do więcej niż 300 osób albo do nieoznaczonego adresata. Jest to więc oferta o charakterze publicznym, o której mowa w art. 2 pkt 3a cytowanego prawa. Jednak mimo wszystko prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych nie podaje jednoznacznej definicji „publicznej oferty”.
W świetle powyższego, definiując pojęcie „oferty publicznej” należy zastosować reguły wykładni gramatycznej, a więc znaczenie jakie nadaje się temu pojęciu w języku powszechnym (potocznym). Powołując się na językowe znaczenie wyrazów „oferta” oraz „publiczna” w słownikach języka polskiego („Mały słownik języka polskiego”, Warszawa 1974, i „Słownik języka polskiego”, pod redakcją M. Szymczaka, PWN, Warszawa 1995) należy ustalić znaczenie pojęcia oferta publiczna jako propozycję nabycia akcji skierowaną do nieograniczonego kręgu odbiorców. W konsekwencji warunek nabycia akcji na podstawie oferty publicznej można uznać za spełniony tylko wówczas, gdy nabycie to nastąpiło w ramach takiej powszechnie dostępnej formy ich dystrybucji. Ponadto należy wskazać, że orzecznictwo sądów administracyjnych również stoi na stanowisku, iż „mówiąc o publicznym charakterze oferty należy mieć na względzie powszechny dostęp do akcji przez ogół społeczeństwa bez względu na liczbę osób, do których jest skierowana oferta. Jeżeli oferta nie jest skierowana od ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych adresatów, nawet jeśli ich liczba przewyższa 300 osób, to nie sposób mówić o ofercie publicznej w rozumieniu art. 2 ust. 1 ustawy z 21.07.1997 r. – Prawo o publicznym obrocie papierami wartościowymi.” (wyrok NSA z 27 maja 2003 r. SA/Bk 1403/02).
Dlatego też, zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi, każda inna oferta zawężająca krąg potencjalnych nabywców akcji wyklucza uznanie jej za ofertę publiczną w rozumieniu art. 52 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Z analizowanego stanu faktycznego wynika zaś, że przedmiotowe akcje imienne serii „J” były skierowane wyłącznie do pracowników spółek wchodzących w skład Grupy Kapitałowej, co z kolei nie pozwala uznać, iż przedmiotowe akcje zostały nabyte w drodze publicznej oferty. Bez znaczenia jest przy tym okoliczność, iż liczba pracowników Grupy Kapitałowej stanowiła około 2000 osób. Oferta nie została skierowana do ogółu społeczeństwa, a do konkretnie oznaczonych adresatów i nawet jeśli ich liczba przekraczała 300 osób, to nie sposób mówić o ofercie publicznej.
W związku z powyższym, sposób nabycia przez Pana w 1998 r. akcji zwykłych imiennych serii „J” Spółki nie miał publicznego charakteru oferty, wobec czego uzyskany w 2004 r. dochód z ich sprzedaży nie może skorzystać ze zwolnienia podatkowego przewidzianego w powołanym art. 19 ustawy nowelizującej z dnia 12.11.2003 r. i podlega opodatkowaniu na podstawie art. 30b ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj