Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/DPD1/423/10/05/SP
z 15 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/DPD1/423/10/05/SP
Data
2005.04.15



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
marketing
promocja


Pytanie podatnika
Czy:w związku ze stosowanym schematem wynagrodzenia opartym na metodzie koszt plus (poniesione w okresie rozliczeniowym wydatki powiększone o 5% marży), wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach działań marketingowych i promocyjnych na rzecz podmiotów zagranicznych stanowią jej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.), zatem konsekwentnie- ww. wydatki nie są dla Spółki kosztami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,- nieodpłatne przekazanie środków pieniężnych jak i innych świadczeń, w ramach przedsięwzięć marketingowych wynagradzanych w schemacie koszt plus (np. "darowizny" polegające na dofinansowaniu określonych działań i akcji realizowanych w ramach publicznej służby zdrowia) nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust. 1 pkt 14 i pkt 28 ww. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14A § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz.U. z 2005r. Nr.8, poz.60), po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 25 stycznia 2005r. (wpływ do Urzędu 27.01.2005r.) o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. potwierdzenia, iż:
w związku ze stosowanym schematem wynagrodzenia opartym na metodzie koszt plus (poniesione w okresie rozliczeniowym wydatki powiększone o 5% marży), wszystkie wydatki ponoszone przez Spółkę w ramach działań marketingowych i promocyjnych na rzecz podmiotów zagranicznych stanowią jej koszty uzyskania przychodów w rozumieniu art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2000r. Nr 54, poz.654 ze zm.), zatem konsekwentnieww. wydatki nie są dla Spółki kosztami, o których mowa w art.16 ust.1 pkt 28 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,nieodpłatne przekazanie środków pieniężnych jak i innych świadczeń, w ramach przedsięwzięć marketingowych wynagradzanych w schemacie koszt plus (np. "darowizny" polegające na dofinansowaniu określonych działań i akcji realizowanych w ramach publicznej służby zdrowia) nie są kosztami, o których mowa w art.16 ust.1 pkt 14 i pkt 28 ww. ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.,
Naczelnik Urzędu Skarbowego - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny i prawnypostanawia uznać stanowisko Strony za prawidłowe


UZASADNIENIE


Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Strona w ramach podstawowej działalności świadczy kompleksowe usługi marketingowe w oparciu o Umowy zawarte z podmiotami zagranicznymi mającymi siedziby w Szwajcarii, Belgii i Irlandii. Zgodnie z powyższymi umowami Spółka jako zleceniobiorca wykonuje na rzecz tych podmiotów kompleksowe usługi związane z marketingiem, promocją i reklamą odnośnie wytwarzanych przez nich produktów. Usługi te świadczone są na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.
Na podstawie powyższych Umów podmioty zagraniczne mogą zlecić Stronie zbadanie, koordynację i/lub zapewnienie reklamy swoich produktów poprzez wykonanie następujących czynności:
1.Reklamę, w tym skierowaną do powszechnego odbioru (jeżeli jest to dopuszczalne na mocy właściwych regulacji), osób upoważnionych do wystawiania recept na produkty zleceniobiorców,
2.Projektowanie i umieszczanie materiałów promocyjnych,
3.Dystrybucja materiałów promocyjnych (w tym między innymi ulotek, broszur, katalogów, afiszy, artykułów promocyjnych i próbek),
4.Przygotowanie kampanii promocyjnych,
5.Zorganizowanie konkursów promocyjnych i przyznanie nagród,
6.Uczestniczenie w konferencjach branżowych na rzecz podmiotów zlecających,
7.Organizowanie przedstawicieli handlowych wywodzących się ze środowiska medycznego oraz wizyt tych przedstawicieli składanych osobom uprawnionym do wystawiania recept na produkty albo realizacji ich dostaw,
8.Dostarczanie próbek produktów,
9.Sponsorowanie spotkań marketingowych, kongresów naukowych i szkoleń.

Umowy zawarte z podmiotami zagranicznymi są "umowami starannego działania", a nie "umowami rezultatu", czego konsekwencją jest, iż dochody Spółki nie zależą od ilości sprzedanych produktów podmiotów zagranicznych (Spółka nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży, produkcji, importu promowanych czy reklamowanych produktów). Strona oświadcza, iż nie prowadzi działalności produkcyjnej lub handlowej, w szczególności nie produkuje, ani nie dokonuje zakupu/importu produktów wytwarzanych przez podmioty zagraniczne (zleceniodawców usług) celem ich dalszej odsprzedaży w kraju lub zagranicą.

Jednocześnie zgodnie z postanowieniami Umów Strona tytułem wykonywanej na rzecz podmiotów zagranicznych usługi otrzymuje wynagrodzenie obliczane na zasadzie rozsądnej marży "koszt plus", ustalonej w ten sposób, że do kwoty wydatków bezpośrednich i pośrednich faktycznie poniesionych w związku ze świadczonymi usługami doliczana jest 5% marża. W powyższy sposób Spółka rozlicza również działalność charytatywną, realizowaną w ramach zawartych Umów, polegającą na pozytywnym rozpatrywaniu niektórych z napływających wniosków o wsparcie określonych potrzeb służby zdrowia czy indywidualnych pacjentów, znajdujących się w trudnej sytuacji życiowej. Jedną z form takich nieodpłatnych świadczeń jest dofinansowanie zakupu określonych środków technicznych czy leków i innych produktów medycznych przez placówki publicznej służby zdrowia, dofinansowanie prowadzonych programów medycznych lub naukowych czy też dofinansowanie kosztów leczenia poszczególnych pacjentów.

W myśl art.7 ust.1 i 2 ustawy z dnia 15 lutego1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz.U. Z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty, zaś dochodem jest - z zastrzeżeniem wyjątków niemających zastosowania w rozpatrywanej sprawie - nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Zgodnie z art.12 ust.1 pkt 1 oraz ust.3 cyt. ustawy przychodami osiągniętymi w roku podatkowym są otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, a w zakresie działalności gospodarczej również przychody należne, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane.
Jednocześnie art.15 ust.1 ustawy stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art.16 ust.1.Wykładnia gramatyczna użytego przez ustawodawcę zwrotu "koszty ponoszone w celu osiągnięcia przychodów" oznacza, iż podatnik ma możliwość odliczenia do celów podatkowych wszelkich kosztów, pod tym jednak warunkiem, iż wykaże ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą, a ich poniesienie ma bezpośredni lub pośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Zatem, aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodu, to między tym wydatkiem a osiągnięciem przychodu musi zachodzić związek przyczynowo-skutkowy tego typu, że poniesienie wydatku ma wpływ lub może mieć wpływ na powstanie czy też zwiększenie tego przychodu, a przy tym będzie on racjonalny z punktu widzenia działalności służącej jego osiągnięciu.W ocenie organu podatkowego w sytuacji przedstawionej we wniosku Spółki całość kosztów ponoszonych przez Spółkę w celu wykonania stosownych Umów, które powiększone o marżę są fakturowane jako wynagrodzenie z tytułu realizacji Umów na zleceniodawców, stanowi z definicji art.15 ust.1 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty uzyskania przychodów Strony.
Powyższe oznacza również, że poniesione wydatki Spółki w ramach działań marketingowych i promocyjnych na rzecz podmiotów zagranicznych objętych stosownymi Umowami, których celem nie jest reklama lub reprezentacja Spółki, lecz reklama podmiotów zagranicznych i wytwarzanych przez nie produktów, nie są kosztami, o których mowa w art. 16 ust.1 pkt 28 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiącym, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Spółka bowiem nie uzyskuje przychodów ze sprzedaży, produkcji, importu promowanych czy reklamowanych produktów. Naczelnik Urzędu podziela zatem stanowisko Spółki, iż przedmiotowe wydatki winny być uznane za koszty wykonania przez Spółkę na rzecz podmiotów zagranicznych usług przewidzianych w zawartych Umowach.W przedstawionym stanie faktycznym nie ma również zastosowania art.16 ust.1 pkt 14 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, stanowiący, że nie uważa się za koszty uzyskania przychodów darowizn i ofiar wszelkiego rodzaju, z wyjątkiem dokonywanych między spółkami tworzącymi podatkową grupę kapitałową, a także wpłat na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej.Zgodnie z art.888 Kodeksu cywilnego przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem własnego majątku.Całkowite pokrycie poniesionych przez Spółkę wydatków (także na dofinansowanie i inne nieodpłatnie przekazane świadczenia i środki pieniężne) poprzez uwzględnienie ich w otrzymywanym przez Spółkę wynagrodzeniu za świadczenie kompleksowych usług marketingowych promujących wizerunek podmiotów zagranicznych, nie powoduje ubytku w majątku Spółki, i przytoczona regulacja prawna nie ma zastosowania. Zatem zaliczeniu w koszty uzyskania przychodów podlegają nieodpłatnie przekazane środki pieniężne, jak i inne świadczenia, poniesione w ramach działań marketingowych wynagradzanych w schemacie koszt plus, gdyż nie noszą znamion charakterystycznych dla darowizny. Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym uznaje się zastosowanie art.15 ust.1 powołanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, oraz brak zastosowania art.16 ust.1 pkt 14 i pkt 28 tej ustawy.Mając powyższe na uwadze, postanowiono jak na wstępie.
Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.

P o u c z e n i e

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla Strony i jest wiążąca dla organów podatkowych oraz organów kontroli skarbowej właściwych dla Strony - do czasu jej zmiany lub uchylenia (art. 14b § 1 i 2 ustawy - Ordynacja podatkowa)Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej, za pośrednictwem Naczelnika tut. Urzędu Skarbowego (art.14a § 4 ustawy - Ordynacja podatkowa).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj